Raidījums: Apturēts vagonbūves projekts, RER ražotnē - masveida atlaišanas • IR.lv

Raidījums: Apturēts vagonbūves projekts, RER ražotnē – masveida atlaišanas

17
Vecs vilciena vagons Jelgavā. Foto: Andrejs Baburovs, LETA

Jelgavā šogad bija jāsāk darbība kravas vagonu ražošanas līnijai

Krievijas izcelsmes kapitāla kontrolētā AS “Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca” (RER) masveidā atlaiž darbiniekus, savukārt Krievijas korporācijas “Uralvagonzavod” meitasuzņēmums “UVZ Baltija” (tagad “Baltic Railway Holding”) apturējis daudzmiljonu investīcijas vagonu ražošanas cehā Jelgavā, vēsta LTV7 raidījums “Ļičnoje delo”.

Jelgavā šogad bija jāsāk darbība kravas vagonu ražošanas līnijai. Vagonu ražošana bija plānota bijušās Jelgavas cukurfabrikas teritorijā, taču jaunās vagonu rūpnīcas celtniecība apturēta pagājušā gada beigās.

LTV7 žurnālistu iztaujātais apsargs pastāstīja, ka celtniecība pašlaik nenotiek. “Pagaidām nē. Kaut kādas problēmas. Strādnieki? Viņi tur visu pabeidz, savāks materiālus, un viss,” atklāja strādnieks.

Iepriekš bija plānots, ka “Uralvagonzavod” ieguldīs savā meitasuzņēmumā Latvijā 20 miljonus eiro, radot 300 jaunas darbvietas, gada apgrozījums bija plānots līdz pat 114 miljoniem eiro. Jelgavā bija paredzēts ražot slēgtus vagonus, graudu pārvadāšanas vagonus un cisternas. Lielāku produkcijas daļu plānoja eksportēt uz Krieviju un Ukrainu, ziņo LETA.

Kompānijas vadība atteikusies komentēt situāciju, kā arī atklāt turpmākos plānus. Arī Jelgavas pašvaldība līdz šim nav saņēmusi skaidru informāciju par ražotnes likteni.

“Ir solījums, ka projekts turpināsies un netiks apturēts, darbības ir, bet rezultātus šodien nevaru nosaukt,” LTV7 atzinis Jelgavas mērs Andris Rāviņš.

Arī RER pārdzīvo grūtības saistībā ar problēmām Krievijas tirgū. Saskaņā ar 2012.gada datiem tajā bija nodarbināti 979 cilvēki. Uzņēmums ražo elektromotorus elektrovilcieniem, galvenais produkcijas noieta tirgus ir Krievija. Pērn Eiropas Savienības valstu noteiktās sankcijas un tam sekojošā rubļa vērtības krišanās noveda pie tā, ka uzņēmums 21.janvārī Rīgas biržai “Nasdaq Riga” paziņoja, ka plāno apgrozījuma kritumu no 34 miljoniem eiro 2014.gadā līdz 20 miljoniem eiro šogad.

Rūpnīcas vadība kategoriski atsakās plašāk komentēt oficiālo paziņojumu, savukārt strādnieki pie rūpnīcas ieejas runā par masu atlaišanām.

“Re, burtiski janvārī divās nedēļās visi aizgāja, visi uz [darba] biržu. Nu, daži cilvēki palikuši, lai apkalpotu iekārtas,” raidījumam “Ļičnoje delo” atklāja strādnieki.

Pašlaik rūpnīcā strādā 100-200 cilvēki. RER meistars Andrejs LTV7 pastāstīja, ka formāli darbinieku atlaišana nenotiek štatu samazināšanas dēļ (šāds atlaišanas pamatojums liktu izmaksāt atlaistajiem darbiniekiem kompensācijas), bet gan pēc “pušu savstarpējās vienošanās”.

“Pamatā visus atlaiž. Palikuši tur tikai pensionāri, kurus biržā neņem,” sacīja Andrejs.

Raisa, kura RER nostrādājusi visu mūžu, tagad pārdzīvo par savu dēlu, kurš tagad strādā rūpnīcā. “Viņš jau sen tur strādā, kādreiz es arī strādāju. Tagad viņš saka, ka viņiem būs štatu samazināšana 80%,” stāstīja Raisa.

Pēc Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) datiem, laika posmā no decembra līdz janvārim bezdarbnieka statusu ieguvuši 149 bijušie RER darbinieki.

Pēc LTV7 aplēsēm, RER grūtību, “UVZ Baltija” projekta apturēšanas un vēl viena Jelgavas uzņēmuma ar Krievijas kapitālu “AMO Plant” bankrota dēļ bez darba palikuši aptuveni 600 cilvēki, bet Latvija nodokļos nav saņēmusi desmitiem miljonu eiro.

Jau ziņots, ka RER gaidāmā 2014.gada tīrā pelņa būs ap 0,7 miljoniem eiro, teikts uzņēmuma paziņojumā biržai “Nasdaq Riga”. Neto apgrozījums 2014.gadā gaidāms 34 miljonu eiro apmērā.

Ņemot vērā rubļa kursa krišanās turpināšanos 2015.gadā, RER plāno pārdošanas apjomu un attiecīgi peļņas radītāju samazināšanos par 25-35%.

RER valde apstiprinājusi pasākumu plānu, kas nodrošina visa veida izmaksu optimizāciju un visa veida ražošanas izdevumu minimizāciju, kas nodrošinās budžeta plānu projektu izpildi par 2015.gadu – neto apgrozījumu ne mazāku kā 21 miljons eiro un tīro peļņu 0,5 miljonu eiro apmērā.

RER mātesuzņēmums 2013.gadā strādāja ar 33,57 miljonu eiro apgrozījumu un guva 3,54 miljonu eiro peļņu. 2012.gadā RER mātesuzņēmums strādāja ar 37,65 miljonu eiro apgrozījumu un guva 4,52 miljonu eiro peļņu.

Nākamo trīs gadu laikā RER bija iecerējusi ieguldīt 17,21 miljonu eiro, lai īstenotu uzņēmuma tehnoloģisko modernizāciju un radītu jaunus produktus.

Jelgavā topošās vagonu rūpnīcas uzņēmums, AS “UVZ Baltija”, 2014.gada septembrī mainījis nosaukumu uz “Baltic Railway Holding”. Eiropas Savienības (ES) un Krievijas savstarpējās ekonomiskās sankcijas uzņēmumu neietekmējot, aģentūru LETA informēja uzņēmuma pārstāve Tatjana Mitina.

Atsaucoties uz “Baltic Railway Holding” valdes priekšsēdētāja Andreja Sačika teikto, Mitina informēja, ka īsumā Latvijas uzņēmuma darbību un vagonu rūpnīcas izveidi neietekmējot starpvalstu sankcijas, tostarp arī ES sankcijas pret uzņēmuma māteskompāniju – Krievijas lielāko vagonbūves koncernu “Uralvagonzavod” (UVZ).

“Baltic Railway Holding” jeb iepriekš “UVZ Baltija” rūpnīcas būvniecība Latvijā tika atklāta 2013.gada 5.jūnijā, piedaloties arī Valsts prezidentam Andrim Bērziņam.

Ar pilnu jaudu vagonbūves rūpnīcai bija jāsāk darboties 2015.gada jūlijā. Tajā bija paredzēts komplektēt dzelzceļa vagonus, kā arī veikt to remontu un apkopi. Ražotnē gadā iecerēts uzbūvēt līdz 2500 dažāda veida kravas vagonu un sasniegt 113 miljonu eiro apgrozījumu. Gatavo produkciju uzņēmums plānoja piegādāt Baltijas un NVS valstīm, bet nākotnē – arī Vācijai un citiem Rietumu tirgiem.

 

Komentāri (17)

sniega_roze 07.02.2015. 15.20

Vispār tas, kas tā neintrāli saucas UVZ ir ne vairāk, ne mazāk kā lielākā Krievijas tanku rūpnīca, kuras filiāli te pirms pāris gadiem atklāja prezidents ZZS un SC prezidents Andžiņš no Kājiņām. Viņš atbalstīja investīcijas no Austrumiem. Re nu – ir kā jau varēja gaidīt.

+9
0
Atbildēt

2

    andrejs > sniega_roze 07.02.2015. 15.52

    Viņš atbalstīja investīcijas no Austrumiem.

    ————————

    Vienotība joprojām atbalsta.

    +7
    -1
    Atbildēt

    0

    andrejs > sniega_roze 07.02.2015. 15.51

    Vispār tas, kas tā neintrāli saucas UVZ ir ne vairāk, ne mazāk kā lielākā Krievijas tanku rūpnīca,

    ————————–

    Rā’viņš būs par velti klanījies pie okupantu pieminekļiem… :)

    +7
    0
    Atbildēt

    0

dullaisdauka 07.02.2015. 12.36

Nav ko žēloties! Vajag tikai vēl kaut ko krieviem pārdot un būs līdzīgs rezultāts!

+6
-1
Atbildēt

0

Aigars Brauns 07.02.2015. 08.38

Kaut jel vienreiz pienāktu diena, kad viss bandītu izcelsmes kapitāls kopā ar tatāru mongoļu jaukteņu bariem un vecajiem komunistiem un viņu stērbeļlaižām aizvāktos no Latvijas.

+7
-2
Atbildēt

4

    dzeris49 > Aigars Brauns 07.02.2015. 10.00

    Un tu domā, ka tad šeit iestāsies laime un pārticība?

    It kā latviešu blēžu būtu mazāk par krievu blēžiem.

    Nezin vai būtu jāpriecājas par to celtniecības apturēšanu, bezdarbnieku pabalstus apmaksās visi, ieskaitot tevi, plus vēl budžetā neienāks nodokļi.

    Kas attiecas uz kapitāla izcelsmi, tad tas ir jākontrolē att. dienestiem, un, ļoti slikti, ka tie to nedara.

    +2
    -4
    Atbildēt

    0

    v_rostins > Aigars Brauns 07.02.2015. 11.42

    Aigars Brauns

    Un kas tad baros ZRP(v) prokremliskos lopus, kleptokrātus un pederastus?

    +3
    -5
    Atbildēt

    0

    dzeris49 > Aigars Brauns 07.02.2015. 10.36

    Pēc notiekošā RD un pēc tā, cik veiksmīgi ZZS sadarbojas ar SC visos svarīgos balsojumos, manuprāt, var izdarīt secinājumu, ka viņi visi veiksmīgi kooperējas, un nodara valstij zaudējumus neatkarīgi no nacionalitātes, un par savu tautību atceras tikai tad, kad vajag karināt makaronus uz ausīm lētticīgam vēlētājam, blēdis ir blēdis, neatkarīgi no rases, tautības, nacionalitātes, utt.

    +10
    -3
    Atbildēt

    0

    Austras koks > Aigars Brauns 07.02.2015. 10.16

    No vienas puses taisnība dzerim (par nodokļiem, pabalstiem u.tml.). Nezinu par RER, bet krievu vagonrūpnīca ir ļoti daudz palikusi parādā būvniekiem, ko dēļ rubļa kursa krišanās nemaksā. Savukārt būvnieki ir palikuši parādā visādiem transportniekiem, konstrukciju ražotājiem utt. Es pats arī vienā projektā nenoplnīšu tik daudz cik varētu, jo pāris projektā iesaistītajiem nauda uzkārusies vagonrūpnīcā.

    Bet no otras puses es par to nepārdzīvoju, jo esmu par to, lai no šejienes pazustu jebkādas krievu investīcijas, organizācijas, tūristi utt. Ir jātiek vaļā no absolūti visa krieviskā, jo tieši tas ir tas, kas šeit ir ieviesis un nodrošina joprojām “uzmešanas” un “šmaukšanās” mentalitāti.

    Tādēl dzeri, laime un pārticība uzreiz pēc visa krieviskā pazušanas neiestāsies, bet tomēr iestāsies daudz ātrāk, nekā šeit esot lielai visa krieviskā ietekmei.

    Jo te būs mazāk krieviskā, jo ātrāk tiksim vaļā no tās austrumu žuļiku mentalitātes, jo ātrāk varēsim tikt galā ar visādiem vietējiem žuļikiem lembergiem un co. Tādēļ ar joprojām uzstāju, ka SC un Ušakovs ir daudz lielāks ļaunums nekā vietējie žuļiki un oligarhi, un pirmkārt ir jātiek galā ar Krievijas ietekmi un tās atbalstītājiem šeit uz vietas, tad ari tiksim galā ar vietējiem žuļikiem, kas arī bieži ar ru sadarbojas un vairo tās ietekmi.

    +13
    -1
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu