Kur virzās patērētāju paradumi un ko sagaidīt no zīmoliem? • IR.lv

Kur virzās patērētāju paradumi un ko sagaidīt no zīmoliem?

Ilustratīvs attēls
Mindaugs Gutauskas

Dzīvojam neparedzamā laikā, un to ietekmējušas dažādas krīzes ar sarežģītām, mainīgām tirgus un ekonomikas prognozēm šim gadam. Pamatojoties uz starptautiskā tirgus izpētes uzņēmuma Nielsen datiem, pieaugošo izmaksu dēļ pērn divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju bija spiesti mainīt savus ikdienas iepirkšanās paradumus, lai ietaupītu. Tikai 18% iedzīvotāju tēriņu paradumus nav mainījuši. Tas rada jautājumu – kur virzās patērētāju paradumi un ko šogad sagaidīt no zīmoliem?

2022.gada nogalē lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju uzskatīja, ka finansiālā situācija pasliktināsies, tādēļ kļuva piesardzīgāki savos tēriņos. Galvenās jomas, kurās lielākā daļa cilvēku sāka taupīt, bija tēriņi pārtikas preču iegādei, ārpus mājas aktivitātēm, piemēram, ēšanai ārpus mājas un izklaidēm, kā arī izdevumi brīvdienu un atvaļinājumu plānošanai. Tiesa, jāpiemin, ka jomas, kurās cilvēki nolēma taupīt, bija atkarīgas no viņu ieņēmumiem, nodarbošanās u.tml. aspektiem.

Preču cenas un akcijas diktē tirgu, taču uzticība lielajiem zīmoliem saglabājas

Esam posmā, kur cenas vada pārtikas tirgus konkurenci, un patērētāju racionalitāte ir noteicošais faktors. Mūsdienās ir ļoti viegli atrast labāko piedāvājumu. Arī pircēji ir izglītoti un zina, kā meklēt savus iecienītākos produktus un labākās cenas. Daudzi cilvēki jau pirms došanās uz veikalu veic “mājasdarbu”, atrodot labāko piedāvājumu. Proti, patērētāji izmanto daudzkanālu pieeju, piemēram, vispirms pārlūkojot dažādu tirgotāju piedāvātās produktu cenas tiešsaistē, tikai pēc tam – uz vietas veikalā.

Taču, neskatoties uz akciju ietekmi, iedzīvotāji turpina būt lojāli saviem iecienītākajiem zīmoliem. Pagājušajā gadā novērojām, ka kopš Covid-19 pandēmijas 41% patērētāju visā pasaulē labprātāk uzticējās zināmiem, lieliem zīmoliem, jo to produkti reprezentē sociālas un ilgtspējīgas vērtības, kā arī tie ir pieejami plašā klāstā. Tāpat šiem zīmoliem ir sava vēsture, tie raisa nostalģiju un līdz ar to arī uzticēšanos. Tā kā preces cena ir nozīmīgs faktors pirkuma lēmuma pieņemšanā, patērētāji praktizē dažādas taktikas, lai iegādātos savus iecienītākos zīmolus. Piemēram, daudzi gaida, kad preces būs pieejamas par akcijas cenām, savukārt citi, lai iegādātos kāroto preci par labāko cenu, būs gatavi doties no viena mazumtirgotāja uz citu.

Patērētāji nav gatavi atteikties no kvalitatīvas pārtikas mājdzīvniekiem

Pēdējo 20 gadu laikā sabiedrībā ir augusi izpratne par mājdzīvnieku uztura vajadzībām. Tendence, kad cilvēki mājdzīvniekus baroja ar savas pārtikas pārpalikumiem, ir mainījusies. Tā vietā tiek iegādāta dzīvnieku barība, kas ir atbilstoša, sabalansēta, kā arī veicina dzīvnieku veselību un dzīves ilgumu. Visticamāk, pie vecajiem paradumiem mēs vairs neatgriezīsimies. Jāpiebilst arī, ka patlaban un īpaši pandēmijas laikā, arvien vairāk cilvēku savā ģimenē un mājās pieņem mājdzīvniekus.

Kopumā Latvijā un pārējās Baltijas valstīs mājdzīvnieku barība ir augoša produktu kategorija. Inflācijas rezultātā varam vērot divus galvenos patērētāju uzvedības modeļus, kurus ietekmē viņu ienākumi un tēriņu ierobežojumi, proti, lielākā daļa patērētāju vispār nemaina līdzšinējos iepirkšanās paradumus vai pāriet uz lētākām alternatīvām.

Vai šī tendence saglabāsies? Domāju, ka 2023.gadā cilvēkiem joprojām vajadzēs pabarot mājdzīvniekus, tādēļ viņi neiegādāsies mazāk. Tomēr, analizējot patērētāju uzvedības modeli, būs daļa cilvēku, kuri pāries uz lētākas cenas produktiem vai meklēs atlaides. Jāuzsver, ka šodien mājdzīvnieku loma un tas, kā pret tiem izturamies, ir mainījies. Dzīvnieks kļuvis par ģimenes locekli. Tāpēc cilvēki arvien biežāk saviem mājdzīvniekiem nodrošina tikpat kvalitatīvu pārtiku un dzīves apstākļus kā sev. Rezultātā pieprasījums pēc mājdzīvnieku premium produktiem paliks nemainīgs.

Zīmoli fokusēsies uz ilgtspēju, lai noturētu patērētāju lojalitāti

Apzinoties, ka ilgtspēja un sociālā atbildība kļuvušas par aktuālām tēmām arī patērētāju vidū, zīmoli fokusēsies ne vien uz pircēju vajadzībām un izmaiņām dzīvesveidā, bet arī to vērtībām. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc uzņēmumi ražo arvien ekoloģiskākus iepakojumus un īsteno dažādus pasākumus, lai mazinātu atkritumu daudzumu, siltumnīcefektu veidojošās gāzu emisijas un pat ūdens izmantošanu. Un es nerunāju tikai par zīmoliem, kas rūpējas par cilvēku uzturu. Mūsu pieredze rāda, ka arī tā dēvētie “mājdzīvnieku vecāki” ir ļoti ieinteresēti atbalstīt ilgtspējīgi ražotu mājdzīvnieku barību, kā arī ir par dzīvnieku un viņu dabiskās vides aizsardzību.

Ja mēs lūkojamies uz Mars pieredzi, tad, darbojoties visā pasaulē, kur katrā kontinentā un reģionā ir atšķirīgi iepirkšanās paradumi, dzīvesstils, valdības politika u.tml., mums ir jāpielāgojas katram no tiem. Eiropā jau esam nomainījuši daudzu produktu iepakojumus tādiem mājdzīvnieku barības zīmoliem kā Sheba, Pedigree un Whiskas. 2021.gadā mums izdevās samazināt siltumnīcefektu veidojošās gāzu emisijas par 6,1%, bet par 24% samazinājām neilgtspējīgu ūdens izmantošanu. Pašlaik uzņēmumā 20% no iepakojumiem ir atkārtoti izmantojami, pārstrādājami vai kompostējami, kamēr 43% iepakojumu paredzēti otrreizējai pārstrādei. Savukārt, runājot par pārtikas produktu izejvielām, Eiropā izmantojam 100% ilgtspējīgi iegūtas zivis dzīvnieku barības produktu ražošanā. Tāpat no 2023.gada kakao, kas tiek izmantots šokolādes produkcijas ražošanā, ir iegūts ilgtspējīgi.

Arī nākotnē turpināsim darbu, lai sasniegtu mūsu globālos ilgtermiņa mērķus, turpinot veidot zaļāku pasauli arī ekonomiskās krīzes laikā. Mars strādā ar pārliecību, ka pasaule, kuru vēlamies rīt, sākas ar to, kā veicam uzņēmējdarbību šodien. Turklāt pasaulē, kuru vēlamies rīt, cilvēki un mājdzīvnieki dzīvo laimīgu un veselīgu dzīvi uz veselīgas planētas.

Patērētājiem joprojām svarīga veselība un ērtības

Manuprāt, zīmoli koncentrēsies uz domāšanas veidu, kur katru izaicinājumu var pārvērst iespējā. Tas ir likumsakarīgs solis, kā virzīt savu “kuģi” šajos tirgus apstākļos. Viens no veidiem, kā to veiksmīgi darīt, ir arī jaunu preču ieviešana sortimentā, piemēram, Mars regulāri papildina tirgu ar sezonāliem un limited edition produktiem, piemēram, ieviešot tos zīmoliem Snickers un Twix, un tas ir veiksmīgs veids, kā piesaistīt patērētāju uzmanību. Tikmēr drosme ieviest tirgū pilnīgi jaunus produktus ir vēl viena inovācija. Piemēram, pērn Latvijas iedzīvotājus iepazīstinājām ar košļājamās gumijas zīmolu 5, kas ir mūsu reakcija uz tirgus apstākļiem un mainīgajiem klientu paradumiem.

Tagad ērtības, veselība un labbūtība ir klientu prioritātes, tāpēc svarīgi, ka varam piedāvāt produktus un risinājumus, kas atbilst šīm vērtībām. Piemēram, viens no risinājumiem ir norādes uz šokolādes produktu iepakojumiem, kas palīdz sekot līdzi uzņemtajam uzturvielu daudzumam. Mājdzīvniekiem tā ir viņu uztura vajadzībām atbilstoša, kvalitatīva un viegli lietojama pārtika, kas veicina dzīves ilgumu u.tml.

Rezumējot, manuprāt, 2023. gada otrajā pusē patērētāju noskaņojums un tirgus dinamika mainīsies pozitīvākā virzienā. Saskaņā ar vairākiem informācijas avotiem gaidāms inflācijas palēninājums un samazināšanās, paaugstinot mūsu finansiālo pārliecību. Cilvēki pielāgosies mainīgajai realitātei, iemācoties vairāk izvērtēt tēriņus. Tāpēc zīmoliem jākoncentrējas uz to, kā nodrošināt pieejamus produktus, jāinvestē ilgtspējā, kā arī jāveido uz veselīga un zaļāka vide.

 

Autors ir Mars tirgus direktors Baltijas valstīs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu