Krievija to tagad izmanto
Jāturpina darbs, lai demonstrētu vienlīdz lielu ne tikai nacisma, bet arī komunisma izvērtējumu un nosodījumu. Jāsekmē atgriešanās no uzvaras svinībām pie kritušo piemiņas karavīru un sabiedrības vēsturiskās samierināšanās ietvarā, uzsvēra Austrumeiropas politikas pētījumu centra valdes priekšsēdētājs, LU Latvijas vēstures institūta vadošais pētnieks Ainārs Lerhis, uzstājoties seminārā „Padomju Savienības tēls Baltijā Otrā pasaules kara laikā,” kas 7.maijā norisinājās Latvijas Okupācijas muzejā.
Latvijas iedzīvotājiem kara gados nebija izvēles savas armijas sastāvā vērsties pret vienu vai otru totalitāro varu un tādējādi saglabāt neatkarīgu valsti. Alternatīvas var izskatīt tikai tagad, raugoties no mūsdienu viedokļa. Situācijā starp divām karojošām lielvalstīm Baltijas valstīm tolaik nebija iespējas izdzīvot, norādīja Krievijas vēsturnieks, literatūrzinātnieks, daudzu grāmatu autors un publicists Boriss Sokolovs, kurš uz dažām dienām ieradies Rīgā un arī uzstājās seminārā.
„Savulaik Latvija kļuva par divu karaspēku savstarpējās karadarbības arēnu. Totalitārās lielvalstis abas ierobežoja cilvēku izvēli. Latvijas neatkarības zaudēšanas brīdī tautai netika paziņotas nekādas vadlīnijas, kā tālāk rīkoties okupācijas apstākļos. Līdz ar to iedzīvotāji rīkojās, kā saprata, kā uzskatīja par vajadzīgu un iespējamu ārkārtīgi nelabvēlīgajā un bīstamajā situācijā”, skaidroja A.Lerhis. Viņš atgādināja, ka, sākoties Vācijas – PSRS karam, daļa Latvijas iedzīvotāju nonāca karojošo lielvalstu militārajos formējumos, no viņu gribas neatkarīgu apstākļu dēļ.
„Karojošo lielvalstu propagandas ietekmes un objektīvas informācijas trūkuma dēļ Latvijas iedzīvotājiem bija sarežģīti izšķirties par lēmumiem. To ietekmēja arī fakts, ka tikai viena okupācijas gada laikā PSRS tēls iedzīvotāju acīs strauji pasliktinājās, kopš okupācijas PSRS veikto politisko, sociālekonomisko un represīvo darbību dēļ. Daļa iedzīvotāju saskatīja politisku tuvredzību pat īslaicīgā sadarbībā ar jebkuru no svešajām varām. Krievija izturas divkosīgi, tagad šos aspektus neņemot vērā, izmanto pretrunīgo un sarežģīto situāciju, lai apvainotu Latvijas iedzīvotājus fašisma atbalstīšanā”, norādīja A. Lerhis.
„Mēs demokrātiskas valsts apstākļos tik ļoti baidāmies no vēstures politizācijas, bet mums pretī darbojas režīms, kur notiek vēstures falsifikācija. Te ir jautājums – kā noturēties pretī tādos nevienlīdzīgos apstākļos? Un, kā pie šāda spiediena panākt vēsturisko samierināšanos?” aktuālos jautājumus uzsver vēsturnieks, Latvijas vēstures institūta direktors un Latvijas Vēstures mazās bibliotēkas atbalsta fonda valdes loceklis Guntis Zemītis.
Latvijas Vēstures mazās bibliotēkas atbalsta fonda valdes priekšsēdētājs, LU Vēstures un filozofijas fakultātes Rietumeiropas un ASV jauno un jaunāko laiku vēstures katedras vadītājs profesors Inesis Feldmanis skaidroja, ka Krievijā un lielā mērā arī Latvijā turpina dominēt uzvarētāju un atbrīvotāju mīts. Taču reti kurš Eiropas vēsturnieks padomju karaspēku uzskata par atbrīvotājiem. Ciešanas, ko sagādāja gan nacistiskais, gan padomju režīms, Austrumeiropā šādu traktējumu padara par pilnīgi izslēgtu. Šie jautājumi Krievijā tiek uzkurināti, lai uzvarētāju un atbrīvotāju mītu uzturētu spēkā. Šis mīts pārņemts no militārās propagandas un padomju historiogrāfijas, kad tam bija savs uzdevums, kā, piemēram, motivēt padomju karavīrus mirt par savu dzimteni, norādīja vēsturnieks.
Mēs nevaram izprast vēsturi, ja turamies pie skatījuma, ka bijis tikai viens ļaunums. Tie tomēr bija divi – gan nacistiskā, gan padomju okupācija. Diez vai uzvaru Otrajā pasaules karā varam uzskatīt par labā uzvaru par ļauno. Tur tomēr bija arī daudz kā ļoti nepatīkama, kas varētu būt apskatāms kara noziegumu kontekstā. Neviens ar baltiem cimdiem tur nedarbojās. Zaudējumi bija ļoti lieli. Gāja bojā liels skaits civiliedzīvotāju, sacīja I.Feldmanis.
Par karu ir jārunā kā par traģēdiju un jāpiemin upuri. Diemžēl cīņa par vienas armijas sakāvi, veicināja otras iekarojumus. Cīnoties citu valstu armijās, attiecīgi – pret otru totalitāro režīmu, gribot negribot sanāca cīnīties par šo valstu interesēm – šādā veidā Latvijas neatkarību nebija iespējams atgūt. Abās armijās pusēs karojošie latvieši bija kara upuri un ķīlnieki. Tāpēc viņi jāpiemin 8.maijā, kā to dara pārējā Eiropā, uzsvēra A.Lerhis.
Semināru „Padomju Savienības tēls Baltijā Otrā pasaules kara laikā” organizēja Latvijas Vēstures mazās bibliotēkas atbalsta fonds kopā ar Latvijas Okupācijas muzeju. Semināra mērķis bija sniegt un aktualizēt informāciju par Latvijas iedzīvotāju situāciju Otrā pasaules kara gados un noskaņojumu divu totalitāro režīmu nomaiņas un to aktīvās represiju politikas apstākļos un to, kādas bija rīcības izvēles iespējas Latvijas iedzīvotājiem kara apstākļos, kad Latvijas valsts de facto vairs nepastāvēja.
Autore ir Latvijas Vēstures mazās bibliotēkas atbalsta fonda mediju un informācijas koordinatore
Komentāri (18)
Jānis Derkusovs 07.05.2014. 23.56
Es izlasīju. Izlasi pats.
Arāja banda ir izņēmums, kas apstiprina likumu. Turklāt Arājs pēc mātes bija baltvācietis, kas arī bija viens no iemesliem, kāpēc nacisti viņam uzticējās.
Un tie noslepkavotie ebreji, starp citu bija Latvijas pilsoņi-kuriem nebija izvēles, tāpat kā tiem latviešiem, ko deportēja krievi, vai iesauca leģionā vācieši , vai savā armijā krievi.
Es ticu, ja Latvija būtu atguvusi neatkarību 1945.gada 8.maijā nevis nokļuvusi zem padomju okupācijas-Latvijas valsts būtu tiesājusi visus Arāja bandas vai citus noziedzniekus pret cilvēci par savu, Latvijas, pilsoņu slepkavībām.
Tie, kuri tika nogalināti bija ebreji pēc etniskās izcelšanās, bet Latvijas pilsoņi pēc valstiskās piederības.
Un latvieši būtu tikuši skaidrībā par notikušo.Tāpat kā holokausta pētīšanai savu dzīvi veltīja Andrievs Ezergailis. Latvietis, starp citu.
2
Inese > Jānis Derkusovs 08.05.2014. 00.47
Arāja banda nebija izņēmums:
Krievijas Atbrīvošanas armijas (KAA) aizmugures īpašo uzdevumu virsnieka poručika V. Baltiņa ziņojums KAA pārstāvim Rīgā pulkvedim V. Pozdņakovam 1944. gada 26. maijā:
“1943. gada decembra vidū dienesta lietās man (kopā ar vairākiem līdzstrādniekiem) nācās būt Baltkrievijas rajonā (bij. Vitebskas guberņa) Kņazevas (Krasnoje), Barsuku, Rozaļino u.c. sādžās. Šīs sādžas bija ieņēmušas vācu daļas, kas izturējās pret iedzīvotājiem gluži ciešami, bet, kad tās nomainīja latviešu SS daļas, uzreiz sākās briesmīgs terors bez jebkāda pamata. Iedzīvotājiem naktīs nācās bēgt mežos, sedzoties ar palagiem (maskējoties sniegā apšaudes laikā). Ap šīm sādžām bija daudz sieviešu un vecu cilvēku līķu. No iedzīvotājiem es uzzināju, ka ar šīm nejēdzībām ir nodarbojušās latviešu SS.
1944. gada 23. aprīlī man nācās būt Moročkovas sādžā. Tā visa bija nodedzināta. Pagrabos dzīvoja esesieši. Manas ierašanās dienā viņi bija jānomaina vācu daļai, taču man tomēr izdevās parunāties latviešu valodā ar dažiem esesiešiem, kuru uzvārdus es nezinu. Es pajautāju vienam no viņiem, kādēļ ap sādžu ir nogalināto sieviešu, vecu cilvēku un bērnu līķi, simtiem neapglabātu līķu, kā arī nogalinātie zirgi. Gaisā bija stipra līķu smaka. Atbilde bija šāda:
“Mēs viņus nogalinājām, lai iznīcinātu pēc iespējas vairāk krievu.”
Pēc tam seržants aizveda mani pie nodegušas mājas. Tur gulēja daži apdeguši, pa pusei ar zemi apbērti līķi. “Bet šos,” viņš teica, “mēs sadedzinājām dzīvus…” Kad šī latviešu daļa aizgāja, par piegulētajām paņēma līdzi vairākas krievu sievietes un meitenes. Viņu pienākums bija mazgāt zaldātu veļu, kurināt pirtis, uzkopt telpas utt.
… Maija sākumā Kobiļņiku sādžas rajonā kādā ieplakā mēs redzējām apmēram 3000 nošautu zemnieku līķu, pārsvarā sievietes un bērnus. Dzīvi palikušie iedzīvotāji pastāstīja, ka ar šaušanu nodarbojās “cilvēki, kas saprata krieviski, ar galvaskausu uz formas cepurēm un sarkanbaltsarkanu karodziņu uz kreisās piedurknes” – latviešu SS.
Neatceros sādžas nosaukumu, kurā manu uzmanību saistīja mušu pūlis, kas riņķoja virs koka mucas. Ieskatījies mucā, es ieraudzīju nogrieztas vīriešu galvas. Dažas bija ar ūsām un bārdu. Sādžas tuvumā mēs atradām ne mazums nošauto zemnieku līķu. Pēc sarunas ar dzīvi palikušajiem iedzīvotājiem mums nebija nekādu šaubu par to, ka arī šeit darbojies latviešu SS, kas demonstrēja savu vīrišķību un bezbailību, izrēķinoties ar neaizsargātiem iedzīvotājiem.
Viss pārējais, ko viņi bija pastrādājuši, šķiet nenozīmīgs salīdzinājumā ar to šausmīgo mucu un mājā dzīvi sadedzinātām sievietēm.”
(c) Latvija Otrajā pasaules karā. (Starpatautiskās konferences materiāli. 1999. gada 14. – 15. jūnijs, Rīga).
Latvijas vēsturnieku komisijas raksti. 1. sējums
Latvijas vēstures institūta apgāds
Rīga, 2000
0
esmeralda_se > Jānis Derkusovs 08.05.2014. 01.06
Ločmel, tu atkārtojies. Cita materiāla tev nav, kā vien šis diezgan apšaubāmais vienas personas savārstījums? Jums, vabuļiem taču KAA ir gandrīz tas pats, kas banderovci un SS, kā nekā nepareizajā pusē karoja?
>>>Krievijas Atbrīvošanas armijas (KAA) aizmugures īpašo uzdevumu virsnieka poručika V. Baltiņa ziņojums KAA pārstāvim Rīgā pulkvedim V. Pozdņakovam 1944. gada 26. maijā>>>
Atkārtošos arī es, un ieteikšu palasīt kaut vai šo, tur pilns ar atsaucēm un foto.
Izlasi kaut vai šo rindkopu, mūdzi, un aizveries:
>>>Following the Red Army’s capture of Berlin in 1945, Soviet troops raped German women and girls as young as eight years old.[73] Estimates of the total number of victims range from tens of thousands to two million.>>>
http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_war_crimes
Tu zini, ko nozīmē “two million”???
0
esmeralda_se 08.05.2014. 01.17
Vēl, ločmel, par šo palasi, arī ar foto un starptautisku ekspertu liecībām:
https://www.google.lv/#q=Nemmersdorf+massacre
1
Malda > esmeralda_se 08.05.2014. 18.08
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B5_%D1%83%D0%B1%D0%B8%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE_%D0%B2_%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%B3%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B5
Njā, rīt svinēs šo sivētu “uzvaras”.
0
jeers 08.05.2014. 11.00
Ko jūs iesaistāties diskusijās ar to klaunu kooperatīvu zem vārda ločmelis?! Tiem mēsliem jau tikai viens mērķis, pievērst savai smirdoņai uzmanību
0