Problēmas bankomātos radīja programmatūras kļūda
29Saistītie raksti
Viedoklis /
8. augusts
Bezskaidras naudas norēķini – vērtīgs instruments ēnu ekonomikas mazināšanai
Īsumā /
3. decembris 2023
Latvija vienā lappusē
Viedoklis /
17. maijs 2023
‘Latvijas Pasta’ maksājumu karte – solis cilvēciskās modernizācijas virzienā
Komentāri (29)
daina_tabuna 22.07.2010. 16.37
Interesanti, interesanti… Ja jau vaina ir softā, tad jautājums- kāpēc tā parādījās tieši vakar? Ja kļūda būtu bijusi jau no sākuma, tad problēma būtu uzreiz. Ja vakar taisīja kādu atjaunošanu, tad arī īsti neštimm- to parasti nedara pa dienu, bet naktī, kad mazak transakciju. Vai tik mums kāds necenšas iebarot nepatiesu infu…
4
Edīte Dancberga > daina_tabuna 23.07.2010. 09.51
Piedod, ka tā jāsaka, bet tev, acīmredzot, nav nekāda priekšstata par programmatūras izstrādi. Visas kļūdas, kas “pārādās uzreiz”, izķer pirmsprodukcijas testēšanā un novērš, pirms programma “ierauga dienasgaismu”. Tātad dzīvē nemaz nevar būt savādākas kļūdas, kā vien tās, kas parādās pēc kāda laika vai pie noteiktiem kritērijiem, ko testēšanā nav bijis reāli nosimulēt.
0
daina_tabuna > daina_tabuna 23.07.2010. 10.05
Nosauc kaut vienu kritēriju pie kura problēma var izlekt vēlāk?
*Y2K- reāla problēma- šoreiz not applicable.
*21.07.2010- neizskatās pēc skaitļu kombinācijas, kas varētu kādai sistēmai radīt problēmas, jo īpaši- tas nesākās pusnaktī, bet pa dienas vidu.
*Pārsniegta ierēķinātā noslodze- šoreiz not applicable, jo aiz loga ir krīze un transakciju skaits nav ne tuvu 2007. gada rādītājiem.
*Update/upgrade kļūda- jau rakstīju.
Stiep kā gribi- vai nu hakeri pastrādājuši vai iekšēja cilvēciskā kļūda- kāds ielīda ne tur kur vajag un kaut ko nočakarēja.
Kas attiecas uz Tavu- izķer pirmsprodukcijas testēšanā un novērš, pirms programma ierauga dienasgaismu- uzreiz var redzēt, ka es jauns un naivs, jo ir pilna pasaule ar bagainu softu, kur nekas nav novērsts. Programmas rada cilvēki un vēl nav radīta neviena programma, kuru nevarētu uzlabot kāds cits cilvēks.
0
Edīte Dancberga > daina_tabuna 23.07.2010. 13.29
Kritērijs: jebkura programmētāja kļūda, kas balstās uz saprātīgu, bet tomēr aplamu pieņēmumu par to, kas var un nevar notikt. Elementārākais piemērs — kontrolsummu kolīzija dažādiem datiem. Jo īpaši, ja pie šādiem apjomiem izmanto CRC32 vai MD5.
Stiep kā gribi – tev nav ne jausmas, kā šīs sistēmas ir izstrādātās, kā tās darbojas un kas īsti ir noticis. Tavi apgalvojumi ir 100% sacerēti un parāda ļoti vājas zināšanām par programmēšanu un programmatūras mijiedarbību lielās sistēmās.
Nerauj manu teikto ārā no konteksta! Es teicu, ka (kvalitatīvā) primsprodukcijas testēšanā novērš tās kļūdas, kas parādās uzreiz, tāpēc produkcijā nokļūst tikai tādas, kuras parādās vēlāk, pie kādiem neparedzētiem apstākļiem. Kā tu no tā ieguvi apgalvojumu, ka pasaulē nav kļūdainu programmu vai ka tās nevar uzlabot, man galīgi nav skaidrs.
0
daina_tabuna > daina_tabuna 23.07.2010. 13.54
Tā arī nespēj piedāvāt nevienu piemēru šiem “neparedzētajiem” apstākļiem… Izņemot tos divus, ko es pieminēju.
MD5 ir pietiekami stabils. Vismaz līdz šim vēl neviens nav pierādījis, ka tas jebkad ir bijis pie vainas kādos krešos.
CRC32, SHA1, RIPEMD, PANAMA, TIGER… visam ir savi skripti, ar ko pārbaudīt paredzamos gadījumus. Paredzamo gadījumu skaits tik pieredzejušiem uzņēmumiem kā FirstData ir uzkrājies biezā slānī.
Bet protams, tie ir tikai minējumi- neko tādu ārpus uzņēmuma neviens nekad neuzzinās. Pārāk nopietnas sekas var radīt.
0
Le 22.07.2010. 13.44
Varēja jau arī pateikt, kurš to brāķa programmatūru izstrādāja. Cik zināms, tad banku un norēķinu sistēmas izstrādā Tieto. Ir.lv varētu painteresēties, ko viņi tur greizi izdarījuši, izmantojot lētos programmētājus no Baltkrievijas un citām eksotiskākām valstīm.
4
Edīte Dancberga > Le 22.07.2010. 14.48
Kā tu zini, ka brāķa programmatūra? First Data vēl paši nezina, kas īsti nogāja greizi, bet tev jau spriedums gatavs ne tikai par cēloņiem, bet arī par cittautiešu programmētāju kvalitāti un uzņēmumu, kuram, iespējams, ar lietu vispār nekāda sakara…
0
Le > Le 22.07.2010. 15.06
Mārtiņ, te taču skaidri un gaiši rakstīts, ka vainīga bija kļūda programmatūrā. Es jau nevienu nevainoju, tikai rosinu Ir.lv painteresēties. Un būtu godīgi, ja First Data arī nosauktu programmatūras izstrādātāju (līdzīgi kā VID gadījumā, kad sabiedrība zina, kas strādā pavirši/nekvalitatīvi).
0
daina_tabuna > Le 22.07.2010. 16.38
FirstData paši arī izstrādā softu saviem POS-iem un bankomātiem. Jau gadu gadiem. Būtu neloģiski autsorsēt tik nopietnu pasākumu.
0
Edīte Dancberga > Le 23.07.2010. 09.54
Atvaino, Vilx, nepamanīju, ka raksts jau izlabots. :)
0
LAURIS 22.07.2010. 12.54
microsoft windows uzkāries? nu gadās arī tā.
0
mxblack 22.07.2010. 10.03
Sakarā ar straujo ledāja kušanu atgriežas akmens laikmets. Drīz atkal naudas vietā izmantosim izurbtus akmentiņus. Bet pēc tam mūs apēdīs atdzimušie dinozauri. Un viss sākās ar bankām. Vai nesanāktu labs sižets kārtējai murgu filmai?
1
wrvinovskis > mxblack 22.07.2010. 17.07
:d :d :d
0
disassociative 21.07.2010. 23.36
Vulkāns paralizē aviosatiksmi visā Eiropā, viena sīka kļūmīte paralizē norēķinus ar plastikāta kartēm, karstums paralizē luksoforus – esam pārāk atkarīgi no tehnoloģijām. Tīšām vai netīšām, bet tas var kļūt ļoti bīstami.
2
Edīte Dancberga > disassociative 22.07.2010. 10.55
Tas vienkārši atgādinājums, kāda bija dzīve agrāk, pirms lidmašīnām un banku kartēm. Ja liekas, ka tā bija labāk — no problem. Norēķinies ar skaidru naudu un ceļo ar prāmjiem un vilcieniem. :)
0
juhans > disassociative 22.07.2010. 11.30
Lāga nesaprotu piemēru par vulkānu. Diez vai vulkānu varētu dēvēt par tehnoloģiju (jeb lietojot sinonīmu – par tehniku)?
0
neimane marita 21.07.2010. 23.26
un pustundu neviens no FIRST DATA nummuriem uz telefonzvaniem neatbildēja, kad gribējām noskaidrot, kas tagad notiek un ko mums iesākt.
0
neimane marita 21.07.2010. 23.20
Ne tikai problēma bija bankomātiem, bet arī dažam labam veikala karšu terminālam.
0
ilmisimo 21.07.2010. 22.52
Žora Zoross
0
lailabidzane 21.07.2010. 21.53
.
Tā jau tas IR.
Dažādi ziņu tālāksniedzēji dažādi saprot, vai cenšas saprast First Data amatpersonu teikto. Rezultāts IR uzjautrinošs. IR virsrakstā koncentrējas uz bankomātiem. Pirmajā teikumā ziņo “..nevarēja veikt darījumus ar lielāko daļu “First Data Latvia” apkalpoto maksājumu karšu.”. Bet pāris teikumus tālāk: “Problēma arī skārusi visas kompānijas apkalpotās maksājumu kartes.”.
Pa vidu paspējot informēt par tehniskām problēmām ar bankomātiem.
POS termināļi šiem publikas apgaismotājiem vispār paslīdējuši garām.
Pa lielam FDL nodarbojas ar divām lietām.
1
lailabidzane > lailabidzane 21.07.2010. 21.53
.
Pirmā. Sniedz pakalpojumu bankām, to emitēto banku karšu darījumu informācijas apstrādi.
Otrā. Veic ATM un POS tīklu uzturēšanu, un darbības nodrošināšanu.
Tā kā norēķinus nevarēja veikt gan ATM, gan POS un, laikam jau arī IBIS, tad, visticamāk, problēma bija tieši ar karšu darījumu informācijas apstrādi.
Paši ATMi, POSi, kā arī kartes bija “dzīvi un veseli”.
Bet Sanitai Je tas protams netraucē ziņot par 60% ATM paralīzi…
0
ilmisimo 21.07.2010. 21.23
Kāda tehniska problēma paralizē bankomātus?
1
snjuu > ilmisimo 21.07.2010. 21.50
mistiska
0
kenzoo 21.07.2010. 19.32
Ne tikai bankomātus, bet ironiskā kārtā arī Ir abonēšanas apmaksu :D OK, Ir – reabilitēts, vainīgs First Data.
0
Edīte Dancberga 21.07.2010. 19.11
Prieks, ka uzņēmums nebaidās godīgi atzīt vainu un uzņemties atbildību. Nevis, kā tagad modē (arī valsts iestādēm) — noliegt līdz pēdējam, līdz kamēr vairs nevar, un tad mētāt vainu starp darbiniekiem un/vai mēģināt izlikties, ka tāds sīkums vien bija un “kāpēc tāda cepšanās un mēdiju sazvērestība”.
1
kristineim > Edīte Dancberga 22.07.2010. 16.43
Kur teikts, ka kļūda FirstData radīta?
Personīgi labāk “patiktu” tehniska kļūme vados, nevis softā: programmistiski var satasīt tādas problēmas, ka labāk pat nedomāt :(
0