Kolekcionāra Artūra Upes kolekcijā ir vairāk nekā 30 dažādu mopēdu
No 12. novembra Kalnciema kvartāla izstāžu mājā būs apskatāma rūpnīcas Sarkanā zvaigzne mopēdu kolekcijas izstāde. Izstāde apskatāma līdz 25. novembrim. Darba laiks otrdien-sestdien no 12.00 līdz 20.00. Ieeja izstādē bez maksas.
Artūra Upes kolekcija ir veidota vairāku gadu garumā un tajā ir vairāk nekā 30 mopēdi, starp kuriem ir Rīga 1, Rīga 2.126 (koka mini), Gauja, Rīga 3, 4, 5 un citi.
Mopēdi ir oriģināli, kolekcijas eksemplāriem pat nav bijusi nepieciešama restaurācija. Mopēdi ražoti sākot no 1961. gada. Kolekcionāra īpašumā ir arī daži Čehijā ražoti modeļi, piemēram, Jawa 551 Sport 50cc, Jawa Stadion S22, kas ir ekskluzīvi un reti sastopami arī ārzemēs.
Artūrs Upe ir dzimis 1982. gadā Limbažos, dzīvo Rīgā. Mopēdus kolekcionē aptuveni 5 gadus. Viss sācies ar Upesciema daudzdzīvokļu mājas pagrabā atrasto Rīga 11. Tam sekojusi nopietna aizraušanās ar pakaļdzīšanos mopēdiem pa visu Baltiju, izvēloties tādus, kuri ir labi saglabājušies un nav nepieciešama restaurācija. Artūra īpašumā nonācis arī 1938. gadā ražots Erenpreiss sporta velosipēds ar koka riteņiem, kuru balvā ieguvis sportists A.Immermanis. Velosipēds ir teicamā stāvoklī, jo ticis uzglabāts vilnas segā.
Izstādē būs apskatāmi arī dažādi aksesuāri un rūpnīcas Sarkanā zvaigzne atribūtika.
1940. gadā nacionalizētajā G. Ērenpreisa velosipēdu fabrikā radās jauna ražotne – Sarkanā Zvaigzne. 1958. gadā tur tika salikti pirmie mopēda Sprīdītis paraugi. Tam bija 60 cm3 dzinējs un mopēds bija izgatavots ņemot par prototipu kādu firmas Puch modeli. Šī mašīna sērijveida ražošanā nenonāca, bet ļāva inženieriem izstrādāt veiksmīgāku konstrukciju ar nosaukumu Rīga – 1. 1959. gadā pieci izmēģinātāji ar mopēdiem Rīga – 1 veica 10 000 km garu braucienu pa visu PSRS eiropas daļu, un 1960. gadā mašīna nokļuva uz konveijera. Jau 1961. gadā pircējiem tika piedāvāts jauns vieglais mopēds Rīga – 2 Gauja ar motoru Д – 4 (45 cm3, 1,2 ZS), speciāli izstrādātu cauruļu rāmi un atsperu priekšējo dakšu. Kopš tā laika mopēdi tika iedalīti divās kategorijās – vieglie un smagie. 1965. gadā izlaida smago mopēdu Rīga – 3 ar modernizētu motoru, izmainītu benzīnbākas un dubļusargu formu. Pēc trim gadiem to nomainīja Rīga – 4 – mašīna, kas kļuva par sērijas pamatu (to ražoja 20 gadu). Modeļi ar indeksiem 12, 16 un 22 mainīja cits citu, atšķiroties ar motoriem un elektoiekārtu. Pieprasījums pēc mopēdiem adomju laikā bija milzīgs, tādēļ ražotnes vadība neredzēja vajadzību ieguldīt līdzekļus produkcijas un aprīkojuma modernizācijā.
Ražošana turpinājās līdz 1998. gada augustam, kad tika apturēts galvenais konveijers. Tieši Sarkanajā Zvaigznē 1961. gadā tika radīts pirmais 50 cm3 klases sacīkšu motocikls PSRS.
1967. gadā rūpnīcā tika izveidots speciāls sporta motociklu birojs, par kura vadītāju kļuva konstruktors Valdis Kleinbergs. Pirmais kolektīva darbs bija motocikls Rīga – 7 – S. Tas kļuva par bāzes modeli turpmākajiem sporta motocikliem. Viens no skaistākajiem motocikliem bija Rīga – 9 – S, kura dizainu, kā diplomdarbu 1969. gadā izvēlējās Latvijas Mākslas Akadēmijas absolvents Gunārs Gludiņš. Viņš arī vēlāk kļuva par rūpnīcas galveno dizaineri.
Konstruktors un sportists Aleksandrs Smertjevs četrkārtīgi ieguva PSRS čempiona titulu, braucot ar Sarkanās Zvaigznes motocikliem, kuru radīšanā piedalījās arī viņš. Diemžēl dauzi labi prototipi līdz ražošanai nenonāca, un tagad Sarkanā Zvaigzne ir tikai lapaspuse PSRS motobūves vēsturē.
Komentāri (21)