EM risinājumi nebanku nozarei: vai paredzami pieteikumi Satversmes tiesā par vispārējo tiesību principu pārkāpumiem?
Publiskajā telpā pēdējā laikā aktualizējusies diskusija par iespējamajiem papildus normatīvajiem ierobežojumiem nebanku kredītdevēju nozares uzņēmumiem, tai skaitā arī lombardiem. Ja tiks pieņemti patlaban Ekonomikas ministrijas piedāvātie grozījumi nozares normatīvajā regulējumā, tie aizskars vispārējos tiesību principus un tas, visdrīzāk, rezultēsies komersantu pieteikumos Satversmes tiesā pret Latvijas valsti.
Uzskatu, ka šajā nozarē ir nepieciešams adekvāts regulējums, taču demokrātiskas tiesiskas valsts vispārējie tiesību principi ir viens no Latvijas valsts tiesību sistēmas patstāvīgajiem tiesību avotiem, kas nedrīkst tikt pārkāpti.
Par vispārējo tiesību principu pārkāpumiem un to sekām
Analizējot ministrijas priekšlikumus, pirmkārt, jāuzsver, ka šīs nozares uzņēmumus pavisam nesen skāruši nopietni grozījumi normatīvajos aktos – proti, tika noteiktas ievērojamas licences maksas (50 000 latu apmērā – pirmreizējā; 10 000 latu apmērā – ikgadējā), ieviesta jauna licencēšanas procedūra, kā arī noteiktas prasības pamatkapitālam un pašu kapitālam vismaz Ls 300 000 apmērā. Ir skaidrs, ka tolaik nozares komersanti nopietni izvērtēja, vai turpināt darbu šajā nozarē, jo uzņēmuma komercdarbība tika daudz nopietnāk apgrūtināta un regulēta.
Protams, bija daļa komersantu, kas izvēlējas turpināt sniegt šo pakalpojumu, taču tagad atkal tiek virzīti jauni grozījumi, kas viņu biznesam rada draudus. No juridiskā viedokļa, šī situācija varētu tieši ietekmēt tiesiskās paļāvības principu (Satversmes 1.pants) uzņēmējiem, jo iepriekš viņi ir paļāvušies, ka, samaksājot licences maksu un turpinot strādāt pēc šiem “spēles noteikumiem”, ieguldītos līdzekļus saprātīgā termiņā izdosies atpelnīt. Taču jaunie priekšlikumi būtiski mainītu šos “spēles noteikumus”, tādējādi aizskarot tiesiskās paļāvības principu.
Otrkārt, analizējot ministrijas priekšlikumus, rodas priekšstats, ka valsts vēlas uzlikt uzņēmējiem par pienākumu pildīt funkciju, kas vismaz daļēji būtu jāpilda valstij pašai – proti, pārbaudīt klientu maksātspēju, vienlaikus nenodrošinot ar iespēju to izdarīt.
Patlaban nepastāv vienots valsts līmeņa reģistrs, kur to varētu izdarīt, bet pieņemu, ka nevienam no komersantiem nav nedz vēlmes, nedz vajadzības izsniegt kredītus cilvēkiem, kas nespēj tos atmaksāt. Tajā pašā laikā banku kreditēšanas nozarē ir izveidots vienots valstiska līmeņa reģistrs, kurā bankas var pārbaudīt konkrētā cilvēka maksātspēju. Tas savukārt nozīmē, ka tiktu pārkāpts vienlīdzības princips, jo diviem komersantiem, kas darbojas kreditēšanas nozarē (piemēram, bankas un lombardi), valsts ir uzlikusi vienādus pienākumus, bet tikai vienam no tiem (bankām) šāda valstiski nodrošināta sistēma ir radīta un pieejama Kredītu reģistra personā, kas izveidots Latvijas Bankas pārziņā. Jānorāda, ka šī iniciatīva var tiešā veidā aizskart arī samērīguma principu.
Pievēršoties konkrēto priekšlikumu detalizētākam izvērtējumam, svarīgi ir minēt priekšlikumus par maksimālās gada procentu likmes noteikšanu, nokavējuma procentu ierobežošanu un līgumsoda pilnīgu atcelšanu. Šie punkti principā aizskar personas tiesības uz īpašumu (Satversmes 105.pants), līdz ar to komersantiem visdrīzāk būs iespēja šīs tiesības aizstāvēt Satversmes tiesā, kas vērtēs, vai tiesības uz īpašumu ir aizskartas samērīgi un ko sabiedrība iegūst no šā aizskāruma (ierobežojuma).
Jau tagad ir iespējams secināt, ka sabiedrība iegūs ļoti maz, jo pēc būtības ar šiem grozījumiem valsts definēto problēmu neatrisinās. Visdrīzāk valstij jādomā par kopēju regulatīvās sistēmas izveidi, izvēloties pareizo institūciju, kas nodrošinātu kontroli pār nozari. Tik drastiski līdzekļi kā līgumsoda atcelšana atsevišķā nozarē vai gada procentu likmju noteikšana un piemērojamo nokavējuma procentu ierobežošana ne tikai nerisinās problēmu, bet visdrīzāk rezultēsies ar konstitucionālajām sūdzībām Satversmes tiesā.
Līgumsoda atcelšana atsevišķā nozarē Latvijā būtu kaut kas pirmreizējs. “Juridiskajā apritē” jautājums par līgumsodu samērīgumu ir aktuāls gan tiesu praksē, gan par to tiek aktīvi debatēts pašlaik arī Saeimā. Tomēr jānorāda, ka viena lieta ir normatīvajā regulējumā noteikt, ka līgumsods nevar būt pārmērīgs un pārsniegt, piemēram, 100% no pamatprasījuma, bet pilnīgi pretēji un nesamērīgi ir nolemt, ka līgumsods nevar pastāvēt kādā konkrētā nozarē vispār. Ja arī tomēr tiek nolemts šādu normu pieņemt, pamatojumam jābūt patiešām plaši un vispārīgi argumentētam, izmantojot daudzskaitlīgus vērtējuma slēdzienus, jo eksistē virkne mazāk aizskarošu līdzekļu, kā situāciju noregulēt (piemēram, nosakot maksimālo līgumsoda apmēru).
Kādas tad var būt praktiskās sekas gadījumā, ja šie principi patiešām tiek aizskarti? Ja Satversmes tiesa konstatē kādu no šo principu pārkāpumiem, respektīvi Satversmes 1. un/vai 105. panta pārkāpumu, tad rakstītā tiesību norma tiek atzīta par spēkā neesošu. Savukārt šāds tiesas spriedums dod tiesības nozares komersantiem uz zaudējumu atlīdzību vispārējā civiltiesiskā kārtībā. Tātad komersanti varētu vērsties tiesā pret Latvijas valsti un, pierādot, ka šo normatīvā regulējuma grozījumu dēļ viņiem ir radušies zaudējumi, piedzīt tos. Turklāt šajās lietās, balstoties uz noslēgtajiem kreditēšanas līgumiem un reālajām pastāvošajām līgumtiesiskajām attiecībām, zaudējumus pierādīt nebūtu tik sarežģīti.
Quo vadis?
Atkārtoti uzsveru, ka piekrītu tam, ka nozare jāregulē. Uzskatu, ka tam arī piekritīs paši komersanti, jo viņi tikai iegūs no adekvāta nozares regulējuma. Tāpat arī ir skaidrs, ka sabiedrībai kopumā sakārtota nebanku kreditēšanas nozare pašreizējos Latvijas ekonomiskajos apstākļos ir nepieciešama, palīdzot valstij pildīt tās sociālo funkciju.
Jautājums ir par to, cik valsts ir spējīga šo konkrēto nozari sakārtot ar tiem līdzekļiem, kas pašlaik ir tās rīcībā? Uzskatu, ka šādi līdzekļi ir un tie vienkārši jāizmanto saprātīgi, nevis jāpieņem tādi grozījumi, kas ir pārmērīgi un aizskar demokrātiskas tiesiskas valsts vispārējos tiesību principus.
Kā piemēru saprātīgam regulējumam var minēt sistēmu banku kreditēšanas nozarē. Proti, iespējams, jādomā par nebanku kreditēšanas nozares pārraugošās institūcijas kapacitātes stiprināšanu vai jānodod šī funkcija kādai citai valsts institūcijai, kurai jau pašlaik ir pietiekama kapacitāte šādu uzraudzību veikt, piemēram, Finanšu un kapitāla tirgus uzraudzības komisijai. Tāpat noteikti var ieviest vienotu valstisku maksātspējas reģistru, kas pieejams arī nebanku kreditēšanas uzņēmumiem, lai, izsniedzot kredītu, uzņēmumi varētu pārliecināties par to, ar kādu klientu viņiem ir darīšana.
Valsts iekasē no šīs nozares komersantiem prāvus līdzekļus, bet valsts atdeve kontrolē un uzraudzībā ir pat ļoti minimāla. Tā vietā, lai nozari saprātīgi sakārtotu un uzraudzītu, Ekonomikas ministrija tieši pretēji faktiski piedāvā pārlikt valsts pienākumus uz komersantu pleciem.
Autore ir Latvijas Universitātes profesore
Komentāri (29)
Una Grinberga 23.04.2013. 10.18
Nemaz nevarēju izlasīt līdz vidum… tādiem baltiem diegiem tīts lobija rakstelis… Vai autore dažu īpašnieku tiesības un intereses nostāda vairāk nekā simts tūkstošu cilvēku tiesības un intereses? Vai komercbankām arī tiek pārkāptas tiesības, kad viņiem tiek prasīts lielāks paša kapitāla līmenis, prasīta stingrākas prasības kredītu izsniegšanai utt.?
P.S. Vienīgais, ko var valstij pārmest ir lēna un novēlota rīcība nevis stingrās prasības! Izklausās pēc LM ultimāta – vai nu valdība atkāpjas no prasībām, vai arī mēs pret jums!
4
Inese Misiņa > Una Grinberga 23.04.2013. 14.14
Es izmantoju ātro kredītu pakalpojumus jau 4 gadus, un tie nereizi vien ir mani izglābuši, vistrakāk bija tad kad man vajadzēja aizņemties studiju maksai kurai biju sapelnījis naudu, uzskatu ka procentu likmes ir loti adekvatas ja tu atdod laicigi un zini ka vari apmaksāt, neredzu kāpēc man būtu jācieš dēļ tiem, kas nemāk atdot
0
lebronj2356 > Una Grinberga 23.04.2013. 11.05
Kāda novēlota rīcība ?! Autorei diemžēl ir pilnīga taisnība – vispirms izdomāja pieprasīt 50K ls licensi + 10K ls gadā par šo rūpalu, lai “sakārtotu” tirgu….tas viss aizmirsies, tagad kārtos vēlreiz – tā nav tiesiskā paļāvība, atmosties pēc fakta un tagad regulēt. Tas protams, nenozīmē, ka problēma nepastāv…Tikai neviens neplāno regulēt bankas vai līzinga kompānijas, kuru darbība arī rada zaudējumus un burbuļus, ar stipri smagākām sekām !
Bez tam, ir jāizšķir lombardi un ātrie kredīti, jo princips ir pavisam cits, nevis katlā nebanku kreditētāji samest visu !
0
lebronj2356 > Una Grinberga 24.04.2013. 16.05
Pirmkārt gribētos zināt, no kurienes tādi dati, bet nu tas otrā plānā….Otrkārt tevis teiktais veido tiesisko nihilismu – Ja valsts ar šīm nodevām deva signālu, ka galvenais ir tās nomaksāt un tad varēs ar biznesu nodarboites uz nebēdu(ko šie darboņi pēcāk arī dara), bet pēc fakta(kas sekoja pēc 2,5 gadiem) sāk drudžaini gatavot jaunu regulējumu ar visām nodevām – tas nav labs signāls.
Treškārt, ne jau dēļ sms kredītiem emigrē, ja neskaita dažus jaunekļus, kas stulbuma dēļ iekūlušies parādos, bet gan tāpēc, ka nespēj par vietējām smieklīgām algām savilkt galus, vai arī galu vilkšana ir apnikusi ! Neba jau labas dzīves dēļ tā uzplauka fiksie kredīti….
0
Una Grinberga > Una Grinberga 23.04.2013. 18.47
@Krix
Kas ir 50 tūkst. uz vairāk nekā miljona peļņas (konkrēti par SMS kredītiem)? Tikai Tev varētu likties, ka 2% dienā ir normāla likme, “ņem šodien, dabū mēnesi bez maksas”…. Mazāk nopelnīs procentos, mazāk tērēs reklāmai un mazāk muļķos vientiešus! => Mazāk emigrēs cilvēku un mazāk būs noziedznieku!
0
Agnese Saleniece 23.04.2013. 21.58
“komersantiem nav nedz vēlmes, nedz vajadzības izsniegt kredītus cilvēkiem, kas nespēj tos atmaksāt.”
industrija, kas piedāvā bezmaksas kredītus, loģiski, ka ir ieinteresēta izsniegt kredītus cilvēkiem, kas nespēj tos atmaksāt. ja kantoris “dod 100, atmaksā tikai 95!” tad skaidrs, ka viņi nepelna ar laikā un pilnā mērā atmaksātiem kredītiem. vislielākais guvums ir ja knapi 18 gadu vecs tirliņš sakrāj līgumsodu vairākās vienam īpašniekam piederošās bodītēs pēc kārtas un tad vecāki vai vecvecāki samaksā viņa savārīto parādu.
līgumsodiem jābūt, jo cilvēki ir jāsoda par dumji aizņemtu naudu, kuru viņi nespēj atdot, bet tie ir jāierobežo. un no kantora puses paprasīt izziņu no darba vietas pirms dot kādam 500 latus nevajadzētu būt lielai problēmai – ņemot līzingā sadzīves tehniku to dara, kāpēc šeit to var nedarīt?
šķiet, ka daži pārprot reformu mērķi – mērķis nav likvidēt nozari (lai gan zaudējums varētu nebūtu traģisks), mērķis ir ierobežot iespēju cilvēkam ar vienu lēmumu sačakarēt sev gana ilgā termiņā dzīvi un iespēju citiem uz tā “uzvārīties”.
ja ir iespēja relatīvi viegli ierobežot stulbu lēmumu pieņemšanas skaitu grūtībās nonākušu indivīdu starpā, tad es domāju, ka tas ir jādara.
0
simpsons 23.04.2013. 19.32
Citās sabiedrībās šos augļotājus nopeļ un sauc par ‘loan sharks’, jo viņi iedzīvojas uz muļķīšiem, kuri nesaprot kas ir procentu likme.
Latvijas pagrimumu var redzēt, kad Juridiskās fakultātes profesore pilnīgi nesavtīgi (viņa taču būtu norādījusi, ja šis būtu pasūtījuma raksts un no SMS kredītniekiem pēdējo 2 gadu laikā būtu saņēmusi naudu) metas aizstāvēt asinssūcējus.
Pie tam, kādi argumenti – Satversme, tiesiskās paļāvības princips. Likums visiem kredītdevējiem prasa reklāmās nodādīt procentu likmi. Visas vieglo kredītu reklāmas rāda 0%, bet jāmaksā ir no 150% līdz 1500%. Kā tur ar tiesisko paļāvību, profesore?
2
anitavirkava > simpsons 24.04.2013. 13.35
negrasos aizstavet te nevienu, bet ja mak lasit, tad tur rakstits ka pirmais aizdevums ir 0%, vienreiz bija vajadziba un bija arii 0% – taa kaa neredzu nekadu maldinasanu
0
simpsons > simpsons 24.04.2013. 19.51
Ātro kredītu ‘klienti’ maksā daudz virs 100%, tie kuri apstājas pie pirmā un vienīgā kredīta ir izņēmums. Vidējais klients (i) nevar atļauties kredītkarti ar 18%; (ii) ir par stulbu, lai bankā noformētu kredītlīgumu 3 algu apmērā ar 20% likmi; (iii) nesaprot, kas ir kredītprocenti un tāpēc viņi neietilpst kategorijā ‘ja māk lasīt’.
0