Valsts nozagšana ir parādība, kad cilvēki sagrābj varu, lai iegūtu mantu un vairotu savu varu
Krimināllikumā nav jēdziena “valsts nozagšana”, taču “oligarhu lietas” materiālos ir vairāki piemēri, kas liecina, ka realitātē šāda parādība pastāv, otrdien “oligarhu lietas” parlamentārās izmeklēšanas komisijas sēdē sacīja komisijas loceklis Andrejs Judins (V).
Judins komisijas locekļus un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieku Jēkabu Straumi (KNAB) iepazīstināja ar savu prezentāciju par valsts nozagšanas pazīmēm, vēsta LETA.
Judins skaidroja, ka Latvijā nav ieviests krimināltiesību jēdziens “valsts nozagšana” un Krimināllikumā nav panta ar šādu nosaukumu. Valsts nozagšana ir parādība, kad cilvēki sagrābj varu, lai iegūtu mantu un vairotu savu varu. Valsts nozagšana nozīmē iegūt neleģitīmu ietekmi uz valsts procesiem, lai izmantojot varu varētu labi dzīvot un primāri apmierināt savas intereses. Šī parādība ir kā datorvīruss, kas apkalpo nevis datora īpašnieka, bet hakera intereses, norādīja Judins.
Judins arī sniedza skaidrojumu, kā konstatēt valsts nozagšanu. Pirmkārt, par valsts nozagšanu liecina likumdošanas procesa ietekmēšana neleģitīmām metodēm, piemēram, nelikumīga partiju finansēšana un labumu nodrošināšana deputātiem, kad deputāti domā, kā apkalpot naudas devēja intereses.
Otrkārt, valsts nozagšana var pastāvēt izpildvaras darbībā, kad valdības vai citu iestāžu lēmumu rezultātā labumus iegūst atsevišķas personas vai personu grupas. Treškārt, valsts nozagšana var pastāvēt, ietekmējot tiesībaizsardzības iestāžu darbību, piemēram, nemaksājot šo iestāžu darbiniekiem atbilstošas algas vai šo iestāžu vadības līmenī ieceļot lojālus cilvēkus. Ceturtkārt, valsts nozagšana var izpausties, personām mēģinot ietekmēt masu medijus un to neatkarību.
Judins, iepazīstoties ar “oligarhu lietā” noklausītajām sarunām, secinājis, ka tajās redzamas vairākas valsts nozagšanas pazīmes. Piemēram, par to liecinot sarunas, kurās apspriesti plāni par ģenerālprokurora un Valsts prezidenta ievēlēšanu. “Galvenais kritērijs šādu cilvēku iecelšanai bijusi lojalitāte, nevis godīgums. Lasot lietas materiālus, diemžēl tā ir Latvijas realitāte,” uzsvēra Judins.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Judins aicināja komisijas locekļus izvērtēt, vai šajā lietā notikuši valsts nozagšanas mēģinājumi.
Jau ziņots, ka Saeima 21.jūlijā izveidoja parlamentārās izmeklēšanas komisiju par valsts nozagšanas pazīmēm un pirmstiesas izmeklēšanas kvalitāti tā dēvētajā oligarhu lietā. Izmeklēšanas komisija izveidota, lai izvērtētu krimināllietā esošo informāciju par iespējamu valsts nozagšanu un faktorus, kas noveduši pie šīs krimināllietas izbeigšanas pirmstiesas izmeklēšanas stadijā.
Tāpat vēstīts, ka viesnīcā “Rīdzene” noklausītās politiķu un uzņēmēju sarunas kalpoja kā viens no galvenajiem pierādījumiem tā dēvētajā oligarhu lietā, kas tika ierosināta 2011.gadā pēc Krimināllikuma pantiem par kukuļņemšanu, kukuļdošanu, noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanu, dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un valsts amatpersonām likumā noteikto ierobežojumu pārkāpšanu.
KNAB šo lietu izmeklēja vairākus gadus, tomēr izrādījās, ka noklausītās sarunas nav pietiekams pierādījums apsūdzību celšanai, tāpēc kriminālprocess KNAB un prokuratūrā tika izbeigts. Prokuratūra izvērtējot KNAB ierosinājumu par kriminālvajāšanas sākšanu, nolēma izbeigt kriminālprocesu daļā pret Aivaru Lembergu, jo viņa darbībās nav Krimināllikuma pantā par tirgošanos ar ietekmi paredzētā noziedzīgā nodarījuma sastāva.
Tomēr šī lieta atkal aktualizējusies pēc tam, kad žurnālā “Ir” tika publicētas amatpersonu un uzņēmēju sarunas, kuras, iespējams, tika noklausītas oligarhu lietā. Ventspils mērs jūlijā žurnālistiem paziņoja, ka ir ticies ar visdažādākajiem cilvēkiem, tostarp politiķiem. Piemēram, viņš viesnīcā “Rīdzene” ir ticies ar ekspolitiķi Aināru Šleseru. Lembergs pauda viedokli, ka “oligarhu lieta” esot politiskais pasūtījums un uzbrukums pret viņu, kā arī pret Zaļo un zemnieku savienību, kas ir par labu “visiem pārējiem”.
Komentāri (18)
LoveLove 29.08.2017. 13.26
Vērtīgi, ka A. Judins komisijas locekļiem un KNAB priekšniekam sniedza skaidrojumu par valsts nozagšanas jēdziena pazīmēm un veidiem, kā to konstatēt. Vēl labāk būtu, ja šo jēdzienu legalizētu, iekļaujot tiesību aktos. Tas dotu iespēju komisijas darbu padarīt lietderīgu. Lai gan maz cerību, ka tas varētu notikt šīs Saeimas laikā, tomēr jau pats fakts, ka vasts nozagšanas jēdziens tiek apspriests komisijā, neļaus to turpmāk uztvert kā svešvārdu vai aizbildināties, ka nekas tāds, kas nav definēts Krimināllikumā, neeksistē.
0
rinķī apkārt 29.08.2017. 13.13
Manā skatījumā pavisam vienkārša lieta. Ir tikai jāapstiprina, ka IR publicētie materiāli ir autentiski. Ja ir, tad visas materiālā atpazītās amatpersonas ir vainīgas, pat neatkarīgi no tā, ir viņu ieceres realizējušās, jeb ne. Kaut vai par to vien būtu jāsoda, ka šāda persona neziņoja drošības iestādēm par Rīdzenē notiekošo, ja kāds tur būtu netīšām iemaldījies :)
Tāpat kā daltoniķis nedrīkst atrasties pie auto stūres, tā valstsvīrs ar tik kroplu domāšanu, kāda parādās sarunās, nedrīkst stūrēt valsti.
Ja šobrīd nav LR likumos attiecīga likuma panta, tad tas ir jāuzraksta. Tas arī būtu vienīgais “sausais atlikums” no šīs komisijas darba, bet tas būtu būtiski.
2
basta > rinķī apkārt 29.08.2017. 13.19
to rinķī apkārt
“Ir tikai jāapstiprina, ka IR publicētie materiāli ir autentiski.”
Puspatiesības mēdz būt ļaunākas par meliem. Pat ja aktierīšu ierunātās Rīdzenes sarunas ir autentiskas, bez visu sarunu audioierakstiem, kas būtu pieejami ikvienam, nevar veidot kopainu, tāpēc ļoti šaubos, ka tie nonāks atklātībā.
0
dzeris49 > rinķī apkārt 29.08.2017. 13.18
Viena lieta zināt, ka viņi ir vainīgi, otra lieta to pierādīt atbilstoši Latvijas likumiem, pie kam vēl ņemot vērā šo personu ietekmi uz tiesām un prokuratūru.
Vienā savā intervijā Striķe pateica, ka viņas ārzemju kolēģi brīnās, ka Latvijas likui ir sarakstīti tā, ka pierādīt korupciju te ir daudz grūtāk, kā jebkur citur.
Mēs, protams, nebrīnamies, jo saprotam, kas un kā intersēs tos likumus ir rakstījis.
0
dzeris49 29.08.2017. 13.05
Judins jau neatklāj neko jaunu, valsts nozagšana pastāv kopš Latvijas valsts neatkarības atjaunošanas, to apstiprina vairākas ārzemju organizācijas, kas aprēķina, ka tādā veidā valsts zaudē aptuveni 20% budžeta.
Un ka galvenais veicinātājs tam ir politiskā korupcija, korupcija augstākos varas ēšelonos, tiesībsarg. strukktūrās, tiesās, sadzīves korupcija Latvijā nav tik izplatīta.
Lielāka vai mazāka korupcija pastāv visur, bet, tur ar to cīnās.
Tāpēc traģiskākais ir tas, ka Latvijā ar augstāka līmeņa korupciju vispār necīnās, drīzāk, cīnās ar tiem, kas to mēģina aktualizēt un atklāt, jo korupciju atbalsta daļa korumpētu politiķu un veselas partijas, kuras ir “jumts” korumpētiem darboņiem, un kuras, faktiski, strādā šo darboņu intersēs, tāpēc viņi jūtas absolūti droši.
Korupcija faktiski kļuvusi par sistēmisku un valsts pārvaldes formu.
Pēdējā laikā politiķi par šo parādību pat nerunā, it kā tāda problēma Latvijā vispār neeksistētu.
Un te mēs atkal vairāk līdzināmies Krievijai, nekā civilizētām valstīm.
3
ierados > dzeris49 30.08.2017. 08.37
Piekrītu, svarīga ir varas reakcija uz notiekošo. Pēc tās atklājas īstais kažoks. Pašlaik tas tiešām atbaidoši līdzīgs komunistiski – staļiniskajam kremļa režīmam.
0
Ēriks > dzeris49 30.08.2017. 08.17
…turklāt tevi vēl nolamās un apkaros,ja atgādināsi par Citadeles pārdošanas izmeklēšanas nepieciešamību.Tādi tie dzeri mums visi ir.
0
andrejs > dzeris49 30.08.2017. 00.51
Latvijā ar augstāka līmeņa korupciju vispār necīnās, drīzāk, cīnās ar tiem, kas to mēģina aktualizēt un atklāt, jo korupciju atbalsta daļa korumpētu politiķu
———
Mani ar māc šaubas, ka kāds nopietni izmeklēs Citadeles pārdošanu. Visi gali ūdenī un neviens nav vainīgs
0