Vai mazais nomales skolnieks tiks izslēgts no nākotnes sabiedrības?
Skolotāju algu jautājums pērnā gada nogalē bija kļuvis par izglītības aktualitāti Nr.1. Problēma tika plaši diskutēta arī plašsaziņas līdzekļos. Argumenti bija visdažādākie tomēr pieņemams risinājums neveidojās. Skolotāji ar savām prasībām pulcējās piketā pie Saeimas. Situācija arī tagad nav mainījusies. Ministrija sola meklēt risinājumus, skolotāji domā, ka nekas nemainīsies.
Lai līdzekļu ieguldījums attaisnotos, valdība pieprasa sistēmas caurskatāmību. Ministrija to nevar nodrošināt, kamēr nav veikta jauna samaksas modeļa aprobācija. Ko atklāj vai slēpj sevī caurskatāmība? Kādas ir skolotāja darba uzskaites un apmaksas īpatnības?
Teorija
Kā skolotāja darbs ir mērāms un cik objektīvi tas ir salīdzināms ar skolotāja darbu citā sociālajā un kultūras vidē, piemēram, pilsētā un laukos? Cik adekvātas ir darba uzskaites mērvienības – darbā pavadītais laiks, darba daudzums un kvalitāte, no vienas puses, un izglītības kvalitāte kā darba rezultāts, no otras. Mērvienībai ir jāsaista, jāsamēro abas puses. Finansējums tad būtu tas instruments, ar kura palīdzību valsts var adekvāti novērtēt skolotāja darbu, vienlaikus ceļot izglītības kvalitāti.
Līdzšinējā skolotāja darba uzskaites mērvienība bija pedagoģiskā slodze, nedēļā pasniegto kontaktstundu skaits. Jautājums: kāpēc šī mērvienība vairs neapmierina? Neapmierina vienu vai abas puses, vai neapmierinoša ir ieguldījuma un atdeves (izglītības rezultāta) atbilstība?
Skolotājus neapmierina viņu darba zemais valstiskais novērtējums, viņu materiālās un kulturālās izdzīvošanas grūtības. Vai viņu veidotā izglītības kvalitāte valsti apmierina? Risinājumam kaut kādā mērā jāapmierina abas puses – gan valsts prasības izglītības kvalitātē, gan skolotāju normālas dzīves vajadzības. Šāda jautājuma nostādne ienestu zināmu skaidrību gadiem ilgi nerisinātajā problēmā.
Kā ir praktiski?
Līdzšinējā uzskaites mērvienība, pedagoģiskā slodze tomēr ietvēra galveno darāmā darba daudzumu, reizē laiku un tā pedagoģisko saturu. Darba apstākļi, sarežģītības pakāpe, bērnu kontingenta, mācāmā priekšmeta īpatnības utt. katrā gadījumā ir un būs atšķirīgi. Tos iestrādāt atalgojumā ir tīri tehniska problēma.
Jau labu laiku tiek runāts par pedagoģiskās slodzes kā mērvienības nomaiņu tās vietā liekot 40 stundu darba nedēļu. Vai un kas principā mainīsies ar šādu nomaiņu?
Kontaktstundu, gatavošanās un burtnīcu labošanas laiks tiks uzskatīts kā vienādi nozīmīgs. Gan sasniedzamā rezultāta, gan produktivitātes ziņā šie darba komponenti ir visai atšķirīgi. Vai šāds izlīdzinājums uzlabos sistēmas caurskatāmību? Kopīgā darba laika summējošais jeb kvantitatīvais rādītājs manāmi dominēs pār darba kvalitatīvo aspektu. Faktiskais, produktīvā darba daudzums, tā efektivitāte uzskaitīti netiks. Finansējuma kā kvalitātes veidošanas instrumenta loma samazināsies.
Spriežot pēc solītā algu pielikuma, tikai viszemāk atalgotajiem skolotājiem tiek atrasts ne pedagoģiskas, bet sociālas dabas risinājums, kas izglītības kvalitāti tieši neskar.
Minētajā diskusijā kā arguments labākam risinājumam tika minēts arī sociālā taisnīguma princips – par vienādu darbu vienāda samaksa. Netika gan minēts, par kādu tieši vienādību ir runa. Izglītībā par vienādību var runāt tikai darba laika jeb kvantitatīvajā nozīmē un darba specifiku tas neietver. Izglītības situācijas ir neaptverami daudzveidīgas un šajā daudzveidībā arī ir izglītības būtība.
Kvantitatīvais pamatprincips
Ja finansējuma pamatprincips ir „nauda seko skolēnam” (NSS) tad tieši šī principa piemērošanai arī ir noteicoša loma atalgojuma caurskatamībā, jo īpaši pilsētu un lauku skolu finansēšanas atsķirībās.
NSS princips ir tas, kas rada galvenās algu lieluma atšķirības un it kā nevienlīdzību starp pilsētu un lauku skolām. Tomēr skolēnu skaita atšķirība vēl neaptver lietas būtību. Tā arī ir tikai lietas kvantitatīvā puse, kas izvirzās priekšplānā, tā izglītības cilvēcisko saturu saskaldot kvantitātes mērvienībās. Tās summējot, kvalitāte nav sasniedzama.
Kāpēc lauku skola ar mazāku skolēnu skaitu saņem līdzīgu finansējumu kā pilsētas skola ar lielāku skolēnu skaitu? Tiek aizmirsts, ka skolēnu dzīves apstākļi laukos un no tiem izrietošais viņu uzvedības veids, sociālā un kultūras vide skolā ir atšķirīgi un šajos apstākļos izglītības kvalitātes veidošana ir principā citāda.
Daži piemēri no pēdējo gadu prakses. Kāds sestklasnieks ienāk pirmajā stundā ar krietnu nokavēšanos un jau pie klases durvīm skaļi uzsauc: „Vai pusdienas būs?”, tā likdams saprast – ja nebūs, tad viņš tālāk par durvīm nemaz neies. Kādu pedagoģisku sodu vai morālu nosodījumu viņš ir pelnījis, ja šodien viņš vēl nav ēdis brokastis?
Vai arī kāds trešklasnieks, kurš jau kuro dienu nāk uz skolu kurpēs bez zeķēm. Ne jau vasarā, bet vēlā rudenī. Kādu izglītības kvalitāti no viņa var prasīt? Vai arī no piecgadīga zepera, kurš līdz pirmskolas laikam audzis pilnīgi savā vaļā un sagatavošanas klasē nekādi nav piedabūjams darboties grupā kopā ar citiem.
Neviens no skolotāju kvalifikācijas celšanas pasākumiem, kuros piešķir augstās kvalifikācijas pakāpes, nepiedāvā metodes, kā sasniegt labus rezultātus šādos gadījumos. Lauku cilvēku un viņu bērnu dzīves vide un apstākļi šodien ir nesamērojami ar pilsētvidi, bet skolotājam ar to ir jārēķinās un jātiek galā.
Ekonomiskie, sociālie, kultūras faktori, kas veido nozīmīgu izglītības darba daļu, nav kvantitatīvi izmērāmi. Piešķirot finansējumu par jau minētajiem darba kvantitatīvajiem elementiem, tie paliek neredzami. Sociāli ekonomisko un kultūras faktoru valstiskā sasaistē ar izglītības kvalitāti finansējums nevar kalpot kā galvenais instruments. Tam ir jāpilda, pirmkārt, sociālā nodrošinājuma funkcija. Līdz ar to vienkārši caurskatāma risinajuma te nav. Sociālās, ekonomiskās un kultūras problēmas laukos ir jārisina citiem līdzekļiem. Bet patlaban praktiski gan pedagoģiski, gan psiholoģiski tās parādās katrā bērnā kā veselumā individuāli un savdabīgi un ir jārisina ar visiem iespējamiem līdzekļiem tieši skolotājam.
Tajā pat laikā diskusijā bija dzirdams augstas valsts amatpersonas apgalvojums, ka skolotājs tas pats ierēdnis vien ir. Tas tikai liecina par problēmas principiālu neizpratni tieši politikas līmenī.
Arī reģionu un novadu ekonomiskajos centros skolas ir un kļūst arvien daudzskaitlīgākas un skolotāju algas attiecīgi lielākas. Bet šī koncentrēšanās noved pie attālāko pagastu zemas apdzīvotības un mazo lauku skolu likvidacijas nepieciešamības. Veidojas modelis – katedrāles tuksnesī. Demokrātija, kuras būtība ir sadzirdēt katru, te vairs nedarbojas un mazais nomales skolnieks tiek izslēgts no nākotnes sabiedrības. NSS princips te pārvēršas savā pretmetā. Lai saglabātu apdzīvotību kā pamatu kultūrai, te jāpiemēro cita izglītības politika, cita izglītības filozofija, cita domāšanas paradigma, kas šķietamo zaudējumu pārvērstu ieguvumā.
Autors ir izglītības psihologs
Komentāri (12)
DD1 20.03.2015. 09.56
Skolotāju vidū daudz matemātikas, fizikas un informātikas pasniedzēju, arī pārējiem visiem ir Universitātes izglītība. Kur ir viņu konstruktīvie, visaptverošie priekšlikumi izglītības reformēšanai? Domāju, ka garajā vasaras atvaļinājumā vai Ziemassvētku brīvdienu vai pavasara un rudens brīvdienu laikā vajadzētu būt atliku likām laika, lai par to domātu, bet, nē, vieglāk iet uz ielām un svilpt,- dodiet mums lielākas algas vai vismaz sagatavojiet mums tādu izglītības reformu, kas mūs visus apmierina, tikai nemēģiniet ķerties klāt mūsu galvenajam bonusam: 3-4 valsts apmaksātiem atpūtas mēnešiem gadā.
Un vispār skolēniem un viņu vecākiem ir tik daudz problēmu, bet skolotāji par to nerunā, viņus interesē tikai pašu algas.
P.S. Lūdzu piedodiet par skarbajiem vārdiem tie apmēram 10% entuziastu, kam pedagoga darbs ir aicinājums.
2
Viedoklis_lv > DD1 20.03.2015. 10.31
Neeksistē realitātē tādi 4 atvaļinājuma mēneši. Man sieva skolotāja un šai skolēnu brīvlaika dienās viņa iet labot kontroldarbus, gatavot jaunus, sniegt konsultācijas skolēniem, kam vajag palīdzību – vakarā aizbraucu viņai pakaļ un tur viņa sēž strādājam.
Nosauciet tos 4 apmaksātos atvaļinājuma mēnešus. Es zinu tikai tās brīvdienas kad papildus strādā ar kontroldarbu un mājas darbu labošanu.
Lūk tos darbus varētu nodot ārpakalpojumā laukiem, lai sieva varētu brīvdienās atpūsties.
0
DD1 > DD1 20.03.2015. 10.51
> Viedoklis_lv
“Man sieva skolotāja un šai skolēnu brīvlaika dienās viņa iet labot kontroldarbus, gatavot jaunus, sniegt konsultācijas skolēniem, kam vajag palīdzību – vakarā aizbraucu viņai pakaļ un tur viņa sēž strādājam.”
Acīmredzot, Jūsu sieva ir pedagogs pēc sava aicinājuma un pieder pie manis minētajiem 10%. Visu cieņu!
0
solono 19.03.2015. 12.30
Autoram ir liela daļa taisnības. Lauku skolu problēmu varētu risināt, iedalot lauku skolas “citā grozā”. Ar citu mērķi- latviešu tautas izdzīvošana, lauku apdzīvoto vietu ilgtspēja. Plus arī, protams, bērnu izglītošana. Tāpat arī valsts ģimnāzijām būtu vajadzīgs “savs grozs”. Arī tām ir jāizdzīvo gan pašlaik visas skolas virs 4. klases skarošā demogrāfiskā bedre, gan arī lauku reģionos piedāvājot labu izglītību. Izglītībai atvēlētais finansējums jādala pēc mērķiem nevis jāsamet viss vienuviet un tad jābrīnās.
1
edge_indran > solono 19.03.2015. 13.21
——–
Vai mazais nomales skolnieks tiks izslēgts no nākotnes sabiedrības?
===============================================================================
Visa Latvija pamazām kļūst par “nomali” – to jau cilvēki ar jūtīgākajām dvēselēm pirms ceturdaļgadsimta uztvēra, taču, diemžēl, ar prātu (zinātniski) saprast un izskaidrot notiekošo nespēja.
Process turpinās:
” ….Latvija zūd, mīļie draugi. Zeme un cilvēki zūd. Tas ir galvenais. Ko mēs vēl kasāmies? To tikai no mums gaida. Gaida, lai kasāmies un nedarām neko.”
Jānis Streičs: vaina nav Latgalē, vaina ir Rīgā
http://nra.lv/latvija/68426-janis-streics-vaina-nav-latgale-vaina-ir-riga.htm
0
Absints 20.03.2015. 10.13
Vai matemātikas skolotājam, jo tam ir daudz burtnīcu jālabo, ir vairāk jāmaksā, kā fizkultūras skolotājam, kam burtnīcu nav? Cik?
Vai 1. ģimnāzijas labie rezultāti nozīmē to, ka jāmaksā vairāk kā normālai pilsētas skolai, kurai nav ļauts kontingentu atlasīt? Cik lauku skolotājam ir jāmaksā vairāk, par mazāk izdarītu darbu. Cik?
Vai ieviešot jauno modeli “nauda seko skolotājam” necietīs jau tā zemā apmācību kvalitāte?
Vai IZM apzinās, ka ieviešot skolotāju kvalifikāciju, kā apmaksas kritēriju, tā nav nodrošinājusi vienādu iespēju šo kvalifikāciju iegūt (pēdejos gados netika organizēti “vajadzīgie” kursi vajadzīgā skaitā, lielu daļu nebija iespējams apmeklēt loģistikas dēļ)
Vai atbalstot principu “mazās skolas ir jāsaglabā” nodrošinam augstu izglītības kvalitāti tajās? Jeb domājam par darba vietu, “kultūras centru” saglabāšanu, demogrāfijas problēmām? Citiem vārdiem sakot- cik te jautājuma centrā ir skolnieks un viņa apmācība, cik viss pārejais?
IZM pēdejos 25 gados nav izdarījusi nevienu reformu, kurai būtu bijis pozitīvs iznākums. Par to liecina patreizējais bardaks, arī starptautiskie izglītības testu rezultāti no vienas puses, un nepamierinātie skolotāji no otras.
Kur ir garantija, ka šī reforma nebūs tāda?
Pie kam nav jau tā, ka tikai alga ir noteicošais, svarīgs ir skolas stāvoklis, kabinetu iekārtojums, uzskates līdzekļi, ēdināšana, tās kvalitāte, papildus finansējums (kur starp citu iepriekšējā “labā” IZM reforma noņēma) fakultatīvām nodarbībām, pulciņiem. Tagad daudz kur tas notiek uz entuziasma pamata, kāpēc samaksu sākumā nevar novirzīt tur? Stimulēt apmācību struktūras maiņu, ne piespiest skolas nenodrošināt apmācību (vairāk par slodzi strādā nedrīkstēs, tātad stundas klasei x vienkārši nenotiks). Kāpēc piemēram, nevar padomāt par “dzīvokļu” programmu skolotājiem…
Vai IZM apzinās, ka samazinot algas “normālam”, “vidējam” skolotājam, kā tas izskanēja Straujumas paziņojumos, NAV IESPĒJAMS uzlabot izglītības kvalitāti. Protams, kādam jau pieliks, bet tāds piegājiens tikai radīs iekšējus konfliktu, diferenciāciju skolotāju starpā (“man noņēma, lai tev pieliktu…”, kāpēc?). Vai skolnieki, viņu apmācība no tā iegūs? Viennozīmīgi nē! Reforma var būt tikai pielikumu nozīmē, reforma nevar būt samazinājuma-pārdales nozīmē. Vai IZM to apzinās?
Skatījos TV diskusiju. Seile atzina, ka ar skolotāju kvalifikācijas iegūšanas procesu kārtības nav, ka izmērīt skolotāju darba kvalitāti IZM nemāk. Tad kā var būvēt māju (reformu), ja tai ir greizi pamati. Kā?
0