Papildu dotācijas "Stadler" vilcienu nomai no valsts nebūšot vajadzīgas (papild.) • IR.lv

Papildu dotācijas “Stadler” vilcienu nomai no valsts nebūšot vajadzīgas (papild.)

20
Aigars Štokenbergs. Foto: Lita Krone, LETA

Straujuma: Štokenbergs nepiekrita lēmumam par “Stadler” uzvaru vilcienu konkursā

“Pasažieru vilciena” (PV) valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis, trešdien tiekoties ar satiksmes ministru Anriju Matīsu (Vienotība), pavēstījis, ka papildu valsts dotācijas “Stadler” vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas, biznesa portālam “Nozare.lv” skaidroja Birkmanis.

Vilcienu noma tikšot finansēta no “Pasažieru vilciena” pašu līdzekļiem. Lielākās bažas satiksmes ministram un kapitāldaļu turētājam esot par to, vai darījuma rezultātā uzņēmums nevērsīsies valdībā un neprasīs finansējumu. Atbilde esot – “nē”, uzsvēra Birkmanis.

Viņš skaidroja, ka jau likumā ir noteikts, ka peļņas norma uzņēmumam ir ap 3%, un, noslēdzot nomas līgumu, izdevumus kompensē valsts pasūtījuma līguma ietvaros līdz 2031.gadam. Pirmie vilcieni būšot pēc pusotra gada, un tas nozīmējot, ka pasūtījuma līgums būs spēkā nomas līguma laika periodu.

“Esam izrēķinājuši, ka 15 gadu nomas līguma laikā ietaupīsim 37 miljonus eiro, salīdzinot ar situāciju, kas ir pašreiz. Nomas darījums dod ekonomiju. Tā ir nodokļu maksātāja nauda, kas tiek ietaupīta. Nebūs nepieciešamas papildu valsts dotācijas,” skaidroja Birkmanis. Esot vienošanās, ka kapitāldaļu turētāja paraksts būs, kad būs saskaņots viss finansējuma plāns.

Viņš vienojies ar Matīsu par tuvāko gadu PV finanšu aprēķinu detaļu precizēšanu, lai izvērtētu, vai uzņēmums var finansiāli atļauties nomāt “Stadler” vilcienus. Birkmanis norādīja, ka aprēķinu precizēšana skar 2015. un 2016.gadu. Patlaban esot sagatavoti pamataprēķini. Uz jautājumu, vai ministrs nebija skeptisks par uzņēmuma iespējām finansēt šādu darījumu, ņemot vērā, ka gadā par nomu būs jāmaksā 10 miljoni eiro, PV vadītājs paskaidroja, ka saruna noritējusi konstruktīvā gaisotnē un tagad tikšot turpināts darbs pie šo detaļu precizēšanas.

7.jūlija pēcpusdienā plānots arī sasaukt preses konferenci, kurā PV informēšot un papildus izskaidrošot jautājumus, kuri medijiem būs neskaidri.

Viņš uzsvēra, ka līdz līguma parakstīšanai vēl ceļš ir ejams, taču nekas netraucējot paralēli precizēt aprēķinus, skaidrot situāciju un veikt ar iepirkumu saistītos procesuālos pasākumus.

Lai neatkārtotos situācija, kāda bija ar iepriekšējo neveiksmīgo pasažieru vilcienu iepirkumu, līgums saskaņā ar premjera rezolūciju ir saskaņots ar valsts institūcijām jau iepriekš, savukārt ražotājs ar savu apliecinājumu garantējot, ka nekādus grozījumus līgumā neveiks. Parakstīšana esot tikai tehnisks jautājums, jo esot jāparaksta nolikumā pievienotā versija, skaidroja Birkmanis.

Štokenbergs iesniedzis atlūgumu no a/s „Pasažieru vilciens” valdes locekļa amata

Valdības vadītāja Laimdota Straujuma (Vienotība) otrdien a/s “Pasažieru vilciens” (PV) valdes locekļa Aigara Štokenberga satiksmes ministram iesniegto atlūgumu no šā amata skaidro ar to, ka Štokenbergs atkāpies no amata tāpēc, ka nepiekrita PV valdes lēmumam par uzņēmuma “Stadler Bussnang AG” uzvaru vilcienu konkursā. To premjerministre skaidroja trešdien LNT rīta ziņās.

Pats Štokenbergs nesniedz komentārus, kāpēc iesniedzis atlūgumu, tikai norāda, ka viņa komentāri “var tikt izmantoti pret Latvijas valsti”.

Arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība) Štokenberga vēlmi pamest ieņemamo amatu saista ar vērienīgo PV iepirkumu par jaunu elektrovilcienu nomu, kurā uzvarējusi Šveices kompānija “Stadler Bussnang AG”.

Matīss otrdien pēc valdības sēdes atzina, ka viņš ir informēts par Štokenberga atlūgumu, ziņo “Nozare.lv”. Matīss norādīja, ka, iespējams, Štokenberga atlūgums varētu būt saistīts ar PV vilcienu iepirkumu.

“Šodien bija PV valdes sēde, kurā tika lemts par PV iepirkuma rezultātiem, kas, iespējams, bija viens no Štokenberga atlūguma iemesliem, lai gan to nevaru droši apgalvot,” otrdien sacīja satiksmes ministrs.

Satiksmes ministrijai kā uzņēmuma a/s “Pasažieru vilciens” (PV) akcionāram trešdienas laikā vajadzētu izvērtēt, cik racionāls ir bijis PV valdes lēmums par jaunu elektrovilcienu nomu, norādīja Straujuma.

“Pagaidām sīkākus komentārus nevaru sniegt, jo par situāciju ministrs mani informēs pēc tikšanās ar uzņēmuma valdi. Taču varu apliecināt, ka nauda no valsts budžeta vilcienu nomai netiks tērēta un tā uzņēmumam būs jāatrod no pašu resursiem,” sacīja Straujuma.

Matīss otrdien uzsvēra, ka jauni vilcieni ir nepieciešami un tos jāpērk par tiem līdzekļiem, kas ir PV rīcībā.

Pēc satiksmes ministra teiktā, galīgais lēmums par konkursa rezultātiem PV būs jāsaskaņo ar uzņēmuma akcionāru – Satiksmes ministriju.

“Jāsaprot, vai par vilcieniem vispār varam samaksāt un nebūs nepieciešama papildu nodokļu maksātāju nauda. Zinām, kāda ir situācija valsts budžetā, tāpēc nevaram nopirkt ko tādu, ko patlaban nevaram atļauties,” uzsvēra Matīss.

Jau ziņots, ka par a/s “Pasažieru vilciens” (PV) izsludinātā atklātā konkursa par jaunu elektrovilcienu nomu iepirkuma uzvarētāju atzīts Šveices uzņēmums “Stadler Bussnang AG”, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja uzņēmumā.

 

Komentāri (20)

ILZE 02.07.2014. 09.22

Bet loģiski, ja čekistiem jau bija sarunāts ar CAF. Sile aizbrauc.

+7
-3
Atbildēt

0

dro 02.07.2014. 09.47

Šlesers dibina bijušo premjeru partiju, Štokenbergam neatliks nekas cits kā organizēt eksministru partiju:)

+7
-5
Atbildēt

7

    janis17 > dro 02.07.2014. 11.44

    Vai tad kāds viņu grasās nobīdīt no v sarakstiem? Kopā ar vaņu klementjevu viņi visi gribēja cafu.

    +5
    -6
    Atbildēt

    0

    garausiitis > dro 02.07.2014. 10.39

    Izskatās ,ka Štokijs ir pārshēmojies … līgumam jau vajadzēja pirms gada būt :)

    +5
    -5
    Atbildēt

    0

    garausiitis > dro 02.07.2014. 11.53

    aivarsk – CAFu ? Varbūt Hyundai kopā ar Rūsiņu un vecajiem čomiem ? :)

    +5
    -5
    Atbildēt

    0

    janis17 > dro 02.07.2014. 14.13

    Klusais, Tu taču atceries, ka dombrovska valdība slēgtās sēdēs vilcienu iepirkuma lietu izskatīja vairākkārt un 2012.gada 24.janvārī atļāva (faktiski norīkoja) PV valdei slēgt līgumu ar CAF/RVR, ja tiek novērsti vairāki trūkumi. Kā skaidroja Ronis, valdības nostāja kopš paša sākuma bijusi likt PV novērst finanšu, juridiskos un tehniskos trūkumus un panākt līguma tieši ar CAF atbilstību konkursa nolikumam. PV valde Ministru kabinetam apliecinājusi, ka tas ir izdarīts.

    dombrovsak valdībā iztirzāti arī iepriekšminētie strīdīgie jautājumi. Attiecībā uz izmaksām secināts, ka ekspertiem ir dažādi viedokļi par tām – citi uzskata, ka vilcienu iepirkumi nav savstarpēji salīdzināmi dažādās specifikācijas un iepirkuma priekšmeta dēļ (Latvijas gadījumā vilcienu iegāde bija apvienota ar to uzturēšanu 30 gadus). Savukārt sākotnējos aprēķinus par vilcienu ekonomiju PV valdībā atzinis par kļūdainiem. Valdība izskatījusi arī iespēju izsludināt jaunu iepirkumu, tomēr to nav atzinusi par labāko variantu, jo tas nozīmētu risku nedabūt ES līdzfinansējumu, bet CAF varētu iesniegt prasību pret valsti starptautiskā tiesā.

    «Ja jūs man jautājat kā cilvēkam, kurš bija vienkāršs Latvijas pilsonis, kad viss šis konkurss tika organizēts, vai es varu būt lepns, – nē. Diemžēl tas ir tipisks ilūziju gados iestādīts tropiskais zieds,» tā iepirkumu komentē ministrs Ronis. Pāris mēnešus vēlāk viņš atzīst, ka nav rīkojies radikālāk un mainījis PV valdi, jo uzskatījis, kas tas varēja apdraudēt tikko izveidotās valdības stabilitāti, ko pēc ārkārtas vēlēšanām sarežģītā politiskā procesā izveidoja Vienotība, Reformu partija un VL-TB/LNNK.

    2012.gada 3.aprīlī PV paziņo, ka līgums ar CAF ir parakstīts.

    http://www.ir.lv/2012/7/27/pasazieru-vilcienu-iepirkums

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

    garausiitis > dro 02.07.2014. 14.25

    aivarsk – es atceros :) , bet ko Tu gribēji ar to pateikt – to ,ka Freivalds parakstīja līgumu atkapjoties no dotā mandāta rāmjiem ? Un tagad vispār runa ir par īri nevis pirkšanu :)

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

    janis17 > dro 02.07.2014. 14.30

    Cafa gadījumā otkati būtu kudi lielāki. Un vismaz tagad štokijs ir palicis tukšā…

    +5
    -4
    Atbildēt

    0

    garausiitis > dro 02.07.2014. 14.42

    CAF gadījumā gāja runa par 3 mio :)

    Ar CAF vispār bija interesanti , jo vilciens eksistēja tikai uz papīra , kamēr Stadler jau bija izmģināts Baltkrievijā un Igaunijā reālos apstākļos . Hyundai uzradās caur Tenebergu no Ukrainas …

    +4
    -1
    Atbildēt

    0

Ludmila 02.07.2014. 15.22

Vai varbūt kāds par iedot kādu labu saitīti kur profesionēls visu pa plauktiem salicis .

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu