Karā ar Malkoviču • IR.lv

Karā ar Malkoviču

17
To, kas lugā norisinās starp diviem homoseksuāliem vīriešiem, izrādē iemieso kādas personas robusti maskulīnā puse, proti, Džons Malkovičs, un trausli femīnā daļa — Ingeborga Dapkūnaite. Foto — Māris Morkāns
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Virsraksts maldina. Kokvilnas lauku vientulībā Ingeborga Dapkūnaite ir cienījama līdzspēlētāja. Šo zvaigžņu izrādi gandrīz pilnībā producējis Dailes teātris

Vispirms ir graudains ekrāns. Pa durvīm ienāk vīrietis — viņu spēlē Dainis Gaidelis —, nomet apģērbu kā čūska ādu. Iekāre viņu burtiski rauj krampjos. Viņš sāk pašapmierināties, vēl neticis līdz vannasistabai, un tad, sasniedzis mirkļa atvieglojumu, atslīgst durvju ailā. Ekrānam paceļoties, reālas vannasistabas durvīs tieši tāpat sēž pilnīgi apģērbies Džons Malkovičs, bet, uzgriezis viņam muguru, stāv otrs vīrietis, ko spēlē Ingeborga Dapkūnaite.

Neticamais ir noticis — abas pasaules zvaigznes ir spēlējušas ne tikai uz Dailes teātra skatuves, bet arī Dailes teātra izrādē, uzsver tā direktors Juris Žagars. Jo vērienīgais sadarbības projekts, ko teātrim pērn piedāvāja Maskavas fonds Teritorija, būtiski mainījās, karam sākoties, un rezultātā 80% no tajā ieguldītajiem līdzekļiem, kā saka direktors, «ir Latvijā ģenerēta nauda». Patiesībā tieši latviešu skatītāji esot to finansējuši, tāpēc izrādē nav titru krievu valodā, kā sākumā bija paredzēts. Tagad risinās sarunas par šā Dailes «produkta» viesizrādēm ārzemēs, jo interese esot liela. Vai mēs to vēl redzēsim Latvijā? Tas atkarīgs no daudziem apstākļiem, tajā skaitā skatītāju gatavības maksāt dārgi un pirktspējas, kāda tā būs rudenī, norāda Žagars.

Izrādē zvaigznes ir vismaz trīs. Ne tikai Džons Malkovičs un Ingeborga Dapkūnaite, bet arī režisors Timofejs Kuļabins, kura vārds teātra speciālistiem ir pat lielāka intriga nekā slavenie aktieri. Vārda tiešajā nozīmē izaudzis Novosibirskas teātrī Sarkanā lāpa (Krasnij fakel), kur strādāja viņa vecāki, Kuļabins ar savām izrādēm tam nedaudzos gados panāca kulta vietas statusu. (Tagad režisors ir atlaists no darba šajā teātrī, jo, tāpat kā viņa pastāvīgā komanda — dramaturgs un kritiķis Romāns Dolžanskis un scenogrāfs Oļegs Golovko —, nosodīja Krievijas sākto karu pret Ukrainu.) 

Pazīdams savus aktierus caur un cauri, viņš katrā izrādē liek tiem būtiski mainīt ierasto skatuves eksistences veidu, tādējādi izraisot arī gluži fantastiskas saturiskas pārmaiņas labi zināmos darbos. Teiksim, Čehova Trīs māsu iestudējumā visi varoņi bija kurlmēmi, un tas pilnīgi mainīja uzmanības fokusu un arī tēlu attiecības. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu