Izglītības sistēmā ir būtiskākas problēmas par obligātā eksāmena ieviešanu
10Saistītie raksti
Viedoklis /
5. novembris
Lai radītu inovācijas, jāapvienojas cilvēkiem ar dažādām pieredzēm
Viedoklis /
22. oktobris
Kā sekmēt sieviešu lielāku iesaisti zinātnē?
Aktuāli /
17. oktobris
Žurnāls: Kam šogad bija sliktākie rezultāti matemātikā?
Dzīve /
16. oktobris
Zvaigžņu putekļi
Komentāri (10)
Zuzanna 08.07.2014. 22.10
“Jāstimulē interesi” — es varu pateikt, kā tieši jāstimulē — ar eksāmeniem, kontroldarbiem, testiem, saukšanu pie tāfeles, mājasdarbiem utt. ļoti labi stimulē interesi. Un ja tas rada problēmas, tad arī skolotājiem varētu kādu eksāmenu — varbūt arī viņiem rastos interese. Un tad attiecīgi algu pēc rezultātiem. Darbs ir grūts, bet kādam tas ir jādara. Bet nē — labāk lai iet viss pašplūsmā — skolotāji māca kā grib, algas visiem pielikt un tad skatīsimies — varbūt skolotāji izgudros kādu triku kā ieikteresēt skolēnus mācīties ķīmiju — jāsaka pasarg dies šādus cilvēkus pie jelkādas teikšanas.
0
Dace 08.07.2014. 18.59
Neapšaubāmi, eksaktās un dabaszinātnes notiekti ir svarīgas. Tomēr šķiet, ka pēdejā laikā notiek šo te “eksakto” virzienu pārlieka “fetišizācija”, nemaz reāli nevērtējot cik konkrēti tādu vai citādu speciālistu īsti vajag. Jo galu galā, piemēram sociālo zinātņu pārstāvju vidū bezdarbs ir zemāks kā eksaktajiem. Lai nesanāk, ka jaunieši tiek maldināti par neesošām darba iespējām un mistiskiem lieliem atalgojumiem.
1
Signija Aizpuriete > Dace 08.07.2014. 19.17
——–
Viss notiek tā,kā tam jānotiek esošās sistēmas ietvaros, atrodoties ES:
“….Latvija nepiedāvā darbavietas, jo valstī nav uzņēmumu vai zinātnisku centru, kur jaunajiem doktoriem rast darba iespējas, tāpēc jaunie zinātnieki dodas darba meklējumos citur.”
Ojārs Spārītis: Izglītība – labklājības un attīstības pamats
http://valmieraszinas.lv/ojars-sparitis-izglitiba-labklajibas-un-attistibas-pamats/
0
Egitazz 08.07.2014. 17.02
skaistie bla-bla “jāstimulē interesi”. Tad, kas izdomās, kā tieši, konkrēti un efektīvi stimulēt, tad varēs i diskutēt.
Pagaidām piespiedu kārtā veiktais eksāmens ir vienīgais reālais risinājums. Savādāk, kamēr “diskutēs, analizēt, pētīs” kā stimulēt interesi, pakāsis pēdējas zināšanas.
Un beigās dabūs šodienas Zviedrijas problēmas – tur arī tik tālu aizraujas ar bērna tiesības, brīvprātīgu stimulēšanu, brīvo vēlmju izpaušanu, ka tagad dabūjuši tādu bildi, ka 8.klasē, kad beidzot sāk pārbaudīt zināšanas, likt atzīmes, izrādās, ka lielākai daļai vispār zināšanas ir zem nulles. Un nav skaidrs, ko tad darīt – jau 8.klase, no jaunā neies mācību programmu.
1
Signija Aizpuriete > Egitazz 08.07.2014. 19.04
—–kolpants:”(..)
izrādās, ka lielākai daļai vispār zināšanas ir zem nulles.”
===============================================================================
0 – tas ir visa sākumā:
“Невежество Холмса было так же поразительно, как и его знания. О
современной литературе, политике и философии он почти не имел
представления. Мне случилось упомянуть имя Томаса Карлейля, и Холмс наивно
спросил, кто он такой и чем знаменит. Но когда оказалось, что он ровно
ничего не знает ни о теории Коперника, ни о строении солнечной системы, я
просто опешил от изумления. Чтобы цивилизованный человек, живущий в
девятнадцатом веке, не знал, что Земля вертится вокруг Солнца, – этому я
просто не мог поверить!” Артур Конан Дойл. Этюд в багровых тонах
http://www.lib.ru/AKONANDOJL/sh_scarl.txt
0
Maija 08.07.2014. 16.45
biedrs Punkts ir kārtējais latvju īdētājs (krēslā bezdētājs) – atradīs 1000+1 iemeslu kāpēc nekam neder jebkas, ko piedāvā citi, bet savu piedāvājumu tā arī nepateiks!
P.S. Nezinu, kāds ir darba tirgus dziļums piāristiem, ekonomistiem un visādiem manageriem, bet mani studiju biedri fiziķi neviens bez darba nesēž! ;)
0
Janka, Janic 08.07.2014. 14.49
nekaadii neierubiiju šaa raksta jeegu , muusu laikaa nebija nekaadas demokraatijas , skoleenam peec prograamas bija jaaapguuust maaciibu priekšmeti , un neviens neprasiija , moška tevi neinteresee fizika , nu tad hrens ar viņu … taa ir iista muļķa laišana ap izgliitiibu , nezinu kur vaina mekleejama , bet briivaa Latvijaa briiva izgliitiiba , labi tikai ka nav vairs oficiaalu muļķu , jo tajaa laikaa bija muļķu skolas taatad arii oficiaalo muļķu netruuka , bet bija kas straadaa ar laapstu , stuuma tačkasd , tagad visi skaitaas paarizgliitoti muļķi
0
Jānis Derkusovs 08.07.2014. 14.32
Piekrītu tikai vienai lietai,ka eksāmeni neko neatrisina, bet…
Saturs un metodes
Lai līdzinātos uz Somiju ir jāiegulda kolosālas finanšu investīcijas a)skolotāju sagatavošanā, b) skolu aprīkojumā
Bet atstāt visu katra skolotāja rokās ir visai riskanti, ko atzīst arī somi.
Jo mācību pamatā, īpaši eksaktajās un dabas zinībās, ir sistēma- zināšanas ir jāapgūst sistēmiskā kārtībā.Un mācību grāmatām un vielas apguves kārtībai ir jābūt sistēmiskām, kas ,starp citu lieliski tika ievērots PSRS mācību grāmatās, ko izstrādāja visizcilākie speciālisti. Mācību priekšmetā bija viena grāmata, bet izcila no metodikas un sistēmiskuma viedokļa. Tagad mācību grāmatās galvenais ir pārsteigt ar novitāti, štrunts par sistēmu. Pašlaik vispār izglītības ierēdņi proponē viedokli, ka mācīties no vāka līdz vākam ir prasti un nemoderni. Mūsdienīgi ir mētāties -tur kaut ko, šur kaut ko, tad atkal atpakaļ pie kaut kā. Tas skaitās radoši. Tā teikt, grābstīties! Un tad nav ko brīnīties sīkajiem arī zināšanas ir sagrābstītas un putra galvā.
Un ne katrs skolotājs ir tik izcils metodiķis, lai pats tiktu galā gan ar metodiku un saturu.
Līdz ar to te tiek piedāvāts kārtējais ļoti riskantais eksperiments. Skolotājiem patiks, bet vai vecākiem un bērniem.
Nemaz nerunājot par apstākli, ka pie dažādiem saturiem bērniem būs problēmas mainīt skolu, jo var gadīties, ka vielu, ko apguva iepriekšējā gadā vecajā skolā tiek piedāvāta nākamajā gadā jaunajā skolā, bet to, ko jaunajā skolā ir jau apguvuši, viņš vēl nav mācījies.
Bet tas, ka pie satura un metodikām ir jāstrādā, tas ir neapšaubāmi.
2) Un skolotāju algas neko neatrisinās izglītības kvalitātē, ja netiks skatītas kopā ar reālu skolotāju līmeņa celšanu. Pie mums izglītības klerki to saprot tikai un vienīgi kā papīru smērēsanu
1
Maija > Jānis Derkusovs 08.07.2014. 17.18
gan jā, gan nē!
piekrītu par vienotu mācību sistēmu un vairāk vai mazāk vienā sistēmā saistītiem mācību materiāliem un metodikām. pat pasaules izcilākie futbolisti vai hokejisti laukumā cenšas realizēt trenera izstrādāto spēles plānu – aizraušanās ar individuālo darbību un nepārbaudītām improvizācijām ir zaudējuma priekšnoteikums.
Nepiekrītu tam, ka nav jēgas celt sk. algu, jo esošiem skolotājiem nav vērts maksāt, ka vairāk varēs maksāt tikai tad, ja no kaut kurienes (Marsa, Venēras utm) mums atlidos uber truper-super brīnumskolotāji.
Realitāte ir tāda, ka esošais atalgojuma līmenis no skolām kā ar putekļsūcēju izsūc spējīgākos un radošākos, jo tādiem darba tirgū atlīdzības līmenis tiek piedāvāts krietni vien dāsnāks. Šī paša iemesla dēļ ar bažām raugos uz lieliskās idejas un kustības Iespējamā_misija nākotni. cik ilgi skolās izturēs šie entuziasma pilnie un talantīgie jaunieši? vai nodibinot ģimeni un saskaroties ar skarbo realitāti, ka veikala pārdevējam un komunālo pakalpojumu sniedzējam interesē nauda nevis viņu misija, nenāks pār viņiem atskārsme, ka katra skolā pavadītā diena ir nenovērtēts ieguldījums sabiedrībā, toties milzīgs mīnuss paša bērniem.
Ir jāmaksā krietni vairāk cik vien ātri var, dodot direktoriem tiesības vienkārši un ātri tikt vaļā (atlaist) slinkos un nespējīgos skolotājus, neskatoties ne uz kādām arodbiedrībām (komunisma skolām, kā tās reiz nosauca V.I. Ļeņins)
0
Rihards Sprincis 08.07.2014. 12.27
Atslēgas vārdi šim rakstam ir “Autore ir (…) partijas “Latvijas attīstībai” valdes locekle.
Jo tuvāk vēlēšanas, jo biežāk politikai pietuvinātie sāks atskaņot domu ķēdīti “paaugstiniet skolotājiem algu- visi skolotāji sāks labāk mācīt – visi skolēni sāks labāk mācīties (tai skaitā fiziku un ķīmiju)”.
Man nudien nav nekas pret algu paaugstināšanu skolotājiem, tomēr paļauties, ka tas var paaugstināt izglītības kvalitāti un skolēnu interesi par fiziku un ķīmiju, ir vismaz muļķīgi.
Kurā nozarē algas paaugstināšana automātiski nozīmē kvalifikācijas paaugstināšanu??
Jā – tas gan varētu notikt, ja ietvertu arī pasākumu – visus skolotājus atlaižam, un pēc kvalifikācijas pārbaudes labākos pieņemam atpakaļ. Varbūt arī ilgstošā periodā cerība uz lielāku algu varētu novērst, ka par skolotājiem kļūst tikai tie, kurus “nekur citur neņēma pretī”, kā nereti ir dzirdēts. Bet tas noteikti neatrisinās problēmu pārskatāmā nākotnē.
Par skolēniem un viņu interesi par fiziku un ķīmiju: cik nu man nācies saskarties, atrast darbu savā specialitātē vieglāk ir tieši “plānā galdiņa urbējiem”. Cik darba vietu valstī ir jaunam “sabiedrisko attiecību speciālistam”, bet cik – fiziķim, ķīmiķim un inženierim? Un cik lielu algu var saņemt viens jaunais speciālists, bet cik otrs?
Ja nu izrādās, ka darba tirgus visos aspektos tiešām ir labvēlīgāks tām specialitātēm, kur ir nepieciešama fizika un ķīmija, tad skolēni arī tās mācīsies. Savādāk – kāda jēga ir studēt fiziku, ja ir jākļūst par baņķieri vai politiķi, lai nopelnītu puslīdz pieņemamu algu.
0