Baltu vienības diena – pozitīvais mīts
39Saistītie raksti
Vēsture /
13. novembris
«Sirdskapitāls»
Recenzija /
18. septembris
Sventes pakājē
Labs bizness /
7. aprīlis
Pārdot emocijas
Naudas idejas /
7. aprīlis
Tu esi latvietis, tev ir paveicies!
Dzīve /
13. marts
Latviešu mērīšana
Komentāri (39)
Valdis Eiserts 24.09.2016. 20.33
Simpātiski, ka ne Zemīša k-gs, ne aktīvākie šī rakstiņa profesori – komentētāji, nepretendē uz vēsturnieka kvalifikāciju – tas atļauj saglabāt MĪTA gaisotni.
0
Pēteris 24.09.2016. 16.20
Ar igauņiem ir gadsimtiem ilgas kaimiņu attiecības, par kādām pus Eirōpas mūs varētu apskaust, un kopīgs nosaukums, kāds diezin vai ir vēl 2 tautām — undeutsche. Ar leišiem radniecības ceļi vēstures dēļ šķīrušies, bet valodas saites turpina aizkustināt, kā arī kaimiņu attiecības ir kārtībā; politiķu stulbība XX gs. pirmajā pusē gan iecirtusi nelāgas grimases ir vienas, ir otras tautas sejā, bet, kopš tās pašas savu politiku nelemj, grimases varētu izlīdzināties.
0
dzeris49 22.09.2016. 21.51
Kāda tur “baltu vienotība”, ja latvieši pēc mentalitātes, korupcijas, attieksmes pret saviem iedzīvotājiem vairāk līdzinās slāviem, nevis igauņiem vai leiešiem, kuri par latviešiem klusībā smīn un brīnās – kā viņi pieļauj ko tādu, ko ar tiem dara viņu pie varas esošie.
6
atrium > dzeris49 22.09.2016. 21.59
dzeris49
ja latvieši pēc mentalitātes, korupcijas, attieksmes pret saviem iedzīvotājiem vairāk līdzinās slāviem
Ne latvieši, bet Latvijas prokremliskie varturi un ne slāviem, bet drīzāk gan krieviem. Viņu izvēlētais vektors ir vērsts tieši uz austrumiem.
http://ipvnews.net/archives/808
0
Anonīms > dzeris49 22.09.2016. 22.10
Beidziet nu abi aloties. Latvija ir čekistu nobeigta un čekā jau nu latvieši ir darbojušies gauži sirsnīgi. Šai ziņā igauņi un leiši krietni atpaliek.
Ne jau krievi,bet čekisti,viņu aģenti un kalpi ir atbildīgie. Krievi ir tādi paši čekas upuri kā latvieši.
0
rinķī apkārt > dzeris49 22.09.2016. 22.11
Dzeri, Tu rakstu izlasīji, jeb komentāru uzbliezi pēc inerces? :) Un, rakstot par slāviem, Tu domāji krievus, tad – kāpēc tā arī neraksti? :)
0
Anonīms > dzeris49 22.09.2016. 22.24
tu uz sevi paskaties ra,nevis gar džeri kasies
0
dzeris49 > dzeris49 23.09.2016. 06.03
R.A. – nu pats taču saprati.
Ar slāviem vai krieviem nedomāju to, kas viņi ir, bet to, par ko viņus uzskata Latvijā, rakstu tā vienkāršības pēc.
0
andrejs > dzeris49 23.09.2016. 11.42
Kāda tur “baltu vienotība”, ja latvieši pēc mentalitātes, korupcijas
————
kad nav argumentu, tad sāc piekasīties tautībai?
0
Anonīms 22.09.2016. 20.40
Igauņi un mēs esam luterāņi,lietuvieši -katoļi. Goda vārds -mana svēta pārliecība ir ,ka lutrrāņi ir taisnīgāki,čaklāki,godīgāki,vienkārši labāki.
Nu kaut vai pedofīlija -nu luterāņiem tā nav,nu nav,bet katoļiem …nu pat rakstīt negribas,bet brāļi vien jau ir,kā saka -radus jau neizvēlas un kopā vien jau jāturas
3
atrium > Anonīms 22.09.2016. 21.19
Ja retie pedofīlijas gadījumi katoļu baznīcā ir problēma, tad krievu sātanistu sektai tie ir “budņi” un Latvijā šādu pret personu vērsto visdrausmīgāko noziegumu visbiežāk pastrādā krievmīļi. http://kfond.org/blog/1136_kuraev_pedofiliya_i_korrupciya_v_rpc_.html
0
Anonīms > Anonīms 22.09.2016. 22.25
Par to neko nezinu,pareizticīgo popi precās un dzīvo laimīgi,to es zinu
0
atrium > Anonīms 22.09.2016. 22.31
Birkavam un Šleseram arī ir ziclaulenes un arī Daudišam un Liniņam bija un bērni arī. Nemaz nav tālu jāmeklē: Содомский грех епископа Никона
http://www.kompromat.lv/item.php?docid=readn&id=2097
0
Anonīms 22.09.2016. 20.36
Rīgas Laikā ir Inetas Lipšas raksts par ērkšķaino latviešu nācijas valsts gribu
0
Skumjais Bruņinieks 22.09.2016. 17.33
Ilvess vairāk vilka to deķi uz Latviju un Igauniju(zemtekstā prom no leišiem), kā atbalsta punktu un apvienošanos ņemot Livonijas valsti.
Ps
Vismaz man tā pēc atmiņas liekās..
0
Filips Bobinskis 22.09.2016. 16.49
Jau pats uzstādījums “Mēs esam balti!” daļēji ir uzskatāms par mītu. Jā, vienota latviešu tauta izveidojās, izveidojoties vienotai latviešu valodai, kas pieskaitāma pie baltu valodām, bet izcelsme latviešu tautai meklējama divos avotos – baltos un somugros. Pie tam nevis kādos abstraktos baltos un somugros, bet pavisam konkrētās etniskās grupās. Manuprāt ir visai absurdi latvietim identificēties ar tām vēsturiskajām baltu etniskām grupām un zemēm (“Mūsu, baltu, vēsturiskās teritorijas!” u.tml.), kurām nav nekāda sakara ar latviešu tautas veidošanos, un tajā pašā laikā aizmirst, ka ir citas etniskas grupas, kas latviešu tautas veidošanā piedalījās vistiešākajā veidā (piem. lībiešu asimilēšanās noslēdzās 20. gs., bet aizsākās jau dzelzs laikmetā).Starp citu, kā parādīja pirms dažiem gadiem veikts pētījums, ģenētiski latvieši ir tuvāki igauņiem, nevis par brāļu tautu sauktajiem lietuviešiem. Tātad latviešu baltiskā identitāte vairāk balstījusies uz valodu un kultūru, nevis asinīm.
2
Edgars Avotiņš > Filips Bobinskis 22.09.2016. 20.10
Tauta jau nav bioloģiski noteikta vienība, bet gan kultūras vienība.
Ir tas Eiropas cilvēku genoma projekts – latvieši ģenētiski ir līdzīgāki igauņiem nekā lietuviešiem.
Savukārt latviešu valoda ir ļoti pat konservatīvi saglabājusies – baltu – indoeiropiešu valodas pēctece.
0
Filips Bobinskis > Filips Bobinskis 26.09.2016. 16.44
Jau minēju, ka latviešu baltiskā identitāte ir vairāk balstījusies uz valodu un kultūru, nevis asinīm. Nesenais Saeimas lēmums neļaut personām bez latviešu senčiem identificēt sevi par latviešiem gan to asiņu jautājumu deklarēja kā svarīgāku.
0
ozolnieki 22.09.2016. 15.04
Nesen kā pabeigts Saules kaujas memoriāls Lietuvā .Pats tur biju pirms dažiem gadiem , bet ‘tad vēl nebija pabeigts . Kāda Durbe ..vismaz no lietuviešu skatījuma .
2
Edgars Avotiņš > ozolnieki 22.09.2016. 17.36
Durbe no Lietuviešu skatu punkta ir ļoti svarīga kauja, kas apturēja Livonijas ordeņa iespiešanos Lietuvā.
Tas ir iemesls, kapēc mēs ar lietuviešiem esam atsevišķas tautas. Ja Durbē lietuvieši būtu zaudējuši … tad ļoti iespejams, ka arī viņi būtu iekļauti Livonijā (un ja skatamies no Zemgaļu piemēra, tad ar nelielām iespējam izdzīvot) un rezultāta arī Lietuva skanētu no letgaļu valodas radusies latviešu valoda
:)
0
ozolnieki > ozolnieki 22.09.2016. 18.43
Edgar . Es sajaucos Saules/Durbes
0
Kalvis Apsītis 22.09.2016. 13.00
Par šo jau Ilvess izteicās vienā no intervijām – par Baltijas tautu vienotību var runāt vienīgi tad, ja ir konkrēti cilvēki, kuri veic kopīgus projektus – vienalga biznesa, kultūŗas vai valstu sadarbības līmenī. Tukšu saukļu līmenī tas nestrādā.
Tātad – vajadzīgi tie, kuri brauks uz kaimiņvalstīm, mācīsies viens otra valodas, kopā pelnīs naudu un radīs kaut ko jaunu. Šinī ziņā Nīderlande un Beļģija (lai cik sarežģīta nebūtu bijusi attiecību vēsture pirms 1830.g.) parāda, kā divām radniecīgām kaimiņvalstīm iespējams sadarboties.
Nevajag reālas lietas aizstāt ar parunāšanos par kauju pie Saules, par kuras norises vietu cilvēki joprojām nevar vienoties (tiek piedāvātas dažādas vietas – apmēram 20km rādiusā) :) Es tā arī nesapratu, ko autors piedāvā, izņemot kaut kādus mītus. Ja viņš piedalītos kādā starpvalstu projektā, kas atjaunotu dzelzceļa posmu Mažeikiai-Reņģe un palaistu kaut kādas kravas – tam būtu lielāka jēga nekā padsmit sauleskaujām. Vai iemācītos senprūšu valodu.
4
serioussam909 > Kalvis Apsītis 22.09.2016. 13.27
Nīderlandei un Beļģijas ziemeļu pusei ir kopīga valoda. Kāpēc tērēt vairākus gadus un kaudzi naudas lai iemācītos igauniski ja var vienkārši sarunāties ar viņiem angliski vai krieviski?
0
Kalvis Apsītis > Kalvis Apsītis 22.09.2016. 14.43
Runāties ar igauņiem un lietuviešieme var, droši vien, dažādās valodās. Man vienkārši iepatikās doma no Ilvesa teiktā (atsauci, diemžēl, nevaru atrast), ka Baltijas vienotība (un laikam arī baltu vienotība, par kuru viņš neko neteica) = reālu cilvēku reāli darbi.
Atskatoties – 1989.g. akcija “Baltijas ceļš” un citas atmodas aktivitātes bija ļoti labs sākums. Bet jau drīz pēc tam – 1990-to gadu sākumā – tipiska nostāja bija jau citāda: daudz visādu runu par “likteņu kopību”, bet ar darbiem – galīga aizkrāsne. (Protams, bija preču tirdzniecība; un pat “biezpiena sieriņu” konflikti – bet tādas lietas var notikt starp jebkurām divām valstīm – bez kādas “likteņu kopības”.)
Vispār – Sauleskauju un līdzīgu militāru konfliktu atcere ir OK, līdz brīdim, kamēr nemēģina tos izmantot kā argumentu diskusijām par pavisam ko citu. Kā teikts Gogoļa Revidentā – “Maķedonijas Aleksandrs, protams, bija varonis – bet kādēļ gan krēslus lauzt?” (Оно, конечно, Александр Македонский герой, но зачем же стулья ломать?).
0
Odo > Kalvis Apsītis 22.09.2016. 21.47
Kalvi, “r” mija uz “ŗ” vārdā “kultūŗas” ar apdomu vai nejauši?
(Manuprāt, protams, tai būtu jābūt, lai valoda būtu sakārtotāka un skaidrāka.)
0
edge_indran > Kalvis Apsītis 22.09.2016. 23.09
———Kalvis Apsītis:”…Atskatoties – 1989.g. akcija “Baltijas ceļš” un citas atmodas aktivitātes bija ļoti labs sākums.”
========================================================================================
Tas bija “beigu sākums” – arī daudzu cilvēku reālajiem darbiem Rīgas Kinostudijā.
Tauriņdeja (1971)
https://www.youtube.com/watch?v=Po5ZUxC5umI
Lomās:Bruno Oja — Harijs Maurs (ierunājis Uldis Dumpis)
0
Edgars Avotiņš 22.09.2016. 12.59
Ar tiem mītiem par 12-13 gadsimtiem brīžiem ir baigā putra.
Spilgtākais piemērs par Sarkan-balt-sarkano karogu. Ir izplatīts mīts, ka tas radies, kad letgaļu vienība ar šādu karogu ieradās palīga Namejam uzbrukumā Rīgai. Bet ja palasam atskaņu hroniku, tad ir skaidrs, ka šī letgaļu vienība kopa ar Cēsu bruņinieku ieradās palīgā Ordeņa karaspēkam pret Nameju un hronikas autors viņus apdzied tik daiļi tikai tādēļ, ka tie ir draugi.
Līdzīgi – ja padomājam loģiski – vai tad vieni paši 50 Zobenbrāļu ordeņa bruņinieki iebruka Lietuvā un gāja bojā Saules kaujā? Taču nē. Loģiski, ka līdzi gāja arī pakļauto kristiešu karaspēks – letgaļi un lībieši. Vienkārši ne vienmēr tādus “sīkumus” piemin hronikā.
Vienkārši tajā laikā Zemgaļi, Letgaļi, Lietuvieši uc ne vienmēr zināja, ka viņi ir vienoti Balti – jo īpaši tajos brīžos, kad grieza viens otram rīkli pušu, lai paņemtu sudrabu un aizvestu meitu drellībā.
4
Edgars Avotiņš > Edgars Avotiņš 22.09.2016. 13.06
p.s. Liela daļa šo mītu radīti 19.gs beigās un Ulmaņlaikos, kad vācieši skaitījās lielākie latviešu ienaidnieki un savukārt krievi un leiši ne tik ļoti. Tāpēc tie mīti ir pievilkti tuvāk šādam skatījumam.
Tāpat arī Padomju laikos turpinājās – vācieši sliktie, 700 gadi verdzība utt.
Un tur savukārt piemirsās, ka krievu hronika minēti 9000 krievu, ko zemgaļi nolika zemē. Savukārt kauja uz Peipusa ezera “varenais” Ņevskis (kurš toreiz noteikti nezināja, ka ir Ņevskis) sakāva vācu bruņiniekus … kautka aizmirstot pieminēt “Čudus” – Igauņus, kuri tajā karaspēkā bija daudz kuplakā skaitā ka vācieši.
0
rinķī apkārt > Edgars Avotiņš 22.09.2016. 19.25
Varbūt tādēļ arī pareizi vien ir, ka autors tik bieži lieto jēdzienu mīts. Un, cik precīzi, vai arī gluži pretēji – tendenciozi ir fakti uz kuriem balstās mūsu priekšstati par latviešu tautas pirmsvēsturi, tam nav būtiska nozīme.
Svarīgi ir apzināties, ka pateicoties mītiem un varoņstāstiem, kurus bieži paši radīja, tautiskā romantisma laika biedri noformulēja mērķi – Latvijas valsts, kuru vēlāk idiālisti, pateicoties vēsturiskām sakritībām, realizēja Brīvības cīņās.
Savkārt jaundibinātajā Latvijas valstī, balstoties uz šiem mītiem, spēja izaugt paaudze ar tik lielu nacionālo pašapziņu, ka tā pietika, lai mēs nepazaudētu savu identitāti okupācijas laikā, un vēl izietu cauri Atmodai, taču katra baterija reiz sēžas, baidos, ka ar latviešu pašapziņa nu ir nosēdusies tuvu nullei. Par to arī pastarpināti raksta autors.
0
Edgars Avotiņš > Edgars Avotiņš 22.09.2016. 20.00
p.s. Gadījies būt dažos pasākumos Cēsīs, kur tieši pretēji – tiek uzturēts mīts par ciešo Livoniešu (“vāciešu”, igauņu un latviešu) kopābūšanu un kopākarošanu, kas pēc satura ir pilnīgi pretējs baltu vienotības mītam. Reālā patiesība ir kaut kur pa vidu.
Un ja tā reāli paskatamies uz Zemgaļu varoņstāstiem … tad nāktos atzīt, ka tie vairāk bijuši mūsu pretinieki – varonīgākie krita, un beigās jau liela daļa pārējo dzīvoja tagadejās Lietuvas teritorijā (Rakte, Sidrabene) un vēl no tiem pašiem daudzi aizgāja vēl dziļāk Lietuvā, kad mūsu (Livoniešu) uzbrukumus vairs nespēja izturēt. Mums ar zemgaļiem tikai tik daudz sakara, ka mēs sekmīgi iekarojām viņu zemi.
0
edge_indran > Edgars Avotiņš 22.09.2016. 22.58
———Edgars Avotiņš p.s. Gadījies būt dažos pasākumos Cēsīs…..
=======================================================================================
22.jūnijā, kad ir Varoņu atceres diena, tad tiešām par kopdarbošanos vajag runāt!
12.- 13.gs. mīti – tā bija reālākā realitāte arī 20.gadsimtā.
Cēsīs aizvadīti 1919.gada Cēsu kauju atceres pasākumi
http://img1.kasjauns.lv/galerijas/1919.gada_cesu_kauju_atceres_pas/cesis_kaujas_atceres-500370_4.jpg
http://www.kasjauns.lv/lv/zinas/224178/cesis-aizvaditi-1919gada-cesu-kauju-atceres-pasakumi-foto
0
rinķī apkārt 22.09.2016. 08.41
Atceros, bērnībā tētis stāstīja, kā lietuvieši atbraukuši svinēt Durbes kaujas apaļu gadskārtu, bet latviešiem mutes vaļā, neko par šādu kauju nezin. Tad nu vietējais kolhoza priekšsēdētājs izglāba situāciju un uz ātru roku vismaz atceres mielastu noorganizēja :)
Autoram ir taisnība, ka nokļūstot svešas varas varā, ienaidnieks vispirms cenšas pakļautās tautas apziņā padarīt maznozīmīgu šīs tautas vēsturi, un ielikt tās vietā savus simbolus. Lietuvā tas neizdevās, Latvijā gandrīz pilnā mērā. Pēc Atmodas gan lielākas daļas latviešu apziņā komunistu simboli izdzēsās, taču vēsturiskās piederības apziņas vieta palika tukša, pašu vēsture likās nenozīmīga, tad arī metāmies apgūt mūsdienīgās un progresīvās, un 21. gadsimtam atbilstošās “eiropeiskās vērtības” :), kas pēc savas idejas ir tik pat svešas Latvijai kā padomju tanki, jo katrai Eiropas tautai ir sava nacionālā vēsture, kuru tās neaizmirst un notikumus atzīmē, un svin. Par to es pārliecinos ik gadus Emdenē. Latvijā neformāli šādi svin tikai 9. maiju :))
Un rezultāts kā uz delnas – par lietuviešiem šaubu nav, viņi kā tauta pastāvēs vēl gadsimtiem ilgi, par latviešiem šajā ziņā tik noteiktas skaidrības nav.
1
atrium > rinķī apkārt 22.09.2016. 21.22
rinķī apkārt
ienaidnieks vispirms cenšas pakļautās tautas apziņā padarīt maznozīmīgu šīs tautas vēsturi, un ielikt tās vietā savus simbolus.
Tāpēc nekad nedrīkst aizmirst neliešus, kuri 16. martā lika žogu ap Brīvības pieminekli, piedalījās staļinistu, WWII noziedznieku un to noziegumu mantinieku rīkotā vandālisma aktā un izrēķinājās vai piedraudēja izrēķināties ar krietniem ministriem, kuri piedalīsies latviešu varoņu – leģionāru svinīgā piemiņas pasākumā un piedot tiem.
0