Kā uzlabot gaisu Rīgā? • IR.lv

Kā uzlabot gaisu Rīgā?

22
Foto: Edijs Pālens, LETA
Jānis Kleperis

Pilsētas gaisa piesārņojumu var samazināt pat par 90%, ja visi izmantotu autogāzi

Galvenie avoti cilvēka radītajam atmosfēras piesārņojumam ir transports un emisijas no stacionāriem avotiem. Autotransports gaisu piesārņo ar izgarojumiem no motora, izplūdes gāzēm un putekļiem, kurus no brauktuves gaisā uzsviež riteņi. Ja viss autotransports, kas tagad pārvietojas pa Rīgas ielām, benzīna un dīzeļdegvielas vietā izmantotu autogāzi, putekļu (kvēpu) daudzums izplūdes gāzēs samazinātos pat par 90%.

Gaisa piesārņojuma monitoringu Rīgas centra ielās Rīgas dome veic jau 10 gadus. Kā rāda gadu gaitā iegūtie dati, Rīgas centra ielās regulāri tiek pārsniegti normatīvi slāpekļa dioksīdam (NO2) un smalkajiem putekļiem (PM10), par ko tiek informēta arī Eiropas Savienība (ES). ES pieprasa Rīgai pārskatīt esošās darbības un aktīvāk rīkoties gaisa piesārņojuma samazināšanā.

Izmantojot autogāzi, rodas mazāk toksisku izmešu nekā no benzīna un dīzeļdegvielas, tādējādi tiek mazāk piesārņota vide. Piemēram, slāpekļa monoksīda īpatsvars autogāzes sadegšanas rezultātā ir par 10% mazāks nekā neetilēta benzīna sadegšanas gadījumā, bet tvana gāzes īpatsvars, sadegot autogāzei, ir pat par 20 reizēm mazāks nekā no netilēta benzīna sadegšanas. Ja aplūko vēl citu kaitīgo vielu sastāvu izplūdes gāzēs, var secināt, ka tādi izmeši kā sērs, aldehīdi un kvēpi (ogles daļiņas, kas arī veido smalkos putekļus PM10) nenonāk vidē vispār, jo tie autogāzes sadegšanas rezultātā nerodas.

Pievēršot uzmanību dažādu degvielu ķīmiskajiem sastāviem, var konstatēt, ka dīzeļdegvielu un benzīnu vidēji veido vismaz 2-5 reizes smagāki ogļūdeņražu savienojumi nekā autogāzi.

Jo mazāks ir ogles saturs ogļūdeņražu molekulā, jo mazāk kvēpu (putekļu) ir izplūdes gāzēs, kas vēlreiz pierāda, ka autogāze ir videi draudzīgāks energoresurss. Sašķidrināto naftas gāzi, kuru izmanto gan kā kurināmo ražošanas procesiem, apkurei un sadzīvei, gan kā degvielu automašīnām, iegūst kā naftas pārstrādes procesa blakusproduktu (60%) vai no dabas gāzes kondensāta nogulām (40%). Šis fakts liecina, ka autogāzes iegūšanai nav nepieciešams izmantot papildus fosilos resursus, kas, skatoties no apkārtējās vides perspektīvām un ekonomiskā viedokļa, vērtējams pozitīvi.

Pētījumi pierādījuši, ka augsts putekļu piesārņojuma līmenis var samazināt cilvēku dzīves ilgumu vismaz par vairākiem mēnešiem – vidēji Eiropā tie ir 9-12 mēneši. Piesārņojums veicina sirds asinsvadu un plaušu slimības, un konstatēta vispārīga saikne starp putekļu piesārņojuma līmeni un apakšējo elpošanas ceļu saslimstību, kā arī plaušu funkcionāliem traucējumiem. Piemēram, 2010. gadā publicētajā pētījumā ir konstatēts, ka putekļu daļiņu PM2.5 piesārņojuma dēļ priekšlaicīgā nāvē Eiropas Savienībā mirst 455 tūkstoši cilvēku – Latvijā tie ir 2100, Lietuvā – 2800, Vācijā – 78 000, Čehijā – 13 700 cilvēku (pēc 2005.gada datiem par PM2.5 emisiju apjomiem ES valstīs).

Nesen pabeigts Rīgas vides fonda pētījums par putekļiem Rīgas centra ielās, kas pierāda, ka autotransporta noslogotās ielās, tādās kā Kr. Valdemāra un Brīvības iela, transporta tiešās emisijas sastāda līdz pat 50% no kopējā gaisa piesārņojuma. Tas ir augsts rādītājs kopējā gaisa piesārņojumā, un jebkura iespēja mazināt transporta tiešo emisiju ietekmi uz gaisa kvalitāti ir akceptējama un atbalstāma.

Tagad Rīgā tiek īstenots jau otrais rīcības plāns gaisa piesārņojuma samazināšanai. Izveidota darba grupa, kas pārskata veicamās darbības. Vismaz puse no tām saistītas ar transportu pilsētas ielās, piemēram, veicināt transportlīdzekļu ar zemu vai nulles emisiju izmantošanu, izmantot videi draudzīgākas degvielas, tai skaitā, autogāzi.

Ir jātiecas, lai ar pašvaldības un valsts atbalstu tiktu veicināta ilgtspējīga attīstība arī Rīgā un visā Latvijā, ko var panākt ar videi draudzīgāku un mazāk kaitīgu energoresursu izmantošanu transportā.

Rezumējot iepriekš sacīto, var apgalvot, ka autogāze ir videi draudzīgāks resurss nekā dīzeļdegviela un benzīns, jo tā ir naftas pārstrādes blakusprodukts, turklāt kaitīgo vielu īpatsvars, kas rodas, sadegot autogāzei, ir daudz mazāks nekā benzīnam vai dīzeļdegvielai. Transporta izplūdes gāzu radīto gaisa piesārņojumu ar nesadegušajiem ogļūdeņražiem un kvēpiem var samazināt pat par 90%, ja viss transports, kas tagad pārvietojas pa Rīgas ielām, izmantotu autogāzi.

Autors ir Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta galvenais speciālists

 

Komentāri (22)

mjantons 27.09.2013. 09.29

Ekonomikas ministra iniciatīva par akcīzes nodokli auto LPG ir nelaikā, bet pats galvenais ieviesta visnekorektākajā veidā. Auto īpašnieki turpina dzinēju piemērošanu, ieguldīja līdzekļus un darīja divus labus darbus – vides uzlabošanu un enerģijas bilances drošības paaugstināšanu. LPG tiek transportēta no dabas gāzes vai naftas atradnēm un naftas pārstrādes rūpnīcām. Protams, enerģijas cena ir izdevīga abām pusēm.
Par nodokļa ieviešanas terminiem ir jāpaziņo vairākus gadus uz priekšu un jāļauj privātai iniciatīvai atmaksāties. Un tas par tādu štrunta fiskālo efektu!

+5
0
Atbildēt

4

    mjantons > mjantons 28.09.2013. 19.58

    Tas par to gaisu un rusofobiju teicami! Bet vai nevarētu kā nākošo soli ieteikt Rīgā braukt tikai ar elektromobiļiem, autobusiem ar metānu un policistiem atņemt motociklus, bet pašu novietot uz mucām krustojumu vidū? Pensionāri, sievietes ar bērniem un invalīdi lai velkas pa trotuāriem un nedomā šķērsot ielas! Un lauķi lai nedomā iekļūt ar saviem pajūgiem uz tirgu tālāk par park n’ ride. Mūžīgās Pekina olimpiskās spēles!

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Vineta > mjantons 28.09.2013. 22.50

    Juris Ozoliņš
    Elektromobiļi un autobusi uz gāzi ir tuvākās nākotnes perspektīve, bet vieglie auto ar iekšdedzes dzinējiem būs tikai ekstravagantu bagātnieku privilēģija. Kaut arī man kā motociklistam nepatīk policisti uz močiem, tomēr jāatzīst, ka tie ir gana efektīvi.
    Ja pēc Klepera ierosinājuma visi brauks ar bezakcīzes autogāzi, tad patiešām pensionāri, sievietes ar bērniem un invalīdi nevarēs šķērsot ielas, bet lauķiem savus pajūgus vajadzēs pamest park&drive, bet rīdzinieki nosmaks izplūdes gāzēs.

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Turpat jāaizliedz arī cilvēku un mājdzīvnieku atrašanās Rīgā, jo fauna pati par sevi ir CO2 un CH4 (metāns, siltumnīcas efekta izraisītājs) rašanās avots.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Vineta > mjantons 28.09.2013. 12.07

    Juris Ozoliņš
    Izlasot virsrakstu, nodomāju, ka beidzot arī IR ievietots normāls “rusofobisks” raksts. Nē, atkal kārtējais Lukoil apmaksātais reklāmraksts. Nožēlojami, ka arī Ozoliņa kungs nolēmis ugunij piešaut benzīna salti.
    Lai samazinātu kaitīgos izmešus, pirmkārt satiksmes organizēšana pilsētā ir jānodod speciālistu, bet ne partijām pietuvināto dunduku rokās(atcerēsimies Baltiņu un Pilsumu). Mūsdienu “panoptikumā”(RD) ir vēl trakāk. Vislielāko piesārņojumu rada sastrēgumi. Eiropas lielajās pilsētas tiklīdz kas atgadās, policists nomet savu moci, ka ritenis vēl griežas un ņemās visu izregulēt. Pie mums kādreiz no 8.00-10.00 uz Voldemāra un Z.A. Meirovica, Raiņa, Kalpaka un Elizabetes stūriem stāvēja regulētājs un Vanžu tilts bija tukšs. Uz publisku jautājumu par šo praksi, Zivtiņš atbildēja, ka tā nav milicijas funkcija. Tātad tīrs gaiss, kā arī satiksmes drošība nav viņu darbošanās mērķis. Uz jautājumu par zaļo bultiņu uzstādīšanu zem luksofora, kas būtiski mazinātu sastrēgumus, tas pats gudrinieks atteica, ka pie mums to nevar, jo braucēji esot ļoti agresīvi.
    Tīru gaisu lielajās pilsētās ar 0% CO2, CO, C un NO2 nodrošina elektriskais transports, vai ar minimāliem izmešiem, autobusi, kas izmanto metānu, kā Skandināvijā. Būtiskus CO un C izmešu mazinājumus un loģiski arī patēriņu, nodrošina benzīnam piejauktais etanols un metanols, uz ko visādi kleperi ceļ paniku par dzinēju “bojāšanu”.
    Būtu tik vēlme uzlabot gaisu, Rīga varētu visus autobusus pārtaisīt braukšanai ar metānu, dīzeļa vietā un atcelt maksu par sabiedrisko visiem pasažieriem, aizliedzot pensionāriem to lietot maksimumstundās un uz visiem lieliem ceļiem ierīkojot park & drive. Visām sastrēgumos stāvošām automašīnām lietot tuvās gaismas vispār ir lielākais stulbums. Gaismas dienas gaišajā laikā neuzlabo drošību, tik palielina degvielas patēriņu, tatad piesārņojumu, un maitā visu satiksmes dalībnieku redzi.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

Gaisma; Enģelis 27.09.2013. 09.48

Autors ir Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta galvenais speciālists
—————
He. Tik braši uzrakstīts, ka varētu padomāt – Rīgas autobusi jau gadu desmitiem iet uz gāzes.

+5
0
Atbildēt

1

    sausins > Gaisma; Enģelis 27.09.2013. 10.13

    Pievienojos ! Sākt vajag ar sevi ! Kā tur bija ar to cieto daļiņu piesārņojumu un nekontrolēto ogļu kraušanu bŗivostā ?!??!?

    +5
    0
    Atbildēt

    0

ligakalnina 27.09.2013. 12.01

“Kā uzlabot gaisu Rīgā”?
——————————
Nebalsot par SC, kas vajā brīvo presi, izmanto administratīvo resursu biznesa ietekmēšanai, mēģina atgriezt padomisko mentalitāti, mēģina šķelt Latvijas sabiedrību, ir korumpēts vairāk, kā jebkurš politiskais spēks, kas lidz šim valdīja Rīgā, absolūti nelietderīgi izšķiež rīdzinieku naudu, utt., utjp.

+5
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu