Projektā "Rail Baltica" Latvija zaudējusi 12 miljonus eiro • IR.lv

Projektā “Rail Baltica” Latvija zaudējusi 12 miljonus eiro

30
Evija Trifanova, LETA
Sanita Jemberga

Līdz aprīļa beigām jāatbild Eiropas Komisijai, vai Latvija projektu vispār īstenos

Muļļāšanās dēļ ar projektu “Rail Baltica” Latvija zaudējusi 12,2 miljonus eiro, ko Eiropas Savienība (ES) bija gatava atvēlēt dzelzceļa līnijas uzlabošanai, kas savienotu trīs Baltijas valstis. Tas noticis laikā, kad Eiropas Komisijā bažas par Baltijas ātrvilciena projekta nākotni pastiprinājuši satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) izteikumi par ātrvilcienu Rīga – Maskava kā lielāku prioritāti un izvērstais lobisms tā iekļaušanai ES atbalstāmo projektu sarakstā, vēsta šīs nedēļas žurnāls “Ir”.

Pēc Latvijas uzņemšanas ES dzelzceļa līniju uzlabošana starp trim Baltijas valstīm, kas būtu pagaidu risinājums pirms īstā ātrvilciena būves to dzelzceļu savienošanai ar Eiropu, tika iekļauta starp 30 prioritārajiem projektiem, ko Eiropa finansē no īpašā TEN-T fonda. Latvija iesniedza pieteikumu par apmēram 97 miljoniem eiro, no kuriem 22,3 miljoni būtu Eiropas finansējums. Sākoties ekonomiskajai krīzei, projektu iesaldēja līdz 2012.gadam, bet tagad Eiropas Komisija prasa Latvijai līdz mēneša beigām atbildēt, vai tā grasās to īstenot vispār. Vienlaikus, kā liecina ir.lv rīcībā esošā informācija, tā vairs netic, ka pieteiktos darbus iespējams pabeigt laikā. Tāpēc projekta apjoms tiks samazināts līdz aptuveni 43,5 miljoniem eiro, no kuriem Eiropa finansēs 10,1 miljonu. Arī projekta izpildes laiks pagarināts par trim gadiem.

Žurnāls “Ir” norāda, ka vairāki no argumentiem, kāpēc darbi nav padarīti, ir loģiski. Latvijā, salīdzinot ar kaimiņvalstīm, sliedes ir labākā stāvoklī un jau tagad pa tām var braukt ar vidēji 100 km/h, atsevišķos posmos pat prasītajiem 120 km/h. Ekonomiskās krīzes laikā darbus, ko varēja nedarīt, arī nedarīja. TEN-T nauda ir dārga. Ja ES fondi parasti līdzfinansē pat trīs ceturtdaļas izmaksu, TEN-T tā ir tikai apmēram ceturtdaļa.

“Rail Baltica” projekta koordinators Pāvels Telička nesen “Meierovica biedrības” rīkotajā konferencē Rīgā norādīja, ka Igaunija jau izlietojusi 95% no projekta naudas, Lietuva 5% un Latvija – nulli. “Esmu klausījies daudzus solījumus, un šis ir pēdējais zvans, lai pārliecinātos, ka Latvija ir gatava veikt nopietnus soļus “Rail Baltica” īstenošanā.” Sarunās ar ministru Auguli viņš bijis vēl tiešāks – ja netiks atbalstīts “Rail Baltica”, var aizmirst arī par domu atrast lobiju Maskavas ātrvilciena iekļaušanai ES atbalstāmo projektu sarakstā.

Eiropas transporta komisāra Sīma Kallasa pārstāve Helēna Kērnsa Ir.lv diplomātiski norādīja, ka stāvoklis ar “Rail Baltica” īstenošanu Latvijā jau ilgāku laiku ir neapmierinošs un sekas būs finansējuma zaudēšana, jo darbi netiks laikus pabeigti. Tāpat Latvija “sevi nostādīs neizdevīgākā pozīcijā pirms nākamā budžeta sarunām”. Viņas teiktais sakrīt ar “Vienotības” ministru un deputātu rakstīto premjeram pēc sarunām ar Teličku un EK pārstāvjiem: mēs zaudēsim naudu, reputāciju un paši sev apgrūtināsim iespēju efektīvi cīnīties par ES fondiem nākamajam budžeta periodam.

“”Rail Baltica” ir un paliks projekts, kam mūsu skatījumā Baltijas valstīs ir lielākā pievienotā vērtība. Pat tad, ja tam parādās austrumu-rietumu atzari, ES ir ļoti svarīgi redzēt pabeigtu “Rail Baltica”. Bez labāka tīkla no dienvidiem un ziemeļiem citi atzari ES ir maznozīmīgi,” teica Kērnsa.

Tikmēr Augulis apgalvo, ka 12 miljonu zaudēšana esot “muļķības, jo vienkārši samazināts projekta apjoms”. Tas neesot noticis Latvijas, bet Lietuvas kavēšanās dēļ. Viņš nekad neesot teicis, ka Maskavas projekts ir prioritārāks par Eiropas dzelzceļu. “Ja kāds nesaprot, ko saka publiskajā telpā, pie tā neesmu vainīgs.” Taču viņš skaidri neatbild, kādu lēmumu pēc tam, kad maijā konsultanti pabeigs izpēti par “Rail Baltica” izmaksām, viņš valdībai ieteiks pieņemt.

Komentāri (30)

dace_ampermane 06.04.2011. 09.57

tautas kalpi vēlās būvēt ātrvilcienu uz Maskavu, varēs gan kremlim izdabāt gan nozagt drusku no tām pabirām ko moskaļi viņiem žēlīgi atstās. kāda tur Eiropa? Auguļa un Vējoņa acis padevīgi kremlim pievērstas.

+18
-1
Atbildēt

0

Maija 06.04.2011. 12.14

nu ko var gribēt no partijas, kuras līderis un arī galvenais ideologs un finansētājs ir izbijuši okupantu reālās varas nesēju – PSKP, vidēja līmeņa algoti darbinieki, kuri juku laikos pēkšņi kļuvuši par neatkarīgās Latvijas Republikas “patriotiem”, izvirzītiem ministriem?
Lembergs ar Brigmani taču labi atceras pieņemšanas Kremļa Kongresu pilī, tās bufetēs vienmēr bija lašmaizītes, ikrmaizītes un vēl visādi labumi, kamēr vienkāršā tauta vairāks stundas stāvēja rindās pie veikaliem, lai nopirktu pelmeņus un cūku astes.

+11
0
Atbildēt

0

mary75 06.04.2011. 10.08

Lembergam nekādi projekti ar ES līdzfinansējumu nav nepieciešami, tur nauda tiek kontrolēta.
Arī ZZS partneriem SC Maskava ir tuvāka, te nav nekādi pārsteigumi.

+12
-1
Atbildēt

7

    Andris > mary75 06.04.2011. 20.47

    Freifunk – viens vēlētājs jums jau būtu, manā personā.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    ribens > mary75 06.04.2011. 14.16

    Nu nez vai nu tik “slikti” viņiem ir Eiropas projekti.
    Visiem – gan agrāk Šķēlem, gan tagad ZZS ļoti bija vajadzīga VARAM dēļ Eiropas naudas.
    Un kā tad “Via Baltica” ceļš bez polimērmodificētā bitumena, par Eiropas naudu īstenotie IT projekti?

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    anita_meistere > mary75 06.04.2011. 14.27

    neitro

    kas zin, varbūt tuvākajā laikā mēs ar Dzeri stutēsim augša savu partiju :D:D:D tad gan ieklausīsies…:D

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    anita_meistere > mary75 06.04.2011. 14.29

    Evalc
    domājams, ka šajā ga’dijumā viena projekta ietvaros ir iezīmēti līdzekļi otra projekta notušēšanai. visparpieņemta biz prakse krievijā…tipo PR russian style :D

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    aivars_silins > mary75 06.04.2011. 10.46

    Džeri, Tu kā bliez, tā taisni desmitniekā.Ja kādreiz kāds no visa šitā ņemtu kaut desmito daļu vērā… Man jau liekas, ka te nemūžam nekas nemainīsies.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    mary75 > mary75 06.04.2011. 10.41

    Pat neienīst, vienkārši izturas pret savu valsti vienīgi kā pret ienākuma avotu, sava kabata, mierīga dzīve bez problēmām Saeimā, karjera, utt. vienmēr galvenā motivācija lielākai daļai, vēl jau arī bailes.
    Tie ēbreji staigāja pa to tuksnesi 20 qadus, lai pazustu tie vergu ieradumi, latviešiem, izskatās, pat 50 būs par maz.
    Valstiska domāšana – tos var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem.
    Saprotams, ilgstoša negatīva tautas selekcija, bet, arī mentalitāte, acīmredzot, jo igauņiem vēsture līdzīga.

    +9
    0
    Atbildēt

    0

    anita_meistere > mary75 06.04.2011. 10.31

    psc…vēl tik nedaudz, un LV politiskais virziens no skaidras un loģiskas virzības uz Rietumiem..un stāvēšanas uz vietas pādejo 2 gadu laikā, pārtaps par stingru virzību austrumu virzienā.
    šie te abi principiāli dzelzceļa projekti ir ka lakmusa papīriņš LV politiskai videi. unikāla mums tā Latvijā, kur politiķi ienīst savu valsti…

    +12
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu