"Sinfonietta Rīga" koncerts „20. gadsimta melnās pērles" • IR.lv

“Sinfonietta Rīga” koncerts „20. gadsimta melnās pērles”

32
Orķestra "Sinfonietta Rīga" mākslinieciskais vadītājs un koncerta "20.gadsima melnās pērles" diriģents Normunds Šnē. Foto Emīls Desjatņikovs, f64

Orķestris “Sinfonietta Rīga” un diriģents Normunds Šnē atskaņos izcilus Eiropus mūsdienu klasikas skaņdarbus

Ceturtdien, 25. oktobrī, plkst. 19 Lielajā ģildē kamerorķestris “Sinfonietta Rīga” aicina uz Jaunās mūzikas festivāla “Arēna” koncertu „20. gadsimta melnās pērles”. Koncerta programmā skanēs virtuozais Georga Frīdriha Hāsa skaņdarbs “Remix”, grieķu komponista Janna Ksenaki opuss “Échange” ar klarnetista Gunta Kuzmas solo, kā arī jaunās latviešu komponistes Rutas Paideres skaņdarbs “Sabi”. Diriģents Normunds Šnē.

Bez jaunu kamersimfoniju pasūtināšanas latviešu komponistiem “Sinfonietta Rīga” labprāt eksperimentē un atskaņo laikmetīgās mūzikas repertuāru, tādēļ orķestris jau vairākus gadus ir Jaunās mūzikas festivāla “Arēna” neatņemama sastāvdaļa.

Grieķijā dzimušais komponists un arhitekts Jannis Ksenakis, kura iespaidīgais opuss “Échange” skanēs koncertā,  bija viens no pēckara avangarda intelektuālajiem balstiem. Kad 1947. gadā ar viltotu pasi kabatā viņš pameta dzimteni, kurā par dalību grieķu pretošanās kustībā un pilsoņu karā viņam aizmuguriski bija piespriests nāvessods, Ksenaki ar atplestām rokām un lieliskām iespējām sagaidīja Parīze. Ksenaki opusu koncertā izpildīs “Sinfonietta Rīga” klarnešu grupas koncertmeistars Guntis Kuzma.

Guntis Kuzma par skaņdarbu: “Ksenaki opuss lauž priekšstatus par ierasto basklarnetes tembru, manā skatījumā gan aiz sarežģītajām arhitektūras formulām, ko autors lieto būvējot kompozīciju, gan tumšajā basklarnetes balsī slēpjas ārkārtīgi daudzveidīgas un smalkas cilvēcikas emocijas.”

Koncertā skanēs divi patlaban Šveicē mītošā mūsdienu austriešu meistara Georga Frīdriha Hāsa skaņdarbi, kura ceļš līdz atzīšanai bijis līkumots un sarežģīts. “Sinfonietta Rīga” atskaņos stīgu instrumentiem rakstīto “Unheimat”. Šajā  darbā Hāss emocionāli iešifrējis savu nepiederības sajūtu videi, kurā pavadījis bērnību, nerunājot vietējā dialektā, esot protestants starp katoļiem, ilgojoties būt “savējais”, un apjaušot, ka nekā tuvāka māju sajūtai par šo svešatni tomēr viņam nav. Koncertā skanēs arī Hāsa virtuozais opuss “Remix”, kurā komponists koncentrētā veidā atskatās uz savu līdzšinējo daiļradi.

“Sinfonietta Rīga” izpildījumā koncertā varēs dzirdēt arī Hamburgā dzīvojošās latviešu komponistes Rutas Paideres skaņdarbu stīgu orķestrim “Sabi”, kas atklāj gleznas restaurācijas procesa īpatnības – laika radītās kvalitātes – nospiedumus. Japānas mākslā eksistē īpašs jēdziens, kas apzīmē šādu domāšanu- sabi, tā aptuvens latviskojums ir ” būt senam”, taču ne laika hronoloģijas nozīmē.

Interviju ar orķestra “Sinfonietta Rīga” diriģentu Normundu Šnē, kurā viņš stāsta par mūsdienu moderno mūziku lasiet žurnāla “Ir” 18.oktobra numurā

Biļetes nopērkamas www.bilesuparadize.lv Biļetes cenas Ls 4-10

 

 

Komentāri (32)

cheap generic cialis 29.04.2021. 02.45

cheap generic cialis

SPA

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu