Scandic Fusion ir uzņēmums, kurš strādā, aug un pelna, palīdzot citu izaugsmei. Tā vadītājs Kārlis Vītols tic, ka tiem, kuri gatavi pārmaiņām un uzlabojumiem, ir lielākas attīstības izredzes nekā pieredzes bagātiem, bet konservatīviem uzņēmumiem
Uzņēmuma Scandic Fusion bizness balstīts brīnišķīgajā idejā palīdzēt citiem. Tas darbojas tā dēvētajā biznesa inteliģences jomā – izstrādā programmas un dažādus rīkus finanšu un datu analīzei, palīdzot saskatīt iespējas samazināt zaudējumus un palielināt peļņu. Uzņēmums ir vienreizējs ar to, ka veiksmes atslēgu atradis nevis eksportā, bet tepat, vietējā tirgū, – 80% peļņas Scandic Fusion gūst Latvijā, izstrādājot datu analīzes projektus lieliem uzņēmumiem.
Scandic Fusion izveidojās krīzes laikā un tad arī uzņēma apgriezienus, pārliecinot citus, ka, pareizi izgaismojot datus un faktus, ir iespējams samazināt zaudējumus un izķepuroties. Pēc uzņēmuma vadītāja, valdes priekšsēdētāja Kārļa Vītola vārdiem, Scandic Fusion piedāvātie risinājumi ir kā tramplīns jauniem attīstības lēcieniem.
Izprast biznesa būtību
Scandic Fusion prece ir biznesa inteliģences risinājumi jeb datu apstrāde un analīze. «Ar to mēs katrs saskaramies. Piemēram, iepērkoties jūs atstājat informāciju, ko iespējams analizēt. Kā privātpersona varat savilkt kopā ieņēmumus un izdevumus un plānot uzkrājumus. Kā uzņēmuma pārstāvis varat sekot līdzi transakciju tendencēm un izdomāt, kuri klientu darījumi ir ienesīgāki, kuri – mazāk. Tiklīdz sākat šos datus analizēt, jau esat biznesa inteliģences jomā,» paskaidro Vītols. «Uzņēmumiem mēs palīdzam saskatīt biznesam noderīgu informāciju to uzkrātajos datos.»
Ideja piedāvāt datu analīzes risinājumus Kārlim Vītolam radās pirms vairāk nekā astoņiem gadiem, kad viņš strādāja informācijas tehnoloģiju uzņēmumā IT Alise (tagad Tieto Latvia), kas specializējies IT sistēmu izstrādē un ieviešanā. Pēc Rīgas Ekonomikas augstskolas absolvēšanas Kārlis tur nostrādāja septiņus gadus, piedzīvoja uzņēmuma strauju izaugsmi, līdz viņam radās pārliecība, ka uzņēmumiem radīsies vajadzība analizēt uzkrātos datus.
«Gandrīz katram projektam kā blakusefekts pēc pirmās, otrās vai trešās sistēmas izstrādes radās jautājums, kā izmantot uzkrāto informāciju. Sapratu, ka liela nozīme ir spējai sadzirdēt klienta jautājumus un piemeklēt rīku, ar ko analizēt datus.» Kārlis uzskata, ka uzņēmējdarbībā ir divi ceļi – vai nu ļauties notikumu plūsmai un neriskēt, vai paklausīt intuīcijai un, izanalizējot faktus, izšķirties par kaut ko jaunu un iet savu taciņu. Kārlis saskatīja iespēju sākt biznesu – izstrādāt programmas, rīkus, dažādus risinājumus, kas ar datu analīzi palīdz izprast biznesa būtību visdziļākajā detalizācijā. «Pirms tam nebija neviena, kurš būtu darbojies tikai šajā jomā. Stūrgalvīga doma, ka Latvijā varam specializēties tikai un vienīgi datu analīzes risinājumos, ļāva mums kļūt par vadošo biznesa inteliģences sniedzēju,» saka Kārlis.
Lai sameklētu pirmos klientus, izšķiroša nozīme bija stratēģiskajam sadarbības partnerim, kas piedāvāja izmantot tās pašas tehnoloģijas, ko liek lietā citvalstu IT un biznesa konsultāciju uzņēmumi, piemēram, SAP un Oracle datu analīzes rīkus. «Ejot pie klienta, aiz mums stāvēja [labi zināma zīmola] vārds,» saka Kārlis. Tātad tehnoloģiju ziņā jaunu riteni Scandic Fusion neizdomāja. Uzņēmums kļuva veiksmīgs, pateicoties komandai, kurā ir divu jomu – informācijas tehnoloģiju un finanšu analīzes – eksperti. Uzņēmuma ass ir gaišie, urķīgie, kritiski un analītiski domājošie prāti.
Jau pirmie klienti bija lielākie Latvijas uzņēmumi, un, strādājot ar tiem, Scandic Fusion mēģināja apzināt citus potenciālos klientus, ar kuriem pārrunas ilga mēnešiem. Lai gan uzņēmums dibināts 2007.gadā, faktiski tas sāka strādāt 2008.gadā. Tieši krīzes laikā.
Latvijā — drosmīgi
Tobrīd visus urdīja jautājumus, kā pārdzīvot laikus, kad cilvēkiem ir zema pirktspēja un naudas apgrozījums krītas ik mēnesi. «Mūsu pakalpojums sniedza atbildi uz šo jautājumu. Vajadzīgo informāciju pasniedzām kā uz paplātes. Lielā mērā visiem uzņēmumiem, kuriem krīzes gados izstrādājām biznesa darbības risinājumus, palīdzējām izdzīvot,» saka Vītols. Jau toreiz klientu vidū bija lieli uzņēmumi, taču nosaukt viņš tos nedrīkst – to liedz līguma nosacījumi. «Bet es negribu teikt, ka izdzīvošanai var palīdzēt viens vienīgs risinājums un tas ir mūsējais. Man jācildina mūsu klienti – Latvijas vadošie finanšu darījumu, apdrošināšanas, enerģētikas, telekomunikāciju uzņēmumi – par drosmi likt lietā jaunus, inovatīvus risinājumus. Krīzes laikā bija vajadzīgi labi vadītāji, un daudzos uzņēmumos tādi bija. Izmantojot mūsu risinājumus, viņi pieņēma lēmumus, kas ļāva uzņēmumiem izdzīvot.»
Viens no būtiskiem aspektiem, kas, par spīti taupības režīmam, iedrošināja daudzus vienoties ar Scandic Fusion – uzņēmums prasa naudu no klientiem tikai tad, kad projekts ir pabeigts. «Tas mūsu klientiem krīzes gados radīja komforta sajūtu,» saka Vītols. «Šī stratēģija ir saglabājusies, jo svarīgākais ir vienoties par to, ko klients vēlas sasniegt. Pirmie projekti neapšaubāmi bija par mazām naudiņām. Taču neviena no šīm investīcijām klientu skatījumā nav bijusi veltīga, jo visi krīzes norieta vai ekonomiskās augšupejas fāzē ir kļuvuši par mūsu pastāvīgajiem sadarbības partneriem. Viņi ir izdzīvojuši, un tagad ir vēlme attīstīties.»
Scandic Fusion projektu mērķis ir pamatdarbības rentabilitātes analīze, panākot, lai uzņēmumā pēc katras dienas, nedēļas vai mēneša datiem var saprast, kas nes peļņu, kas – zaudējumus. Lielākajai daļai uzņēmumu ir daudz informācijas ne tikai par naudas plūsmu, bet arī par precēm, to apgrozījumu, noliktavām un klientiem. Bet – kā tikt galā ar datiem, kas izkārtoti Excel tabulās simtos vertikālu un tūkstošos horizontālu aiļu? Scandic Fusion izstrādā rīkus, kas šajā datu pasaulē uzbur kārtību, izgaismojot vajadzīgo informāciju. «Izstrādājam algoritmus, kā, liekot lietā datus, nonākt pie rentabilitātes. Taču tas ir tikai viens no 20 veidiem, kā palīdzam analizēt datus,» stāsta Vītols. Kā citu piemēru viņš min rīkus, kas uzņēmumiem ļauj saprast, kas ir tā klienti, kā tos sasniegt un kā noturēt lojālākos.
Kārlis Vītols un viņa kolēģi kā neizbēgamu ir pieņēmuši faktu – lai uzņēmums izšķirtos ieguldīt naudu projektā, kas parasti ir no dažiem tūkstošiem līdz pat diviem simtiem tūkstošu vērti, vajadzīgs vairākus mēnešus garš sarunu un pārdomu posms. «Ja vien jūs nepērkat gatavu lietu, piemēram, Microsoft Office, uzņemties īstenot jaunu projektu no klienta puses prasa morālu saņemšanos.» Kādam Somijas uzņēmumam bija vajadzīgi pat divi gadi pārdomām, līdz tas izšķīrās slēgt līgumu ar Scandic Fusion.
Toties somu uzņēmums joprojām sadarbojas ar šiem Latvijas ekspertiem. Viens no iemesliem – projekta izstrādes laikā Scandic Fusion analītiķi izmanto agile jeb iteratīvo izstrādes metodi. Tā paredz, ka katra sistēma tiek izveidota pa daļām un komandā strādā arī pasūtītāja pārstāvji, kas ietekmē to, kāda sistēma izskatās un kā tā izmantojama. «Katru projektu veidojam pa maziem gabaliņiem, katru otro nedēļu klientam atrādot, ko viņš ir saņēmis, ko var redzēt savos datos,» paskaidro Vītols. «IT sfērā ir tā – ja piegādātājs nepadomā par visiem aspektiem un nerūpējas par klienta vajadzībām līdz sirdsapziņas dziļumiem, projekts var izgāzties. Ne velti ik pa laikam no medijiem uzzinām par IT jomā iztērētiem miljoniem, kas nav devuši gaidīto rezultātu. Mūsu biznesa sūtība ir katru lietu izdarīt līdz galam.»
