Tautas vēlēts prezidents ar ierobežotām funkcijām nav nekas unikāls
Atkal aktualizēts tautas vēlēta Valsts prezidenta jautājums. Iepriekšējo reizi augstā līmenī tas izskanēja Valsts prezidenta Valda Zatlera jūnija vidū Saeimai teiktajā uzrunā. Pirmdien prezidenta kancelejas vadītājs Edgars Rinkēvičs nācis ar paziņojumu, ka prezidents varētu iesniegt Saeimai Satversmes grozījumu projektu, kas paredzētu tautas ievēlētu prezidentu un prezidenta pilnvaru paplašināšanu.
Tas viss pašlaik ir pieteikuma līmenī, konkrēti priekšlikumi dokumentu formā nav sagatavoti, un, ja arī tiks iesniegti, tad ne šajai, bet nākamajai Saeimai. Tagadējā ir līdz ausīm priekšvēlēšanu pūliņos. Prezidenta vairākārtējie atgādinājumi, ka viņš partiju priekšvēlēšanu nostādnēs gribētu redzēt partiju viedokļus valsts pārvaldes pilnveidošanas jautājumos, pagaidām nav īsti sadzirdēti. Rinkēvičs to atgādina vēlreiz. Deputāta amata kandidātiem ir īstais brīdis sākt apdomāt atbildi uz jautājumu par attieksmi pret tautas tiesībām tikt pie Valsts prezidenta tiešu vēlēšanu ceļā.
Pēc Rinkēviča teiktā, ierosme nav vērsta uz Latvijas padarīšanu par prezidentālu republiku, runa esot par par prezidenta pilnvaru palielināšanu parlamentārā valstī. Tas ir svarīgs atzinums, jo tādējādi formulēta reformas robeža.
Tautas vēlēts prezidents ar ierobežotām funkcijām nav nekas unikāls. Šāds modelis atrodams tepat kaimiņos Lietuvā, līdzīgi tas ir arī Polijā. Igaunijā, ja parlamenta balsojums par prezidenta amata kandidātu nav pārliecinošs (vajadzīgs kvalificētais vairākums) balsošanas nākamajā kārtā tiek piesaistīti arī pašvaldību deputāti. Nevajadzētu atstāt neaplūkotu arī šādu prezidenta ievēlēšanas kārtību, kas ir sava veida zelta vidusceļš.
Radikāla Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtības maiņa prasa arī atbilstošu pilnvaru palielinājumu. Un te būtu vietā jautājums, kādam ir jābūt prezidenta pilnvaru pieaugumam? Uzrunā Saeimai Zatlers pauda, ka prezidentam jādod tiesības izvirzīt un apstiprināt amatā Tiesībsargu, Satversmes tiesas tiesnešus, Valsts kontrolieri un Latvijas bankas prezidentu.
“Rinkēviča precizējumos” runa ir vairs par vienu Satversmes tiesas tiesnesi, toties klāt nācis KNAB priekšnieks, kā arī akcepta tiesības vairāku ministru iecelšanai amatā. Ja ir runa par plašāku diskusiju, priekšlikumu nekad nevar būt par daudz. Taču parādījies arī kāds, kas prasa pieardzīgu pieeju – plašākas pilnvaras Saeimas pirmstermiņa atlaišanai. Satversmes tēvi – un tie bija labākie juridiskie prāti – strādāja divus gadus, lai pasaulē nāktu paplāna brošūriņa. Latvijas Satversme ir ļoti līdzsvarots veidojums. Prezidenta tiesības izsludināt Saeimas ārkārtas vēlēšanas formulētas tādējādi, lai tās tiktu izmantotas tikai ārkārtas gadījumos, kad izveidojas nepāprotami melnbalta situācija. Tas tāpēc, lai tiesības izsludināt ārkārtas vēlēšanas nekļūtu par politiskas sāncensības instrumentu.
Protams, pirms ķerties pie būtiskiemSatversmes grozījumiem, ir vajadzīga visaptveroša diskusija, un tas nav izdarāms dažos mēnešos. Rūpīgi jāpapēta citu valstu pieredze, jāsalāgo to situācija ar stāvokli Latvijā. Tautas vēlēta Valsts prezidenta ideja, neapšaubāmi, ir populāra un tikusi periodiski ekspluatēta, nekad nenonākot līdz loģiskajam risinājumam – grozījumiem Satversmē.
Taču būtu arī precīzi jānoskaidro idejas popularitātes cēlonis – grūti iedomāties, ka cilvēki grib paši vēlēt prezidentu tikai tāpēc, ka viņa pilnvaras atšķirtos no līdzšinējām vienīgi ar to, ka prezidents varētu ne tikai nominēt Ministru prezidentu, bet arī iecelt amatos virkni augstu amatpersonu. Ja tas būtu tā, idejas popularitāte aprobežotos ar politiskās elites ietvariem. Visbeidzot jāņem vēra, ka Tautas ievēlēts prezidents ir dārgs prieks naudas izteiksmē.
Atšķrībā no Gunta Ulmaņa un Vairas Vīķes-Freibergas, Valda Zatlera atkārtota ievēlēšana Valsts prezidenta amatā nu galīgi nav acīmredzama. Pašlaik – drīzāk jau otrādi. Tieši ar to, visticamāk, saistīta viņa aktivitāte un neatlaidība. Katram prezidentam gribas atstāt aiz sevis kaut ko paliekošu.
Komentāri (28)
mary75 26.07.2010. 22.19
Manuprāt, vispieņemamākaias būtu taisni Igaunijas variants.
Par prezidenta ttiesībām iecelt ministrus – galīgi garām parlamentarā republikā, ministriem nepieciešams parlamenta vairākuma atbalsts.
Un, manuprāt, taisni tiesības atlaist saeimu bez referenduma ir tas, kas prezidentam jābūt.
Tas disciplinētu deputātus, patreiz viņi jūtas vareni un slimo ar visatļautību, pofigismu un bezatbildību, jo tos sodīt praktiski neiespējami, no tā galīgi nav ko baidīties, tādas tiesības ir prezidentiem arī citās parlamentarās valstīs, un, ja tādas būtu Latvijā, mēs izvairītos no daudzām nelaimēm, ko sagādājis šis te bezatbildīgais un nopirktais parlamentārais vairākums.
12
mary75 > mary75 27.07.2010. 11.07
Nu beidz, tādā gadījumā gribi teikt, ka Cimdaram tev ticība lielāka?
Noviltot jau var arī referenduma rezultātus, kaut kam jau jātic.
0
ievuliitis > mary75 27.07.2010. 11.36
Piekrītu. Bet vai mums ir pietiekoši daudz informācijas lai ticētu? Vai arī – neskaidras nojausmas liek ar neuzticību raudzīties gandrīz uz visu?
0
mary75 > mary75 27.07.2010. 09.54
Nevajag nekādu referendumu, pietiek ar Saeimas reitingu un uzticību šai valsts institūcijai.
Un pašvaldībās, sevišķi mazajās, cilvēki, tomēr, daudz vairāk saistīti un atkarīgi no iedzīvotājiem, kā politiķi.
0
mary75 > mary75 27.07.2010. 11.31
Akla ticība un lielāka vai mazāka uzticēšanās kaut kam šai valstī ir dažādas lietas.
0
::Vai cis :: > mary75 27.07.2010. 11.20
Īpašas ticības Cimdara kantorim man nav, taču referenduma rezultāti tomēr sniedz vismaz aptuvenu priekšstatu par lietu stāvokli un tos ir daudz grūtāk noviltot nekā aptaujas rezultātus. Jāatzīst, ka Tava frāze “kaut kam ir jātic” mani mazliet pārsteidza: man grūti iedomāties Tevi akli ticam kaut kam šajā valstī. Atzīšos, ka es 100% ticu tikai tam, ka Saule lec austrumos un līdzīgām dabas parādībām, kuras cilvēks vispār nekādā veidā nespēj ietekmēt.
0
ievuliitis > mary75 27.07.2010. 11.19
Aiztaisīsim acis, daži apgriezieni ap savu asi, atpletīsim rokas un centīsimies savienot rādītājpirkstus. Ja trapīsim, ticēsim Freimanim un Kaktiņam. Ja – garām, tad – Cimdaram. Vai otrādi. :)
0
mary75 > mary75 27.07.2010. 08.55
Nu taisni tāpēc jau es domāju, ka tāds variants der tad, kad prezidentu vēlē ne tikai Saeima, bet, kopā ar pašvaldību pārstāvjiem.
Un, ja Saeimas reitings tautā tik zems, kā tagad, nedomāju, ka prezidents uzdrīstēties rīkoties pretēji vēlētāju gribai, tikai vadoties no savu “saimnieku” interesēm.
Ja viss nebūs atkarīgs tikai no saeimas, un nebūs jābaidas no referenduma, kas varētu beigties ar prezidenta atlaišanu, viņš rīkotos daudz drošāk, piemēram, domāju, ka šī saeima sen būtu atlaista, kas jau sen arī bija jāizdara.
Protams, riski ir vienmēr, bet, manuprāt, ieguvumu varētu būt vairāk, kā iespējamo zaudējumu.
Nu, bet, viss, saprotams, lielā mērā ir atkarīgs no personālijām.
0
mary75 > mary75 27.07.2010. 06.39
Esmu taisni pretējās domās.
Pirmkārt, kaut kādiem nosacījumiem ir jābūt.
Otrkārt, nedomāju, ka var ievēlēt tik bezatbildīgu prezidentu, pie nosacījuma, ka vēlēšanās piedalīsies arī pašvaldību pārstāvji.
Treškārt, tas, kaut nedaudz, radīs spēku bilanci starp saeimu un prezidentu.
Patreiz mums nav bezatbildīgāka un vieglāk nopērkama varas atzara, kā Saeima.
Tai vajadzīgas bremzes.
0
::Vai cis :: > mary75 27.07.2010. 05.01
Prezidenta tiesības atlaist Saeimu bez referenduma reālajā Latvijas politiskajā vidē varētu izpausties kā galma apvērsumi divreiz mēnesī jeb kā situācija, kas jauki aprakstīta pazīstamajā dziesmiņā:
Kongo džungļos palmu ēnā
Mori dumpojas:
Uzkāpj kokā. nokāpj lejā,
Atkal dumpojas.
Ai tumbatumbarasā, ai tumbatumbarasā,
Atkal dumpojas …
0
::Vai cis :: > mary75 27.07.2010. 09.33
Bet tautas gribu atlaist Saeimu nevar noskaidrot bez referenduma, vismaz es nevaru iedomāties citu iespēju. Par tiem pašvaldību pārstāvjiem: mums ir vesels bars šādu pārstāvju, kuri nav ne par grasi labāki par Saeimas deputātiem, bez tam pašvaldības ir finansiālā atkarībā no partijām, tādējādi diezin vai pašvaldību pārstāvju līdzdalība prezidenta vēlēšanās ko mainīs.
0
::Vai cis :: > mary75 27.07.2010. 10.26
Un kurš noteiks reālo Saeimas reitingu un iedzīvotāju uzticēšanos tai? Visvisādi SKDS vai Latvijas fakti un citi apšaubāmas kvalitātes kantori???
0
::Vai cis :: > mary75 27.07.2010. 07.36
Es Tev pilnīgi piekrītu, ka mums nav bezatbildīgākas, korumpētākas un zemāka intelektuālā potenciāla varas institūcijas par pašreizējo Saeimas sastāvu, bet
1. kur garantija, ka nākamais Saeimas sastāvs būs kvalitatīvāks? Aplūkojot blēžu kustības Par izzagtu Latviju kandidātu sarakstu, metas slikta dūša un rodas vēlme pilnībā norobežoties no valsts varas kā tādas un no Latvijas iedzīvotājiem, kuri spēj balsot par šādām personālijām, kā pēdējiem mūlāpiem
2. ja prezidentu ievēl Saeima, kur garantija, ka nākamais prezidents nebūs nožēlojama marionete, kaut kas līdzīgs pašreizējam Saeimas priekšsēdētājam?
3. ja prezidents ir marionete, kur garantija, ka viņš neatlaidīs Saeimu katru reizi, kad saimnieks to paģērēs?
0
Evija Zauere 27.07.2010. 08.56
Tautas vēlēts prezidents?
Jautājums naivajiem. Kas šo prezidentu izvirzīs, kas apmaksās reklāmas kampaņu? Nu tak tāpat būs viena vai vairākas spalvainas rokas, kas trusi izvilks no cepures. Un stendzenieks jau vairākas reizes ir pierādījis, ka tautai var vienā mierā pārdot sūdu spīdīgā konfekšu papīrītī.
0
ilmisimo 26.07.2010. 22.49
Zanzibāras slēpju,sniega lāpstu un slidu veikalā runāja, ka Latvijā būšuot tautas ģērēts prezidents. Un pavisam drīz.
0