Sedlenieks uzskata, ka sabiedrības reakcija nebūt nenozīmē, ka esam kļuvuši labāki vai vienotāki
Traģēdija Zolitūdes lielveikalā “Maxima” ir mobilizējusi sabiedrību nesavtīgi palīdzēt līdzcilvēkiem, bet sabiedrība pati nav mainījusies, uzskata sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.
“Skaidrs, ka izmainās konkrētā rīcība, un cilvēki vienmēr šādās situācijās mobilizējas un palīdz cits citam pēc citiem principiem, kā tas notiek ikdienas dzīvē, respektīvi, cilvēki palīdz nesavtīgi un negaidot par to nekādu samaksu vai atlīdzinājumu. Tas ir tāds īpašs gadījums, kurā tiek mobilizēti visi spēki, lai ar to tiktu galā. Tas nenozīmē, ka pēkšņi mūsu sabiedrība ir kļuvusi kaut kā labāka vai vienotāka. […] Tas nav mainījis pašu sabiedrību,” aģentūrai LETA teica Sedlenieks.
Tās nebūs ilgtermiņa izmaiņas, lai arī patlaban cilvēki vairāk pievērš uzmanību arī savai drošībai, norāda Sedlenieks. “Briesmas no nekvalitatīvas signalizācijas vai nekvalitatīvas celtniecības mums arī iepriekš bija tieši tādas pašas kā tagad, bet tagad ir kaut kas noticis, un sākam pievērst lielāku uzmanību,” viņš atbild, jautāts, vai šis gadījums veicinājis cilvēkus vairāk pievērst uzmanību savai drošībai un neignorēt trauksmes signalizāciju.
Sedlenieks domā, ka pēc šā notikuma cilvēki dosies apdrošināt savu dzīvību, veselību un tāpat, ieejot veikalā, skatīsies uz griestiem. “Tādā ziņā tas, protams, ietekmē mūsu konkrēto rīcību šajā mirklī. Tas kādu laiku turpināsies un pēc tam atkal kļūs daudz mazāk nozīmīgs,” uzskata eksperts. Viņš norāda, ka šī tendence ir pārejoša, jo dzīve turpināsies un nāks citas prioritātes.
Taujāts, vai notikusī traģēdija varētu pamudināt būvniecības nozarēs strādājošos atbildīgāk un kvalitatīvāk veikt savus darbus, Sedlenieks arī domā, kas tas varētu būt īslaicīgi. Viņaprāt, šo laiku būtu jāizmanto, lai veiktu kādas nopietnākas izmaiņas šīs jomas sakārtošanā, kuras jau sen bijušas nepieciešamas, bet daudzi to nav novērtējuši. Sedlenieks ir pārliecināts, ka būvniecībā tradicionālie tirgus mehānismi nedarbojas.
Šis arī nav pirmais un vienīgais gadījums, kad notikusi kāda traģēdija un sabiedrība mobilizējusies. “Tas vienmēr ir īslaicīgs mirklis, tas nevar pastāvēt mūžīgi, ka cilvēki strādā dienām un naktīm, atdod visu, ko viņi var, lai situāciju konkrētajā mirklī normalizētu, un tad, kad dzīve ieies normālās sliedēs, vairāk vai mazāk viss atgriezīsies ierastajā lietu kārtībā,” piebilda sociālantropologs.
21.novembrī, iebrūkot lielveikala “Maxima” griestiem, Zolitūdē, bojā gāja 54 cilvēki, tai skaitā trīs ugunsdzēsēji, bet vēl vairāki desmiti guva smagus savainojumus.
Zolitūdes traģēdijā cietušo un viņu tuvinieku atbalstam līdz pirmdienai saziedoti vairāk nekā 370 000 latu.
Komentāri (20)
ilmisimo 25.11.2013. 16.57
Vai Sedlenieks arī pastāstīja, ka ūdens ir slapjš un saule lec austrumos?
2
Kaspars Špūle > ilmisimo 25.11.2013. 17.11
Ja kāds paprasīs, gan jau ka pastāstīs.
Un nebrīnīšos, ja paprasīs.
0
ievuliitis > ilmisimo 25.11.2013. 17.32
Jā, šis ir tas gadījums, ko krieviski sauc “безпроигрышный вариант”. Iespēja atgādināt par sevi, kā dižu šīs jomas speciālistu, un – pie viena – pārbaudīt, vai cilvēki jau IR piemirsuši viņa Preambulas noriešanu. Nē, Sedlenieka kungs, nav piemirsuši.
0
dro 25.11.2013. 17.46
Kremlīnu ideju izdresēts aprobežots kvaukšķis, šodien solo bez IR bekvokāla:)
0
inesite15 25.11.2013. 16.41
“Es aicinātu katru pārdomāt, ko viņš ir darījis, kā rīkojies, lai mēs varētu pēc šīm sērām sākt praktiski rīkoties …”
– un vēl – pārdomāt un pastāstīt ļaužiem par to, kā katrs pats PIRMS sērām praktiski rīkojies….
0