Mācības uzņēmumu darbiniekiem. Kā nemācīt mācīšanas pēc? • IR.lv

Mācības uzņēmumu darbiniekiem. Kā nemācīt mācīšanas pēc?

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Jānis Judrups

Uzņēmuma darbinieku mācības ir lielisks veids, kā ievadīt jaunos darbiniekus biznesā, uzlabot klientu apkalpošanu, palīdzēt sasniegt biznesa mērķus. Pandēmijas ietekmē strauji popularitāti ieguva e-kursi jeb darbinieka patstāvīgas mācības tiešsaistē bez tiešas pasniedzēja klātbūtnes. Tas patiešām ir ērts un mūsdienīgs veids kā pilnveidot darbinieku zināšanas, ja vien to dara kvalitatīvi. Mūsu novērojumi liecina, ka uzņēmumi nereti pieļauj vairākas būtiskas kļūdas.

Pirmkārt, pirms e-kursa izstrādes netiek skaidri definēts izmērāms mācību mērķis. Tas nevar būt vienkārši mācīt darbiniekus mācīšanas pēc. Mācībām ir jābūt lietderīgām gan darbiniekiem, gan uzņēmumam kopumā. Lai mērķi definētu, jālūkojas uz izmērāmām problēmām, kuras ar mācībām varētu risināt. Ne vienmēr darbiniekiem konkrētais biznesa mērķis ir jāzina, tomēr citreiz tā zināšana mācību dalībniekiem sniegs papildu motivāciju. Izvirzītais mērķis noteikti ir jāzina kursa veidotājam un pasniedzējam. Piemēram, mācību mērķis var būt palielināt pircēju apmierinātību par 5% trīs mēnešu periodā – šajā gadījumā ir nepieciešami šī brīža dati, lai atkārtotu mērījumu veiktu pēc trim mēnešiem.

Otrkārt, nav skaidrs, kā mācību rezultātu mērīs, tomēr tas ir ļoti būtiski, lai saprastu, vai mācības ir sniegušas cerēto rezultātu, vai gluži pretēji – nepieciešams tās pilnveidot. Klasiski mācību novērtēšanai izmanto četrus līmeņus. Svarīgi ir noskaidrot apmācāmo reakciju uz kursu – vai tie patika vai nepatika; izvērtēt, kā mainījušās darbinieku zināšanas, salīdzinot rezultātus pirms un pēc mācībām; izpētīt vai notiek apgūto zināšanu pārnese uz reālo darbu; apsvērt, vai ieguldītās investīcijas ir atmaksājušās un palīdzējušas sasniegt organizācijas mērķus. Novērtēšanu veic ar aptauju, testu, klientu apmierinātības mērījumu, finanšu rādītāju u.c. metožu palīdzību.

Treškārt, netiek izvēlēts atbilstošs formāts. Pirms e-kursa izstrādes ir jādefinē skaidra mācību mērķauditorija, jānoskaidro, kāda ir mācību dalībnieku darba specifika, vai viņiem ir pieejams ierīces, kas nodrošina pieeju e-mācību platformai. Ir darbinieki, kas darbu veic brīvā dabā, piemēram, ceļu būves darbinieki, augstsprieguma līniju elektriķi, vai arī apkalpo klientus – veikalu pārdevēji, mediķi u.c. Viņu ikdiena nav saistīta ar darbu pie datora vai arī darba specifika neļauj atrauties no darba izpildes pat 5 minūtes. Šādā gadījumā var būt lietderīgi izmantot mikromācību pieeju un nodrošināt tām piekļuvi no viedtālruņiem. Mikromācības ir kā zināšanu “kumosi”, kuru apgūšanai jāvelta ne vairāk nekā 3 – 5 minūtes. Ar nelieliem video, īsiem testiem ar paskaidrojošu tekstu, fotogrāfijām ar skaidrojumiem, situācijas izspēlēm darbinieki apgūst jaunas zināšanas. Šādas mācības aizņems ilgāku laika periodu, iespējams, vairākas nedēļas vai mēnešus, tomēr darbinieks netiks izrauts no tiešo darba pienākumu veikšanas, mācīties varēs gan sabiedriskajā transportā, gan īsos darba pārtraukumos vai vēlu vakarā.

Jo organizācija ir lielāka, jo ātrāk atmaksājas kvalitatīva e-kursa izstrāde. To var izmantot atkārtoti, nav nepieciešama vairākkārtēja speciālista piesaiste, telpas apmācību veikšanai, kafijas pauzes u.tml. Tomēr svarīgi e-kursa izstrādi uzticēt profesionāļiem, lai tas patiešām kalpotu uzņēmuma biznesa mērķu sasniegšanai un ieguldītās investīcijas atmaksātos. Mēs Baltijas datoru akadēmijā (BDA) pievēršam īpašu uzmanību arī tam, lai kurss būtu interesants arī pašiem dalībniekiem. Mūsdienu tehnoloģijas ļauj mācībās iekļaut dažādus spēļošanas elementus, simulācijas un situāciju analīzi, sazarošanās scenārijus, kur, izdarot izvēli, apmācāmais tiek vests pa dažādiem ceļiem. Mācības var un tām vajag būt interesantām un pilnveidojošām, nevis ķeksītim gada darba plānā!

 

Autors ir Baltijas datoru akadēmijas (BDA) pētnieks

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu