Valsts iestādes un privātpersonas sūdzas par neskaidrību, kad autovadītāja apliecību var izmantot kā personu apliecinošu dokumentu
“Latvijas pasta” nodaļās turpmāk autovadītāja apliecību neuzskatīs par oficiālu dokumentu un sūtījumus ar to izņemt nevarēs, otrdien ziņo LNT raidījums “900 sekundes”. To paredz jau pieņemti valdības noteikumi, un jaunā kārtība pasta nodaļās būšot spēkā no 1.aprīļa, raksta “Delfi”.
“Latvijas pasta” pārstāve Zane Plone Ir.lv norāda, ka pērn augustā valdības pieņemtie noteikumi Nr.537 paredz, ka “pasta komersants izsniedz pasta sūtījumu adresātam tikai tad, ja tiek uzrādīts personu apliecinošs dokuments”. Tie ir pase un personas apliecība jeb ID karte.
Viņa arī norāda, ka “Latvijas pasts” ir ieinteresēts, lai klientiem saņemt sūtījumus būtu maksimāli ērti un vienkārši, tāpēc pasts sagatavojis priekšlikumu Satiksmes ministrijai rosināt grozījumus Ministru kabineta noteikumos par prasībām ierakstīto un apdrošināto sūtījumu izsniegšanai.
LP ierosinājums paredz, ka sūtījumus vērtībā līdz 150 eiro varētu izsniegt arī uz cita dokumenta pamata, ja vien tajā norādīts attiecīgā dokumenta izdevējs un dokumenta derīguma termiņš un tajā ir dokumenta īpašnieka fotogrāfija, personas kods un paraksts.
“Patlaban esam noteikuši sava veida pārejas periodu klientiem līdz marta beigām, aicinot uzrādīt kādu no diviem personu apliecinošajiem darbiniekiem, taču izņēmuma gadījumā līdz 1.aprīlim ļaujot izlīdzēties arī ar autovadītāja apliecību tad, kad sūtījums jāizsniedz ilggadējam un pasta nodaļas darbiniekiem zināmam klientam,” saka Plone.
Jau ziņots, ka autovadītāja apliecības, iespējams, vairs nevarēs izmantot kā personu apliecinošu dokumentu valsts un pašvaldību pārvaldes institūcijās, Ir.lv teica Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) Personu apliecinošo dokumentu departamenta direktors Inguss Treiguts.
Viņš gan stāstīja, ka patlaban starp Tieslietu un Iekšlietu ministriju, kuras pārraudzībā esošā iestāde ir PMLP, notiek sarakste par vēlamo sistēmu, kā un vai valsts pārvaldes iestādes varētu izmantot autovadītāju apliecības.
Iekšlietu ministrija saņēmusi sūdzības, ka dažās valsts institūcijās pieņem autovadītāja apliecību kā personu apliecinošu dokumentu, bet citās nepieņem. Viena no šādām iestādēm ir Valsts Zemes dienests, kurā autovadītāja apliecību nepieņem kā personu apliecinošu dokumentu. Tāpēc ministrija sākusi apsvērt, vai nepieciešams vienoties par standartu šā dokumenta lietošanai.
Treiguts atzīst, ka vienošanās par kādu noteiktu regulu visdrīzāk nozīmētu, ka autovadītāja apliecības kā personu apliecinošu dokumentu turpmāk valsts institūcijās vairs nepieņemtu. Viņš gan piebilst, ka nekādi nekavējoši pasākumi vai noteikumu izmaiņas pagaidām nav plānotas, un atzīst, ka „ne no viena neesmu dzirdējis par vēlmi nākt klajā ar likumdošanas iniciatīvu”.
Līdz šim, saskaņā ar Latvijas likumdošanu, autovadītāja apliecība nav pilnvērtīgs personu apliecinošs dokuments, par tādiem tiek uzskatīti tikai pase un personas apliecība (ID karte). Taču faktiski tām pēdējos gados pievienojusies arī autovadītāja apliecība. Tāpēc radusies vajadzība pēc vienota standarta šā dokumenta lietojuma izpratnei valsts un pašvaldību iestādēs, Ir.lv skaidro Treiguts.
Autovadītājs students Dāvis (25) Ir.lv teic, ka pasi līdzi nenēsā, uzskatot, ka drošāk ir, ja visi svarīgie dokumenti neatrodas līdzi somā. Viņš bieži izmanto “Latvijas pasta” pakalpojumu, kur līdz šim vienmēr pieticis ar vadītāja apliecības uzrādīšanu. Dāvim būtu ļoti nepatīkami, ja izrādītos, ka vadītāja apliecība tam vairs nederētu.
Savukārt Silvestrs (50) ar auto brauc tikai vasarā, tāpēc autovadītāja apliecību viņš līdzi diendienā nenēsā. Parasti viņš izmanto pasi, tādēļ neiebilst, ja būs kādas pārmaiņas, taču uzskata, ka tās īsti nav vajadzīgas.
Arī Latvijas kaimiņvalstīs – Lietuvā un Igaunijā – par personu apliecinošiem dokumentiem tiek uzskatīta pase vai identifikācijas karte, saka Treiguts. Šajās valstīs vadītāja apliecība tomēr arī tiek aktīvi lietota kā personas identifikācijas dokuments, tomēr, līdzīgi kā Latvijā, klientiem, kas vēlas kārtot darījumus ar valsts institūcijām, jārēķinās, ka ne vienmēr vadītāja apliecība tiks uzskatīta par pietiekamu dokumentu, saka Treiguts.
Treiguts arī norāda, ka iespējamie ierobežojumi autovadītāja apliecības izmantošanai kā personu apliecinošam dokumentam, ja tiktu pieņemti, visticamāk, skartu tikai valsts institūcijas. Svarīgākais, viņaprāt, būtu veidot vienotu sistēmu valsts, pašvaldību institūcijās, nevis būtiski ierobežot šo apliecību ikdienas lietojumu.
Personu apliecinošs dokuments, pēc likuma, norāda personas identitāti un tiesisko statusu, pilsonību, savukārt vadītāja apliecība galvenokārt liecina par personas tiesībām vadīt transportlīdzekli.
(papildināta ar LP viedokli)
Komentāri (31)
neonbanquet 24.03.2014. 18.39
Pēc tā treiguta saprašanas mentiem bez tiesībām ir jāuzrāda arī personu apliecinošs dokuments, jo kā gan citādi ments varēs noskaidrot, ka tas, kurš attēlots foto uz vadītāja apliecības ir tas, kurš tur vārdā, uzvārdā nosaukts.
0
Ieva 25.03.2014. 09.41
Es ar to loģiku nesaprotu. Ja nu vienīgi iemesls ir piespiest iedzīvotājus izņemt ID kartes. Vadītāja apliecība visā normālā pasaulē tiek uzskatīta kā personu apliecinošs dokuments, latvieši atkal grib būt gudrāki…
Pat, ja teorētiski, CSDD var izdot falšu vadītāja apliecību, tad bilde un vārds vienalga būs personai atbilstoši. Jau tagad valstiski svarīgās lietās, vēlēšanās, piemēram, apliecība neder, bet kāpēc nederēs pastā? Kāds ir tam pamatojums? Saprastu, ka noprecizētu, kur var kur nevar – nevar vēlēšanās, pie notāra, Zemes dienestā.. Var bankā, darījumiem līdz.. pastā..
Jeb noteikt pavisam vienkārši – visur tur kur naudas darījumi līdz 1000 eiro der, piemēram. Tad justu, ka ierēdņi par tautu rūpējas…
Vai kāds nezin, kādi uzvārdi stāv aiz šī lēmuma?
Tas ir tipiski ierēdnieciski birokrātisks lēmums, nevis politiķu bīdīta tautas vēlme. Kas tā ir par apakškomisiju, kas Saeimā par šo atbild?
Tāpēc vajag uzvārdus- lai pieņemtu savu lēmumu.
1
lebronj2356 > Ieva 25.03.2014. 11.04
Tur jau tā liet – piespiest, nevienam īpaši tās ID kartes nevajag, ceļot ar tām pilnvērtīgi tāpat nevar, bet katram 2jam ir vaditāja apliecība līdzi, kad jākārto kādas lietas bankā vai kur citur…tad nu izdomā likumu, lai kādam to vajadzētu, gluži tāpat kā ar OIKiem u.c. savu čomu pakalpojumiem, kurus pēc brīvā tirgus principiem nevienam nevajag – bet ar feodālā tirgus principiem, kas valda pie mums – tie ir obligāti nepieciešami…
0
Uldis Šneiders 25.03.2014. 08.26
Rakstā nemanu svarīgu aspektu – vai kāds ir noskaidrojis sabiedrības (autovadītāju) viedokli? Citādi sanāk tā, ka autovadītāja apliecība kādaprāt var arī nenorādīt vadītāja personību… Cik pieredzēts, VID un bankās apliecība ir derīga, pastā vēl ir, bet no 1. aprīļa vairs nebūšot… Varbūt ir vērts papētīt, cik nozīmīgs še ir ID karšu lobijs (ja tāds ir)… Man tas nozīmē to, ka 31. martā es pastā varu saņemt naudu, jo dokuments “apliecina”, bet 1. aprīlī vairs neapliecina… Kam visa šī nejēdzība, na skaidrs. Rakstā arī neparādās kaut kripata argumentācijas, kas tad īsti mainījies vai varētu mainīties…
0