Jaunu tarifu paaugstinājumu gan uzņēmums tāpēc neprasīšot
Valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" meitasuzņēmumam AS "Sadales tīkls" gadumijā radušos elektrolīniju bojājumu novēršanas izmaksas varētu sasniegt vienu miljonu latu, biznesa portālam Nozare.lv sacījis uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andis Pinkulis.
Lai arī summa neesot maza, neprognozēto izmaksu dēļ "Sadales tīkls" nelūgšot regulatoram paaugstināt tarifus, jo nule pēc garām diskusijām jau apstiprināts jauns tarifu projekts. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padome apstiprinājusi "Sadales tīkla" tarifu pieaugumu par 20,8% no šī gada 1.aprīļa. Tas gala tarifus iedzīvotājiem un lielajiem elektrības patērētājiem varētu paaugstināt par 9-10%.
Līdzīgi zaudējumi uzņēmumam bijuši, novēršot 2010.gada augusta negaisu sekas, sacīja Pinkulis. Konkrētākiem aprēķiniem būšot vajadzīgs aptuveni mēnesis pēc valdības 40 novados noteiktās ārkārtas situācijas atcelšanas, jo savus rēķinus vēl iesniegs darbuzņēmēji. Jāpiebilst, ka papildu darbi elektroapgādes krīzes dēļ bija arī citiem "Latvenergo" koncerna uzņēmumiem.
SPRK apstiprinājis "Sadales tīkla" iesniegto precizēto elektroenerģijas tirdzniecības gala tarifu projektu. Jau vēstīts, ka jaunu tarifu projektu "Sadales tīkls" iesniedza pērn oktobrī, plānojot, ka izmaiņas būs spēkā no 1.janvāra. Tomēr regulators lika tarifu aprēķinus precizēt, sākotnējo projektu noraidot kā izmaksās nepamatotu. SPRK norāda, ka tarifu projekta izskatīšanas laikā izdevies samazināt paredzētās izmaksas par septiņiem miljoniem latu.
Sadales un pārvades sistēmu tarifi tiek iekļauti elektroenerģijas gala tarifa aprēķinos. "Sadales tīkla" tarifi veido aptuveni pusi no gala tarifa iedzīvotājiem un trešdaļu gala tarifa lielākiem elektrības patērētājiem, līdz ar to pašreizējās aplēses liecina, ka sadales sistēmas tarifu izmaiņu dēļ gala tarifi varētu pieaugt aptuveni desmito daļu. Precīzi skaitļi būs zināmi, kad "Latvenergo" iesniegs regulatorā gala tarifu aprēķinu.
Sagaidāms, ka 9-10% elektrības tarifu kāpums palielinās mēneša patēriņa cenu inflāciju par aptuveni 0,2 procentpunktiem, prognozē ''Swedbank'' vecākā ekonomiste Lija Strašuna. Savukārt elektrības tarifu pieauguma negatīvo ietekmi uz iedzīvotāju pirktspēju vismaz daļēji mazināšot gaidāmais dabasgāzes cenu kritums, kas ļaus mazināt arī apkures tarifus. Kopumā vidējā patēriņa cenu inflācija šogad varētu pietuvoties 3% atzīmei, prognozē eksperte.
Kā iepriekš skaidroja ''Sadales tīkls'', tarifu palielinājums vajadzīgs, lai tīklu operatora darbības izmaksas atbilstu reālajām. Strādājot ar neadekvāti zemiem tarifiem, kompānijai ik gadu rodoties vairāku miljonu latu zaudējumi, cieš modernizācijas un uzturēšanas iespējas.
Kā ziņots, kopš Ziemassvētkiem valstī ir elektroapgādes problēmas, kas laika apstākļu dēļ saasinājās Jaungada svētku laikā. "Latvenergo" publicētā informācija liecina, ka vissliktākā situācija bija ap gadumiju, kad elektroenerģijas piegāde bija traucēta vairāk nekā 65 000 energokompānijas klientu. Energoapgādes traucējumu novēršanā tika iesaistīts helikopters no Somijas, mežizstrādātāji un citi privātuzņēmēji, dažādu valsts dienestu speciālisti, kaimiņvalstu brigādes.
Ekonomikas ministrs Artis Kampars (''Vienotība'', JL) iepriekš pieļāva, ka šī avārija ietekmēs tarifus, jo uzņēmumiem būs vairāk jāinvestē elektrolīniju drošībā. Eksperti gan norāda, ka šādus ieguldījumus valsts varētu atlicināt no energouzņēmuma peļņas, kas šogad varētu sasniegt 30 miljonu latu rekordsummu.
Komentāri (23)
anita_meistere 12.01.2011. 15.24
incanti. ļoti pavirši parēkinot. sadales tīkls pērn strādāji ar aptuveni 2.4 miljonu LVL zaudējumiem (diena)
tarifs pieaug par 10%. vidējais rēkins ir ap 15 lvl. – 1.5 LVL mēnesī vairāk.
aptuveni 1m pieslegumu (pieņemu) x 12 meneši x 1.5 = plusā 18 miljoni latu = 16 miljoniu peļņas???? pat ja klientu skaits ir 1/2 no mani pieņmtā..tik un tā tur peļņa miljonos. kapēc tarifu nepaceļ par 50%…varētu nopelnīt vēl vairāk! alternatīvas nav..cilvēki maksātu.
ps. vai vienkaršajām mirstīgajam ir brīvi pieejams šo tarifa planu pamatojums???
2
anita_meistere > anita_meistere 12.01.2011. 16.11
donst13
iedzīvotāju vidējais reķins 10 ls, un uzņemumiem? vidējais tāpat krietni pāri 15 ls sanāk. uz viņiem arī attieksies jaunie tarifi.
par 2010. datu vēl nav..tie ir par 2008. gadu. nu pat atradu arī 2009…tur tiktiešām 11.5 miljoni. bet vienalga sanāk pamatīga peļņa.
pie rezes papētīju kā ir ar augstprieguma tīklu..tur rādītāji ir tik pat slikti:
http://www.ficil.lv/hidden/gada_parskats_080910_RVG_sede.pdf?bcsi_scan_ECB9265761E528C1=e6NeYXI09LeCl6Dx52QIliI8n4S0AAAAiO7YDw==&bcsi_scan_filename=gada_parskats_080910_RVG_sede.pdf
0
egfoto > anita_meistere 12.01.2011. 15.42
Oficiālie dati ziņo, ka Sadales tīklam 2009. gadā bija gandrīz 12 MLVL zaudējumi. No kurienes dati par 2.4 MLVL 2010. gadā?
No gada pārskata izriet, ka vidējais iedzīvotāja rēķins ir ~10,- LVL/mēn.
0
disassociative 12.01.2011. 15.11
Lai istabā varētu degt spuldzīte, mums jāmaksā par to Latvenergo un sadales tīklam. Maksājam katru mēnesi rēķinus, kas ar šo gadu ir ievērojami lielāki ne tāpēc, ka tērējam elektrību vairāk, bet tāpēc, ka aug cena. Izvēles mums nav, ja negribam dzīvot akmens laikmetā. Nupat lasījām, ka Latvenergo katru gadu noslēdz ar milzu peļņu. Sadales tīkliem esot milzu zaudējumi. Latvenergo ir valsts uzņēmums. Nu un paskaidrojiet, lūdzu, cilvēkam vienkāršajam – kāds pamats ir celt tarifus, ja uzņēmums strādā ar milzu peļņu, ir monopolists un pieder valstij? tas viens jautājums. Un otrs – ja mums nav, kur sprukt, jo alternatīvas, no kā savam dzīvoklim pirkt elektroenerģiju, nav, vai mums ir tiesības un iespēja kā parastajiem mirstīgajiem tiesiskā ceļā apstrīdēt, mūsuprāt, nepamatotos tarifus?
6
astra_ozo > disassociative 12.01.2011. 16.31
Latvenergo sadalīšana jau bija sviestana ES prasība, kurai mūsējie pakalpiņi kalvīši un co bija gatavi uzreiz izdabāt. Tagad sanāk, ka viena daļa pelna, otra strādā ar zaudējumiem.
0
astra_ozo > disassociative 12.01.2011. 16.38
Līdzīga ir situācija ar Latv Dzelzceļu. Uzņēmums kopumā strādāja rentabli. Tad kāds, ne jau bez gudras ziņas, izdomāja to sadalīt, un tagad kravas pārvadājumi strādā ar labu peļņu (to varētu kādreiz labi privatizēt, vai ne?), bet Pasažieru vilciens prasa (un arī saņem) dotācijas no valsts.
Un TAS VISS ir pareizi… :)
0
astra_ozo > disassociative 12.01.2011. 18.35
tāpat škersubsīdijas ir aizliegtas..kropļo tirgu
—–
Ko Tu saki par dubultajiem un citiem paaugstibātajiem tarifiem, ko maksā mazajiem Hesiem un vēja stacijām? Vai tās nav subsīdijas? Un kāpēcc šādas pilnīgi nepamatotas izmaksas būtu jāuzņemas vienam tirgus dalībniekam (latvenergo) jāuzņemas?
Ja LDz prasa VALSTS subsīdijas pasažieru pārvadājumiem, vai nebūtu tikpat loģiski arī AER subsidēt no bagātās Latvijas valsts maka?
0
astra_ozo > disassociative 12.01.2011. 18.31
Latvijas gāze pēc privatizācijas izveidoja vēl centralizētāku sistēmu, atteicās no jebkādām blakus funkcijām. Ne jau velti viņi neko nedara, un pat negrasās kaut dalīt vai šķelt, jo saprot, ka liela integrēta struktūra ir efektīvāka nekā daudzas mazas.
0
egfoto > disassociative 12.01.2011. 17.25
ES princips ir brīvais tirgus ne monopols, tāpēc arī tiek sadalīti uzņēmumi.
Tiek nodalītie dabīgie monopoli, kur ir acīm redzams, ka konkurence nebūs. Ja gribat monopolus tad lūdzu dodieties (pat ne uz Krieviju, jo tur jau sadalīts) uz Ķīnu vai Kubu.
0
anita_meistere > disassociative 12.01.2011. 17.29
tāpat škersubsīdijas ir aizliegtas..kropļo tirgu. ja uzņemumu nesadala..un tas uz labi pelnošu produktu rēkina uztur pie dzīvēs mazāk pelnošus…bet ar mazu cenu – tas pamatigi korpļo konkurenci. neviens zem tās subsidētās cenas nepalīdīs. labi, te protams vietā diskusija pat tarifu pamatotību kā tādu, bet vispār pati sadalīsānas ideja ir saprotama.
0
snjuu 12.01.2011. 15.52
Kamēr pasākums bija 1 LV-energo, tikmēr pa kaut kādiem nelieliem plusiem šie tomēr kūlās. Varbūt jāmaksā mazāk ražotāju galam?
0