Lielākā daļa Scandic Fusion klientu ir Latvijas uzņēmumi, tikai apmēram 20% peļņas tiek gūta ziemeļvalstīs. Salīdzinot sadarbību ar latviešu, lietuviešu, igauņu un somu, norvēģu uzņēmumiem, Kārlis Vītols saka – strādājot ar Baltijas valstu uzņēmējiem, ir vairākas priekšrocības. Pirmkārt, tie ir salīdzinoši jauni, tajos arī tehnoloģijas ir jaunas, un vadītāji visbiežāk ir gatavi pārmaiņām, jauniem risinājumiem un izaicinājumiem.
Ziemeļvalstīs daudziem uzņēmumiem ir gara vēsture, milzīga pieredze, bet uzņēmuma kultūrā valda konservatīvisms, turklāt ir piesardzīga attieksme pret sadarbības partneriem no Baltijas valstīm. Tomēr, sadarbojoties ar Skandināvijas uzņēmumu meitasuzņēmumiem Baltijas valstīs, Scandic Fusion ir atradis jaunus klientus, pārliecinājis tos uzticēties mūsu analītiķu kompetencei. «Tagad klientu vidū ir Somijas ražošanas uzņēmums, kas piegādā produkciju visā pasaulē, un Norvēģijas uzņēmums, kas nodarbojas ar enerģētikas resursu izpēti. Esam pierādījuši savu varēšanu,» stāsta Vītols. «Tomēr bieži vien Latvijas uzņēmēju uzdrīkstēšanās iet nezināmā, bet progresīvā virzienā ir lielāka nekā cildinātajos ziemeļvalstu uzņēmumos. Domāju, ka tie konservatīvo lēmumu atdevi vai negatīvos rezultātus vēl tikai izjutīs.»
Nemitīgi mācās
«Mūsu biznesa fundaments ir IT un finanšu jomas speciālisti,» stāsta Kārlis Vītols, ar vislielāko cieņu runājot par saviem kolēģiem. 22 eksperti Scandic Fusion atvērtā tipa birojā strādā pie datoriem. Apmēram puse pēc izglītības esot ekonomisti, kas specializējušies finanšu analīzē un kuriem ir iemaņas IT programmu izstrādē. Šie cilvēki parasti strādā ar klientiem, kļūstot par viņu biznesa konsultantiem. Otra puse ir zinoši un pieredzējuši programmētāji vai arī jauni, bet talantīgi IT speciālisti, kuriem ir izredzes kļūt par zinošiem tehniskajiem inženieriem. «Mūsu programmētājs ir apveltīts ar izpratni par biznesu, un mūsu biznesa konsultants ir apveltīts ar zināšanām par tehnoloģijām. Tā ir sinerģija, ko pārdodam,» uzlūkojot kolēģus, saka Kārlis Vītols. Viņš ir gandarīts, ka izdevies izveidot tādu komandu.
Lai gan patlaban Scandic Fusion ir laba reputācija, tā darbinieki ne mirkli nav atslābuši pašapmierinātībā. Uzņēmums, kurš pretendē būt gudrais padomdevējs citiem, nevar atļauties stagnāciju ne izvēlētajās tehnoloģijās, ne zināšanās. Tāpēc pašā Scandic Fusion strādā cilvēki, kuri nemitīgi seko līdzi visiem jauninājumiem un uzņēmuma iekšienē rīko tech meetups jeb sapulces, kur apmainās ar jauniegūtām zināšanām un rīko diskusijas. «Mums jābūt pastāvīgā saskarsmē ar visu jauno. Pretējā gadījumā projekts, kurā izmantota novecojusi metode, būs neveiksmīgs,» paskaidro Vītols. «Mēs nemitīgi domājam, kā zināšanas, ko esam ieguvuši iepriekšējo projektu gaitā, var transformēt jaunos risinājumos. Katram uzņēmumam ir sava esence, mūsu – radīt cilvēkiem bezgalīgi daudz pilnveides iespēju. Mums ir tā laime strādāt pie uzņēmumu izaugsmes.»
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Neatlaidība. Pozitīvisms. Enerģija. Ja strādā enerģiski un ar ieinteresētību, visi darbi izgaismojas un labi sokas.
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Reiz, pabeidzot milzīgu projektu, attapāmies, ka nezinām, ko darīsim rīt. Šajā biznesā ir svarīgi, lai uzņēmumam būtu vairāki projekti vienlaikus, un vīzija, pie kādiem projektiem varētu strādāt nākotnē.
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Esi enerģisks un tici saviem spēkiem! Galvenais ir nezaudēt cerību un enerģiju, strādājot savā uzņēmumā.
Komentāri (26)