Nav skaidrs, ko grib panākt Salacgrīvas dome, izsolot svētvietu
Ziņu aģentūras sadaļā „Izklaide un kultūra” pamanīju virsrakstu „ASV lācis ierāpjas mājā un nozog ēdienu”. Rakstiņu, protams, izlasīju, jo ieinteresējos par to, kāds lāča nedarbiem sakars ar kultūru vai vismaz izklaidi. Tiesa, tas, ka lācis apēdis divus bumbierus un vīnogu ķekaru un padzēries no akvārija, zināmā mērā, protams, ir izklaide. Lācim. Un iespējams kaut kas no kultūras (muzeju kultūras? performances?) atrodams teikumā: „Atpakaļceļā viņš ieraudzīja lāča izbāzeni, paķēra to un iznesa ārā, atstādams, pagalmā”. Vai varbūt ar kinomākslu vajadzētu mēģināt saistīt faktu, ka viens no kaimiņiem lāci pat nofilmējis?
Un tomēr uz lāča parādīšanos starp Šleseru, kas sveic Krutoju dzimšanas dienā, Karlu Bruni-Sarkozī, kas sākusi filmēties Vudija Alena filmā, Eminemu, kam albums ASV popmūzikas topā, Madame butterfly, kam viesizrāde Ventspilī, utt. ir iemesls reaģēt ne tikai ar jautrību. Lūk, Mērija Beta Pārkinsone, kuras mājā dzīvnieks viesojies, atzinusi, „ka notikums ar lāci ir laba mācība viņas dēliem, kas tagad atcerēsies aizslēgt durvis, pametot māju”. Proti, mācība par lāci kā apmeklētāju vai izklaides dalībnieku ir tāda, ka pēc viņa vairs nav vīnogu (vismaz viens ķekars trūkst) un akvārija zivs atrodas uz grīdas. Ar to jārēķinās.
Un ar kaut ko tagad noteikti ir jārēķinās Salacgrīvas novada domei, kas 10. augustā rīko „neapbūvēta zemesgabala, „Upuralas” (3,92 ha platībā) zemes nomas tiesību izsoli”. Runa ir par zemi, kurā ietilpst vienīgās valsts nozīmes aizsargājamās upuralas – seno līvu kulta vieta, liela Latvijas kultūrvēsturiskā un dabas vērtība. No pētnieku teiktā izriet, ka upuralas ir ne vien pēdējo gadu desmitu lielākais atklājums Baltijas un pat Eiropas mērogā, bet arī vēl līdz galam neatklāts objekts – proti, tur vēl ir ko rakt ne tikai pārnestā nozīmē, jo ziedošanas rituāls te izpildīts vairākus gadsimtus.
Latvijas alu pētnieks Guntis Eniņš saka: „Jebkura lieka cilvēku klātbūtne šajās alās ir nepieļaujama”. Tāpēc tas, ko , izsolot svētvietu, šobrīd vēlas panākt Salacgrīvas novada dome, nav īsti saprotams. Vēlmi ieriebt līvu senču gariem droši vien jāatmet uzreiz, jo cilvēkam, kurš pieļauj ieriebšanas iespējamību laikam taču jāpieļauj arī to, ka atriebšanās ir iespējama. Kas tad paliek? Ļoti spiesta naudas vajadzība ( ar ko, protams, nevar attaisnot nacionālo vērtību iztirgošanu, lai arī to sauktu par iznomāšanu). Taču izsoles sākumcena ir 16, 17 lati gadā … Ja pieņem, ka Salacgrīvas novada domes mērķi ir cēli – piemēram, padarīt pieejamāku skaistu un vērtīgu dabas un kultūras objektu, tad vēl jo vairāk mulsina veids, kādā to cenšas sasniegt. Proti, izsolot nomas tiesības. Kas nozīmē – cerot, ka naudīgākais izsoles dalībnieks arī izrādīsies tas, kam visvairāk rūp šīs vietas kultūrvēsturiskā vērtība. Brīnumi, protams, mēdz notikt, taču ne jau tik bieži, lai droši spēlētu uz šāda objekta likteni.
Tāpēc situācijā, ja Salacgrīvas novada dome tik tiešām vēlas iepazīstināt cilvēkus ar šo unikālo vietu, droši vien būtu bijis jēdzīgāk sadarbojoties ar dabas un vēstures speciālistiem rīkot projektu konkursu, kurā uzvar gudrākais, nevis maksātspējīgākais.
Par to, ka cilvēkiem (vai tie pārstāvētu valsti, sabiedrisku organizāciju, privātu struktūru vai tikai sevi), kas uzņemas apsaimniekot vai kaut vai tikai popularizēt dabas un/vai kultūrvēstures objektu, vairāk jārēķinās ar atbildību kā ar peļņu, nācies aizdomāties ne tikai apmeklējot neizsakāmi brīnumaino Grotte Gigante Triestē, kas ir pasaulē lielākā publiski pieejamā ala (pieejama tikai noteiktā laikā, tikai gida pavadībā un citādi tur iekļūt vispār nav iespējams). Atceros kāda Kurzemes mežsarga sarūgtinājumu – viņš bija pamanījis, ka pilnīgi noteikt pastāv likumsakarība starp īpaši aizsargājamā auga grīņa sārtenes (Latvijas Sarkanās grāmatas 1. kategorija) noplūkšanu un puķes attēla parādīšanos tūristiem domātajos bukletos.
Un principā piekrist var arī Aināram Šleseram, kurš saka: „Tie briti, kas brauc uz Rīgu, viņi nebrauc ar mērķi apčurāt Brīvības pieminekli. Viņi vienkārši dzer un šad tad piedzeras līdz nemaņai, un vienkārši apmierina savas dabiskās vajadzības tur, kur tuvāk”. Taču nevar piekrist Rīgas vicemēram, kurš Brīvības pieminekļa apčurāšanā problēmu nesaskata, jo urinējot arī Londonā. Sava zeme ir jāsargā. Arī no apmeklētājiem. Tāpēc ir durvis, kuras nevar atstāt vaļā neuzraudzītas.
Komentāri (70)
buchamona 30.07.2010. 13.41
Kārtējais caurums LR likumos. Ja jau šis objekts ir tik ievērojams ne tikai LR, bet pat visā Baltijā, tad tas noteikti nepieder tikai Salacgrīvas novada domei. Lasīju, ka itkā līvu biedrība mēģinās šo savu senču svētvietu nosolīt, taču salcgrīvieši jau noteikti gaida vismaz Abramoviču :) Bet tādiem abramovičiem visbiežāk viss pie kājas un raksta autore pareizi uzsver, ka tieši lietas, vai vietas, kuras tiek popularizētas kā kaut kas īpašs, tiek nopostītas pašas pirmās.
3
buchamona > buchamona 30.07.2010. 16.18
Piekrītu,dot atļauju kādam tur uzturēt kārtību, ja viņš var pats saorganizēt lietas tā, ka var ar to pelnīt, bet nevis nodot apsaimniekošanā ar nomnieka tiesībām. Zinu vienu populāru laivu pieturas vietu Ventā. Tur arī, kāds vietējais piekopa laivotāju atstātos atkritumus un par to ņēma no viņiem latu no “galviņas”. Par šo “nelegālo biznesu” uzināja pašvaldība un aizklapēja cilvēkam šo “rūpalu”:) Tagad tur ir “cūku kūts”, bet kādi izskatās smilšakmens atsegumi, domāju man nav jāstāsta, tā kā ja ap to alu Salacgrīvā sāksies dzīva kustība, domāju, nekas no tiem senajiem uzrakstiem pāri nepaliks.
0
IvetaKazoka > buchamona 30.07.2010. 14.37
Neviens neko tur nesolīs ar mērķi attīstīt tūrisma objektu. Spa centrus un viesu namus nebūvēs. Tā nav vieta, kur varētu baigo peļņu izcelt. Kāds vienkārši iecerējis veikli pie zemes gabala tikt. Esmu bijis pie šīm alām. Jā, autotūristojot, ja ir pa ceļam noteikti ir vērts tur piestāt un alas apskatīt, pafotografēt, ja būtu, varētu arī kādu bukletiņu un vietējo suvenīru nopirkt. Bet tas arī viss. Nestāv tur rinda kā uz Eifeļa torni un nekad arī nestāvēs. IMHO Būtu normāli, ja pašvaldība nodotu šo teritoriju kāda uzņēmīga un sakarīga vietējā entuziasta pārziņā, kas šo vietu pieskatītu, par to rūpētos, turētu sakoptu un par to ņemtu no tūristiem latu par apskati. Ja pašvaldība cer, ka tagad nu tik būs un nu tik notiks, un viss Jūrmalas īpašumu izpircēju kontingents nesīsies uz Salacgrīvu svaidīties ar miljonie, viņi vienkārši ir muļķi.
0
IvetaKazoka > buchamona 30.07.2010. 19.06
Nu nesāksies tur nekāda dzīva kustība. :) Nav tam reāla iemesla. Nebūs tur nekādi “New Vasiuki”. Kā līdz šim garāmbraucot max. 10 mašīnas dienā sezonas laikā piebrauca alas apskatīt, tā arī tas turpināsies. Nebūs tur “New Vasjuki” un starpgalaktiskie pagānu tusiņi ir utopija. A par Ventmalu runājot. Paši vietējie jau tādu pašvaldību ievēlēja. Ja ievēlēja idiotus, kas nesaprot, ka aplaužot vietējo, viņi paši sevi apčakarē, jo neredz, ka ir 2 zaķi nošauti – gan Ventmala tīra, gan vietējais nenāks prasīt sociālos pabalstus. A vietējam kā reizi pēc šitā tagad vajadzētu bombīt pašvaldību ar visu iespējamo pabalstu pieprasīšanu.
0
oskars_vavere 30.07.2010. 19.05
Izlasot ziņu par Upuralu iznomāšanu, paliku mēma un pārlasīju vēlreiz – vai tiešām sapratu pareizi?
Ir ļoti jocīgi, ka tāda mēroga vietu taisās iznomāt jebkuram, kurs vēlētos maksāt par to.
Droši vien, ir kādam vērts Upuralas noīrēt un tad veikt izrakumus – viņš tur noteikti atradīs krietni lielakās kultūrvēsturiskās bagātības, nekā nomas maksa, ko maksās par īri.
Baisi lasīt.
11
IvetaKazoka > oskars_vavere 30.07.2010. 22.27
Atvainojos, ja likšos cinisks un nepatriotisks, bet ja īstenībā ir tā kā rakstīts pieejamā informācijā, tad situācija ar tām alu zīmēm ir mazliet divdomīga. Vēlreiz uzsveru, es esmu pret alu iznomāšanu šadā veidā, vienkārši aicinu paskatīties no citas puses.. Kā rakstīts pieejamā informācijā, ziedošana notikusi 14-19.gs. Alu sienās iegravētas senās maģijas zīmes un visvecākais Latvijā datētais uzraksts – 1664. gads (2 vietās) un 1667.g.
Un tagad paskatamies, kas notiek šajā laikā, kamēr mūsējie apzīmē alu sienas, citur pasaulē. Divus gadus iepriekš 1662. gadā Roberts Boils publicē “Nova experimenta physico-mechanica”. Pie mums plaukst buršanās, elkdievība un upurāšana laikā kad Eiropā atklāj fundamentālus fizikas likumus. Ja viss tas, kas alās ir atrodams būtu datējams ar vismaz pāris tūkstošu gadu senāku laiku, tad tiešām būtu iemesls lepnumam. Bat ja ir kā ir, ar ko lepoties?
0
IvetaKazoka > oskars_vavere 30.07.2010. 22.41
rinķī apkārt, “Etrusku dārguumi” nav filma, bet metafora. Etruski bija augtu atttīstīta civilizācija tagadējās Itālijas teritorijā. Pilsētvalstis, metalurģija, tirdzniecība jau 6gs. pirms mūsu ēras. Daudzas lietas militārajā un pilsētbūvniecības jomā Romas impērijā ir Etrusku mantojums.
0
IvetaKazoka > oskars_vavere 31.07.2010. 14.14
Jā, Betija, Tev taisnība. Ļoti pareizi Tu spried. No konkrētā par vispārējo. Ja spriež pēc šadas metode,ātad visi latvieši ir žīdu šāvēji, visi krievi ir okupanti, un vadoties no savām trūcīgajām zināšanām par inkvizīciju Tu izdari secinājumus par zinātnieku vispārēju dedzināšanu, ja ? Pašai kauns par savu domu gājienu nav?
0
IvetaKazoka > oskars_vavere 31.07.2010. 15.08
riņķī apkārt, izlasi vēlreiz Rom2.14 pirmos 6 vārdus. Skaidri teikts, ka attiecas tikai uz tiem, kas nekad nav dzirdējuši par bauslību. Paprasi jebkuram 1. kursa teoloģijas studentam, ja man netici. :) Pats tam tici, ka LV teritorijā 14 gs. dzīvoja cilvēki, kas nebija par bauslību dzirdējuši?
Tieši tāpat ir mūsdienu likumdošanā. Ja likums Tev ir jāzin un ir iespēja to zināt, Tu nevari to pārkāpt aizbildināties ar tā nezināšanu.
0
IvetaKazoka > oskars_vavere 31.07.2010. 14.23
riņķi apkārt, šiem pagāniem Bauslība un Evaņģelijs jau stipri iepriekš tika sludināti, tāpēc Rom2.14 pieminēt ir stipri nevietā. Te būtu jāpiemin Jņ 1.5 “Un gaisma spīd tumsībā, bet tumsība to neuzņēma”
0
ievuliitis > oskars_vavere 31.07.2010. 12.18
Sapper! Un kuros gados civilizētā un progresīvā Eiropā beidza dedzināt zinātniekus un “raganas” uz sārta?
0
buchamona > oskars_vavere 31.07.2010. 01.41
par tām zīmēm gribētu tomēr precizēt. Tas tiešām varbūt nebūtu Latvijai tik svarīgi, ko kāds zviedrs, vai polis ap 1600 gadu ieskrāpējis kādā alā :)Rakstot par zīmēm, es domāju petroglifus (senus klinšu zīmējumus/zīmes), kuras ir atrodami šajā alā, bet ja par upurēšanu un pagāniem :) Tad atgādināšu Tev Rom 2:14
Jo, ja pagāni, kam bauslības nav, sekodami savai dabai, izpilda bauslību, tad viņi, būdami bez bauslības, paši sev ir bauslība.
0
buchamona > oskars_vavere 31.07.2010. 14.49
Sapper – Te būtu jāpiemin Jņ 1.5 “Un gaisma spīd tumsībā, bet tumsība to neuzņēma” +++ tu viņus pazini? Esi starp viņiem dzīvojis? Bet Rom2.14 arī mūsdienās attiecas uz visiem nekristītajiem ļaudīm mums apkārt.
0
IvetaKazoka > oskars_vavere 30.07.2010. 19.24
Tu par daudz Laru Kroftu un Indianu Džonsu esi saskatījusies. Tajā laikā, kad šīs alas bija kulta vieta, vietējie aborigēni vēl sēdēja kokos un slapinājās savās zvērādās. Nav tur nekādi Etrusku dārgumi aprakti. Kādam zemes pleķis iepaticies, un vienkārši vēlas vispirms iznomāt un pēc tam zemi prihvatizēt. Tas arī viss.
0
buchamona > oskars_vavere 30.07.2010. 21.11
Nav tur nekādi Etrusku dārgumi aprakti +++ arheoloģiskos izrakumus jau nu nomniekam neviens neļaus izdarīt. Bet viena sabojāta zīme Upuralā ir lielāks zaudējums par visiem uz pasaules kinoekrāniem parādītajiem “Etrusku dārgumiem” kopā.:)
0
ievuliitis > oskars_vavere 31.07.2010. 16.18
Vispār nav man kauns, jo neredzu ar ko mans atgādinājums par degošiem sārtiem atšķiras no taviem argumentiem par savu bērnu upurēšanu. Tev tanī brīdī bija kauns, tāpēc pajautāji? Kāds tam sakars ar II pasaules karu un krievu nācijas lomu 20.gadsimta vēsturiskajos notikumos? Tev liekas, ka skaisti skan? Atvaino, stulbi skan. Būdama laikam labāku audzināšanu baudījusi, nesākšu pārsteidzīgi vērtēt tavu zināšanu apjomu. Paliec vien tai pārliecībā, ka esi patiesība pēdējā instancē un tie, kas nepiekrīt tavam viedoklim ir
a) mazizglītoti;
b) demagogi;
c) skopuļi;
d) valsts ienaidnieki
0
mxblack 31.07.2010. 11.41
Kā tas nākas, ka pašvaldības iestāžu priekšgalā ļoti bieži nonāk savas Valsts un vēstures niknākie ienaidnieki, visādi pleņči un andelmaņi? Tā jau ir visīstākā savas Dzimtenes nodevība, ja var iztirgot savas zemes vēsturiski visunikālākās vietas. Piemēram Abavas Rumba arī ir padarīta par velti nepiejama. Tagad kāds varenais ar šo dabas veidojumu smuki pelna bagātību. Jā, viņs aizbildinās ka to uztur kārtībā, ka tas viņam dārgi maksā un tā tālāk. Padmijas laikā tā bija brīvi piejama vieta, un vienmēr sakopta. Ar šīm alām notiek tas pats.
6
IvetaKazoka > mxblack 31.07.2010. 17.46
Var bez demagoģijas? Kuriem no šiem bezmaksas Saaremaa pieminekļiem ir nepieciešama regulāra kopšana un uzturēšana? Jā es arī esmu ar GPS meklējis un bez maxas skatījies “Uragh Stone Circle” uz kuru jābrien gabals pa dubļainu pļavu, bet par “Stounhedge” apskati, kur Tu piebrauc klāt ar auto, novieto to parkingā un ej pa mauriņu ir jāmaksā. Tiešām nesaproti atšķirību un galvenais ir pairsties???
0
IvetaKazoka > mxblack 31.07.2010. 15.15
Parēķini, ka benzīns, lai aizbrauktu uz rumbu no Rīgas un atpakaļ ap 15Ls maksās, tāpat piknika grozs, gribēsies tak kādu desiņu pacept un gurķi piekost klāt, kādu pudeli alus vai limonādes izdert, bet izlietotos iepakojumus nez vai gribēsi pats mājās vest. Tāpat gribēsies, ja lietus uznāk zem nojumītes pie galda sasēdēt, ja līdzi bērni, tie gribēs lielajās šupolēs pasūpoties. Un Tu cepies par latu… fui, gauneris….
0
IvetaKazoka > mxblack 02.08.2010. 14.28
Nē, mana specialitāte ir AV tehnoloģijas. Jaunībā vispār zāle bija zaļāka, karogs sarkanāks un himna garāka. Jā, es arī jaunībā laivojot nakšņoju, kur gribēju, tagad tā vairs nevaru. Nu, un tagad man jāsāk ģauži raudāt un lamāt valdību? Tāda ir objektīvā realitāte un nekad vairs nebūs kā komunismā. Atvaino, bet visa apzinīgā dzīve, kas nodzīvota kolhozā atstāj smagas pēdas domāšanā.
0
IvetaKazoka > mxblack 31.07.2010. 14.56
Par velti tikai etiķis ir salds un siers slazdā. Kā tas nākas, ka cilvēks mūžu nodzīvojis, bet nav sapratis šo elementāro patiesību. Padomā ar galvu un parēķini, ka par 1Ls Tev piedāvā pavadīt laiku pie unikāla dabas pieminekļa, kurš ir sakopts, labi uzturēts, par kuru ir pieejama plaša info mājas lapā. Ja tu domā, ka par 1 Ls no cilvēka, ņemot vērā kādi ir uzturēšanas izdevumi, var bagātību sapelnīt, Tu rūgti maldies. Nekur pasaulē ne pie viena sāda tipa saudzējama dabas objekta nav bezmaksas pieejas. Nekur, izņemot pieirsto kaimiņzemi austrumos, kur joprojām komūnismā dzīvo. Ja Tev labāk patīk padomijas laiki, uz priekšu – čemodan, vokzal, graņica…
0
ievuliitis > mxblack 31.07.2010. 16.33
“Nekur pasaulē ne pie viena sāda tipa saudzējama dabas objekta nav bezmaksas pieejas. Nekur, izņemot pieirsto kaimiņzemi austrumos, kur joprojām komūnismā dzīvo.”
Nav taisnība. Nupat draudzene atgriezās no Sāremas. Tur tikai vienā mazā baznīciņā ieeja maksāja 1 eiro un arī tas bijā tukšā baznīcā jāatstāj koka šķīvī. Visi pārējie dabas, vēstures un arheoloģijas pieminekļi bija apskatāmi PAR VELTI.
Ek, tu, “čemodan, vokzal, graņica…”!
0
mxblack > mxblack 31.07.2010. 20.33
Jaunībā es Abavas Rumbā reizēm nopeldējos, tagad par maksu man tur būtu jātaisa pikniks? Tev čalīt nav labi ar galvu, tāpēc jau arī tā valodiņa ir tāda neizkopta. Bet varbūt pats esi šā biznesa pārstāvis, kuru baro kāda Dieva radīta vietiņa.
0