Iebilstot pret "Gazprom" ietekmes palielināšanos, lietuvieši nesola atbalstu termināla izbūvei
Lai arī Latvija šobrīd pēta iespējas kopīgi ar pārējām Baltijas valstīm uzbūvēt sašķidrinātās gāzes termināli, Lietuva pagaidām nesola atbalstu šim projektam, vēsta aģentūra BNS, atsaucoties uz Seima ārlietu komitejas priekšsēdētāju Česlovu Stankeviču un kādu augsta ranga valdības amatpersonu.
Kā norāda Lietuvas amatpersonas,iebildumi pret projektu ir, jo ir pazīmes, ka to varētu būvēt ar Krievijas koncernu "Gazprom" saistītas kompānijas.
Par sašķidrinātās gāzes termināļa būvniecību domā visas trīs Baltijas valstis, bet Latvijas valdība vēlas, lai šajā valstī plānotais projekts tiktu pasludināts par reģionālu un varētu pretendēt uz Eiropas Savienības (ES) finansiālu atbalstu. Saskaņā ar amatpersonu teikto šis jautājums ir jāapspriež Baltijas valstu premjerministru sanāksmē, kas šonedēļ notiks Igaunijā.
"Ja, kā runā, [termināli] būvēs "Gazprom" meitsabiedrība, tad tas būs "Gazprom" terminālis un Lietuva to neatbalstīs. Tā nebūs reāla alternatīva gāzes piegādēm," aģentūrai BNS sacīja Seima ārlietu komitejas priekšsēdētājs Česlovs Stankevičs.
"Ir ziņas, ka šis terminālis būs paredzēts eksportam, bet tas skaidri atbilst "Gazprom" interesēm," teica Stankevičs. Latvijā vēl nav oficiāli paziņots, kas investēs šajā terminālī, tomēr lielu interesi izrāda kompānija "Itera Latvia", kas ir "Gazprom" meitsabiedrība un kopā ar "Gazprom" un Vācijas kompāniju "E.ON Ruhrgas" kontrolē Latvijas gāzes kompāniju "Latvijas Gāze".
Mēģinot panākt sašķidrinātās gāzes termināļa projektam reģionāla projekta statusu, Latvijas valdības pārstāvji uzsver projekta stratēģiskās priekšrocības – Rīgas osta ir Baltijas valstu centrā, Latvijā ir labāk attīstīts gāzesvadu tīkls, ir liela pazemes gāzes krātuve Inčukalnā, un tas padara gāzes transportēšanu lētāku.
Lietuvas valdība pagaidām nesola atbalstu šim projektam. "Lietuvai būs sarežģīti pieņemt lēmumu par tādu projektu atbalstīšanu, kuros nav skaidrības par to, vai par valstīm piešķirto ES naudu netiks palielināta "Gazprom" ietekme," aģentūrai BNS Viļņā sacīja Lietuvas valdības augsta ranga pārstāvis.
Saskaņā ar viņa teikto Lietuva atbalstīs Latvijas projektu tikai tad, ja būs "skaidrs projekta ekonomiskais pamatojums, finanšu modelis, valstu līgumsaistības un investīciju saistības, un akcionāru kapitāla sastāvs".
Lietuvas valdība apgalvo, ka sašķidrinātās gāzes terminālis Klaipēdā var tikt uzbūvēts līdz 2014.gadam. Enerģētikas ministrs Arvīds Sekmoks ir izteicies, ka Lietuva to uzbūvēs saviem spēkiem, bet pēc tam varētu dalīties akcijās ar Latviju un Lietuvu proporcionāli gāzes izlietojumam.Pašlaik Lietuva visu gāzi saņem tikai no "Gazprom".
Jau vēstīts, – ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL, "Vienotība") iepriekš informēja, ka līdz martam plānots pabeigt sašķidrinātās dabasgāzes termināļa izpēti un sagatavot detalizētu projektu, savukārt termināli varētu uzbūvēt nākamo četru līdz piecu gadu laikā.
Sašķidrinātās dabasgāzes terminālis varētu izmaksāt aptuveni 500 miljonus latu, no tiem aptuveni 20% jeb 100 miljonus latu varētu finansēt Eiropas Komisija. Kampars iepriekš prognozēja, ka projekta finansēšanā varētu būt ieinteresēta piedalīties arī kāda no piegādātājvalstīm, taču "ļoti labs solis" ceļā uz realizāciju būtu visu trīs Baltijas valstu iesaistīšanās projektā.
Komentāri (58)
austrisv 07.02.2011. 10.44
Cik sapratu vakar no Nekā personīga, tad ne jau ar Iter būvēs to terminālu. Cik sapratu, tad Dombrovskis ir dabūjis ES atbalstu vispār termināla būvniecībai, bet jautājums, kur dabū līdzekļus būvei. Vai tad nebija runa , ka gāzi iepirks kaut kur citur nevis Gazprom, jo Dombrovskis jau arī nav muļķis, ka nesaprot, ka nedrīkst būt tāda atkarība no Krievijas.
Cik atceros tad savickis jau taisās piesaistīt privātos investorus- bet tie būtu pārāk dārgi, ja nu vienīgi atkal kaut ko iemānīs ar lētu tarifu un blēdīgiem solījumiem. Manuprāt, Savicka projekts nav saistīts ar Dombrovska plāniem. Es domāju, ka Latvija varētu pārdot Citadeles banku vai LMT un naudu iegūt šādi, lai mēs tiktu vaļā no Krievijas apkampieniem, kuri paliek arvien trakāki, pat it kā nacionālos zemniekus iesaista, maita Lembis!
2
juhans > austrisv 08.02.2011. 07.45
Bet, ja nu TOMĒR tur ir iesaistīta ITERA? Šķiet, ka tāds apgalvojums izskanēja vēl šīrīta radio ziņās.
0
lebronj2356 > austrisv 07.02.2011. 11.02
Konkrētāk ”zaļos” LZP, politiskas prostitūtas vairāk nekas ! Bet nu, ja šajā projektā ož pēc Savicka leišiem ir taisnība. Bet vērts ir apsvērt arī to, ka Lietuva šo projektu vēlās redzēt savā teritorijā, kā ekonomikas veicināšanas instrumentu – to mums nevajadzētu pieļaut, jo pašiem šādas investīcijas ir ļoti nepieciešamas, bet galvenais pareizās rokās !
0
janis 07.02.2011. 13.09
Par virsrakstu tikai var piekrist, jo atkal nejauši tiek veidota sabiedrības doma par skaudīgajiem un sliktajiem brāļiem lietuviešiem, taču fakts jau pats par sevi, manuprāt prasa lielāku turpmākās enerģētikas politikas gultnes izvērtējumu, vērtējot tai skaitā potenciālo atkarības palielināšanu no Krievijas. Cerams, ka premjeru tikšanās ieviesīs lielāku skaidrību kopējām baltijas enerģētikas interesēm. Un ja Latvieši termināli nevar uzbūvēt bez lāča ķepas, tad labāk jau laikam to būvēt Lietuvā, taču protams diskusijām ir jābūt.
0
raimonds_bossltd 07.02.2011. 15.12
to donst13
Vai Zviedrijā un Lietuvā no mūsu šķeldām saražotai elektrībai ir sliktāka kvalitāte? Ja biogāzes reaktorā pārgāzētu Kalvīti, SC un PLL darboņus, Gazprom stipendiātus, vot tad gan būtu cita lieta.
2
raimonds_bossltd > raimonds_bossltd 07.02.2011. 20.32
to Kristaps Freimanis
fufels
Gāzģeneratora elektrostacijā nekāda dūmu smaka nav, tas nav tas pats, kas tava omes vecā krāsns. Vācieši TECos kurina savas ogles ar augstu sēra saturu, no kurām kādreiz Čehoslovākijā priežu galotnes palika dzeltenas. Šodien tur nav ne smakas, ne dūmu.
0
snjuu > raimonds_bossltd 07.02.2011. 17.52
Protams. Dūmu smaka.
0