Izglītības ministra biroja vadītāja Kononova šo nosodāmo praksi – slēgt līgumus un tam tērēt nodokļu maksātāju naudu – apguvusi darbā Rīgas domē
Vjačeslava Dombrovska (RP) vadītā Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) nopirkusi reklāmas četros medijos uz četriem mēnešiem, šim nolūkam tērējot nepilnus 22 000 latu, ziņo raidījums “Nekā personīga”.
Pirms divām nedēļām slēgts pakalpojumu līgums ar “Latvijas Avīzi”. Līguma summa ir 6050 lati. Laikraksts apņemas publicēt sešus rakstus, ministrija – sniegt savus norādījumus, par ko šīs publikācijas būs.
Līdzīgs darījums slēgts ar interneta portālu “sportacentrs” par vairāk nekā 3000 latu. Reklāmu ministrija publicējusi laikrakstā “Neatkarīgā”, vēsta LETA.
Apjomīgākais līgums ministrijai ir ar “Radio SWH”. Darījuma būtība – radio apņemas veidot 24 ziņu raidījumus un 24 autorraidījumus par izglītības procesiem Latvijā. Ministrija dos priekšlikumus par saturu un dalībniekiem, un radio pretī sola nodrošināt augstu žurnālistisko līmeni.
Pirmie apmaksātie raksti jau nopublicēti. Tajos stāstīts, ka turpinās jauniešu uzņemšana Eiropas sociālā fonda atbalstītajās profesionālajās izglītības programmās. Un sekmīgākie audzēkņi var tikt pie 80 latu stipendijas.
SWH grupas pārraidītajās radio ziņās arī runāts par profesionālo izglītību. Bijušas intervijas ar skolotājiem, audzēkņiem, uzņēmējiem.
Reformu partijas dibinātājs Valdis Zatlers neko sliktu šajos līgumos nesaskata. Par to, ka likums nemaz neļauj sponsorēt ziņu raidījumus, nezina ne Zatlers, ne izglītības ministrs. Zatlers tikai sūdzas, ka politiķiem esot mazas iespējas izklāstīt savu politiku medijos.
Līgumi ar medijiem un iespēja sevi popularizēt pirms vēlēšanām, netērējot paša, bet nodokļu maksātāju naudu, – tas līdz šim bija Rīgas abu pirmo personu Nila Ušakova (SC) un Andra Amerika (GKR) rokraksts.
Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica” saskaitīja, ka pērn reklāmas pakalpojumiem Rīgas dome un tās lielākie uzņēmumi atvēlēja vismaz 600 000 latu. Persona domē, kas savulaik koordinēja līgumus ar medijiem, bija mēra preses sekretāre Anna Kononova. Pēc strīda ar Ušakovu Kononova pārgāja strādāt pie Reformu partijas un pašlaik ir ministra Dombrovska biroja vadītāja. Viņas vīza ir arī uz Izglītības un zinātnes ministrijas līgumiem.
Raidījums apgalvo, ka izglītības popularizēšana nav noslēgto darījumu vienīgais mērķis. Ar šo līgumu palīdzību Kononova centusies panākt lielāku mediju labvēlību Reformu partijas ministriem. Neoficiāla informācija liecina, Kononova gādājusi, lai ministrus uzaicina uz iecienīto raidījumu “Ar dziesmu par dzīvi”. Dažas nedēļas pēc līguma ar “Radio SWH” noslēgšanu radio studijā brīvā un nepiespiestā gaisotnē viesojās ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
IZM pasūtītajiem raidījumiem un publikācijām jāparādās līdz šā gada beigām. Vai līdzīgus līgumus slēgs arī nākamgad, būšot atkarīgs no reklamēšanās atdeves. Dombrovskis kategoriski noraida, ka budžeta nauda tādā veidā varētu tikt izmantota viņa priekšvēlēšanu kampaņai. “Tas nav ne ar kādām vēlēšanām saistīts, runa ir, lai mēs varētu sasniegt savus mērķus un komunicēt ar sabiedrību,” raidījumā uzsver ministrs.
“Nekā personīga” aptaujāja citas ministrijas un noskaidroja, ka Ārlietu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības un Veselības ministrijām ir līgumi ar medijiem par Eiropas tēmu popularizēšanu kopumā par nepilniem 57 000 latu. Sižetus un reklāmas laukumus apmaksā no Eiropas programmām un fondiem. Izglītības un zinātnes ministrija pašlaik ir vienīgā, kas par budžeta naudu pērk saturu medijos.
Komentāri (18)
Andris 22.09.2013. 21.28
Tik tālu nu esam: Latvijas pērkamā žurnālistika, kā tagad moderni sacīt, rullē. Par nodokļu maksātāju naudu – pa viņu smadzenēm. Kādreiz, arhaiskajās sendiemās, žurnālistu cunfte lepojās, ka ir godīga – neatkarīga ne no partiju diktāta, ne kāda/kādas partijas naudasmaka.
Vai pašreizējo situāciju nesauc par degradāciju vai, ja tīk, prostitūciju?
0
silvija_vitina 23.09.2013. 05.57
Kononova acīmredzot ir “šaura profila speciāliste”, kas ir apguvusi taciņu pie medijiem un citur nekur nemēdz iet un neko citu arī nezina. Tā tas bija ušaka gadījumā, tā tas ir tagad.
Man gan jautājums mēdijiem – ja jau tiek celta aktuāla tēma – šajā gadījumā prof. izglītība – tad bez maksāšanas par to tomēr nerakstīs ni-un-ni?
No otras puses, vai prof. izglītība kļūs labāka, ja par to būs sameistaroti slavinoši raksti un visa nauda būs aizgājusi reklāmai, nevis pašas sistēmas uzlabošanai?
2
piziks > silvija_vitina 23.09.2013. 09.59
Tradutrice, šoreiz par Tava viedokļa atbilstību ikdienas īstenībām ļoti šaubos. Cik daudz šajos laikos sabiedrība vispār zina, kas notiek profesionālās izglītības iestādēs? Ja Tev parādītu bez titriem kādu, par ES naudu pārbūvētu profeni, ar jaunākās paaudzes tehniku, … vai droši zini, ka Tu spētu atšķirt moderna biznesa privātražotni no attiecīgi sakārtotās/advancētās skolas “darbnīcām”? Kāpēc, — da vienkārši tādēļ, ka labās ziņas mediji nemāk ne piedāvāt, ne pārdot: labo ziņu tirgošanai žurnālistu lomu spēl’tājiem vajadzētu vairāk prāta, bet mediju īpāsniekiem tas nozīmētu lielāku sensāciju pašizmaksu.
Cita lieta = dzeltemna medija ieņēmumi par reklāmpleķi blakus nohakarētai Egles bistei. :)
0
silvija_vitina > silvija_vitina 23.09.2013. 10.06
pretjautājums – vai mēdijuprāt ziņa ir ziņa tikai tad, ja par to kāds ir samaksājis?
vai valsts pārvaldei ir vēl jātērē līdzekļi reklāmai(!), nevis smagi jāstrādā, lai savus darba augļus DARĪTU ZINĀMUS sabiedrībai?
0
piziks 23.09.2013. 09.30
IR portāla komentkolēģi, vienvirziena putošanos labi esat sākuši. Tikmēr šorīt http://www.diena.lv/latvija/viedokli/dreimane-ministrijas-par-savam-iecerem-sabiedribai-stasta-nepietiekami-un-neizskaidro-14025772
Elita Dreimane sūdzas, ka ministrijas neskaidro savus viedokļus un nodomus sabiedrībai.
Te — IR komentos — faktiski vajadzētu vētīt, cik taisnīgu komunikācijas ar sabiedrību vajadzību piepildīs IZM līgums ar radioswh, — izskatās, ka uz nepietiekamās komunikācijas problēmas rēķina Vj. Dombrovskis un Demitera zatlertankisti bez sarkanajām līnijām Annu”skas Kononovas vadībā sabiedrību tomēr muļķo. “Arz dziesmu par dzīvi” Pavļuts skanēja interesanti uz izklaidējoši, pašreklāmiski tirgoja virspusēju šarmu, bet Pavļutam neviens nepavaicāja neko patiesi interesantu, ko varētu pateikt īsts ekonomikas ministrs, kaut izklaidējošā radīklī.
Tai pašā radioswh iepriekš Māra Zandera sarunas ar Ameriku — pārsvarā (?) tiešajā ēterā — bija lietišķuma ziņā nesalīdzināmi konstruktīvākas, jo informējošākas, — Ameriks, protams, nav tas, kurš IR slejās kādam patiks politiski, toties neviens Vienotības deputāts nav dzirdēts par Rīgas miesta saimnieciskajām lietām runājam un uz klausītāju zvaniem atbildam tik lietišķi un precīzi. Tikko tika pieminētas konkrētas problēmadreses pilsētā, Ameriks visai precīzi varēja reaģēt.
4
ligakalnina > piziks 23.09.2013. 10.48
Piekrītu OT – kas liedz “latviskajām” partijām darīt to pašu, nevis tikai vaimanāt par ļauno SC?
Un tas, ka SC tās daudz kur apspēlē, arī taisnība.
Protams, var to saukt par populismu, bet, var arī saukt par gudru taktiku.
Tāpēc jau vienīgais, kas vēl paliek “latviskām” partijām – vēršanās pie “nacionalām” jūtām, izveidot normālu PR tās nav spējīgas.
0
piziks > piziks 23.09.2013. 10.23
Tradutrice, — sīkas manipulācijas vai normāla sagatvošanās = tas viss ir iespējams, tomēr Zandera sarunas (arī ar Ameriku) bija rīdziniekiem informatīvas. Tas nav tikai mans viedoklis, — sarunām vispār pievērsu uzmanību tieši pēc tam, kad sakarīgi pazīņas, kam nekad nav bijis mīļš ne Šlesers, ne Ameriks, ne Ušakovs, sāka runāt, ka Rīgas Dome ar Zandera un Amerika r-swh šoviem apspēlē “latviskās” pareizpartijas gan taktiski un stratēģiski, turklāt pa to pašu reklāmai līdzīgo taciņu, ko citiem savulaik/agrāk ierādīja Lemberga Ventspils dome ar tūrisma reklāmām Latvijas TV1…
0
silvija_vitina > piziks 23.09.2013. 10.00
par Ameriku – vai tu domā, ka šie jautājumi nebija iepriekš saskaņoti? Tu TIEŠĀM domā, ka Ameriks ir tāds viszinītis, ka zina, kurā iekšpagalmā kas, kad un par cik ir/nav izdarīts?
Ameriks ir ārkārtīgi lietišķs un konstruktīvs tikai tad, ja zina jautājumu un var uz to savlaicīgi sagatavoties. Ja jautājums ir pēkšņs, arī tad viņam, kā zināms, ir visai universāla atbilde (aptuveni citēju): “ja es pats personīgi iedziļināšos visos jautājumos, man neatliks laika strādāt rīdzinieku labā” :)))
0
silvija_vitina > piziks 23.09.2013. 09.44
vai, piemēram, swh “ar dziesmu pa dzīvi” formāts VISPĀR paredz maksas raidlaiku? vai tas nozīmē, ka visi, kas tur līdz šim ir piedalījušies, paši (vai viņu vārdā citi) ir maksājuši???
Vai, piem., par EP “balss” Godmaņa prātuļojumiem arī ir maksāts?
Vai, piem., uz swh tiek aicināti, tiek pieminēti tikai “maksātspējīgie”?
Jautājums ir vispārīgs, swh var aizstāt ar jebkura cita medija nosaukumu.
0