Kritiķi: Jānovelk trauslā robeža starp mākslu un atbalstītāja reklamēšanu • IR.lv

Kritiķi: Jānovelk trauslā robeža starp mākslu un atbalstītāja reklamēšanu

31
Kultūras ministre Žaneta Jaunzeme-Grende teic runu pasākuma saviesīgajā daļā. Aizmugurē - "Hennessy" reklāma. Foto: Gatis Gierts, F64
Dairis Anučins

Lielās mūzikas balvas atbalstītāja “Hennessy” reklāmu uzskata par pārāk uzbāzīgu

Privātas kompānijas sponsorēts nacionāla mēroga pasākums nav nekas slikts, taču būtiski ir noteikt robežu starp sponsorēšanu un uzņēmuma pašreklāmu pasākuma laikā. Tā par otrdienas vakarā notikušās Lielās mūzikas balvas 2012 pasniegšanas ceremoniju, kad Operas namā klātesošie varēja ne tikai baudīt “Hennessy” konjaku, bet tāpat kā LTV tiešraides skatītāji vērot, kā balvas ieguvēju vārdus slēpj slēgtās aploksnes ar šo zīmolu, komentē vairāki Ir.lv aptaujātie eksperti. “Tas parāda arī reālo [finansiālo] situāciju kultūras nozarē,” teic komponists Raimonds Pauls.

Alkohola zīmols “Hennessy” jau otro gadu ir Lielās mūzikas balvas atbalstītājs. Šis zīmols otrdien Nacionālās operas namā bija redzams gan uz lielformāta skatuves ekrāna, gan reklāmas plakātiem un pārvietojamas skatuves pults, tāpat kā uz aploksnēm ar uzvarētāju vārdiem. “Hennessy” zīmols acīs iekritis arī Ir.lv blogerim, kas raksta: “Āboltiņai, Bērziņam un Jaunzemei-Grendei būtu nevis jūsmīgi jābauda LMB koncerts, bet jāsarkst par to, ka Latvijas svarīgāko mūzikas notikumu pasākumā ekrānu visu laiku “rotā” komerczīmols.”

Mūzikas kritiķe Inese Lūsiņa uzskata, ka robeža starp atbalstu pasākumam un atklātu uzņēmuma reklāmu ir trausla, un tas kopumā esot ētiskas dabas jautājums, cik daudz uzņēmuma pašreklāmas var būt šādā pasākumā.

“Tas ir koks ar diviem galiem, bet, protams, ja pasākums pārvēršas par viena uzņēmuma slavināšanu, tad tas ir par traku. Skaidrs, ka pie pašreizējā Kultūras ministrijas budžeta bez sponsora šādu pasākumu ir grūti organizēt. Zāles īre ir dārga un mūziķiem, kas mirdzēja šajā pasākumā un savu ikdienu vairāk pavada ārzemēs, jānodrošina arī ceļa izdevumi. Sponsora balva jau nav nekas slikts. Sponsoriem ir jāsaka paldies un ignorēt tos būtu nepieklājīgi, bet mums vēl nav izkopta ar to saistīta civilizēta kultūra jeb kodekss – kā sponsors drīkst reklamēties, cik daudz un kādās proporcijās,” teica Lūsiņa.

Latvijas Universitātes pasniedzēja, filozofijas doktore un ētikas speciāliste Skaidrīte Lasmane uzskata, ka situācija ar alkohola zīmola reklāmu pasākuma laikā vērtējama divdomīgi. No vienas puses, bez sponsora pasākums, iespējams, vispār nevarētu notikt, bet no otras puses “alkohola reklamēšana un reklāmas klātbūtne ir šaubīga”.

“Tā ir dilemma, kuru nevar atrisināt. Ir daudz līdzīgu situāciju – piemēram, Purvīša balvu sponsorē azartspēļu uzņēmums. Jautājums, kas ir nevainīgāk – alkohols vai azartspēles? Pasākums jau bija skaists un vērtīgs. Sponsors ir sponsors, un šīs reklāmdevēju attiecības ar pasākumu rīkotajiem ir visur, arī mākslā. Kopumā zīmols pasākuma laikā parādījās diezgan estētiski,” sacīja Lasmane.

Komponists Raimonds Pauls uzskata, ka privāta uzņēmuma piedalīšanās kā pasākuma ģenerālsponsoram “parāda reālo situāciju kultūras nozarē”. Pauls norādīja, ka nav patīkami šādā pasākumā kā galveno redzēt sponsora, nevis Kultūras ministrijas devumu.

“Pēc būtības pasākumu vajadzēja atbalstīt Kultūras ministrijai, nevis reklamēt uz skatuves “Hennessy”. Bet kur lai ņem naudu? Naudas balvām jau arī būtu jānāk no valsts, bet arī to piešķir sponsors. Ko var pārmest rīkotājiem, ja zina, ka īre un viss pārējais maksā ļoti dārgi. Skaidrs, ka pasākuma rīkotāji var sūdzēties, ka nav naudas un kaut kā ir jāizdzīvo,” saka Pauls.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Ilze Žunde sacīja, ka Lielās mūzikas balvas rīkotāji iepriekš ir konsultējušies ar PTAC ekspertiem par sponsora reklāmas izvietojumu preses izdevumos. Tajos nekādu pārkāpumu neesot bijis – uzņēmums atbilstoši likumdošanai izvietojis brīdinājumu par alkohola kaitīgumu. Brīdinājumi par to bijuši izvietoti arī pasākuma norises vietā.

Savukārt situāciju ar uzņēmuma reklāmu pasākuma norises laikā PTAC pašlaik nekomentē, jo tā rīcībā neesot pietiekami daudz informācijas. “Nekādas sūdzības par to pagaidām arī neesam saņēmuši,” teica Žunde.

Savukārt komponists Pēteris Vasks, kurš Lielās mūzikas balvas ceremoniju skatījās Operas namā, sacīja, ka pasākuma laikā zīmola reklāmai nav pievērsis uzmanību. Pēc viņa teiktā, nacionāla mēroga pasākumam godu nedara fakts, ka to sponsorē privāta kompānija, nevis valsts.

 

Komentāri (31)

janis17 20.02.2013. 21.03

Kā lai pārdzīvojam, ka iepriekšējos Dziesmusvētkus sponsorēja Aldaris, KRĀJBANKA un LMT???
http://www.diena.lv/sabiedriba/dziesmu-svetku-generalsponsori-cer-uz-ekskluzivaku-attieksmi-svetku-tirgus-placu-un-reklamas-vietu-s-50837

Kas būs Lieldraugi šajos – Dzelzceļš? Latvijas Balzams? SEB ?
Nav mūsu pasaule ideāla…

+11
-3
Atbildēt

0

Mārtiņš Pilsētnieks 21.02.2013. 10.44

Kas tur traks? Tā jau ir sena prakse. Nupat piešķīra Purvīša balvu vizuālā mākslā, kuras sponsors ir azartspēļu tīkla Fēnikss īpašnieks Zuzāna kungs. Pats Zuzāna kungs arī bija žūrijā, bet balvu ieguva mākslinieks par izstādi Zuzāna galerijā Mūkusalas Mākslas salonā. Pie tam uzvarētāja darbi arī ir sponsora īpašumā (ko nevar teikt par daudziem pārējiem, kas tika nominēti). Šis gan nevienam nelikās dīvini, ka zem nacionālas nozīmes balvas patiesībā tiek realizētas privātkolekcionāra ambīcijas. Salīdzinājumam iedomājieties žurnāla redakciju, kur investors ir gan direktors, gan redaktors, gan žurnālists…

+6
0
Atbildēt

3

buchamona 20.02.2013. 19.45

“Āboltiņai, Bērziņam un Jaunzemei-Grendei būtu nevis jūsmīgi jābauda LMB koncerts, bet jāsarkst par to, ka Latvijas svarīgāko mūzikas notikumu pasākumā ekrānu visu laiku “rotā” komerczīmols.” +++ ir jau vēl citas iespējas, kā šādus gada pasākumus nofinansēt – piemēram, uz biļetēm uzzīmēt tādu naudas ciparu, lai ar ienākumiem sektu visus koncerta izdevumus, jeb arī – piespiest visus LV nodokļu maksātājus izmaksāt mūziķiem šo nopelnīto gandarījuma balvu un zālē sēdošajiem skatītājiem iespēju praktiski par velti noskatīties lielisku koncertu.

Savu iespēju robežās esmu apmeklējis LMB un man tiešām nekad nav ienācis prātā pievērst uzmanību kaut kādiem komerczīmoliem un aploksnēm koncerta laikā,lai gan – arī tas nav taisnīgi pret tiem ļaudīm, kuri ar savu naudu nofinansē mums šos svētkus.

+8
-3
Atbildēt

3

    piziks > buchamona 21.02.2013. 23.47

    RA… :) Prātīgi.

    Kārtējo reizi IR redakcijai sava savdabā loģika. Noraportēja/pārstāstija Inesi Lūsiņu — loģiski: prātigs cilvēks, spriež atbildīgi un līdzsvaroti. Un — IR autors iepret Lūsiņai piemin pretsvarā kādu anonīmu/onanimu blogeri, kurš, redz, tā un shit-ā… Vairākiem kultūrcensoņiem un NVO tipažiem, ari Delnistiem un Providu-centēm ik pa laikam uznāk kādas, no zemes atrautas domāšanas lēkmes ar veckomunistes Krustinsones tipa argumentāciju: i zivtiņu apēst, uz mārrutkiem uzsēsties un ar asaku neaizrities. Tāduprāt, Henessy naudu paņemsim, lai sasēdinātu zālē ari kritkus, bet lai tas Henessy neiedomājas, ka šis skali pieminams: iedevi piķi un — tinies d*rst! Pretiga attieksme un — žēl, ka paši mūziķi klusē un tādiem vāvuļiem necenšas aiztaisīt muti!

    Spožs kultūrattieksmes menedžments, vai ne?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ojārs > buchamona 20.02.2013. 21.42

    sektu visus koncerta
    ——————
    segtu visus koncerta

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    buchamona > buchamona 20.02.2013. 21.45

    paldies :)

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu