Par piekļuvi gāzes infrastruktūrai būs jāvienojas • IR.lv

Par piekļuvi gāzes infrastruktūrai būs jāvienojas

28
LNG terminālis Adrijas jūrā. Avots: picses.eu

Iespējams, daļu jaudas LG var nākties piedāvāt citiem ar starptautiskiem līgumiem

Iespēja kādam citam gāzes piegādātājam piekļūt infrastruktūrai pēc AS "Latvijas gāze" (LG) monopoltiesību beigām 2017.gadā atkarīga no vienošanās ar tās īpašnieku, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" paudis LG akcionāres Krievijas energokompānijas "Gazprom" pārstāvniecības Latvijā vadītājs Jevgēnijs Roldugins.

"Ja kāds gribēs izmantot mūsu cauruļvadus, būs jāpanāk vienošanās,'' uzsver gāzes giganta pārstāvis, gan atzīstot – pēc 2017.gada varbūt mainīsies likumi, starptautiskās vienošanās, kas, piemēram, uzliks par pienākumu LG daļu apjomu piedāvāt citiem piegādātājiem. ''Visi domā, ka tas ir iespējams, bet, kā tas būs praktiski, neviens nezina," saka Roldugins.

Savukārt iespēju būvēt katrā Baltijas valstī pa sašķidrinātās dabasgāzes (liquid natural gas – LNG) terminālim viņš vērtē kā nerentablu. Tāpēc esot svarīgi, kurš projekts būs racionālākais, lētākais, ekonomiski izdevīgākais. "Gazprom", kas LNG termināļus būvē un plāno būvēt citos reģionos, Baltijā šādu projektu īstenot neesot ekonomiski izdevīgi, jo šajā reģionā patlaban gāzes ir gana daudz.

Ģeogrāfiski gan Latvijai esot priekšrocības: "Latvija atrodas pa vidu, un, ja gāzi piegādā no Igaunijas, tad uz Lietuvu jāveic garš ceļš, tas pats no Lietuvas. Līdz ar to, protams, visracionālāk ir gāzi piegādāt no centra, tad būs zemākas transporta izmaksas.'' Pēc viņa rīcībā esošajām ziņām, Eiropas Savienība (ES) priekšroku dotu projektam, kas ģeogrāfiskā ziņā ir reģiona centrā, taču pagaidām ir grūti prognozēt rezultātu, jo diskusijas vēl turpinās, saka Roldugins. Visticamāk, nauda šādam terminālim nāktu no ES vai kādas tās dalībvalsts.

Roldugins prognozē, ka LNG cena pieaugs. "Patlaban LNG ir lētāka – arābu valstis savas jaudas iesaldējušas par aptuveni 30%, jo tām jāveic rekonstrukcija, un piedāvā nopietnas atlaides, lai piesaistītu klientus. Taču tas nenotiks mūžīgi. Tā būs gadu, divus, maksimums – trīs," vērtē energokompānijas pārstāvis.

"Gazprom" neesot saistīts ar LG akcionāra SIA "Itera Latvija" virzīto LNG termināļa projektu, to par savu vai piesaistīto naudu būvēs šis uzņēmums. Krievijas valsts gāzes giganta pārstāvniecības vadītājs gan nenoliedz "Gazprom" interesi par šo termināli. "Cik es zinu, projekts paredz izmantot gāzi elektroenerģijas ražošanai. Pagaidām neesmu dzirdējis, kā gāzi plānots piegādāt. Visticamāk, ar kuģiem pa jūru, jo tas ir vienkāršākais un lētākais veids, taču nevar izslēgt, ka tiks izmantots cauruļvads no Krievijas." Viņš atzīst, ka teorētiski ir iespējama "Itera Latvija" vienošanās ar LG par cauruļvadu izmantošanu, tomēr vispirms esot jāuzbūvē terminālis.

Komentāri (28)

jeers 14.10.2010. 08.56

Gazprom ir pārbijušies ka “shale” radīs nopientu konkurenci un spiedienu uz cenu. Shale gāzi varētu atrast arī Latvijā. Tā te noteikti ir, tikai nav zināms vai rūpnieciski izmantojamā daudzumā. Shale gas ieguve ir rentabla virs 140 $/cbm. Mēs šobrīd maksājam krietni vairāk, tapēc jau kad Polija sāks izstrādāt savu gāzi Gazprom būs problēmas. Slāņi, kuros varētu būt šī gāze ir vēl daudzās valstīs Eiropā, līdz šim nebija pieejama tehnoloģija, kā tai tikt klāt. Šobrīd ar hidrauliskām metodēm beidzot tai ir iespēja tikt klāt, tāpēc arī nesenais poļu paziņojums. Jo ātrāk LG sadales tīklu nacionalizēs, kā to dara Igauņi, jo labāk patērētājiem. Visi, kas ir pret vēlas pabarot vietējos laupītājus no LG un Itera un Krieviju.
ASV un Kanāda dēļ saviem krājumiem varēs sūtīt uz poda arī naftas piegādātājus – arābu valstis un krieviju.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shale_gas

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu