OCTA loma mainās un arvien lielāku nozīmi iegūst izdevumu kompensēšana par cietušās personas ārstēšanu
Jau vairākus mēnešus autovadītāji raizējas par OCTA polises cenu izmaiņām, tomēr diskusija gan publiskajā telpā, gan virtuvē ģimenes vai draugu lokā pamatā ir tikai par skaitļiem polises rēķinā. Nepietiekama uzmanība tiek pievērsta šī apdrošināšanas veida nozīmei, vērtējot no cietušo skatupunkta.
Atcerēsimies, ka OCTA pamatā ir autovadītāju interešu aizsardzība – ja nepaveicas uz ceļa un autovadītājs ir izraisījis kādu ceļu satiksmes negadījumu, visbiežāk nav jāsatraucas, ka par saviem personiskajiem līdzekļiem būs jālabo cietušā auto. Remonts var izmaksāt dārgi, var nebūt pa kabatai un radīt gan pašam, gan ģimenes locekļiem neplānotas finanšu problēmas. OCTA to atrisina, un vainīgais autovadītājs var nesatraukties, ka turpmākos gadus būs jāmaksā kādi kredīti, kas ņemti, lai saremontētu cietušā spēkratu.
Tajā pašā laikā Rietumeiropas valstīs un pakāpeniski arī Latvijā OCTA loma samīcītu dzelžu taisnošanā, tātad auto remontā, it kā atkāpjas otrajā plānā, un arvien lielāku nozīmi iegūst izdevumu kompensēšana par cietušās personas ārstēšanu, slimības pabalsti, kompensācijas par darbaspēju zaudēšanu, fiziskām traumām, invaliditāti un citiem ar veselības stāvokli saistītiem apdrošināšanas gadījumiem. Traģiskas, bet tuviniekiem svarīgas ir kompensācijas, zaudējot apgādnieku, apgādājamo vai laulāto.
Šobrīd OCTA likums nosaka, ka apdrošinātājs ceļu satiksmes negadījumā cietušai personai atlīdzina nodarītos materiālos un nemateriālos zaudējumus līdz 5 miljoniem eiro un mantai nodarītos zaudējumus līdz miljonam eiro. Tomēr konkrētas polises cenu un izmaksājamo summu nosaka katrs apdrošinātājs pats brīvas konkurences apstākļos, bet Finanšu un kapitāla tirgus komisija un Konkurences padome ir tās institūcijas, kurām ir jāseko, lai apdrošinātāji strādātu godīgas konkurences apstākļos atbilstoši likumdošanas prasībām. Jāatceras, ka kompensācijas var tikt maksātas cietušajai personai mūža garumā, arī gadu desmitiem pēc tam, kad pati polisi izsniegusī apdrošināšanas kompānija jau sen vairs nestrādā. Atcerēsimies apdrošināšanas kompāniju “Balva”, kura tika likvidēta 2013. gadā. Tās vietā apdrošināšanu sedz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs no Garantijas fonda, kurā savu daļu iemaksā katrs apdrošinātājs. Aizvadītajā gadā par likvidēto “Balvu” izmaksātās summas jau tuvojās miljonam, un tiks turpinātas izmaksāt gan šogad, gan turpmākos gadus, kamēr vien aktuāls būs kāds “Balva” apdrošināšanas gadījums.
Jau šodien saskatām iespēju palielināt OCTA lomu satiksmes drošības stiprināšanā, jo autovadītājiem, kuriem nav soda punktu, polise varētu būt lētāka. Tas atbalstītu drošu braukšanu un stimulētu ievērot satiksmes noteikumus.
Aicinām izmantot visas iespējas, kā atvieglot sev maksājumus. Pirmkārt, jau izvēlēsimies lētāko, jo bez kādām papildus funkcijām nav jēga meklēt starp dārgākajiem piedāvājumiem. Otrkārt, varētu izmantot iespēju nopirkt polisi uz gadu, bet maksāt reizi mēnesī. Gada polises ir lētākas, nekā pērkot uz īsāku laiku un tad atkal uz tādu pašu laiku. Par iespēju pakāpeniski norēķināties vajadzētu sazināties ar konkrētiem apdrošinātājiem.
Būsim gudri un izmantosim tās iespējas, kuras jau tagad ir mūsu rīcībā, lai neizveidotos situācija kā daudziem autovadītājiem, kuri nesen karstā vasaras dienā garu garās rindās gaidīja, lai iebrauktu Jūrmalā. Jau sen ir iespēja iegādāties caurlaidi nosūtot vienkāršu sms, tomēr acīmredzami maz braucēju to bija izmantojuši, un rezultātā gaidīja gan tie, kam jāpērk iebraukšanas atļauja, gan tie, kas to jau nopirkuši, jo vienkārši netika garām. Zināt par iespējām, kā atvieglot dažāda veida maksājumus, netērēt naudu uzreiz, bet pa daļām, maksāt elektroniski, nevis stāvēt garās rindās, izmantot elektroniskos sakarus informācijas iegūšanai, nevis, piemēram, gaidīt kādā klientu apkalpošanas filiālē, ir mūsu interesēs.
Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.
Autors ir autokluba LAMB prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
Komentāri (20)
janis_laiks 28.08.2017. 14.30
Vispirms, atļaušos nepiekrist formulējumam “…ja nepaveicas uz ceļa un autovadītājs ir izraisījis kādu ceļu satiksmes negadījumu”. Nepaveicas tad, ja es mežā uzbraucu uz celma, vai bez parkošanās sensora ziemā, tumsā trāpu garāžas vārtu stabā, vai uz aizputināta ceļa ieslīdu ceļmalas grāvī, bet par neveiksmi nedrīkst runāt tad, kad autovadītājs ir izraisījis CSNegadījumu, īpaši tādu, kurā iesaistīti vairāki transporta līdzekļi un ir letālas sekas.
Mēs te nerunājam par neuzmanībā radītu skrambu uz sveša auto sāniem vai izsistu lukturi, tas ir gadījies teju vai katram, bet gan par negadījumiem ar cietušajiem, jo tieši šādu negadījumu kompensācijas dēļ cēlušās OCTA cenas. Mēs runājam par BŪTISKU kaitējumu, kas nodarīts SVEŠIEM, NEVAINĪGIEM negadījuma upuriem.
Neveiksme? Nē, bezatbildība, savu prasmju pārvērtēšana, nedisciplinētība, pārgalvība, elementāru noteikumu (distance, ceļa segums, redzamība) neievērošana, atslābināšanās, nespēja uzminēt citu kļūdas un paredzēt agresīvus manevrus, necieņa pret citiem satiksmes dalībniekiem, nestabila nervu sistēma, smadzeņu trūkums, lecīgums, uzpūtība, nesodāmības sajūta, utt., utml.
Kas, manuprāt, esošajā sistēmā uzlabojams?
1. Būtiski jāpalielina vadītāju atbildība par nelaimes gadījumu izraisīšanu, BM klasēm jākāpj daudz straujāk, ja avāriju un soda punktu nav, jāsamazinās strauji vai nedaudz – atkarībā no izraisītās avārijas smaguma. Ja OCTA braucējiem ir obligāta, tad arī apdrošinātājiem jābūt obligāti pildāmiem noteikumiem, – publiski pieejamai metodikai un skalai, kas jāņem vērā, aprēķinot prēmijas lielumu. Polises cena nedrīkst augt nepamatoti, voluntāri variēt, atkarībā no apdrošinātāja vēlmes nopelnīt.
2. Privātpersonu īpašumā esošo auto BM klasei, īpašnieka braukšanas stāžam, soda punktu (ne)esamībai, dzimumam tik būtiski jāietekmē gada polises cena, ka atšķirības starp BM 5 un BM 17 būtu mērāmas nevis dažos desmitos, bet gan daudzos simtos, pat tūkstošos EUR. Ja cenas dēļ kāds aptrakušais nespēs nopirkt polisi un neizbrauks ielās, visi satiksmes dalībnieki no tā tikai iegūs.
3. BM max klasei nav jābūt tikai 17, tā var vēl augt, bet polises cenai jābūt īpaši zemai, simboliskai.
Disciplinēta braukšana jāatalgo, bet bīstama – smagi jāsoda. Šai sakarībai jābūt uzskatāmai un jūtamai, – ja es 20 gadus braucu bez upuriem, tikai ar dažiem niecīgiem skrāpējumiem, bez soda punktiem, BM klase virs 15, tad man OCTAs cena nedrīkt pieaugt, bet tai ar katru gadu būtiski jāsamazinās. Toties nav jāsaudzē atsaldētie, kas drāžas pa šoseju uz 200, apdzen bīstami, katru gadu izraisa avārijas, – tiem, tāpat kā dzērājšoferiem, jāsēž mājās, nevis jānogalina pretimbraucēji.
0