Nekārtības augstskolās pieļauj pati Izglītības ministrija
Ministrija skandalozi pārmet sev padotai valsts augstskolai, ka tā nelikumīgi izsniegusi dokumentus, kas apliecina doktora zinātniskā grāda ieguvi. Neanalizējot augstskolā notikušo, ko secinās izmeklēšana, vēlos norādīt uz cēloņiem, kuru dēļ situācija vispār kļuva iespējama.
Nekārtība reģistros aug
Doktora grāda piešķiršanas tiesības piemīt valstij, to drīkst vien tikai augstskola, kurai valsts to deleģējusi. Likums paredz, ka tiesību piešķiršanu veic ar ārējo normatīvo aktu: ja augstskolas 2005.gada Ministru kabineta noteikumos Nr.1000 nav, tad doktora diplomu piešķirt aizliegts.
Vispirms atbildība jāmeklē pašā ministrijā, jo diplomi izsniegti šogad, bet uzraudzības mehānisma nav. Personīgi strādāju, lai Augstskolu likuma 59.1 pants paredzētu kopīgu Diplomu reģistru; taču ministrijas birokrātija 2011.gadā panāca faktisku kopīgā reģistra ieceres likvidēšanu, sadalot pa augstskolām. Tāpēc nav iespējams tiešsaistē sekot, kas un ko izsniedz.
Pat esošajos reģistros pieaug bardaks. Piemēram, simptomātiski, ka saskaņā ar Akadēmiskā personāla reģistrā publiskoto Roberts Ķīlis esot docents divās dažādās Rīgas ekonomikas augstskolās (REA) – vienā no 2005.gada 8.janvāra, otrā no 1.augusta, kur katrai no abām Augstskolu reģistrā savukārt ir savs reģistrācijas numurs, it kā nebūtu pēctecības. Pie tam ”jaunākajai” nav uzrādīta neviena licence, kā arī ”nav reģistrēts neviens ieraksts par akreditāciju”. Vienā REA bez minētā un rektora reģistrēti astoņi, otrā – četri ievēlēti akadēmiskā personāla pārstāvji.
Juridiskajai augstskolai nav rektora, bet Starptautiskajai Baltijas akadēmijai rektora tiesības – tātad arī tiesības izsniegt valsts akreditētus diplomus – reģistrētas pasen mirušai kolēģei.
Likumā ministrijai noteikta funkcija ir uzraudzīt padotībā esošus subjektus. Nevar nepamanīt, ka diplomu došanu gatavo, ja augstskola to uzrāda akreditācijas pieteikumos, savukārt pašas disertācijas pārbauda Valsts zinātniskās kvalifikācijas komisijas eksperti. Likums paredz, ka promocijas tiesības sniedz pēc Latvijas Zinātnes padomes atzinuma, kura arī ierosina nelikumīgi izsniegto grādu anulēšanu. Kuriozi, līdz pērngadam Zinātnes padomes loceklis bija arī pašreizējās valsts sekretāres Sandas Liepiņas laulātais Andris Liepiņš. Nav neviena ierēdņa, kā amata apraksts nodrošina padoto pārbaudi?
Nolaidība un nezināšana
Diplomu izsniegšanas noteikumi paredzēja un paredz, ka doktora diplomus numurē ar indeksu D un četrzīmju kārtas skaitli, pie tam sērijā numerāciju nemaina, piemēram, mans diploms ir D Nr.0270 ar hologrammu. Līdz šī gada aprīlim noteikumu 21.punkts paredzēja, ka augstskola noformē aktu par veidlapu saņemšanu ar pavadzīmi, sēriju, diplomu numuriem. Kā ministrija pieļāva, ka diplomus pasūta kāds, kuram nav tiesību tos izsniegt? Trūkumu var novērst ar savlaicīgu diagnostiku, ko pārprastais ”libertārisms” jeb elementāras kārtības iztrūkums izslēdz.
Jau var droši prognozēt, ka nav bijusi ļaunprātība, bet gan nolaidība un nezināšana, bet vienlaikus māc drūma priekšnojauta, ka ministrijas ierēdniecības kuģi vada skuķēns ar aizsietām acīm, kas, iespējams, labu grib, bet neko neredz un, citastarp, stūrēt nemāk.
Pirmkārt, jāatjauno vienots Diplomu reģistrs, kur jebkuru Latvijā doto izglītības dokumentu no jebkuras valsts var pārbaudīt elektroniski, papīram atvēlot sekundāru lomu un paredzot centralizētu diplomu drukāšanu. Otrkārt, jānovērš problēmas sakne – likumā ir jānosaka, ka katrā zinātnes nozarē vai apakšnozarē Ministru kabinets var dot tiesības tikai vienai promocijas padomei – vienai matemātikā, vienai pedagoģijā, vienai jurisprudencē. Tas atrisinās sadrumstalotības dabiskos līdzgaitniekus – kritiskās masas trūkumu kvalitātes vērtēšanā un akadēmiskajā ētikā. Treškārt, inovācijas, pētniecība ir publisks labums un kā tāds 1,9 miljonus lielai tautai nedrīkst būt atkarīgs no privātpersonu rocības – visa doktorantūra ir jāapmaksā no valsts budžeta pilnībā, spriežot par novitāti visiem zinātnes nozares lietpratējiem kopā, ne savrupi sīkās kņazistēs. Tas arī atņemtu dabisko vēlmi doktorantūrām un promocijai ”vairoties daloties”. Vajadzīgie 2 miljoni latu ir salīdzinoši niecība par nacionālās intelektuālās ataudzes un attīstības garantēšanu.
Var jau sevi mānīt, ka Lisabonas diplomatzīšanas konvencija ir formāls dokuments, ka latvieši var darīt jebko un jebkā, bet starptautiskā akadēmiskā sabiedrība turpinās godāt mūsu diplomus. Virknei Latvijas zinātņu nozaru ir augsts līmenis. Taču mūsu akadēmiskās vides starptautiskā reputācija ir atkarīga arī no ķēdes vājākajiem posmiem. Būs pilnīgi vienalga, kāda ir faktiskā kvalitāte, ja ministrija turpinās sēdēt uz lauriem, neveikt promocijas konsolidāciju un nenovērst praktiski pārpratuma, nezināšanas dēļ provocētu ”diplomskandālu” iespējamību.
Latviju nopels, jauniešus neuzņems studiju turpināšanai izcilības universitātēs. Ilgi vairs nav jāgaida.
Protams, ierēdņi nav politiķi, bet gribētos sagaidīt kādu ētiska rakstura atbildības formu: morālu analīzi par to, cik tiesīgas ir vadošās amatpersonas turpināt rosīties. Pašlaik Izglītības ministrijā pārspīlēta loma ir plurālismam, postmodernisma eksperimentiem, anarhosindikālismam, novārtā atstājot klasiskas kultūras vērtības – sociālais taisnīgums, garīga attīstība kā pašmērķis, tiesiskums un kārtība. Tiem, kas mīl ”sarkano kartīšu” terminoloģiju: svaigais diplomskandāls ir kapteiņa Džona Silvera ”melnā kartīte” dažu ministrijas birokrātu administratīvajai kapacitātei.
Dr.iur. Kristīne Jarinovska ir Eiropas Tiesību institūta vadošā pētniece.
Komentāri (20)
aivarstraidass 21.08.2013. 14.30
Līdz šim K.Jarinovskas rakstīto par nedienām IZM bieži vien riktīgi nesapratu – nespēju iedziļināties viņas aprakstītajās ierēdniecības darba konfliktu finesēs. Bet šis raksts ir vienkāršs, loģisks un, protams, prasa konkrētu rīcību no tiem, kuri iesaistīti diplomu izsniegšanā. Pie doktoru diplomiem, manuprāt, nevajag apstāties. Itin visiem akadēmiskajiem grādiem ir jābūt vienotā valstiskā reģistrā, lai būtu skaidrs, ko kurš ir izsniedzis (ne vien turpmāk, bet arī pārskatāmajā pagātnē). Diplomu tirgotāji un negodprātīgi augstskolu darboņi mēdz diskreditēt šo procesu (sal. http://www.delfi.lv/news/world/other/izraela-notiesa-par-latvijas-universitates-diplomu-pardosanu.d?id=10951270 ).
Pirms 20 un vairāk gadiem augstskolu absolventu kvalifikāciju nodrošināja t.s. valsts eksāmens – toreiz tas parasti izpaudās kā mutisks eksāmens, kur vecākā kursa studentam komisijas priekšā bija jāizklāsta 1-2 biļetes (kur biļešu viela atspoguļoja būtiskākos priekšmetus, ko topošais augstskolas absolvents bija apguvis). T.i. augtskolu bija pagrūti pabeigt studentam-caursitējam, kurš ar špikošanu un līdzīgiem paņēmieniem bija neatlaidīgi vācis ieskaites, bet tā arī nekad nebija ieguvis vispusīgas zināšanas savā specialitātē.
Mūsdienās šādi valsts eksāmeni bakalauru/maģistru programmu beidzējiem nenotiek nekādā formātā (varu droši teikt par dabaszinātņu un matemātikas specialitātēm LU, bet droši vien arī citur ir līdzīgi). It kā tam traucējot “Boloņas process”. Bet varbūt pie vainas ir vienkārši vēlme nepazaudēt vājākos studentus un viņiem līdzi nākošo finansējumu. Daudzās ASV un Kanādas augstskolās ir šādi pārbaudījumi – rakstiski pārskata eksāmeni, kuri ilgst vairākas dienas (var atrast ar Google: Comprehensive exams for graduate students) – un viņiem nekāds mistisks “Boloņas process” netraucē. Tiesa, šos eksāmenus tur parasti attiecina uz maģistratūras/doktorantūras studiju programmām jeb “graduate school”.
0
ligakalnina 21.08.2013. 14.55
Nekādas konkrētas rīcības nesekos.
Ja mums var pieķert blēdībās AIP, un tam it nekas neseko, tad degradācija un amoralitāte “izglītības mafijas” sfērā ir sasniegusi tādu līmeni, ka var tikai padzilināties, jo politiskās gribas un varēšanas ko mainīt nav.
Kaut, kļūdos, vēl jau ir Krievija, kur ir vēl sliktāk un amoralāk, ir kur tiekties.
Kaut, saprotams, ja sekos bļāviens un draudi no Briseles, nu tad gan, iespējams, pieķersies klāt, bet, tas ir vienīgais variants, jo bez pātagas mūsu politiķi nedara neko, kas tiem nešķiet izdevīgs reitingam, partijai, pašu labumam, utt, nu tāda viņiem izpratne, kas ir valsts interses kā tam karalim, nez kuram tur Ludviķim – valsts esmu es, kas izdevīgi man, tas, tātad, it kā, arī valstij, un otrādi.
1
Eleonora Maisaka > ligakalnina 22.08.2013. 10.05
dzeris49
Kaut, saprotams, ja sekos bļāviens un draudi no Briseles
Tikai Putļera piemietam Zatļeram nav tādas varas, pasūtīt no Briseles “bļāvienus un draudus”, tās nav pusdienas no Maxim’s Restaurant.
0
Ieva 22.08.2013. 11.39
Vēlreiz – mūsu “labā un pareizā augstākās izglītības sistēma” spiež jauniešus mācīties citur. Kā rezultātā viņi neatgriežas. Tās ir tās sekas no mūsu labās un pareizās izglītības sistēmas.
Ar Kīļi tai ir sakars tikai tikdaudz, ka viņš to mēģināja reformēt. Diemžēl daudzkur skrēja ar pieri sienā, tā vietā, lai to darītu pakāpeniski un pārdomāti. Jau sen esmu teicis, ka Kīlis bija/ir labs vizionārs, bet ne praktiķis, kas to var ieviest dzīvē. Tur arī viņš nodega. Lai arī kāds bija un ir Ķīlis, runa te nav par viņu, bet par sistēmu. Kīļa epopeja, diemžēl, ir panākusi pretējo – sistēma nemainās un paliek pašapmierināta, un jaunieši, tie jaunieši, kas grib zināšanas, ne diplomu, turpinās plūst prom. Arī Jarinovskas minētā iemesla dēļ- drīz Latvijas diplomus varēs kārt uz nagliņas.
0