Cilvēkus 80 santīmu robeža var ietekmēt psiholoģiski – meklēs alternatīvas
Statoil degvielas uzpildes stacijā Brīvības gatvē 265, Rīgā, ceturtdien 95.markas benzīna cena maksā 79,9 santīmus par litru, novēroja Ir.lv. Eksperts uzskata, ka, cenai, sasniedzot 80 santīmu par litru, cilvēki var sākt meklēt alternatīvas – viena no tām ir degvielas pirkšana melnajā tirgū, bet vasarā – pārsēšanās uz velosipēda.
Trešdien, saskaņā ar Nozare.lv vēstīto, cena bijusi 79,7. Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, Latvijā Statoil degvielas uzpildes stacijā tikpat, cik šodien, degviela maksāja arī 2008.gada 23.jūlijā.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne norāda, ka, visticamāk, jau šajā mēnesī degvielas cena pārsniegs 80 santīmu robežu. Tas skaidrojams ar to, ka, tuvojoties gada beigām, „biržās notiek zināmas spekulācijas ar resursu iepirkšanu, kad tiek paaugstinātas cenas naftas produktiem tirgū”. Nākošajā gadā degvielas cenu pieaugumu, visticamāk, radīs arī izmaiņas nodokļos.
Viņš skaidro, ka naftas produktiem cenas augušas, jo, pirmkārt „Eiropā ir iestājusies barga ziema, tādēļ naftas produkcijai tirgū ir pieaudzis pieprasījums”. Otrkārt, nafta sadārdzinājusies, jo visi norēķini par naftas produktiem, arī par degvielu starptautiski notiek dolāros. Gada laikā būtiski ir augusi dolāra vērtība attiecībā pret eiro, līdz ar to arī attiecībā pret latu.
Uz šiem apstākļiem norādīja arī SEB Bankas sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis. “Valūtu tirgos eiro kurss ir samazinājies pret dolāru, kas nozīmē dubultu sadārdzinājumu – no vienas puses aug naftas cenas, tai pašā laikā eiro cena krītas un dolārs paliek dārgāks.”
Saskaņā ar statistikas datiem, degvielas pārdošanas apjoms ir samazinājies, norādīja Rudzītis. Ja latu izteiksmē cilvēki ir tērējuši vairāk nekā pērn, tad litru ziņā, ņemot vērā, ka degvielas cenas ir augstākas, apjoms ir samazinājies.
Rudzītis prognozē, ka degvielas cenai sasniedzot 80 santīmu robežu, cilvēki var sākt meklēt alternatīvas legālas degvielas iegādei, proti, var palielināties pieprasījums pēc kontrabandas degvielas, kuru iespējams iegādāties lētāk. Viņš arī pieļauj, ka sadārdzinoties degvielai, cilvēki varētu sākt mazāk pārvietoties ar auto. Viņš prognozē, ka siltā laikā Rīgā, piemēram, varētu palielināties riteņbraucēju skaits.
Komentāri (38)
ltvpanorama 02.12.2010. 15.55
lai degvielas cena samazinātos visupirms vajadzētu s.. mietu idzenāt visas degvielas asociācijas un citus nekrietnos lobētājus un ekspertus kas skaisti stāsta basņas par to ka, ja cenas pasaulē krītās , tad lētā degviela pie mums vēl nav atnākusi (toties ja pasaulē tās ceļas tad pie mums jau nākamā dienā ceņņiks augšā) un tik cep nemitīgus grozījumus MK noteikumos, un nu jau sacepuši tā, ka jauniem tirgotājiem ielauzties tirgū ir milzu grūtības .. cenu tās reālā līmenī var noturēt var tikai brīva konkurence kuras mūsu varžu dīķī pa lielam nekad nav bijis
3
Ilziiiic > ltvpanorama 03.12.2010. 16.33
–
process ir tieši pretējs.
no šī tirgus jebkurš labprāt laistos prom, tikai tas maksā vēl dārgāk kā palikt.
par to gan skaļi nerunā.
vienam otru pārpirkt arī vairs nav iespējams konkurences likuma dēļ.
0
ltvpanorama > ltvpanorama 03.12.2010. 08.44
mēģinājumi ir bijuši….bet izpētot mūsu ” draudzīgo” uzņēmējdarbības vidi ātri vēlēšanās pāriet..pirmkārt jau akcīzes nodokļu garantijas 100% apmērā un nodokļu politika, kamēr vecie buki saņem atlaides…
0
Ilziiiic > ltvpanorama 02.12.2010. 16.56
–
vari nosaukt kaut vienu šī degvielas tirgus kārotāju, kurš te būt gatavs investēt vismaz 30Mlj? ))
0
andrejs_kirsis 02.12.2010. 17.01
Es tik daudz nebraucu, lai mani tas nopietni ietekmētu… Lai maksā kaut vai latu par litru. Tikai riebjas, ka tevi bezkaunīgi krāpj un vēl muld par lēto degvielu… Neesmu masu akciju piekritējs, bet šie prasās pēc mājas lapu bloķēšanas…
8
Ilziiiic > andrejs_kirsis 03.12.2010. 14.31
–
a par kuģiem, to nevajag jaukt iekšā mazumtirdzniecībā. tas ir pavisam cits bizness.
ja tā vispārīgi, tad var uzskatīt, ka okeānā peld prece, kuru noteiktā laikā var dabūt līdz punktam X ar apjomu Y.
un katra šī prece (brokeru valodā, šķiet, lote), tiek izlikta pārdošanā biržā. Eirpas naftas produkti tiek tirgoti Roterdamas biržā.Iesaku uzmest aci, kā izskatās Roterdamas osta onlainā ar visiem tur šobrīd esošajiem kuģiem. tikai izvēlnē atrodiet North Sea -> Rotterdam
http://www.marinetraffic.com/ais/
lūk, vedinu uz to, ka tā ir birža, kur tankkuģos tirgo gan degvielu, gan jēlnaftu, gan citus deriviātus. Un pats par sevi saprotams, ka to menedže “mammas”.
Savukārt meitas ir patstāvīgi uzņēmumi, kuriem ir jāpiedāvā mātes akcionāriem konkrēta rentablitāte. Ja to nevar, tad jautājums:
a priekš kam vienma uzņēmumam jānodarbojas citā valstī ar labdarību un jācieš zaudējumi?
principā normāls Return on Capital RON ir ap 10% bet LV nevienam tas nekad nav bijis pat treknajos gados virs 5% (cik zinu). Tas nozīmē, ka pat ar nosacīto peļņu patiesībā tie ir zaudējumi, jo vēl ir jāņem vērā tāds jēdziens kā “negūtā peļņa”. respektīvi – tā nauda, kas šeit iesaldēta un nav izņemama no tirgus vairs, būtu ieguldāma citā, daudz ienesīgākā un stabilākā biznesā. bet šeit LV, neskatoties, ka tiek maksāts katrs nodoklis līdz pēdējam santīmam, vēl arī nāk nagu maucēji, kas meklē komatus papīros un uz tā pamata aprēķina sodus. jo šiem jau nav citu slaucamu govju, kur plānus izpildīt.
tad vēl nemaz nerunāšu par noteiktas partijas izveidoto represīvi/šantāžas sistēmu, lai apgrūtinātu dzīvi jebkuram ārvalstu investoram. šeit nu varētu izvērsties, bet nu nebūs īstā vieta.
0
Ilziiiic > andrejs_kirsis 03.12.2010. 14.07
-> Goodman
Katrs iepērk no dažādiem avotiem atbilstoši kvalitātes prasībām, bet lielākais apjoms, protams, tīri ekonomisku apsvērumu pamatoti, nāk no Mažeiķiem. Izņēmums ir Statoil un Lukoil. Tiem mēdz ilgstošos periodos nākt no pašu rūpnīcām situācijās, kad ar Mažeiķi sāk šantažēt ar Roterdamas biržai neadekvātām kotācijām un neinteresantiem nosacījumiem. Bet godīgi sakot, Mažeiķiem Baltijas apjoms ir pie kājas, jo tas ir robežās no 5 līdz 10% un atsevišķa tīkla pretenzijas ir bērna šļupsti. Pārējais apjoms viņiem iet uz Rietumeiropu.
es nojaušu jautājuma būtību:
“Mažeiķu degviela ir nekvalitatīva un vietējie tīkli krāpj pircējus pa lēto pērkot draņķi un pa dārgo pārdodot”.
Uzreiz saku, ka galīgi nav no svara no kurienes nāk degviela, svarīgi kādu to lejat laukā no stobra. Un ta uzreiz skaidrojums, kādēļ šāds mīts par Mažeiķiem. Tā pati gauži jo gauži bēdīgi slavenā Kurzemes Degviela, kas ir LV lielākais degvielas importētājs un savulaik, nezinu kā tagad, arī ražotājs. Tika lobēts, lai nepieņem EU galīgi neatbilsošas kvalitātes prasības un varētu taisīt nenormālu ķīmiju. Un vienlaikus, lielie, kas pirka arī no Mažeiķiem, bet ķīmiju netaisīja, tika vainoti par “no vienas mucas” pirkšanu.
No Mongstadas, Kalundborgas, Porvo vai Krievijas nākusi degviela, kas tiek tirgota lielajos tīklos, atbilst tām pašām EN590 un EN228 normām, kam Mažeiķis. Cits jautājums, ko ar Mažeiķi dara šeit LV. bet ceru, ka tie laiku nu ir secen.
Kā teicu, Eiropā ļoti iespējams jūs ieliesiet to pašu Mažeiķi. Uzsveru, ka TO PAŠU, ne citu.
0
jirgensone_ieva > andrejs_kirsis 03.12.2010. 10.55
–> Ērik jautājums tev kā expertam?
no kā Sia Statoil Latvija iepērk degvielu vairumā?
no kā Sia Lukoil Latvija iepērk degvielu vairumā?
Vai atbilde nav jāmeklē tur kur notiek lielie darījumi ar kuģiem….
Mammas regulē visu naudas plūsmu… tā tas ir visos lielajos biznesos… nozarei nav nozīmes…
Skaidrs ka neviena degvielas mazumtirdzniecības kompānija nav ieinteresēta uzrādīt labu rentabilitāti, jo tad jau gluži vienkārši nebūtu argumentu kādēļ cenas jāceļ.
0
Ilziiiic > andrejs_kirsis 03.12.2010. 00.08
–
a kādas būtu opcijas?
zemē ierakti DUSi jau nav saldējuma kaste, ko var aizstumt uz citu vietu.
0
info > andrejs_kirsis 02.12.2010. 23.57
nu man domāt, ja ir talantīgs buhalteris, tad peļņu var saregulēt, kā vajag un pat galu galā legali aizsūtīt mātei uz norgi. ja jau viņiem tik sūuuu sheit iet, tad ko vinji veel te kaveejaas?
0
Ilziiiic > andrejs_kirsis 02.12.2010. 17.35
–
teksts no Treknā 2005.gada novembra (varu avotu iemest, ja vajag):
“………..Izdevīgāk ir tirgot pārtiku un zāles. Kompāniju vidējā aktīvu atdeve ir tikai 1,8%, bet bruto peļņas rentabilitāte 2003. gadā svārstījusies no 3,8% līdz 14%. Salīdzinot ar citām nozarēm, to nevar uzskatīt par augstu. Piemēram, pastu un kurjera darbībā rentabilitāte bijusi robežās no 23% līdz 44%, pārtikas, dzērienu un tabakas mazumtirdzniecībā – no 2,6% līdz 22,4%, bet farmaceitisko un medicīnas preču tirdzniecībā – no 8,2% līdz 22%.
“Mūsu tirgotāju peļņa nemaz nav liela. Ja kompānijai ir 32 benzīntanki un tā nopelna divus miljonus, tas nav nekas,” paziņoja firmas “Lukoil Baltija R” vadītājs Haims Kogans. “Nu, redzi, Raita, mēs taču tev teicām, bet tu neticēji,” sacīja H. Kogans. Uz to R. Karnīte atbildēja: “Es tiešām neticēju un trīs reizes pārrēķināju šos skaitļus. Izrādās, ka tā ir.””
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tad nu ieteikums apsvērt, vai kāds saprātīgs cilvēks investētu miljonus biznesā, kurš sola 1,8% atdevi? Pat privētpersona var iemest savus 100Ls depozītā un saņemt trīs reizes vairāk atpakaļ no savas investīcijas.
0
Ilziiiic > andrejs_kirsis 02.12.2010. 19.36
–
man nav uz Koganu vai Karnīti jāpaļaujas. es viņus tikai citēju, lai būtu kāds ar smagāku vārdu, jo, ja ko tādu teiktu es, uzskatītu par jukušu.
bet jāpaļaujas man uz viņiem nav tādēļ, ka vienkārši zinu – Kogans runā vistīrāko patiesību. Mīts par milzu peļņām ir cilvēkiem starp ausīm, tikai ne statistikā. teiksiet, ka tā viltota, bet atbildēšu, ka nav LV un Baltija vēl ārprātīgāk kontrolēta biznesa par degvielas biznesu. gan finanšu, gan kvalitātes ziņā. te domāju par lielajiem uzņēmumiem, protams.
te uz ātro no Letas pērnais augusts:
“Izvērtējot 2009.gada Latvijas degvielas tirgotāju finanšu datus, var skaidri secināt, ka nav neviena uzņēmuma, kuram nebūtu vairākkārtīgi samazinājies kā apgrozījums, tā peļņa, intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” skaidro Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne.
Arī uzcenojums uz vienu degvielas litru ir bijis tik minimāls, ka rentabilitāte pat neesot sasniegusi procentu. Daļa uzņēmumu strādājusi ar zaudējumiem.”
Vēl gribu ierosināt apdomāt tādu retorisku jautājumu:
Kādēļ no šī tirgus aizgāja Shell?
0
Guncītis > andrejs_kirsis 02.12.2010. 18.25
ja Jūs paļaujaties uz to ko saka kogans un karnīte, tad nepaļaujaties uz savu kompetenci.
0
jirgensone_ieva 02.12.2010. 15.48
Tīrākā spekulācija, lai naftas biznesa darboņi varētu sapelnīt bonusiem uz Ziemassvētkiem…
Kapēc Lietuvā 12.nov litrs dīzeļdegvielas Statoil uzpildes stacijā maksāja 0.734 Ls, bet 5 novembrī Latvijā Statoila to tirgoja par 0.779 Ls/l???
Vai mums ir tādas nodokļu atšķirības, kapēc?, Vairākus gadus atpakaļ Lietuvā vienmēr bija par 1-2 santīmiem dārgāka degviela nekā Latvijā, kāpēc tagad mēs esam visdārgākie, pie kam ar tādu atrāvienu?
1
ribens > jirgensone_ieva 02.12.2010. 23.36
Lietuva apzināti samazināja akcīzes nodokli tieši dīzeļdegvielai, jo, kā jau rakstīji, agrāk Lietuvā bija dārgāk, kā Latvijā – tas viņiem nepatika.
0