Skolas Ētikas komisija Rafaļskim izteiks rakstisku piezīmi
Rīgas 40. vidusskolas skolotāja Vladislava Rafaļska atbilstību ieņemamajam amatam, spriežot pēc viņa Latvijas valstij nelojālajiem izteikumiem, otrdien vērtēs Saeimas Valstiskās audzināšanas apakškomisijas sēdē.
Savukārt Rīgas 40.vidusskolas Ētikas komisija rekomendējusi skolas direktores pienākumu izpildītājai Jeļenai Vediščevai izteikt rakstisku piezīmi krievu valodas un literatūras skolotājam Rafaļskim (PCTVL) par izteikumiem radio, ka viņš nav lojāls valstij, ziņo LETA.
Vediščeva teica, ka viņa ņems vērā Ētikas komisijas rekomendāciju un Rafaļskim izteiks rakstisku piezīmi.
Skolas Ētikas komisija nolēmusi, ka Rafaļskim turpmāk ārpus pedagoģiskās darbības un darba pienākumu veikšanas strikti jānorobežo politiskā viedokļa paušana. Skolotājam ieteikts, piedaloties jebkāda veida sabiedriskajās aktivitātēs, iepriekš saskaņot ar aktivitātes organizatoriem informāciju, kura tiks publiskota par viņu, viņa darbavietu un viņa darba pienākumiem. Tāpat skolotājam, izpaužot savu viedokli, precīzi jāizvēlas vārdi un korekti jālieto izteicieni.
Ētikas komisija norādījusi, ka, paužot savu viedokli, skolotājam jāņem vērā, ka viss teiktais var ietekmēt skolas tēlu un skolas kolektīva psiholoģisko klimatu.
Ētikas komisija sagatavos grozījumus Ētikas kodeksā par pedagoģisko darbinieku piedalīšanos sabiedriskajās aktivitātēs un politiskā viedokļa paušanu ārpus pedagoģiskā procesa.
“Ētikas komisijas sēdē tika apkopots viss darbs, kas tika paveikts pusotras nedēļas laikā, proti, ziņojums par skolēnu aptaujas rezultātiem, ziņojums par skolas padomes sēdi. Kā pārsteigums mums nāca skolēnu vēstule, kurā viņi lūdza neatbrīvot skolotāju no darba, jo viņi bija pārliecināti, ka skolas vadība atbrīvos skolotāju no darba. Tā kā Rafaļskis savu viedokli pauda ārpus darba laika, darba vietas un darba pienākumu veikšanas, darba devējs nevar pielietot Darba likuma un Izglītības likuma normas,” stāstīja Vediščeva.
Viņa atzina, ka skola izvairījusies skolēnus iesaistīt “neglītajā politiskajā spēlē”. Viņa pieļāva, ka 166 parakstus skolēni savākuši ekspromtā akcijā vai arī tā ir bijusi apzināti organizēta. “Negribas domāt, kas tas tika ļaunprātīgi darīts, jo visus gadus skolēnu aptaujās ir atklājies, ka viņi mīl skolotāju Rafaļski, turklāt ne jau tādēļ, ka viņš ir politiska persona, bet tādēļ, ka viņš savu priekšmetu māca ļoti profesionāli, ir artistisks, prot skolēnos radīt interesi par savu mācību priekšmetu, visi viņa skolēni ir aizrautīgi lasītāji, tādēļ man gribas domāt, ka tā bija skolēnu iniciatīva “glābt” skolotāju,” teica skolas direktores pienākumu izpildītāja.
Rafaļskis radio ēterā paziņoja, ka ir nelojāls Latvijas valstij. “Esmu gatavs godīgi pateikt, ka esmu šai valstij nelojāls. Es šo režīmu vienkārši nicinu. Tas atgrūž arī manus bērnus un rada tiem daudz problēmu,” paudis Rafaļskis.
Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis aicināja Rīgas pašvaldību vērst uzmanību uz iespējamu likuma normu pārkāpumu Rīgas 40.vidusskolas skolotāja rīcībā par viņa izteikumiem radio ēterā, kuros viņš atzinis, ka ir nelojāls Latvijas valstij.
Savukārt nacionālā apvienība “Visu Latvijai!”-TB/LNNK (VL-TB/LNNK) aicināja izglītības ministru pievērst uzmanību šim gadījumam un rast risinājumu, lai šādi skolotāji nevarētu strādāt Latvijas izglītības iestādēs.
Drošības policija norādīja, ka personas subjektīvā attieksme pret valsti, arī negatīva, nevar būt par pamatu krimināltiesiskas izvērtēšanas sākšanai.
Komentāri (55)
Ieva 24.09.2012. 16.55
Piezīme?
Absurds!
Nu kurā gan vēl citā valstī valsts skolas skolotāju par šādiem izteikumiem neatlaistu no darba? Demokrātija nav visatļautība, galu galā!
Neviens tevi necienīs, ja necienīsi sevi pats.
Nu kurā gan citā valstī galvaspilsētas domi var vadīt cilvēks, kurš ieminis taciņu uz citas valsts vēstniecību?
Un sakiet vēl, ka mums apspiež nepilsoņus. Uz galvas tiem ļauj kāpt pārprastās demokrātijas dēl, jo, ka tik kaut kas nenotiek..
2
Agris Āva > Ieva 25.09.2012. 01.09
“Nu kurā gan vēl citā valstī valsts skolas skolotāju par šādiem izteikumiem neatlaistu no darba?”
Nevienā patiesi demokrātiskā valstī neatlaistu.
“Demokrātija nav visatļautība, galu galā!”
Ja pareizi atceros, šo frāzi bija iecienījuši PSRS PSKP domātāji.
Atšķirību starp demokrātiju un visatļautību nosaka valsts likumi. Viss, ko likums neierobežo ir demokrātijas izpausme.
0
mary75 > Ieva 25.09.2012. 06.50
Viss nebūt nav tik vienkārši.
Ieņemot zināmus amatus, arī demokrātijās cilvēks pēc noklusējuma atsakās no daļas savu tiesību, politiķis – no privātuma, augsts ierēdnis – no valsts politikas kritikas, utt.
Un tam nav nekāda sakara ar demokrātijas ierobežojumiem, bet gan ar ieņemamo amatu, kuru viņš var atstāt, un tad darīt, ko grib, izmantojot visas savas tiesības.
0
Ilona Auziņa 24.09.2012. 16.28
Šie Rafaļska izteikumi liecina par to, ka šajā valstī tiešām valda demokrātija, ka cilvēki šeit nebaidās paust pat visradikālākos uzskatus publiski, jo labi zina ka tam nebūs nekādu seku, pretstatā, piemēram, Krievijai, kur trīs sievietes tagad par brīvdomības izpausmi sēd cietumā. Protams, ka šajā jomā arī skolotājs Rafaļskis ir bez vainas. Bet viņš ir skolotājs mūsu valstī, viņš māca bērnus un to nu cilvēks ar šādiem uzskatiem un nostāju nedrīkst darīt. Viņš šeit var darīt jebko citu, bet mācīt un negatīvi ietekmēt bērnus nedrīkst, nedrīkst audzināt nākošos šīs valsts ienaidniekus.
2
Agris Āva > Ilona Auziņa 25.09.2012. 00.54
Janka, labs sākums, tā tiešām ir demokrātijas pazīme.
Ja Rafaļskis savu viedokli pauž ārpus klases un skolas telpām, viņam ir tiesības to darīt un vēršanās pret viņu būtu liels solis kaimiņu lāča “demokrātijas” virzienā.
Klasē tas nebūtu pieļaujams, un skolotājam, protams, ir grūti nodalīt personisko viedokli no klasē paustā. Bet – nevainīgs, kamēr nav pierādīts pretējais.
0
oktaavs > Ilona Auziņa 24.09.2012. 18.42
nedrīkst audzināt nākošos šīs valsts ienaidniekus.
—————————
Nedrīkst. Tad lai kāds pamēģina viņu atlaist no darba. Kāda smaka uzreiz uzpeldēs !
Pateikt, no kurienes ?
Tā kā, draudziņi, ciešat kad jums taisa uz galvas visi, kam nav slinkums. Nav jau pirmais gadsimts. Un iespraudiet savu brīnišķīgo demokrātiju un lepnumu paši zināt kur..
0
aivarstraidass 24.09.2012. 18.19
Pirms vairākiem gadiem žurnāliste Baiba Strautmane TV ēterā esot paziņojusi: “Es mīlu šo zemi, bet ienīstu šo valsti” (sal. http://news.lv/Druva/1999/11/17/Esmu-lepns-par-savu-valsti ). Pēc tam šis teiciens vairākos locījumos dzirdēts vēl arī citur.
Man kategoriski nepieņemama partejiskās politikas (tāpat kā reliģisku sektu propagandas, 9.maija svinēšanas u.c. strīdīgu izdarību) ievazāšana valsts izglītības iestādēs. Pedagogs, kurš tā rīkojas, pirmkārt jau rīkojas neprofesionāli – viņš sarežģī audzēkņu darbu, kas ir īpaši būtiski tad, ja audzēkņi pieturas pie pretējiem uzskatiem. Skola nav īstā vieta skolotāja brīvībai paust jebkādus viedokļus, jo skolēni ir sava veida “sagūstīta auditorija”, viņi nevar izvēlēties neklausīties savā skolotājā. Un skolotājam savā darbā ir jāpilda noteikta loma, ko reglamentē LR likumi.
No otras puses – ja mēs vēlamies sodīt pretvalstisku viedokļu paušanu masu mēdijos, tad pirmā šo sodu ir pelnījusi augšminētā mēdiju profesionāle B.Strautmane un visi tie pamuļķīši, kuri viņai publiski piebalsojuši. Nevis intervējamais V.Rafaļskis, kuru varbūt intervētāji izprovocēja pateikt ko tādu, ko viņš nemaz negribēja teikt. Skolotāju var padzīt no skolas par to, ko viņš dara vai nedara skolā un ar saviem audzēkņiem nevis par to, ko viņš saka intervijās.
Manuprāt, sodīt par stulbiem viedokļiem nevajag. Kā 19.gs. rakstīja tautiskās atmodas darbinieks: “Mēs latvieši! Un pie šī vārda// Mēs mūžam, draugi, paliksim.// Kas tautas godu kājām spārda// To vārguli nožēlosim.” Svarīgāk par visa veida vārguļu nožēlošanu ir, ka mēs, visi labas gribas cilvēki, mīlam šo valsti. Precīzāk sakot, MŪSU valsti – Latvijas Republiku!
(Te pausts mans personīgais viedoklis, šajā komentā neskaidroju mūsu partijas nostāju.)
14
mary75 > aivarstraidass 24.09.2012. 23.13
Un ko tad lems Saeima, ja tā?
Cik saprotu, nevienu likumu viņš it kā nav pārkāpis, tur jau tā lieta.
0
Agris Āva > aivarstraidass 25.09.2012. 01.12
Par partiju nezinu, bet personiskais viedoklis Apsīša kungam atbalstāms.
0
Sandris Maziks > aivarstraidass 25.09.2012. 09.12
Kalvis Apsītis
“Kamdēļ mēs no V.Rafaļska sagaidām citu uzvedības standartu nekā no B.Strautmanes?”
Что ты с бабы возмеш, дура.
0
mary75 > aivarstraidass 24.09.2012. 22.02
ZanE – es arī, principā, esmu par to, lai viņu atlaistu.
Bet, ar kādu pantu?
Un tālāk sekos tiesas, ja Latvijas tiesas viņu neatjaunos, tad ECT, visdrīzāk, Latvijas tiesu spriedumus atcels, jo tai vārda brīvība vienmēr ir prioritāte, un atjaunos viņu darbā, un tad valsts vēl maksās viņam lielu kompensāciju, un viņš būs sagādājis sev tādu PR, kāds patreiz tam pat sapņos nav rādījies, un ļaunums būs vēl lielāks.
Un viņš to visu ļoti labi apzinās.
Tā ka te vēl vajadzētu padomāt, kas būs tas mazākais ļaunums.
Kaut, iespējams, viens variants būtu – Saeima varētu pieņemt kādu likumu, ka cilvēki, kas atklāti pauž savu nelojalitāti valstij, nedrīkst strādāt valsts iestādes, ieskaitot skolas, attiecīgi to pamatojot, vai kaut kā tā.
Un te atslēgas vārdi būtu “atklāti pauž”, nevis tikai tāpēc, ka kādam tā liekas, utt.
0
mary75 > aivarstraidass 24.09.2012. 20.00
Tas jau ir Rafaļska mērķis – kļūt par “režīma” upuri, tad gan ies smirdoņa pa visu pasauli, būtu muļķīgi dod viņam tādu iespēju.
Tur jau tā lieta, ka skolā viņš it kā tādas lietas nerunā, kaut, es tam neticu, manuprāt, tie skolēni jau ir nozombēti.
Un mūsu IM tizlums, vismaz līdz šim, palaižot visu pašplūsmā, ir apbrīnojams, ja viņu pieķertu skolā jaucot bērniem galvu, tad gan nebūtu problēma viņu atlaist.
0
andris902 > aivarstraidass 25.09.2012. 00.15
…ko lems?…nezinu, Dzeri…paļaujos uz 100 gudrajām galvām…:)
0
aivarstraidass > aivarstraidass 24.09.2012. 19.52
>>> ZanE: izlikāmies neredzam – mīļā miera labad….kas notiek mācību stundu laikā – nezinām, pat nemēģinām noskaidrot – atkal, mīļā miera labad….skolēni raksta atbalsta vēstules “mīļotajam” skolotājam, spontāni…jau iepriekšējās pieredzes apguvuši….
=======
Cien. ZanE – tamdēļ jau arī rakstīju atklātā tekstā mazliet augstāk: “Skolotāju var padzīt no skolas par to, ko viņš dara vai nedara skolā un ar saviem audzēkņiem nevis par to, ko viņš saka intervijās.” Ja par Jūsu minētajām štābistu izdarībām ir konkrēti materiāli un nav iestājies noilgums – var un vajag tiesāties ar V.Rafaļski.
Nekāda gļēvlatviskuma. Vienkārši sist vajag pareizi – un par pareizajām lietām. Ja skolotājs, teiksim, ved audzēkņus uz 9.maija pasākumu, tas ir iemesls, lai viņu atbrīvotu no darba – okupantus slavinošu ākstību ienešana klases kontekstā var traucēt normāliem audzēkņiem apgūt vielu. Ja skolotājs intervijā ārpus darba laika runā muļķības par valsts ienīšanu, tad tas, manuprāt, nav iemesls padzīt viņu.
“Viens likums – viena taisnība visiem.” Kamdēļ mēs no V.Rafaļska sagaidām citu uzvedības standartu nekā no B.Strautmanes? Ukraiņu izcelsmes skolotājam mēdiju intervijās (ārpus sava darba laika) jārunā patriotiskāk nekā latviešu izcelsmes TV dīvai (savā darba laikā)? Paskaidrojiet, lūdzu, Jūsu loģiku.
0
andris902 > aivarstraidass 24.09.2012. 23.01
…Dzeri….ne jau Saeimai ir jālemj par Rafaļska atbilstību ieņemamajam amatam…skolas ir pašvaldības pārziņā….pašvaldība apstiprina skolas direktorus, skolas direktori pieņem darbā pedagogus…..to uzrauga Izglītības valsts inspekcija….
…Izglītības valsts inspekcijai ir tiesības ierosināt darba devējam disciplināri sodīt izglītības iestādes vadītāju vai pedagogu, vai lauzt ar viņu noslēgto darba līgumu gadījumos, kad konstatēts likumu vai citu normatīvo aktu pārkāpums….
…baidāmies no tiesu darbiem?….lai tiesājas n-to gadu garumā!…taču būs precedents un tas liks padomāt arī pārējiem “varoņiem”….
0
andris902 > aivarstraidass 24.09.2012. 22.43
…Izglītības likums
51.pants. Pedagoga vispārīgie pienākumi
(1) Pedagoga vispārīgie pienākumi izglītošanas procesā ir šādi:
….
2) veidot izglītojamā attieksmi pret sevi, citiem, darbu, dabu, kultūru, sabiedrību un valsti, audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus — Latvijas patriotus;
3) ievērot pedagoga profesionālās ētikas normas;
…katrai izglītības iestādei ir izstrādāts savs Ētikas kodekss, kurā iekļauti šādi punkti:
– tā kā pedagogam ir tiesības un pienākums ietekmēt audzēkņu gribu, prātu un jūtas, tad jābūt garantijai, ka pedagoga morāle atbilst profesionālās ētikas normām;
– pedagoga rīcības pamatā ir vēlme ar savu darbu pilnveidot izglītības nozari, lemt valsts un sabiedrības interesēs;
– pedagogs apzinās, ka viņa uzvedība un rīcība veido kopējo Skolas tēlu;
– pedagogs apzinās savas darbības vai bezdarbības sekas;
….būtu interesanti uzzināt, kādas profesionālās ētikas normas iekļautas 40.vidusskolas Ētikas kodeksā…..
0
andris902 > aivarstraidass 24.09.2012. 21.05
…Kalvi…Riņķī apkārt jau daļēji atbildējis uz jautājumu…esmu strādājusi skolā un zinu atbildību un iespējas bērniem mācīt dziesmas par Ļeņinu un arī atrast iespēju iemācīt bērniem tās dziesmas, kuras nav iekļautas mācību programmā….stāstījusi par dziesmas saturu, jēgu un zemtekstu….
…tāpēc varu pat droši pieļaut, ko Rafaļskis māca saviem skolniekiem….jā, pieļaut!….jo tad, kad atnāks kāds no Valsts izglītības inspekcijas vai metodiskās apvienības inspicēt mācību stundu – viss atbildīs mācību programmai, tik liels pašnāvnieks nav pat Rafaļskis….
….skolotāja statuss nebeidzas atskanot stundas beigu zvanam, lai gan šovinistiem ir izteikta personības dalīšanās, kā tas novērots arī Ušakovam….skolotājs ir paraugs saviem skolēniem ne tikai skolā, bet arī ārpus tās….mēs varam prasīt no pieaugušajiem, lai tie spētu izvērtēt, kur un kas ir runāts….bērni ir maksimālisti, vēl nenobriedušu psihi, ar sev izveidojušos elku plejādi….ja skolēns raksta atbalsta vēstuli skolotājam to aizstāvot, tātad viņš aizstāv arī skolotāja teikto, viņa pārliecību, viņa idejas…..
…nevar pievērt acis, aiztaisīt ausis un izlikties, ka nekas nav noticis…iecelt Rafaļski varoņa statusā, tā veicinot arī pārējās krievu skolās “varoņu” rašanos….
…protams, varam nonākt arī pretējās pozīcijās – padarot Rafaļski par “svēto mocekli”…šobrīd ir jāizšķiras – pieļaut, lai šādas situācijas kļūst par normu, vai tomēr rīkoties un pieņemt kardinālus lēmumus…
0
aivarstraidass > aivarstraidass 24.09.2012. 18.54
Negribētos identificēt A.Kalvīti ar visu valsti. Kā varējām pārliecināties – šādi “stabilitātes garanti” nāk un iet, bet valsts paliek. Un ir vēl viena lieta – Latvijā premjerministri tomēr iegūst amatus vēlēšanu ceļā. 2006.gadā cilvēki tieši šādu valdību gribēja. Vismaz tie 177481, kuri nobalsoja par TP.
0
buchamona > aivarstraidass 24.09.2012. 20.07
Kalvis Apsītis. Ir profesijas, kur nav tāda laika mērvienība, kā – ” ārpus darba laika”. Viena no tām ir skolotājs. TV dīva var piedzerties un kaila peldēties strūklakā, skolotājs to atļauties nedrīkst. Žurnālists var dzīt zosis, vai mētāties ar ” spožiem domu graudiem”, to viņam piedos, jo tas piederas pie žurnālista profesijas, skolotājam nepiederas utt
Skolotājs ir cilvēks, kurš paliek atmiņā visu mūžu saviem skolniekiem, par Strautmani aizmirsīs pēc gada, kad viņa būs pametusi aktīvo žurnālistiku. Tāda ir atšķirība starp Strautmani un Rafaļski. Skolēni skolā ir savākuši 166 parakstus par atbalstu Rafaļskim. Tas nozīmē, ka Rafaļskis ir paspējis izaudzināt jau 166 nākošos LR ienaidniekus, jo man neviens neiestāstīs, ka viņa vadītajās literatūras stundās viņš caur mācību programmu nepauž savu politisko pārliecību. Literatūra – tas ir ļoti pateicīgs priekšmets šādiem mērķiem
0
andris902 > aivarstraidass 24.09.2012. 19.20
…Kalvi…vai nebaidies, ka Tevi pieskaitīs gļēvlatviešiem?….:)
….Rafaļska darbība jau piemirsusies “krievu skolu nemieru” laikā?….izvedot ielās un manipulējot ar nepilngadīgajiem….un – nekas!…lai gan ar likumu aizliegts iesaistīt nepilngadīgos politiskās akcijās….izlikāmies neredzam – mīļā miera labad….kas notiek mācību stundu laikā – nezinām, pat nemēģinām noskaidrot – atkal, mīļā miera labad….skolēni raksta atbalsta vēstules “mīļotajam” skolotājam, spontāni…jau iepriekšējās pieredzes iedrošināti….
…un tagad iedomājamies, kā reaģētu sabiedrība, ja to darītu latviešu skolotājs….vai arī būtu “Sodīt nevar attaisnot!”….???
0
kkristaps > aivarstraidass 24.09.2012. 19.12
Es domāju, ka Rafaļskis tomēr nepauda savu nepatiku pret vienu vai otru valstsvīru kā tādu, bet gan pret pašu ideju par neatkarīgu Latviju, un tādam cilvēkam, manuprāt, skolā tomēr nav vietas. Teikšu vēl vairāk: manā uztverē viņš ne ar ko neatšķiras no cilvēka, piemēram, ar pedofila nosliecēm, kuram neviens saprātīgs cilvēks neļautu strādāt, teiksim, bērnudārzā vai internātskolā.
0