Vai atbalstīt trešo Grieķijas glābšanas programmu?
Eiropas Savienības finanšu ministri 14.augustā panāca vienošanos par finanšu palīdzības programmas nosacījumiem Grieķijai, un tagad katras eiro zonas dalībvalsts valdībai vai parlamentam ir jālemj par atbalstu programmai. Pēc ilgajiem mēnešiem, kas tika pavadīti saspringtās diskusijās, vienlaikus Grieķijai atrodoties bīstami tuvu bankrota slieksnim, panāktā vienošanās šķiet būtisks uzlabojums.
Tomēr, ieskatoties vērīgāk, pārlieku lielam optimismam nav pamata. Galvenās un lielākās Grieķijas ekonomiskās problēmas, proti, augsto valdības parāda līmeni un nekonkurētspējīgu ekonomikas struktūru šī programma līdz galam nerisina. Dominē Eiropā jau par klasisku kļuvušais risinājums “extend and pretend” jeb risinājumu atlikšana uz vēlāku laiku, par ko diemžēl maksās ikviens nodokļu maksātājs, tajā skaitā Latvijā.
Visaktuālākā Grieķijas ekonomikas problēma šobrīd ir augstais valdības parāda līmenis.
Vēl 2012. gada beigās tika rēķināts, ka Grieķijas valdības parāda līmenis samazināsies no pašreizējiem vairāk nekā 170% no IKP līdz aptuveni 120% no IKP 2020. gadā. Tomēr jau tagad ir skaidrs, ka šie aprēķini ir bijuši nepamatoti optimistiski. Fiskālās disciplīnas pavājināšanās un jauni ekonomiski satricinājumi, tostarp banku sistēmas darbības apturēšana un pārrobežu maksājumu ierobežošana ievērojami vājinājusi parāda ilgtspēju. Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) analīze liecina, ka Grieķijas valdības parāds jau tuvāko divu gadu laikā pārsniegs 200% no IKP, un pat 2020. gadā tas būs pie 170% no IKP. Ir pilnīgi skaidrs, ka šāds parāda līmenis nav ilgtermiņā uzturams un pilnībā atmaksājams.
Līdz ar to svarīgs ir jautājums: kā tiek plānots nodrošināt Grieķijas parāda ilgtspēju, un kā tas ietekmēs Latviju? Pirmkārt, aizdevumu Grieķijai tiek plānots sniegt ar ļoti zemām, pēc būtības subsidētām procentu likmēm. Tas pats par sevi vēl nebūtu nekas traks, kamēr vien Eiropas Stabilitātes mehānisms (ESM), ar ko ir paredzēts nodrošināt finansējuma piesaisti programmai, saglabās AAA reitingu un spēs aizņemties finanšu tirgos par zemām likmēm.
Otrkārt, un tas ir svarīgāk, Grieķijai plānots aizdot ar ārkārtīgi gariem atmaksas termiņiem un pieļaujot iespēju, ka nākamo 30 gadu laikā Grieķijai varētu tikt piešķirtas kredītu brīvdienas. Proti, Grieķija varētu aizdevējiem vairākas desmitgades nemaksāt ne pamatsummu, ne procentu maksājumus. Tas jau nozīmē ieprogrammētus reālus zaudējumus ESM, kam Grieķijai tik nepieciešamo naudu būs jāaizņemas vērtspapīru tirgū, maksājot par to finanšu tirgus apstākļiem atbilstīgu procentu likmi.
Tātad ticami, ka Latvija un pārējie ESM akcionāri diezgan ilgu laiku būs īpašnieki zaudējumus nesošam uzņēmumam.
Tas nozīmē, ka agrāk vai vēlāk šīm valstīm nāksies veikt papildu iemaksas ESM pamatkapitālā, palielinot savu parāda līmeni, t.i., arī Latvijai būs vēl jāaizņemas starptautiskajos finanšu tirgos, lai finansētu papildu ieguldījumus ESM kapitālā.Turklāt nauda, kas tiks aizdota Grieķijai, turpmāko daudzo gadu laikā neizbēgami zaudēs savu pirktspēju inflācijas dēļ.
Pat pieņemot, ka pēc noteiktā termiņa Grieķija pilnībā nokārtos savas saistības un atdos visu naudu pilnībā un ka šo gadu laikā Eirosistēmai izdosies noturēt inflāciju vidēji 2% robežās, 30 gadu laikā katra aizdotā eiro pirktspēja būs nokritusies par vairāk nekā pusi.
Treškārt, Grieķijas parāda ilgtspējas nodrošināšanai valstī plānots ieviest stingru taupības režīmu vairāku gadu desmitu garumā. Viens no programmas nosacījumiem ir Grieķijas budžeta pārpalikuma pirms procentu maksājumiem ilgstoša uzturēšana 3.5% apmērā, sākot no 2018.gada. Turklāt SVF eksperti secina, ka pat neliela fiskālo nosacījumu mīkstināšana, piemēram, budžeta pārpalikuma ievērošana nevis 3.5%, bet gan 2.5% apmērā, novestu pie nekontrolēta parāda pieauguma tuvāko gadu laikā. Šādu ambiciozu mērķu īstenošana ilgā laika posmā ir izdevusies reti kurai valstij, arī valstīm ar daudz stingrāku fiskālās disciplīnas īstenošanas un ievērošanas vēsturi nekā Grieķijai. Turklāt ticību, ka šis mērķis ir reāli izpildāms Grieķijas gadījumā, būtiski mazina gan pašreizējā Grieķijas premjera, gan bijušā finanšu ministra paziņojumi, ka viņi netic šīs programmas veiksmei. Iespējamais uzticības balsojums un iespējamā valdības maiņa nevairo pārliecību, ka ar apsolīto reformu īstenošanu viss noritēs tik gludi, kā iecerēts.
Tātad par spīti optimistiskajiem programmas pieņēmumiem, Grieķijas valsts maksātnespējas draudi joprojām ir augsti, un tādi tie saglabāsies pārskatāmā nākotnē.
Turklāt augstais parāda līmenis nav vienīgā Grieķijas šī brīža problēma. Arī citām valstīm, piemēram, Īrijai, valdības parāds ir diezgan augsts – 2014.gadā tas sasniedza gandrīz 110% no IKP. Tomēr atšķirībā no Grieķijas tas nerada bažas par valsts maksātspēju. Īrija brīvi spēj aizņemties naudu finanšu tirgos. Atbilde meklējama ekonomikas struktūrā. Īrijai atšķirībā no Grieķijas ir pasaules līmenī konkurētspējīga tautsaimniecības struktūra, un šīs valsts uzņēmumi spēj saražot produktus, kas ir pieprasīti globālajos tirgos. Preču un pakalpojumu eksports 2014.gadā Īrijā bija 112% no IKP, bet Grieķijā – tikai 33% no IKP. Latvijā šis rādītājs ir 58% no IKP. Arī globālajā biznesa vides novērtējumā Doing Business Īrija atrodas 13.vietā, bet Grieķija – 61.vietā. Latvija ir 23.vietā.
Citiem vārdiem, ar pašreizējo nekonkurētspējīgo ekonomikas struktūru Grieķijai nav nekādu izredžu ģenerēt pietiekamus ienākumus, lai spētu norēķināties par valsts parādu.Neizpildot nopietnas strukturālas reformas ekonomikas konkurētspējas paaugstināšanai, šīs izredzes neuzlabosies. Skaidrs, ka šis nav dažos gados paveicams uzdevums, un rezultātus varēs just tikai ilgākā laika posmā.
Tieši tāpēc ir svarīgi, lai pati Grieķijas valdība apzinātos reformu nepieciešamību, pretējā gadījumā to īstenošanas izredzes ir niecīgas.
Pietiekami zīmīgs ir SVF galvenā ekonomista O.Blanšāra atzinums, ka pat iepriekšējā Grieķijas valdība – kura bija vairāk vērsta uz sadarbību ar starptautiskajiem aizdevējiem – neīstenoja vai nepilnīgi īstenoja lielu daļu no apsolītajām reformām. Secinājums ir viens – ja aizņēmējas valsts valdība nevar vai nevēlas veikt solītās reformas, tad, neraugoties uz līgumiem un vienošanos, aizdevējiem un viņu pārstāvjiem nav daudz iespēju situāciju vērst par labu. Ņemot vērā pašreizējās Grieķijas valdības neslēpti skeptisko attieksmi pret šo palīdzības programmu, tā neapšaubāmi nav laba ziņa visiem potenciālajiem programmas finansētājiem.
Ir skaidrs – pretēji tam, kā aizdevuma programma tika īstenota un noslēgta Latvijā, cerības, ka pēc trim programmas gadiem Grieķija spēs patstāvīgi aizņemties tai nepieciešamos līdzekļus finanšu tirgos, ir tuvas nullei. Saglabājoties šādam parāda līmenim, Grieķija ne tuvākajā, ne tālākajā nākotnē nevar cerēt uz procentu likmēm, kas būtu pietuvinātas drošo valstu vērtspapīru jeb AAA līmenim. Savukārt gadījumā, ja Grieķijai par savu parādu nāksies maksāt procentu likmes, kas pārsniedz AAA līmeni, valsts parāds kļūs neatmaksājams, kā to skaidri savā analīzē secina SVF.
Latvijai piedaloties Grieķijas finanšu palīdzības programmā, ir iespējami trīs scenāriji.
Pirmais – sliktākas nekā plānots ekonomiskās situācijas vai valdības nepietiekami stingrās politikas dēļ Grieķijas parāds kļūst neatmaksājams, tas tiek norakstīts, ESM cieš zaudējumus, acīmredzot nepieciešams papildu ieguldījums ESM kapitālā, un Latvijas valdība ir spiesta atkal aizņemties un palielināt savu parādu, lai šo kapitālu nodrošinātu.
Otrais – pēc trim gadiem, kad beidzas esošā programma, Grieķijai ir nepieciešams papildu finansējums esošo saistību segšanai. Ņemot vērā, ka no tirgiem šo finansējumu piesaistīt nebūs iespējams, tas nozīmē vēl vienu palīdzības programmu, kuras nodrošināšanai var būt nepieciešams ESM kapitāla palielinājums, kas savukārt nozīmē papildu aizņemšanās un parāda palielināšanas nepieciešamību arī Latvijā.
Trešais – pat ja Grieķijai papildu finanšu līdzekļi nebūs nepieciešami un, lai tas notiktu, ir jāsakrīt ļoti daudziem labvēlīgiem apstākļiem, fakts, ka nauda tiks aizdota ar ļoti zemām procentu likmēm un tiks atmaksāta tikai pēc 30-40 gadiem, faktiski nozīmē būtisku aizdotās naudas vērtības kritumu un pirktspējas zudumu.
Zaudējumi Latvijai tiešā vai netiešā veidā ir droši ticami jebkurā gadījumā.
Ko darīt?
No vienas puses, nav gandrīz nekādu šaubu, ka pašreizējais Grieķijas valdības parāda līmenis ir pārāk augsts. Līdz ar to nav arī gandrīz nekādu cerību, ka tas jebkad tiks atmaksāts pilnā apmērā. Tas nozīmē tiešus vai netiešus zaudējumus aizdevēju valstu nodokļu maksātājiem. Ja ir vēlme izvairīties no gandrīz drošiem zaudējumiem nākotnē, jauns aizdevums Grieķijai sniedzams tikai tad, kad esošais parāds būs restrukturizēts un atgriezies ilgtermiņā uzturamā līmenī.
No otras puses, diezgan droši var secināt, ka pilntiesīgai eiro zonas dalībvalstij šāda parādu restrukturizācija, kas faktiski nozīmētu nodokļu maksātāju naudas pārdali no vienas eiro zonas dalībvalsts uz citu, pašlaik nav iespējama. Pirmkārt, to neļauj ES līgums. Otrkārt, šāda pārdale radītu bīstamu precedentu, mazinātu budžeta disciplīnu arī pārējās dalībvalstīs un sliktākajā gadījumā iezīmētu eiro zonas pašreizējā fiskālā ietvara pilnīgu iznīcināšanu. Nezīmēšu šo bildi tālāk…
Manuprāt, no ekonomiskā un veselā saprāta viedokļa līdz šim visloģiskākais priekšlikums ir izskanējis no Vācijas finanšu ministra puses.
Tas paredz Grieķijai uz laiku pārtraukt dalību eiro zonā un restrukturizēt parādu līdzīgi, kā to dara citas parādu grūtībās nonākušas valstis.
ES līguma nosacījumi paredz dalībvalsts statusu ar izņēmumiem, Latvija arī atradās izņēmuma stāvoklī pirms eiro ieviešanas. Un tikai tad, kad parāds būs sasniedzis ilgtspējīgu līmeni un – pats galvenais – Grieķijas ekonomika būs kļuvusi pietiekami konkurētspējīga dalībai eiro zonā, Grieķija atkal izietu visu nepieciešamo sagatavošanās procesu un pievienotos eiro. Pašlaik šis priekšlikums ir nolikts tālākā plauktā, tomēr, ņemot vērā pēdējā laika notikumus, nav izslēgts, ka pie tā agrāk vai vēlāk nāksies atgriezties. No Latvijas budžeta un tautsaimniecības viedokļa – jo agrāk, jo labāk!
Autors ir Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes vadītājs.
Komentāri (16)
Absints 18.08.2015. 12.28
Grieķija man atgādina to ātro kredītu izmantotāju, kas, lai atdotu vienu parādu, ņem nākošo. Īstermiņā tiek galā ar grūtībām, bet īstenībā to bedri padara tikai lielāku.
Tas , ka Grieķija parādu nespēs atdot, ir skaidrs. Tas, ka Latvijai tas ir neizdevīgi – arī.
200% no IKP nozīmē to, ka Grieķijai divus pilnus gadus būtu jāstrādā, visu naudu atdodot kreditoriem, pašai nesaņemot neko. Nereāli!
Taču jautājums ir – vai Latvija var nostāties pret citām ES valstīm? Es teiktu, ka nē- Latvijai tad būs reāli zaudējumi. Tāpēc vienīgā izeja ir pārliecināt citas ES valstis piespiest Grieķiju no Eirozonas izstāties. Grieķijai tas noteikti būs sliktāk, nebūs to naivo, kuri tic solījumiem un pagrābties naudu atkal un atkal, bet Eiropas Savienībai, Eirozonai, Latvijai – izdevīgāk.
2
edge_indran > 18.08.2015. 13.22
——-
Ķīps:”(..)Tāpēc vienīgā izeja ir pārliecināt citas ES valstis piespiest…..
http://img12.nnm.me/b/5/e/f/9/93d629a2d2e8c83953a218ad708.jpg
0
valdemir > 18.08.2015. 19.27
Ja Grieķiju izmestu no eirozonas un vairs nebūtu, kam aizdot naudu, tie tugriki bankās sapelētu un pašu augļotāju bērniņi apsprāgtu badā. Un, kas tur bija ar to vācu zemūdeni (vai zemūdenēm), tā taču arī grieķiem vēl jānopērk?
0
andrejs_gr 18.08.2015. 09.36
Jā, “extend and pretend” ir precīzs termins, kas raksturo vadošo ES un tās dalībvalstu amatpersonu mazspēju pieņemt atbildīgus un tālredzīgus lēmumus. Es tiešām nesaprotu šo loģiku un bailes izmest grieķus no eirozonas. Manuprāt viens no veselīgas un dzīvotspējīgas sistēmas pamatelementiem ir tās elastība. Pareizi autors saka – tādu parādu grieķi nespēs atdot nekad mūžā. Būs jānoraksta. Un visi to patiesībā apzinās, tikai izliekas. Un turpinās aizdot, kas beigu beigās tikai vēl vairāk palielinās zaudējumus. Un nevajag te piesaukt “ES solidaritāti”. Grieķijas valdības monetārā politika ilgstoši bija bezatbildīga un netālredzīga, un viņiem, ne mums, ir par to jāmaksā. Neizlēmība un piekāpšanās tikai vājina Eirozonu, jo draud ar domino efektu. Nu, paņems un uzmetīs! Nekas tā nesekmē reformas kā naudas trūkums!
4
edge_indran > andrejs_gr 18.08.2015. 10.54
———andrejs_gr:”(..) Pareizi autors saka – tādu parādu grieķi nespēs atdot nekad mūžā. Būs jānoraksta.”
===============================================================================
Ne pirmo, ne….., pareizi jau filosofe M.Kūle pēc atgriešanās no Atēnām rakstīja:
“Runājot par Otrā pasaules kara izcelšanās iemesliem, parasti izskan tradicionālie skaidrojumi par Hitleru un Staļinu, taču ir arī cits viedoklis – karš bija izdevīgs no finanšu apsvērumiem. Pasaule arī pirms Otrā pasaules kara bija ieslīgusi milzīgos savstarpējos parādos, kas krājās līdz virtuālai bezjēdzībai un daudziem palika par smagu. Karš ir graujošs, bet vienlaikus tas atbrīvo valstis, politiskos un finanšu līderus no parādiem. Ir uzvarētāji un arī zaudētāji, kuriem ir jāmaksā kontribūcijas. Un tā jau ir pilnīgi cita finansiālo attiecību situācija, kas izspēlēta šajā kara spēlē.
Ņemot vērā, ka pasaule no jauna sapinas finanšu attiecību tīklos, nebūtu jābrīnās, ka karš atkal kādam var šķist labs problēmas risinājums, lai attīrītu laukumu. Visiem humānistiem, tajā skaitā filozofiem, ar visu spēku jāstājas pretī tiem, kuros gruzd kara alkas kā problēmu risināšanas līdzeklis.” http://www.lvportals.lv/visi/viedokli/257800-maijakule-jautajums-par-labklajibu-ir-jautajums-par-tas-meru/
0
edge_indran > andrejs_gr 18.08.2015. 13.18
——-
Austras koks:”(..)Tādā vīzē baņķieri kārtējo reizi labi uzvārās uz visas sabiedrības rēķina, jo savu naudiņu dabū atpakaļ, bet nākotnē to nedabū atpakaļ tie, kas tagad aizdevuši :)))”
===============================================================================
Pareizi, auseklīti – nebūs nākotnes, tikai bezgalīga, nejēdzīga šodiena.
Laipni lūgti reālajā Rietumkrātijā!
http://www.skyscraper.org/Pics/wallstreet_banner.jpg
0
edge_indran > andrejs_gr 18.08.2015. 10.44
———Mārtiņš Bitāns:”Dominē Eiropā jau par klasisku kļuvušais risinājums “extend and pretend” jeb risinājumu atlikšana uz vēlāku laiku, par ko diemžēl maksās ikviens nodokļu maksātājs, tajā skaitā Latvijā.”
===============================================================================
“Nerūpējaties par nākamajām paaudzēm, jo tās nevar parūpēties par jums.” F.Haijeks.
Neoliberālisma ideoloģijas panākumu garants, Tečeres, Reigana u.c. bāleliņu-dombrovskiešu īstenotais “veiksmes stāsts” – tagad kļūst par problēmu rašanās cēloni, attīstības bremzētāju. Ko nu darīt, ja nākamā diž-ķibele jau klauvē pie durvīm – un, kas zin, cik postoša tās būs. ASV Valsts departamenta propagandista Fukujamas pasludinātās “vēstures beigas” var neplānoti pāragri iestāties, pat Blūmas kundze var nepaspēt savu 90. gados sākto “misiju” paveikt…
https://www.youtube.com/watch?v=1pkVLqSaahk
0
Austras koks > andrejs_gr 18.08.2015. 12.10
Andrejs_gr: “Pareizi autors saka – tādu parādu grieķi nespēs atdot nekad mūžā. Būs jānoraksta. Un visi to patiesībā apzinās, tikai izliekas. Un turpinās aizdot, kas beigu beigās tikai vēl vairāk palielinās zaudējumus.”
_________________________
Kā nu kuram ar tiem zaudējumiem būs. Var sanākt visādi.
Piemēram (tikai piemēram!!!) – ja nu turpmākie aizdevumi Grieķijai ir no Eiropas (un ne tikai) nodokļu maksātāju naudas (ES un dažādu ES valstu budžeti, centrālo banku naudas, Starptautiskais valūtas fonds), bet Grieķija šos aizņēmumus izmanto, lai atmaksātu naudiņu dažādām starptautiskām privātām bankām un fondiem, kas sapirkušies Grieķijas vērtspapīrus?!?!
Tādā vīzē baņķieri kārtējo reizi labi uzvārās uz visas sabiedrības rēķina, jo savu naudiņu dabū atpakaļ, bet nākotnē to nedabū atpakaļ tie, kas tagad aizdevuši :)))
0
ierados 18.08.2015. 09.20
Kā jebkas Latvijā kļūst par divdabīgu uztvērumu. Nesen iekš radio merkurs gāja vaļā ziņģes par ļauno ES, kas apspiež un izvaro Grieķiju. Ko lai domā politiskais planktons?
0