Vai koalīcijas padome ir antikonstitucionāla? • IR.lv

Vai koalīcijas padome ir antikonstitucionāla?

9
LR Satversmes izdevums. Foto: Edijs Pālens, LETA
Jānis Neimanis

13.Saeimas vēlēšanu gaisotnē izvirzīts arguments, ka valdību veidojošo partiju koalīcijas padome neesot minēta Satversmē un koalīcijas padomes pastāvēšana esot pretrunā ar Satversmi. Manuprāt, tā ir ļoti nopietna kritika par būtisku mūsu valsts demokrātiskās iekārtas funkcionēšanas pamata jautājumu, jo tā mazina valsts iekārtas leģitimitāti sabiedrības acīs.

Juridisko tekstu un likumu lasīšana ir ļoti labi salīdzināma ar mūsu mīļāko literāro darbu iepazīšanu. Laiku pa laikam pārlasot mūsu mīļākās grāmatas, mēs vienmēr atradīsim tur ko tādu, kas, pirmoreiz lasot, nav bijis pamanīts, vai ticis saprasts citādi. Līdzīgi arī ar likumiem. Kādēļ? Jo lasot jebkuru tekstu (arī likuma tekstu), mēs varam izlasīt tikai vārdus, patiesā doma paliek apslēpta aiz teksta. A. de Sent-Ekziperī darbs “Mazais princis”, kuru bērnībā vai jaunībā, šķiet, lasījis ir ikviens, sākas ar trāpīgu zīmējumu par – pieaugušoprāt – cepuri, bet zīmējuma autora attēlojumā – boa čūsku, kas gremo ziloni.[1] Tāpēc noskaidrosim, vai Satversmē ir attēlota cepure, vai boa čūska, kas gremo ziloni.

Ir taisnība, ka Satversmes tekstā mēs neatradīsim vārdus “koalīcija”, “koalīcijas padome”, “koalīcijas līgums”. Saeimas un Ministru kabineta darbam veltītajās nodaļās pat neatradīsim vārdu “politiskā partija”. Satversme vispār ir formulēta ļoti lakoniski, un lasītājam vien šķiet, ka tur “nekā nav”. Lai noskaidrotu, vai Satversme pieļauj vai aizliedz koalīcijas (un līguma un padomes) pastāvēšanu, nepieciešams atkāpties līdz tam, kā tiek veidota Saeima un Ministru kabinets.

Saeimas vēlēšanu likuma 4.pants noteic, ka Saeimā var ievēlēt katru Latvijas Republikas pilsoni, kurš vēlēšanu dienā ir vecāks par 21 gadu. Savukārt, Saeimas vēlēšanu likuma 9.pants noteic, ka Saeimas deputāti ir ievēlami ar kandidātu sarakstiem, kurus var iesniegt vienīgi politiskās partijas vai politisko partiju apvienības. Tātad politiskās partijas ir tās organizācijas, ar kuru starpniecību tauta īsteno savu pašpārvaldi Saeimas formā. Tādēļ ir tik ļoti būtiski, lai tauta nenoniecinātu savas gribas īstenošanas pamatformu, bet tieši otrādi, darbotos politiskajās partijās.

Ikvienas politiskās partijas mērķis ir veikt politisko darbību un ar vēlēšanu starpniecību iegūt varu, kas dotu iespēju piedalīties Saeimas, pašvaldību domju vai Eiropas Parlamenta darbā un ar ievēlēto deputātu starpniecību īstenot partijas programmu, kā arī iesaistīties publiskās pārvaldes institūciju izveidē.[2]

Parlamentārā demokrātijā pastāv viedokļu un uzskatu, un tādējādi arī politisko partiju daudzveidība. Tādēļ no Satversmes viedokļa ir pilnīgi normāli, ka Latvijā pastāv ap pussimtu partiju. Parlamentārās demokrātijās parasti novērojams, ka neviena partija neiegūst vēlēšanās 99% tautas atbalsta, un parlamentā ir pārstāvētas vairākas partijas. Ja parlamentā nevienai no partijām nav absolūtā balsu vairākuma (50%+1), partijām kaut kādā veidā ir jākoordinē sava politiskā darbība, lai sasniegtu tos politiskos mērķus, kuri katrai no partijām ir savi.

Kā jau norādīju iepriekš, ikvienas politiskās partijas mērķis ir iesaistīties publiskās pārvaldes institūciju izveidē. Galvenā publiskās pārvaldes izpildu institūcija Latvijā ir Ministru kabinets, kas vada valsts pārvaldes iestāžu darbību, noteic un īsteno politiku katrā tautsaimniecības nozarē.[3] Saskaņā ar Satversmes 59.pantu Ministru kabineta apstiprināšanai un turpmākai darbībai nepieciešama pastāvīga Saeimas uzticība. Saeima jebkurā laikā var izteikt Ministru prezidentam vai atsevišķam ministram (ministriem) neuzticību. Tā kā Satversmes 55.pants noteic, ka Ministru prezidents aicina ministrus, Ministru prezidenta un ministru starpā jāpastāv uzticības attiecībām. Ja tās nav, Ministru prezidents var atbrīvot ministru jebkurā laikā.[4] Tas nozīmē, ka gan, lai Valsts prezidenta aicinātā persona varētu sastādīt Ministru kabinetu, gan arī turpmākajā Ministru kabineta darbībā Ministru prezidentam nepieciešams gūt un noturēt Saeimas vairākuma uzticēšanos.

Tā kā Saeimas deputāti pārstāv atšķirīgas politiskās partijas, tām nepieciešams vienoties gan par Ministru prezidenta kandidatūru, gan par vairākuma atbalstu Saeimā Ministru prezidentam un viņa aicinātajiem ministriem. Līdz šim Saeimā nevienai partijai nav bijis absolūtā vairākuma, tādēļ tās ir spiestas meklēt sev politiskās sadarbības partnerus, lai nodrošinātu vairākumu Saeimā.

Tā tas ir bijis gan 20.gs. 20.-30.gados, gan arī 90.gados. Partijas deleģē savus pārstāvjus sarunām (t.s. “koalīcijas sarunām”), kuri vienojas par politiskās sadarbības noteikumiem.

Vairākuma princips nostiprināts Satversmes 24.pantā. Tas noteic, ka Saeima savus lēmumus pieņem ar klātesošo deputātu absolūto balsu vairākumu, izņemot, kad Satversme pieprasa kvalificētu (jeb lielāku) balsu vairākumu. Vairākuma princips ir demokrātijas pamatprincipa izpausme.[5] Saeimas lēmums procesuālā nozīmē ir leģitīms (spēkā esošs) tikai tad, ja par to ir nodots Satversmē noteiktais balsu vairākums. Mazākums nevar pieņemt vairākumam saistošus lēmumus.

Tādējādi no Saeimas vairākuma principa, politisko partiju lomas Saeimas sastāva veidošanā, kā arī Ministru prezidenta īpašās nozīmes Ministru kabineta veidošanā un darbībā izriet vajadzība pēc koalīcijas līguma starp koalīciju (jeb vairākumu) veidojošajām partijām. Līguma mērķis ir noteikt politisko partiju kopīgās sadarbības principus un mērķus, ko tās ar Ministru kabineta palīdzību vēlas sasniegt.

Līgums ir nepieciešams instruments arī Ministru prezidenta darbībai. Tas dod Ministru prezidentam iespēju disciplinēt politiskās partijas, tostarp Saeimā. Ministru prezidents var jebkurā laikā pieprasīt atkārtotas uzticības izteikšanu sev vai Ministru kabinetam.[6] Pēc līguma Ministru prezidents var noteikt Ministru kabineta darbības virzienus un galvenos jautājumus un pieprasīt to īstenošanu no koalīciju veidojošajām partijām un tās pārstāvošajiem deputātiem Saeimā.

Līgums ir nepieciešams Saeimas vairākumu veidojošajām politiskajām partijām, jo īpaši, partijām, kuras Saeimā nav pārstāvētas ar ievērojamu deputātu skaitu. Līdz ar to tās arī Ministru kabinetā nav pārstāvētas ar daudziem ministriem tādā skaitā, kas dotu vairākumu Ministru kabinetā. Tādējādi koalīcijas līgums var nodrošināt arī šo mazākuma partiju pārstāvošo ministru balsu vērā ņemšanu tādos jautājumos, kurus bez līguma izlemtu ar vienkāršu balsu vairākumu.[7]

Protams, ka līguma noteikumi un to izpilde ir politiskas dabas, nevis juridiskas, tādēļ par to pārkāpšanu juridiska atbildība neiestājas un tiesas ceļā tā izpildi nevar pieprasīt. Būtībā šā līguma izpilde ir labas ticības jeb godprātības jautājums. Partija, kura bez nopietna pamata atkāpjas no līguma, var iegūt neuzticama sadarbības partnera slavu, tā iegūt vai arī pazaudēt vēlētāju uzticību.

Un tomēr koalīcijas līgums ir būtisks instruments, kādā tiek koordinēta vairākuma darbība gan Ministru kabinetā, gan Saeimā. Koalīcijas līguma galvenie saturiskie noteikumi ir par koalīcijas mērķiem un kopīgo politiku. Savukārt procesuāli līgumā galvenais uzsvars ir par kopīgo lēmumu pieņemšanas kārtību. Koalīcija nevar pieņemt lēmumus, ja tai nav vairākuma. Tādēļ vairākuma nodrošināšanas noteikumi ir procesuālā ziņā paši svarīgākie.

Koalīcijas līguma izpildei ir nepieciešamas līguma pušu tikšanās, tādēļ tas ir pilnīgi pieļaujami un pat nepieciešami, ka pastāv un notiek regulāras koalīciju veidojošo partiju sanāksmes jeb koalīcijas (padomes) sēdes. Šādas sēdes nav tikai 20.gs. 90-to gadu jaunievedums. Tās ir noturētas arī 20.gs. 20.-30.gados. Piemēram, 1934.gada 25.februārī “Strādnieku avīze” ziņo, ka “Ministru prezidenta Bļodnieka dzīvoklī notika “pie glāzes tējas” koalīcijas apspriede; pārrunāts budžets un strīdīgais linu jautājums utt.”.[8] Šādās koalīciju veidojošo partiju pārstāvju sēdēs var tikt izlemti visi koalīciju veidojošā vairākuma darbību skarošie jautājumi, kā arī strīdus jautājumi par koalīcijas līguma noteikumu ievērošanu. Tas, kuri politisko partiju pārstāvji piedalās koalīcijas padomes sēdēs, ir koalīciju veidojošo partiju ziņā. Ja tautu neapmierina kāda partijas pārstāvja persona un viņa dalība šādās sēdēs, tauta var pieņemt lēmumu vēlēšanās un par šādu partiju vienkārši nebalsot.

Koalīcijas līgumam nav nepieciešama rakstveida forma. Tādēļ, pat ja partija izturas noraidoši pret rakstveida koalīcijas līgumu, tomēr neizbēgamas ir mutiskas norunas vairākuma principa īstenošanai.[9]

Visbeidzot, salīdzinoši arī citās parlamentārās demokrātijās pazīstami gan koalīcijas līgumi vairākumu veidojošo partiju starpā, gan arī koalīcijas padomes.[10]

Kopsavilkums

  1. Koalīcijas (līguma) slēgšana un koalīcijas padomes pastāvēšana izriet no Satversmes normu sistēmas – 55., 59. un 24.panta, kā arī Saeimas vēlēšanu likuma 9.panta un Politisko partiju likuma 2.panta.

 

  1. Koalīcijas līgums un koalīcijas padomes darbība ir konstitucionāli pieļaujama un pat nepieciešama politisko partiju sadarbības forma.

 

  1. Koalīcijas jeb vairākuma princips ir lēmumu pieņemšanas galvenais princips demokrātiskā valsts iekārtā.

 

  1. Koalīcijas līgumam nav nepieciešama rakstveida forma, taču neizbēgams ir koalīcijas līgums mutiskā norunas formā.

 

Autors ir Dr.iur., Satversmes tiesas tiesnesis

 

[1] A.de Sent-Ekziperī darbu “Mazais princis” var izlasīt šeit: http://tikainesakinevienam.lv/mazais-princis-1-nodala/

[2] Politisko partiju likuma 2.panta pirmā daļa

[3] Satversmes 58. un 61.pants

[4] Ministru kabineta iekārtas likuma 20.panta ceturtā daļa

[5] Neimanis J. Mazākuma (opozīcijas) princips. Pieejams: http://www.delfi.lv/news/comment/comment/janis-neimanis-mazakuma-opozicijas-princips.d?id=49004661

[6] Ministru kabineta iekārtas likuma 18.pants

[7] Vispārīgi, tā kā Ministru kabinetu veido koalīcija, tad kabinets lēmumus pieņem vienprātīgi, bet viedokļu atšķirību gadījumā Ministru kabinets pieņem lēmumus ar vienkāršu balsu vairākumu. Sk. Ministru kabineta iekārtas likuma 30.panta otro daļu

[8] Koalīcijas apspriede. Strādnieku avīze, 1934. 25.februāris, Nr.44, pieejams: www.periodika.lv

[9] Lēbers D.A., Bišers I. Ministru kabinets: komentārs Latvijas Republikas Satversmes IV nodaļai “Ministru kabinets”, Rīga: Tiesiskās informācijas centrs, 1998, 57.lpp. 28.vēre

[10] Sk., piemēram, koalīcijas līgumu Igaunijā – https://www.valitsus.ee/sites/default/files/basic_principles_of_the_government_coalition_between_the_estonian_centre_party_the_estonian_social_democratic_party_and_pro_patria_and_res_publica_union_irl_for_2016-2019.pdf; Nīderlandē – https://www.government.nl/latest/news/2017/10/10/government-presents-coalition-agreement; Vācijā – https://www.bundesregierung.de/Content/DE/StatischeSeiten/Breg/koalitionsvertrag-inhaltsverzeichnis.html

Komentāri (9)

Aldis Eglājs 26.09.2018. 17.14

Ar izpratni par demokrātiju un elementāru loģiku arī bez autora izklāsta viss skaidrs.
Kam minētajā jomā lemts sadzīvot ar deficītu, tam autora skaidrojums var palīdzēt.
Kam absolūts vākums, gadījums bezcerīgs. Spriežot pēc vēlēšanu sakarā paustajiem tekstiem, tādu nav mazums.

+1
0
Atbildēt

1

    Sskaisle > Aldis 26.09.2018. 17.32

    nē – tauta ir nenormāli neizglītota

    kad parunā ar cilvēkiem – tas ir ārprāts – viena lieta, ka neko nezin par satversmi, nekad to nav lasījuši un negrasās to darīt, bet pat cilvēki ar augstāko – niversitātes izglītību nezin ne ES uzbūvi – institūcijas, ne darbības principus –

    jā – labi – ko mums tas dod, ja visam tik un tā pāri čekas asiņainā roka – es varu satversmi zināt no galvas – un?

    skatos – ka kivičs jau pie kultūras jautājumu lemšanas enerģiski lokās – nu kāda jēga likumiem – satversmei, ja tādi kremļa kiviči te visu diktēs?

    0
    0
    Atbildēt

    0

lange_juris 26.09.2018. 12.05

Autors varēja arī vēl rindkopu veltīt juridiski neloģiskajam sauklim “likvidēt koalīcijas padomi”. Kaut gan laikam jau tas ir tik zems līmenis, ka Neimaņa kungs nav veltījis laiku tam.

+1
0
Atbildēt

0

PrimoMente, SIA 26.09.2018. 19.18

Raksts ir par formu.
Pēc būtības – svarīgi, kas šajās sanāksmēs diktē toni, dienaskārtību un lemšanu. Bet par to šeit nav ne vārda.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu