AIP un tās vadītājs noliedz viltošanu
Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis uzskata, ka pārmetumi, kas adresēti viņam par studiju programmu izvērtējumu ir jāadresē Augstākās izglītības padomei (AIP) un tās vadītājam Jānim Vētram, jo ir iegūta informācija, ka AIP paši labojuši ārzemju ekspertu novērtējumu, vēsta LETA.
Ministrijas rīcībā nonākusi informācija, ka AIP paši ir labojuši ārzemju ekspertu novērtējumus, Ķīļa teikto atrefē viņa padomnieks Reinis Tukišs. Kā norāda Latvijas Universitātes rektors Mārcis Auziņš, „pēc ārzemju ekspertu aizbraukšanas, lai izvērtēšana neizskatītos nepabeigta, vietējie eksperti šos punktus vērtējumu tabulās tomēr salika. Vēl vairāk – bieži starptautisko un vietējo ekspertu programmu sadalījums grupās nonāca pretrunās”.
Ja tas atbilst patiesībai, tad AIP ir melojusi gan Latvijas sabiedrībai, gan Ministru kabinetam, kur šis izvērtējums un dati tika publiskoti bez kādām atrunām kā uzticami un korekti. Ja apstiprināsies, ka AIP datus ir viltojusi, ņemot vērā, ka izvērtējumam iztērēts miljons latu, es par to ziņošu Ģenerālprokuratūrai un KNAB, kā arī aicināšu padomi atkāpties un rūpēšos par jauna kvalitatīva izvērtējuma nodrošināšanu, paziņojis izglītības ministrs.
Ministra padomnieks Tukišs aģentūrai LETA atzinis, ka ministrija pēc publiski pieejamas un viegli paskaidrojamas metodoloģijas veica AIP savākto un autorizēto datu analīzi un tikai tagad augstskolu pārstāvji ir gatavi atzīt, ka dati bijuši nekorekti un būtībā viltoti.
Tā ir vistiešākā AIP, nevis IZM atbildība un Jānim Vētram kā tās vadītājam jāatbild gan saviem kolēģiem, gan nodokļu maksātājiem par datu ievākšanas apstākļiem, patiesumu un izmantojamību, jo ministrijas rīcībā nonākusi informācija, ka AIP paši ir labojuši ārzemju ekspertu novērtējumus.
Tikmēr Latvijas Universitātes (LU) Senāts ceturtdien ārkārtas sēdē nolēma aicināt Izglītības un zinātnes ministriju steidzami izstrādāt vienotu Latvijas augstākās izglītības sistēmas plānošanas dokumentu, nodrošināt tā apspriešanu sabiedrībā un iesniegt Ministru kabinetā, ietverot tā īstenošanas laika plānojumu, nepieciešamos finansiālos resursus un sasniedzamos rezultātus.
Senāts arī aicina IZM nodrošināt pieejamo Eiropas Savienības struktūrfondu resursu izmantošanu studiju kvalitātes paaugstināšanai Latvijas augstskolās. Tāpat LU turpinās darbu pie īstenoto studiju programmu kvalitātes paaugstināšanas. LU Senāta lēmumu lasiet šeit.
AIP un tās vadītājs noliedz viltošanu
Augstākās izglītības padomes (AIP) vadītājs Jānis Vētra noliedz, ka AIP būtu viltojusi ekspertu vērtējuma datus par Latvijas augstskolu studiju programmu kvalitāti, un izskanējušo informāciju uzskata par nepatiesu.
“Pilnīgi skaidrs, ka AIP nevienu anketu pati nav labojusi vai aizpildījusi, nevienu novērtējumu nav rakstījusi vai kādus vārdus kāda eksperta veidotajā novērtējumā mainījusi. Tie ir pilnīgi meli,” sarunā ar aģentūru LETA sacīja Vētra.
Vētra norādīja, ka Latvijas Universitātes rektors Mārcis Auziņš, uz kura izteikumiem balstās ministrs, nav ziņojis AIP, ka viņam ir informācija par labojumiem, tādējādi esot grūti spriest, par ko ir runa.
Vētra nepiekrīt, ka viņam būtu jāuzņemas atbildība par pārmetumiem, kas saistīti ar kļūdām Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) veiktajā alternatīvajā studiju programmu izvērtējumā, jo viņš nav pārrēķinājis ekspertu sniegtos vērtējumus. AIP vadītājs norādīja, ka ministrs pats vakar televīzijā atzinis, ka veicis pārrēķinus.
Vētra atzina, ka par AIP izvērtējuma rezultātiem uzņemas pilnu atbildību, jo tas ir sagatavots atbilstoši metodikai un eksperti to ir parakstījuši.
AIP arī izplatījusi atklātu vēstuli, kura adresēta izglītības un zinātnes ministram Robertam Ķīlim, Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim (V) un Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājai Inai Druvietei (V).
Arī atklātajā vēstulē AIP kategoriski noraida publiski izskanējušo informāciju, ka tā būtu viltojusi augstskolu izvērtējuma datus. AIP norāda, ka projekta pārstāvji Ķīļa paziņojumu par iespējamo studiju programmu datu viltojumu vērtē kā mēģinājumu IZM nekompetenci novelt uz citu institūciju, proti, AIP ar mērķi novērst sabiedrības uzmanību no ministrijas bezdarbības, aizkavējot studiju virzienu akreditāciju Augstskolu likumā noteiktajos termiņos, kas savukārt var novest pie Latvijas augstākās izglītības diplomu starptautiskas neatzīšanas.
AIP atgādina, ka projekta īstenošanu uzraudzīja komiteja, kurā strādāja IZM, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Labklājības ministrijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Kultūras ministrijas, Ārlietu ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Veselības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas Zinātnes padomes, Rektoru padomes, Latvijas Studentu apvienības un Latvijas Jauno zinātnieku apvienības pārstāvji. Turklāt paralēli projekta īstenošanas kontroli veikusi Finanšu ministrija, IZM un Valsts izglītības attīstības aģentūra. Kopumā veiktas 11 pārbaudes, tādēļ, pēc AIP domām, nekāda datu falsifikācija nav iespējama.
“Ekspertu vērtējumi bija balstīti uz kompleksi iegūtu informāciju – gan uz kvantitatīviem datiem, gan uz ziņojumiem par studiju programmu kvalitāti un studiju virzienu kopumā, gan uz augstskolu un studiju programmu faktisko apsekošanu,” teikts atklātajā vēstulē.
AIP atkārtoti pauž neizpratni un bažas par IZM alternatīvo programmu ranžējumu, kas “balstīts tikai un vienīgi uz kvantitatīvo datu vērtējumu, piemērojot kļūdainu metodiku”.
Komentāri (62)
Kristine 15.11.2012. 16.53
O, jā, nu tik ies vaļā! Man patīk :) Beidzot!
Kā Bergs vakar Sastrēgumstundā teica: koks skudru pūznī iebāzts un skudras sākušas bizenēt.
Mani jau sen izbrīna, ka nevienam no mācībspēkiem nav dūšas pateikt: purvs sasmacis.
Jā, iemeslu tam daudz, dažus pat nevar ietekmēt (maza valsts, mācībspēki savstarpēji sen pazīstami, vārna vārnai acī, kā zināms, neknābj), bet ir arī labi identificējamas un atrisināmas problēmas, vajag tikai drosmi un gribu.
Neviens taču nepārmet profesoriem u.c., ka viņi izmantojuši esošo situāciju (likumdošanu), lai ērti dzīvotu, neiespringtu un nepiepūlētos, tāpat kā ārstiem daudz nepārmet pateicības. Taču bez darba iegūtais komforts agri vai vēlu beidzas, tas jāsaprot, un nu šis laiks, šķiet, ir pienācis.
Esiet taču vīri un sievas, atzīstiet ar godu: jā, slaucām šo valsti, radījām n-tās augstskolas uz katra stūra, n-tos programmu klonus, jo tā varēja dabūt vairāk valsts naudas, varēja staigāt no vienas skoliņas uz otru, visur pasniedzot vienu un to pašu, – darbs kaulus nelauž un nauda nāk!
Atzīstiet un samierinieties, ka tā vairs, cerams, nebūs!
Nav jau nekāda lielā bēda, – paši kļūsiet mazliet nabagāki, toties valsts – bagātāka un studenti – gudrāki. Vai tad tas nav jauki?
Turu visus īkšķus, lai Ķīlis izturētu, neuzdotu. Lai viņam stipra veselība un nedreb roka!
0
Bulkujānis www.lasma 15.11.2012. 16.14
Visiem komentētājiem, kas te “Ir” kaismīgi lauž šķēpus “par” vai “pret”, iesaku lejupielādēt un pašiem vispirms kārtīgi izlasīt šo izvērtējuma dokumentu. Tas ir pieejams arī “Ir” serverī:
http://www.ir.lv/upload/simple_file/2012_11/651/izmzino_sp_izvertejums_final_public.pdf
Uzmanīgi pārlasot tur formulētos “kvalitātes kritērijus”, kļūst skaidrs, kāpēc ārzemju eksperti atteicās likt vērtējumus: jautājumi ir noformulēti tik neskaidri, ka atkarībā no attieksmes, par daudziem var mierīgi ielikt jebkuru atzīmi, no minimālās līdz maksimālajai.
Piemēram, K44: ” Ne retāk kā reizi gadā tiek nodrošināta atgriezeniskā saite, ietverot studējošos, absolventus, akadēmisko un vispārējo personālu.”
“Atgriezeniskā saite” te var būt jebkas – gan tīmeklī norādīta emaila adrese, kur jebkurš var atsūtīt savus ieteikumus vai protestus, vai kopīga iedzeršana- vajag to tikai noformulēt uz papīra, un vērtējums būs teicams.
Tālāk,. “K46 Doktora studiju programmas (ja tiek īstenotas) ir saistītas ar atbilstošiem grantiem un/vai projektiem.” Un ko ekspertam likt, ja doktora studiju programmas netiek īstenotas? Kas ir “atbilstošs”? – Tas viss ir staipāms pēc patikas.
Tā saucamajiem “pamata kritērijiem” statistiskais svars ir palielināts ļoti stipri, 3 līdz 5 reizes salīdzinājumā ar pārējiem kritērijiem. To izvēle ir pilnīgi neskaidra. Bet paņemsim vienu tādu “pamata kritēriju”:
“K55 Tiek īstenoti vai ir plānoti studējošo un akadēmiskā personāla mobilitātes, kā arī ārvalstu studējošo un ārvalstu mācībspēku piesaistes projekti. ”
Ievērojiet, te neko nevajag īstenot, vajag tikai plānot. “Jā, mums ir ieplānots.2014.g….”
Tajā pašā laikā ļoti būtiski kritēriji nav ietverti kā pamata kritēriji:
“K56 Akadēmiskā personāla angļu valodas vai citu svešvalodu zināšanas ir pietiekamā līmenī, lai varētu sagatavot un īstenot studiju programmu svešvalodā. ”
Tas nozīmē, ka pasniedzējam angļu valodas zināšanas ir tikai vēlamas, bet nav pārāk obligātas. Tas ir skandalozi, jo kādas grāmatas tad šis pasniedzējs spēj pats lasīt? Pat vairāk, te iet runa par “vai citu svešvalodu” – tātad pietiek, ka pasniedzējs nav latvietis, un tātad noteikti zina vienalga kādu, bet citu svešvalodu – angļu valoda tad nav jāzin, bet punkti vienalga būs “kabatā”.
0
Rolands Bortaðèenoks 15.11.2012. 17.17
Ķīlis ir malacis! Beidzot kāds saņēmis drosmi un iekustinājis šo lietu! :)
1
Zane Degro > Rolands Bortaðèenoks 16.11.2012. 05.01
Viņam jau pašam paurī ir vēl mazāk, nekā tiem sasmakušā pīļu dīķa iemītniekiem. Ieklausieties uzmanīgāk viņa runā – būtu labi, ja kaut viens viņa teikums būtu sakarīgi izteikts. Absolūts haoss un nekompetence.
0