Lietuva iesniedz Krievijai protesta notu • IR.lv

Lietuva iesniedz Krievijai protesta notu

14
Kaļiņingrada. Krievijas robeža. Foto: ITAR-TASS/LETA

Latvijas kaimiņvalsts protestē par diskriminējošām pārbaudēm pie robežas

Lietuvas Ārlietu ministrija piektdien Krievijai iesniegusi protesta notu par diskriminējošu attieksmi pret Lietuvas fiziskajām un juridiskajām personām pie abu valstu robežas. Uz ministriju izsaukts Krievijas vēstnieks Viļņā Vladimirs Čhikvadze, kuram lūgts sniegt paskaidrojumus par šo situāciju, ziņo LETA/ELTA.

Jau kopš 30.augusta pie Krievijas Kaļiņingradas apgabala robežas tiek īpaši rūpīgi pārbaudīti Lietuvā reģistrētie vieglie automobiļi, bet no 11.septembra saskaņā ar ministrijas rīcībā esošo informāciju Krievijas teritorijā sākts detalizēti pārbaudīt kravas, kuru sūtītājvalsts ir Lietuva. Šā iemesla dēļ Lietuvas kravu pārvadātāji un loģistikas uzņēmumi jau cieš finansiālus zaudējumus.

Lietuvas ārlietu ministra vietnieks Andrjus Krivs lūdzis vēstnieku gādāt, lai šī problēma tiktu atrisināta pēc iespējas drīzāk.

Jau divas nedēļas Lietuvas vieglie automobiļi pie Krievijas robežas tiek pārbaudīti jūtami ilgāk. Pēc Lietuvas robežsargu informācijas, Krievijas puse stundā izlaiž vienu vai divas automašīnas agrāko 20-30 vietā.

Kā atgādina portāls “Delfi.lt”, no sestdienas Krievijā jāstājas spēkā TIR sistēmas ierobežojumiem, kurus bija paredzēts noteikt no 14.augusta, bet toreiz jaunās kārtības ieviešana tika atlikta uz mēnesi, uzklausot Eiropas biznesa ārvalstu investīciju konsultatīvās padomes lūgumu.

Taču Lietuvas autopārvadātāji ziņo, ka jau tagad Krievijas teritorijā tiek rūpīgi pārbaudītas lietuviešu kravas neatkarīgi no tā, vai tās iekrautas loģistikas termināļos vai Klaipēdas ostā. Nereti tiek pieprasīts tās izkraut, un procedūra ārkārtīgi ieilgst.

“Neatkarīgi no tā, vai Lietuvas kravas ved pašas Lietuvas vai citas valsts pārvadātāji, uz tām tiek attiecināts īpašs muitas režīms, (..) kas balstīts uz galveno pazīmi – vai krava iekrauta Lietuvā,” pastāstījis Lietuvas nacionālās autopārvadātāju asociācijas “Linava” prezidents Aļģimants Kondrusevičs. Tiek veikta simtprocentīga preču izkraušana un pārbaude, ņemti paraugi, kas tiek nodoti pārbaudēm attiecībā uz preču izcelsmi un kodiem.” Šādas pārbaudes var ilgt pat nedēļu, bet preču izkraušanai vajadzīga pat diennakts vai vairāk.

Pēc viņa rīcībā esošās informācijas, šādi soļi varētu būt spēkā līdz 16.septembrim un vēlāk tikšot paziņoti atzinumi. Citi avoti min 19.septembri.

“Mūs tas ļoti baida – jau tas vien, ka tādas lietas notiek ar kravām no Lietuvas, ļoti nobiedējis Krievijas importētājus, kuri izmanto Lietuvas transporta sistēmu – noliktavas, ostas, jo viņu izmaksas būtiski pieaug,” norādījis Kondrusevičs.

Neoficiāli tiek runāts, ka izveidoti to Lietuvas uzņēmumu “melnie saraksti”, kuru transportlīdzekļi vispār nedrīkstēs iebraukt Krievijā bez īpašas pavadības.

“Mani, tāpat kā daudzus citus pārvadātājus, klienti informējuši, ka Krievijas muitai “no augšas” dots rīkojums papildus pārbaudīt lietuviešu pārvadātājus un arī citādi apgrūtināt viņu darbu,” stāstījis kādas transporta firmas vadītājs. Pēc viņa teiktā, muitas starpnieki stāstot, ka šādām pārbaudēm ir divi iemesli – viens esot Lietuvas tuvināšanās ASV, tostarp nesenā prezidentes Daļas Grībauskaites vizīte Vašingtonā, bet otrs saistīts ar Krievijas iekšējiem apstākļiem.

Kā norāda portāls “Lrytas.lt”, Kremlis līdz šim nav atsūtījis Lietuvai nekādu brīdinājuma dokumentu.

Krievija Lietuvas transporta nozarei ir īpaši svarīgs tirgus – no aptuveni 1000 asociācijas “Linava” firmām Krievijā darbojas 650. Pirms vairāk nekā nedēļas ar līdzīgām sankcijām saskārās Ukrainas pārvadātāji, kas īpaši raizējās, ka ātri bojājošās kravas iet postā jau turpat muitas punktos.

Kā nesen sprieda “Nordea” bankas ekonomists Žīgimants Maurics, Krievija savas neapmierinātības paušanai visbiežāk mēdz lietot divus ieročus – enerģētiku un transportu, raksta “Delfi.lt”. Viņš atgādināja, ka Lietuva kā pašreizējā Eiropas Savienības (ES) prezidētājvalsts saistīta ar ES un Austrumu partnerības programmas valstu asociācijas un brīvās tirdzniecības līgumu parakstīšanu. Kā uzskata eksperts, ja novembrī gaidāmajā samitā Viļņā tiktu parakstīts asociācijas līgums ar Ukrainu, spiedienu var nākties izjust tiklab Ukrainai, kā Lietuvai.

 

Komentāri (14)

dro 13.09.2013. 18.17

Vēl viens brīdinājums tiem, kuri jūsmo par austrumu virzienu:)

+15
-1
Atbildēt

1

    Þanis Bezmers > dro 14.09.2013. 10.07

    Tieši tā! Mūsu “acīgie” biznesmeņi lai pārāk nesapriecājas par “perspektīvajiem” krievijas tirgiem. Visi šie tirgi guļ Putina rakstāmgalda atvilknes stūrī un var tikt aizklapēti jebkurā brīdī ar jebkuru ieganstu. Lai SC neplātās ar saviem austrumu ekonomiskiem risinājumiem. Kārtējais siera gabals paļu slazdā.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

Kristīne 14.09.2013. 09.52

Veidot ar Krieviju biznesa attiecības – pašnāvība.

+10
0
Atbildēt

1

    Inese > Kristīne 15.09.2013. 16.43

    Bizness jātaisa ar Lietuvu, kas ņēma un izjauca sliežu ceļu uz Latviju ;)

    0
    0
    Atbildēt

    0

janazakovica 13.09.2013. 23.09

nasa rasa nasa parasa

+3
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu