Kā mainās OCTA?
20Saistītie raksti
Radars /
20. novembris
Radars Latvijā
Analīze /
3. novembris
Aiziet pie citas
Viedoklis /
30. septembris
Radīt drošības sajūtu – ilgtermiņa ieguldījums darbiniekos
Viedoklis /
25. septembris
Pārslodze uz ceļiem vai šoferu nihilisms – kas rada lielākos negadījumu riskus?
Komentāri (20)
janis_laiks 28.08.2017. 14.30
Vispirms, atļaušos nepiekrist formulējumam “…ja nepaveicas uz ceļa un autovadītājs ir izraisījis kādu ceļu satiksmes negadījumu”. Nepaveicas tad, ja es mežā uzbraucu uz celma, vai bez parkošanās sensora ziemā, tumsā trāpu garāžas vārtu stabā, vai uz aizputināta ceļa ieslīdu ceļmalas grāvī, bet par neveiksmi nedrīkst runāt tad, kad autovadītājs ir izraisījis CSNegadījumu, īpaši tādu, kurā iesaistīti vairāki transporta līdzekļi un ir letālas sekas.
Mēs te nerunājam par neuzmanībā radītu skrambu uz sveša auto sāniem vai izsistu lukturi, tas ir gadījies teju vai katram, bet gan par negadījumiem ar cietušajiem, jo tieši šādu negadījumu kompensācijas dēļ cēlušās OCTA cenas. Mēs runājam par BŪTISKU kaitējumu, kas nodarīts SVEŠIEM, NEVAINĪGIEM negadījuma upuriem.
Neveiksme? Nē, bezatbildība, savu prasmju pārvērtēšana, nedisciplinētība, pārgalvība, elementāru noteikumu (distance, ceļa segums, redzamība) neievērošana, atslābināšanās, nespēja uzminēt citu kļūdas un paredzēt agresīvus manevrus, necieņa pret citiem satiksmes dalībniekiem, nestabila nervu sistēma, smadzeņu trūkums, lecīgums, uzpūtība, nesodāmības sajūta, utt., utml.
Kas, manuprāt, esošajā sistēmā uzlabojams?
1. Būtiski jāpalielina vadītāju atbildība par nelaimes gadījumu izraisīšanu, BM klasēm jākāpj daudz straujāk, ja avāriju un soda punktu nav, jāsamazinās strauji vai nedaudz – atkarībā no izraisītās avārijas smaguma. Ja OCTA braucējiem ir obligāta, tad arī apdrošinātājiem jābūt obligāti pildāmiem noteikumiem, – publiski pieejamai metodikai un skalai, kas jāņem vērā, aprēķinot prēmijas lielumu. Polises cena nedrīkst augt nepamatoti, voluntāri variēt, atkarībā no apdrošinātāja vēlmes nopelnīt.
2. Privātpersonu īpašumā esošo auto BM klasei, īpašnieka braukšanas stāžam, soda punktu (ne)esamībai, dzimumam tik būtiski jāietekmē gada polises cena, ka atšķirības starp BM 5 un BM 17 būtu mērāmas nevis dažos desmitos, bet gan daudzos simtos, pat tūkstošos EUR. Ja cenas dēļ kāds aptrakušais nespēs nopirkt polisi un neizbrauks ielās, visi satiksmes dalībnieki no tā tikai iegūs.
3. BM max klasei nav jābūt tikai 17, tā var vēl augt, bet polises cenai jābūt īpaši zemai, simboliskai.
Disciplinēta braukšana jāatalgo, bet bīstama – smagi jāsoda. Šai sakarībai jābūt uzskatāmai un jūtamai, – ja es 20 gadus braucu bez upuriem, tikai ar dažiem niecīgiem skrāpējumiem, bez soda punktiem, BM klase virs 15, tad man OCTAs cena nedrīkt pieaugt, bet tai ar katru gadu būtiski jāsamazinās. Toties nav jāsaudzē atsaldētie, kas drāžas pa šoseju uz 200, apdzen bīstami, katru gadu izraisa avārijas, – tiem, tāpat kā dzērājšoferiem, jāsēž mājās, nevis jānogalina pretimbraucēji.
0