Jāglābj! Bet kā? • IR.lv

Jāglābj! Bet kā?

3
Ilustrācija — Frank&Stein
Inta Lase

Kamēr politiķi meklē jaunu galveno banku uzraugu, bet tiesībsargi dzen rokā baņķiera Vladimira Antonova īpašumus, lai tos arestētu visā Šengenas zonā, tikmēr Snoras krahs pietuvinājis milzīgas pārmaiņas nacionālajā lidsabiedrībā. Tikai brīnums var palīdzēt airBaltic privātajam akcionāram pāris nedēļu laikā atrast teju 40 miljonus, kas jāiegulda sabiedrības pamatkapitālā, tāpēc valdība gatavojas nacionalizācijai

Līdz ar Krājbankas krahu politiķu sarunās ienāca jaun-s temats – airBaltic privātā akcionāra Baltijas Aviācijas Sistēmas (BAS) daļu nacionalizācija. Jau pāris dienas pēc Krājbankas slēgšanas labi informēts koalīcijas deputāts žurnālam Ir sacīja, ka nacionalizācija gaidāma šonedēļ, bet valdības un aviokompānijas pārstāvji solīja «atbildīgu rīcību», ko varēja iztulkot kā apņemšanos pārņemt nacionālo aviokompāniju pilnīgā valsts kontrolē.

BAS akciju pārņemšanas juridisko ceļu iezīmē oktobrī noslēgtā valsts, privātā akcionāra, kā arī BAS finansētāju vienošanās, kas atļauj valstij par vienu latu pārņemt visas BAS piederošās akcijas. Priekšnosacījums – BAS nepiekrīt airBaltic pamatkapitāla palielināšanai un atsakās ieguldīt 37,7 miljonus latu lidsabiedrības pamatkapitālā. Akcionāru pilnsapulce par pamatkapitāla palielināšanu balsos 22.decembrī, bet pirms tam – līdz 15.decembrim – privātajam akcionāram ir jāpārskaita aviokompānijai nauda. 

Nav Antonova, nav naudas?
Vismaz šobrīd nav nekādu ticamu pierādījumu, ka BAS spēs divu nedēļu laikā «atrast» un ieguldīt gandrīz 40 miljonus latu. To apstiprina teju vai visas iesaistītās amatpersonas, tanī pat laikā diplomātiski atrunājoties, ka vēl ir pāragri zīmēt konkrētu valdības rīcības scenāriju šādā gadījumā. «Valsts ir gatava pārņemt privātā akcionāra saistības,» saka airBaltic padomes priekšsēdētājs Gints Kiršteins. Valdības konsultanta Prudentia valdes priekšsēdētājs Kārlis Krastiņš norāda, ka «valdība par to [BAS nespēju ieguldīt] ir domājusi un gatavojusies situācijai, ja nāksies ieguldīt viņu vietā». To apstiprina arī satiksmes un finanšu ministri, mazrunīgi norādot, ka «valdība rīkosies atbildīgi». Taču laika diplomātiskām spēlēm nav daudz – aviokompānijas pamatkapitāls ir jāpalielina vēl šogad, jo to paredz gan noslēgtā vienošanās, gan skaidri jaušamā apņemšanās pirms stratēģiskā investora piesaistes panākt, ka uzņēmums gadu beidz ar pozitīvu pašu kapitālu. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu