Rati zirgam pa priekšu • IR.lv

Rati zirgam pa priekšu

58
Foto: pixabay.com
Krišjānis Kariņš

Pirms mainīt nodokļu iekasēšanu, jādomā, kā nauda tiek tērēta

Esam rūdīta tauta. Kopš neatkarības atgūšanas esam piedzīvojuši un pārdzīvojuši dažādas “reformas” – dažas veiksmīgākas, citas mazāk veiksmīgas. Šobrīd valdībā skatāmā nodokļu reforma ir kārtējā, taču tai jau skaidri iezīmējas ierastais raksturs – nav īsti saprotami mērķi un gaidāmais iznākums.

Latvijai starptautiskās institūcijas regulāri iesaka, ka nodokļu slogs būtu jāpārliek no algām uz patēriņu. Virziens būtu pareizs, taču jābūt skaidram redzējumam, ko šī frāze nozīmē ekonomikai kopumā un katrai sabiedrības grupai atsevišķi. Pareizāk būtu pašiem sākt ar skaidru redzējumu par to, ko mēs vēlamies ar nodokļu reformu sasniegt.

Finanšu ministrijas atbilde uz jautājumu par mērķi ir vienkārša: pildīt budžeta plānus, iekasēt nepieciešamo nodokļu summu, lai segtu visus iecerētos izdevumus. Solot pazemināt darbaspēka nodokli, Finanšu ministrija atzīst, ka būs “kompensējošie mehānismi”, kas tautas valodā nozīmē lielāki nodokļi citur.

Metode ir apšaubāma – nevis vairot ekonomisko izaugsmi un līdz ar to patēriņu, bet palielināt nodokļu likmes vai aplikt kaut ko jaunu ar nodokļiem.

Praksē tas nozīmētu ne tikai lielāku akcīzes nodokli degvielai, bet arī lielāku pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi – 22%, lai segtu gaidāmo iztrūkumu budžeta ienākumos. Gan jau arī pašvaldības, sapratot, ka zemāks iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) ietekmēs to budžetu, piedāvās to “kompensēt” ar lielāku nekustamā īpašuma nodokli (NĪN).

Kļūda, manuprāt, ir pašā saknē. Nodokļu sistēma ir ne tikai līdzeklis valsts kases piepildīšanai. Tas ir veids, kā valdība var atbalstīt vai kavēt zināmas darbības un aktivitātes. Ekonomikas attīstībai ir nepieciešamas investīcijas, kas savukārt nodrošina jaunas darba vietas. Nodokļu sistēmai ir jāvairo investīcijas. Tam pati svarīgākā prasība ir stabilitāte – skaidri spēles noteikumi, uz kuriem var paļauties. No gada uz gadu, raustot nodokļu likmes bez plašāka plāna, valdība tikai destabilizē sistēmu un līdz ar to kavē investīcijas. Arī šī Finanšu ministrijas piedāvātā reforma nesniedz pārliecību par stabilitāti turpmāk.

No ieguldītāja viedokļa reformā ir arī labas ziņas – neaplikt uzņēmumu peļņu ar nodokli, ja tā tiek ieguldīta attīstībā. Tas ir solis pareizā virzienā. Centiens samazināt nodokļu slogu, īpaši zemākām algām. ir apsveicams.

Taču gaidāmie “kompensējošie” palielinājumi akcīzes nodoklī un droši vien arī PVN un NĪN lielā mērā atspēkos ieguvumus.

Papildus jāatceras, ka, pirmkārt, ne visi maksā visus darbaspēka nodokļus un, otrkārt, sociālo nodokli parastie uzņēmumi jeb sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA) maksā ar krietni lielāku likmi nekā mikrouzņēmumi. Nodokļu “tirgus” faktiski ir ļoti kropļots. Taču visi – gan maksātāji, gan nemaksātāji – sagaida valsts pakalpojumus – veselības aprūpi, drošību, izglītību utt.

Lai nodokļu reforma būtu veiksmīga, nepietiek ar “atņem šeit, pieliec tur” domāšanu. Jādomā arī par to, kā nodokļi tiek tērēti. No uzņēmējdarbības viedokļa kliedzoši redzamas visas valsts izveidotās kontroles, pārbaudes, sertifikāti utt.

Gadu gaitā esam izveidojuši milzu aparātu, kura galvenā nodarbošanās šķiet uzņēmējdarbības slāpēšana.

Taču šis aparāts nodokļu maksātājiem izmaksā dārgi. Kontroles ir jāierobežo un jāsamazina. Prātīgi būtu kopā ar nodokļu reformu veidot sistēmu, kas pieprasītu par katru jaunu MK noteikumu ministrijas ierēdņiem vispirms atcelt divus esošos. Tas spiestu nopietnāk izskatīt, ko no uzņēmumiem prasa un kāpēc.

It ir nopietni jāskatās uz sociālajiem izdevumiem. Vai ir pareizi, ka veselības aprūpi gādā pēc valsts pases, nevis iemaksas principa? Kāpēc Lielbritānijā vai Vācijā strādājošam un nodokļus maksājošam pienākas tāda pati aprūpe, kāda ir Latvijā strādājošajam? Tikai Latvijas pases dēļ? Prasot no visiem ārzemēs strādājošajiem taisnīgu samaksu par veselības pakalpojumiem Latvijā, paredzot iespēju segt tos ar apdrošināšanas polisi, tā pati naudas summa no budžeta pienāktos mazākam cilvēku skaitam un pakalpojumi varētu uzlaboties bez budžeta palielinājuma.

Finanšu ministrijas piedāvātā “reforma” ir labākajā gadījumā jēla jeb negatava. Sekojot Latvijas bankas ieteikumiem, tā pareizi tēmē uz zemāku algas nodokļu slogu un uzņēmumu peļņas novirzīšanu investīcijām.

Taču monētas otro pusi – kā nodokļu naudu tērē – reforma neskar un sistēmas uzlabojumu nepiedāvā.

Nav pareizi “kompensēt” nodokļu samazinājumu vienā vietā ar lielākiem nodokļiem citur. Tā vietā ir jāizstrādā plāns, kā samazināt izdevumus. vienlaikus atbalstot ekonomisko izaugsmi, kas pati par sevi nodrošinās lielāku iekasēto nodokļu masu. To var darīt gan samazinot valsts regulējumu, gan gudrāk kontrolējot, kam pienākas nodokļu labumi.

Jābūt skaidrībai, kādā veidā ēnu ekonomika un nodokļu nemaksāšana tiks apturēta. Kā var vieniem prasīt maksāt pilnu nodokļu slogu, kamēr citi to nedara vai dara tikai daļēji? Nodokļu reformai ir nozīme, ja rezultātā straujāk augs valsts ekonomika un iedzīvotāji to uzskatīs par labu un vēlamu. Šobrīd rati iet zirgam pa priekšu.

Krišjānis Kariņš ir Eiropas Parlamenta deputāts no partijas ”Vienotība”, Eiropas Tautas partijas grupa.

Komentāri (58)

jurisml_inbox_lv 03.05.2017. 07.54

pēdējā rindkopa izsaka visu par trubas sārkano zemnieku nodokļu reformas murgu, nebūs vajadzības nodokļu un akcīžu palielināšanai , ja nopietni ķersies pie nodokļu nemaksātājiem , kad viņus beidzot metīs aiz restēm? nākošais milzīigi uzpūstais ierēdņu un valsts pārvaldes aparāts, mans uzskats , ka šādu vāji sagatavotu reformu nav jēgas apstiprināt

+16
-4
Atbildēt

5

    basta > 03.05.2017. 09.04

    Ja kas, “VID reorganizācijā līdz šim likvidētas aptuveni 250 darba vietas”

    http://www.irlv.lv/2017/5/2/vid-reorganizacija-lidz-sim-likvidetas-aptuveni-250-darba-vietas Jaunā valdība samazina iepriekšējās nesamērīgi uzpūstos štatus

    +3
    -16
    Atbildēt

    0

    basta > 03.05.2017. 08.12

    Kas finansēs Vienotību, ja “Skonto būve”, Re&Re un Binders apakšuzņēmumi pārtrauks nelegālu nodarbinātību un godīgi maksās nodokļus? Kremļa maciņš jau palicis tik plāns, ka Centrum, Pikaso, ABC, Heinriham, Valdim un hvz, kam vēl, tagad jāmeklē gabaldarbi.

    +4
    -16
    Atbildēt

    0

    basta > 03.05.2017. 15.25

    Autoostas dežūrzanE satraukusies, ka Vienotības ieliktnīšiem tagad nāksies meklēt darbus atbilstošus savai izglītībai un talantiem

    “Igaunijā četras reizes mazāk VID darbinieku nekā Latvijā, bet nodokļus iekasē vairāk”

    http://apollo.tvnet.lv/zinas/igaunija-cetras-reizes-mazak-vid-darbinieku-neka-latvija-bet-nodoklus-iekase-vairak/722190

    Kādam arī grāvji jārok un atkritumi jāizved, nevar visi par priekšniekiem.

    +3
    -9
    Atbildēt

    0

    DikembeSakamoto > 07.05.2017. 11.20

    Vienotība paši neko reformēt ne gribēja, ne spēja. Nožēlojamie.
    Tagad baņķieru, lielo uzņēmumu un naudasmaisu interēs, izmantojot melus un demagoģiju cenšas nepieļaut nodokļu reformu. Pretvalstiska prettautiska darbība.
    Vēl nožēlojamāk, ka liela daļa cilvēku šiem sātanistu meliem tic.

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    zanE > 03.05.2017. 15.17

    …deģenerālis sapriecājies par štatu samazināšanu?…uz kā rēķina?…klientu apkalpošanas centri (KAC) reģionos pārgājuši uz trīs dienu darba nedēļu, vairāki likvidēti – te arī tā štatu samazināšana…bet laucinieks tagad stāv pusi dienas rindā, lai nodotu čekus par pārmaksāto IIN, vai sēž pagasta bibliotēkā, lūdzoties, lai bibliotekārs palīdz aizpildīt gada ienākumu deklarāciju…

    …ne visi un visiem ir iespēja, it īpaši vecāka gada gājuma ļaužiem – pašiem tikt galā ar neskaidrībām, aizpildot papīru kalnus…nolikvidēs uz štatu samazināšanas viļņa KAC reģionos un vienkāršais cilvēks nospļausies par iespēju atgūt kādas pārmaksas, jo transportam uz reģionālo VID iestādi iztērēs vairāk, kā atgūs…bet…varbūt tāds ir arī mērķis?….

    +9
    -3
    Atbildēt

    0

DD1 03.05.2017. 09.51

> dzeris49

“tagad V “killers” Āboltiņa ko tur vārgi šļupst, tipa – mēs pretosiemies, mēs nepiekritisīm, utt…

Vai nu atklāti sakiet – esam opozīcijā, un pametat valdību, vai nu turat muti”

Piekrītu, ka tā ir pseidoreforma, bet labi, ka vismaz “Vienotība” “vārgi šļupst” un pretojas.

+16
-7
Atbildēt

2

    dzeris49 > DD1 03.05.2017. 11.33

    Un ko tad V atliek darīt, kaut kā jau vēl jāparāda, ka galīgi nav kļuvusi par ZZS filiāli.

    +6
    -11
    Atbildēt

    0

    lno > DD1 04.05.2017. 14.19

    DD1. Kādēļ tad tā ir pseidoreforma? Tādēl, ka nav līdz galam izstrādāta, tur ir arī strīdīgi momenti? Tik ģeniāli risinājumi kā TUA šobrīd nav pie rokas:)

    +2
    -3
    Atbildēt

    0

maču-pikču 03.05.2017. 20.30

Nodokļu paaugstināšanai atrasts jauns termins “kompensācijas mehānisms”. Lai tautai mierīgs naktsmiers. Politiķi ieinteresēti bremzēt reformas izglītībā, neizglītotu sabiedrību vieglāk vadīt un arī politiķiem mierīgs naktsmiers. Atliks tikai noticēt, ka viss tiek darīts nevienlīdzības izskaušanai. Tos, kuri iebilst, dedzināt, kā raganas sārtā.

+8
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu