Uzņēmuma iepriekšējā vadība vilcienu iepirkuma procesā ir pārkāpusi savas pilnvaras
Satiksmes ministrijā (SM) sasauktajā a/s “Pasažieru vilciens” (PV) akcionāru sapulcē nolemts vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, lai izvērtētu uzņēmuma iepriekšējās valdes rīcību vilcienu iepirkumā, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja PV.
Satiksmes ministrija norāda, ka tā jau gatavo informāciju iesniegšanai tiesībsargājošajās iestādēs par noslēgto vilcienu līgumu.
Akcionārs piekrita PV esošās valdes viedoklim, ka uzņēmuma iepriekšējā vadība vilcienu iepirkuma procesā ir pārkāpusi savas pilnvaras, teikts PV paziņojumā.
Pašreizējā PV valde Arta Birkmaņa vadībā tika iecelta šā gada maijā. Pirms tam kopš 2011.gada oktobra strādāja Nila Freivalda vadītā valde, bet vēl agrāk – kopš 2009.gada augusta – PV valdi vadīja Andulis Židkovs, liecina “Firmas.lv” informācija.
Bijušais PV valdes priekšsēdis Nils Freivalds iepriekš skaidroja, ka pašreizējā “Pasažieru vilciena” valde nav strādājusi pietiekami intensīvi, lai panāktu vienošanos ar Spānijas uzņēmumu “Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.”(CAF), jo tikai īsi pirms 2.oktobra informēja to par nepieciešamajiem grozījumiem jauno vilcienu piegādes līgumā.
Viņš arī norādīja, ka, parakstot vilcienu iepirkuma līgumu, tika izvērtēti visi riski un juristu atzinums bijis, ka Eiropas Komisija, kas pēc četriem gadiem izvērtētu līgumu, nekādas finanšu korekcijas, visticamāk, nebūtu veikusi. Viņš skaidroja, ka iepirkuma nolikumā vēl iepriekšējā valde bija iestrādājusi absurdus punktus, kurus nav bijis iespējams izpildīt. “Par muļķību izlabošanu” nekādas finanšu korekcijas Eiropas Komisija līdz šim nav veikusi, iepriekš uzsvēra Freivalds.
Pirmdien PV valde arī informēja akcionāru, ka uzņēmums ir gatavs darīt visu, lai vēl šajā plānošanas periodā apgūtu Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu.
Iepriekš PV akcionāram sniegusi informāciju par sarunu gaitu ar Spānijas uzņēmumu “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” par grozījumu veikšanu šā gada 2.aprīlī noslēgtajā vilcienu piegādes līgumā. Tā kā vienošanos par grozījumiem līgumā neizdevās panākt, līgums nav stājies spēkā un PV akcionāram jālemj par tālāko rīcību, uzsver uzņēmumā.
PV vērsusi akcionāra uzmanību uz faktiem, kas apliecina – ekspluatācijā esošo vilcienu vagonu kalpošanas laiks tuvākajos gados beigsies un jauni pasažieru vilcieni Latvijai ir jāiegādājas pēc iespējas ātrāk. Ekspertu atzinumi parādot, ka jau tuvākajos gados daļa ritošā sastāva būs nokalpojusi tiktāl, ka remontēšana nebūs iespējama vai izmaksās dārgāk nekā jaunu vilcienu iegāde. Visa šī informācija tikšot sniegta arī Ministru kabinetam, kas rīt lems par Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma tālāku izlietojumu.
SM valdībai otrdien ieteiks Kohēzijas fonda finansējumu pēc neveiksmīgā vilcienu iepirkuma konkursa pārdalīt citiem mērķiem – Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstībai un “Rail Baltica”, kā arī lidostu infrastruktūras attīstībai un autoceļu tīkla uzlabojumiem.
Spānijas uzņēmuma “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A” (CAF) pārstāvis zvērināts advokāts Ivo Klotiņš biznesa portālam “Nozare.lv” sacīja, ka CAF joprojām turpina darbu pie 2.aprīlī ar PV noslēgtā līguma izpildes, jo tas juridiski ir spēkā.
“Līguma izpilde tiek turpināta, tāpat ir iesniegts pieteikums Stokholmas Arbitrāžas institūtā, tas ir pieņemts un ierosināta lieta. Nekādus citus komentārus sniegt par šo procesu neviena no līgumslēdzējām pusēm nedrīkst, jo to nosaka konfidencialitātes prasības. Tāpat nevaru komentēt kādus iespējamos valdības lēmumus, jo valdība juridiski nav neviena no līgumslēdzējām pusēm,” piebilda Klotiņš.
Vērienīgāko iepirkuma konkursu PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
Šā gada 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un spāņu uzņēmumu “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A” (CAF) par jauno vilcienu iegādi nav panākta.
Komentāri (24)