Hroniskā problēma • IR.lv

Hroniskā problēma

23
Foto: Kestutis Vanagas, F64
Askolds Rodins

Terehovā atkal gara rinda

Terehovas robežontroles punktam (RKP) gada nogalē, gluži kā tūrisma objektam, liela piekrišana. Tur pabijuši gan Valsts robežsardzes priekšnieks un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes direktors, gan iekšlietu ministre un satiksmes ministrs, un pat Krievijas vēstnieks Latvijā.

Iemesls ir gan banāls, gan ierasts – garā rinda pie RKP. Tie hroniski ir vairāki simti kravas automašīnu, taču mēdz būt arī vairāk nekā tūkstotis. Ne katru dienu, protams, bet decembra pēdējā dekādē tas vērojams gadu no gada. Pirms gada ap šādu pašu laiku rindā izbraukšanai no Latvijas stāvēja 130 automašīnas, pirms Ziemsvētkiem – vairāk par pusotru tūkstoti. Un tas – neraugoties uz ekonomiskās krīzes izraisīto pārvadājamo kravu apjoma kritumu. Pašlaik rindā – gandrīz tūkstotis spēkratu.

Pērn Krievija bija noteikusi pastiprinātu kontroli, ka iemeslu minot t.s. “melnās avis” – pārvadātājus, kas kravas nogādā nevis dokumentos norādītajā adresē, bet sazin kur. Krievijas muitnieki tukšas mašīnas laida pāri robežai tikai tad, kad no kravas saņēmēja bija atnācis apstiprinājums, ka krava patiešām saņemta. Tas viss prasīja laiku. “Melno avju” patiesībā nebija daudz, vienkārši pēc Krievijas un Gruzijas piecu dienu kara Latvijas un Krievijas attiecības nebija īsti normalizējušās: ja var nesodīti ieriebt, kāpēc gan to nedarīt? Piedevām, spītējot globālajai sasilšanai, viņugad ap šādu laiku Latvijā netraucēts valdīja pabargs Lausks.

Šogad daudz kas ir citādi, taču gara taču rinda pie RKP apliecina, ka problēma turpina pastāvēt. Tās nopietnību apliecina fakts, ka Maskavas vizītes laikā Valsts prezidents Valdis Zatlers par to runājis ar Krievijas premjerministru Vladimiru Putinu, kas aicinājis savas valsts Iekšlietu ministriju (IeM) pievērsties šīs problēmas risināšanai. Redzēsim, cik dzirdīgas ausis Putina aicinājums būs atradis. Krievijas milicijai tagad savu rūpju gana – līdz martam tai jāpārtop par policiju, un neviens nevar skaidri pateikt, kā tas notiks.

Iekšlietu ministre Linda Mūrniece (“Vienotība”, JL) uzdevusi robežsardzes priekšniekam līdz nākamā gada 24.janvārim sagatavot informāciju par rindu veidošanās cēloņiem. Šis darbiņš valsts galvenajam robežsargam kaulus nelauzīs. Kopš pastāv reāla Latvijas un Krievijas robeža, pastāvējis arī Terehovas RKP. Kravas automašīnu kustības dinamiku nav grūti apkopot un sistematizēt. Taču pat nespeciālistiem ir skaidrs, ka ar šo rindu ir kā ar gadījuma darbiem – te tie ir, te nav. To visu derētu “salikt pa plauktiņiem” kādu pēdējo desmit gadu garumā, un secinājumi nāktu paši. Vienīgi dīvaini, kāpēc tas nav izdarīts līdz šim.

Ar rindām saistīta vēl kāda problēma, par kuru savulaik daudz runāts, taču nav skaidri zināms, vai tālāk par vārdiem tikts. Ja pie RKP savu kārtu gaidošu automašīnu skaits sniedzas simtos, pavisam droši var teikt, ka šoferu komforts ir minimāls. Labi, pie grūtībām radusi tauta piketus nerīkos, taču tas nenozīmē, ka problēma nepastāvētu. Ir Igaunijā aprobēts risinājums, kuru vajadzētu pārņemt vai vismaz papētīt. Tas nav nekas briesmīgi dārgs, taču prasa kaut kādas iemaņas un, galvenais, disciplinētību.

Tālbraucējiem šoferiem ir pieejams internets. Vēlamajā variantā šoferis, kura kravas galapunkts atrodas Krievijā, pēc, piemēram, Lietuvas un Latvijas robežas šķērsošanas internetā varētu uzzināt, kāda situācija ir tajā pašā Terehovas RKP un pēc cik ilga laika varētu pienākt konkrētā šofera kārta “kāpt uz svariem”. Turpat varētu tikt izvietota informācija par brīvu vietu skaitu tuvākajās viesnīcās un viesu namos. Tālbraucēji šoferi nepieder pie mazturīgiem ļaudīm. Ieguvēji būtu visi, atskaitot cilvēku grupu, kas specializējas rindu apiešanas jomā. Šāds mehānisms, protams, objektīvu apstākļu dēļ nevar darboties ar pulksteņa precizitāti. Tas nepadarītu rindu par neesošu un nepaātrinātu tās virzīšanos, taču padarītu gaidīšanu civilizētāku.

Gaišzilais sapnis ir abu RKP – gan Latvijas, gan Krievijas pusē – vienlaicīga rekonstrukcija, taču tas ir starpvaldību līmenī risināms jautājums, un arī pozitīva risinājuma gadījumā rezultāts nav gaidāms ne šogad, ne nākamgad.

Komentāri (23)

pavluts 29.12.2010. 09.37

Es nesaprotu, kāpēc neviens politiķis nav noorganizējis sev drošu ienākumu avotu, uzbūvējot pie robežšķērsošanas punkta milzu maksas autostāvvietu ar vairāk vai mazāk komforta elementiem par to visu iekasējot godīgu atlīdzību no šoferiem, uzstādot elektronisko rindas iekārtu un tuvākajā apkārtnē saliekot zīmes “smagajiem stāvēt aizliegts”.
Neesmu utopists un nesapņoju, ka ar to varētu papildināt pašvaldības vai valsts budžetu, bet ar to stabili varētu kāds piepildīt savas kabatas. Laikam tāpat ir daudz kur raust un zagt vēl, lai šādu pasākumu censtos izbīdīt.

+1
0
Atbildēt

1

    lebronj2356 > pavluts 29.12.2010. 12.01

    Nokavēji ar ideju…Kalvītim jau kkas līdzīgs bija ienācis prāta – tikai iekasētu naudu par stāvēšanu vien tā teikt, lai rindas mazinātos. Toreiz pat Šlesers šo stulbību apturēja ! Runa ir par ko citu, par to, ka lien cik gribi, smaidi sviesta smaid cik gribi, bārsti tukšas labvēlības frāzes cik gribi – tirgošanās ar KF vienmēr, vismaz kamēr nekļūs par normālu eiropeisku valsti, radīs problēmas un brīžiem vairāk nekā ieguvumus. To sevišķi derētu atcerēties Zatlerītīm, uz vietējiem naudas maisu negaušiem nemaz neceru !

    +1
    0
    Atbildēt

    0

raimonds_bossltd 29.12.2010. 17.24

Vienkārši un sirsnīgi. Latvijai krievijas pusē jātur tieši tik pat daudz mašīnu, cik krievija tur Latvijas pusē un rindas pazudīs nedēļas laikā, jo tās nav tehniska bet tikai politiska problēma.
Vēl ir variants, nedēļu iepriekš pieteikšanās un kravas elektroniskā deklarēšana, lai būtu sarežģītāk šķērsot robežu ar tukšu kravas transportu, bet pavadokumentos norādīt, ka tur bija gaļas, apģērbu vai mēbeļu krava. Tad mašīnu, kurā bija jābūt kravai, bet tā kaut kur pa ceļam līdz Jēkabpilij izčibējusi un tās vadītājs aizturami, mašīna konfiscējama un vadītāju čokā.
Variants, uz Latvijas krievijas robežas izvietot muitas terminālu, kur nodot un saņemt konteineru vai puspiekabi, pašiem vadītājiem robežu nemaz nešķērsojot.

0
0
Atbildēt

0

kdaljajev 29.12.2010. 16.02

Jāsūta vairāk pa dzelzceļu.Var uz robežas izveidot vairākas plūsmas.Braukt pēc kārtas numura,sakari taču ir.Šoferis varēs izplānot laiku,labāk pagaidīt pilsētā,nekā nīkt uz robežas.Uz robežas izveido dispečeru dienestu,kuri regulēs mašīnu plūsmu.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu