Baltijas valstis, Somija un Polija vienojas par "Rail Baltica" kopuzņēmumu • IR.lv

Baltijas valstis, Somija un Polija vienojas par “Rail Baltica” kopuzņēmumu

45
Foto: Evija Trifanova, LETA

Piecu valstu transporta ministri kopīgu deklarāciju parakstīs septembrī

Igaunijas, Latvijas, Lietuvas, Somijas un Polijas pārstāvji otrdienas vakarā Briselē panākuši vienošanos par kopuzņēmuma “Rail Baltica” izveidi, vēsta laikraksts “Postimees Online”.

Šo piecu valstu transporta ministriem kopīgo deklarāciju plānots parakstīt neoficiālā transporta padomes sanāksmē septembrī, kas norisināsies Viļņā.

“Rail Baltica” kopuzņēmuma mērķis ir koordinēt gatavošanās darbus dzelzceļa līnijas būvniecībai, tai skaitā gatavot projekta finanšu pieteikumus Eiropas Komisijai, saskaņot likumdošanu, izstrādāt projekta biznesa plānu un veikt citus pasākumus.

Otrdienas vakarā nolemts, ka katrā no Baltijas valstīm “Rail Baltic” infrastruktūra piederēs tai valstij, kurā tā atrodas. Savukārt katrs akcionārs nākamo gadu laikā projektam atvēlēs 650 000 eiro (455 000 latu) gadā.

Igaunijas ekonomikas un komunikāciju ministrs Juhans Parts norāda, ka ļoti augstu vērtē šo vienošanos saistībā ar “Rail Baltica” projektu. Kopuzņēmums sākotnēji piederēs Baltijas valstīm, bet Somija un Polija tam var pievienoties, ziņo LETA.

Satiksmes ministrijā norāda, ka, neskatoties uz iepriekšējo Lietuvas amatpersonu kavēšanos ar kopuzņēmuma veidošanu, ar patlaban panākto vienošanos jau esot sperts solis uz priekšu un, ja visas puses turpinās operatīvi strādāt un kopuzņēmuma dibināšana turpināsies raiti, plānots, ka viss tomēr notiks paredzētajā laikā. Nākamā darba grupas sanāksme paredzēta 29.augustā Viļņā, bet parakstīšana 16.septembrī Viļņā neformālā Transporta ministru padomē.

Satiksmes ministrijā skaidro, ka kopuzņēmumu plānots izveidot iespējami drīz, lai tas varētu iesniegt projekta pieteikumu finansējuma instrumentam transporta nozarei “ConnectingEuropeFacility” (CEF), un jau pēc 2015.gada jaunveidojamais uzņēmums būtu gatavs organizēt jaunas, Eiropas standarta platuma (1435 milimetri) dzelzceļa līnijas būvniecību un “Rail Baltica” projekta praktisko realizāciju kopumā. Savukārt pēc līnijas uzbūvēšanas tas varētu kļūt arī par šīs dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju.

Projekts “Rail Baltica” esot viens no nozīmīgākajiem Satiksmes ministrijas (SM) pārziņā plānotajiem transporta infrastruktūras attīstības projektiem, un patlaban Latvijā turpinās iepirkuma procedūras ietvaros saņemto piedāvājumu vērtēšana detalizētas tehniskās izpētes un ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanai.

“Rail Baltica” projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro (880 miljonus latu), bet visās trīs Baltijas valstīs kopā – 3,68 miljardus eiro (2,56 miljardus latu). Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta, ko dēvē par “Rail Baltica 2” projektu, izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas – no 2020.gada.

 

Komentāri (45)

Andis 31.07.2013. 13.59

Šo nevajag uztvert kā īstermiņa projektu bet gan ilgtermiņa. Īstermiņā tam būs mīnusi, jo nav ne tik daudz pasažieru, lai tas atmaksātos, ne arī kravu plūsmas virzieni tie svarīgākie.
Taču ilgtermiņā ir pavisam citādi – tas ļauj pārkārtot pat Latvijas telpisko plānojumu, no Austrumu-Rietumu “tilta” uz eiropeiskāku, ar Eiropu tiešāk saistītu ekonomiku. Ir arī jāiet līdzi laikam – tās valstis, kas nebūs iekļautas Eiropas ātrgaitas vilcienu tīklā, jau pēc gadiem piecpadsmit būs neglābjama province.

+17
-2
Atbildēt

12

    andris902 > Andis 31.07.2013. 14.22

    …..par projektu – gandarījums…tikai….vai kāds ir arī parēķinājis uzturēšanas izmaksas un dotācijas, kas tiks prasītas no valsts, kad projekts būs īstenots?….

    +1
    -10
    Atbildēt

    0

    andris902 > Andis 31.07.2013. 23.07

    …mīnusiņu licēji, patiešām, sagādā nebeidzamu jautrību – pēc dažiem gadiem pūtīs Jērikas bazūnes, ka nevienam nav izskaidrotas izmaksas, visi zagļi, pērkami, uzšķēržami, apkrāpuši tautu utt. …tāpat kā šodienas gadījumā ar Liepājas metalurgu…. :)

    0
    -5
    Atbildēt

    0

    andris902 > Andis 31.07.2013. 19.45

    ….paldies, Gati!…un…kādi tie cipariņi izskatās?…tā nav piesiešanās vai kasīšanās no manas puses – domāju – daudziem, ne tikai man, to uzzināt būtu interesanti….

    +1
    -5
    Atbildēt

    0

    andris902 > Andis 31.07.2013. 19.06

    ….Gati…projekta realizācijai aprēķini veikti, Eiropas naudiņas saskaitītas, iepirkums izsludināts – OK! – viss kārtībā!…projekts mūsu valstij vajadzīgs un atbalstāms….taču…mani interesē tālākais = infrastruktūras uzturēšanas izdevumi, valsts dotācijas pārvadājumiem (šķiet, šobrīd pasažieru pārvadājumus dotē no kravu pārvadājumiem)…..kā sadalīsies izmaksas…cik tas prasīs no valsts budžeta….gribētu rast atbildes uz šiem jautājumiem….

    …negribētos, lai atkārtojas situācija līdzīga Gaismas pilij – uzcēlām!… bet kādas būs ikgadējās uzturēšanas izmaksas?…kāds zina atbildi?….

    0
    -4
    Atbildēt

    0

    garausiitis > Andis 31.07.2013. 23.21

    … plusiņu , mīnusiņu licēju zināšanai plānotās dotācijas ir 100 mio katru gadu :)

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    andris902 > Andis 31.07.2013. 23.52

    -“100 mio katru gadu…”
    —————–

    ….mjā…..

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    Andis > Andis 31.07.2013. 19.24

    Atbilde zanEi: Tā taču ir katra projekta ekonomisko aprēķinu sastāvdaļa. Man, kā projektu cilvēkam tas laikam tik pašsaprotami, kā uzvilkt kurpes, uz darbu ejot. Tāpēc tā skaidri uzreiz nepateicu. Ir, ir arī patreizējā AECOM pētījumā tādi aprēķini.
    P.S. Nu kāda jēga Zanei likt mīnusiņus. Vai lbaāk būtu, ja cilvēki Latvijā par šādām lietām vispār neuzdotu jautājumus?

    +2
    -3
    Atbildēt

    0

    efeja60 > Andis 31.07.2013. 23.42

    No Latvijas? Tas taču sīkums!

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Andis > Andis 31.07.2013. 21.13

    AECOM darbu nav laika internetā meklēt, bet, protams, ka tie cipariņi bija pozitīvi.
    Pašam, kā konsultantam strādājot, gan skaidrs, ka tā matemātika ir visai stiepjama, var vienu faktoriņu ņemt vērā un citu neņemt un izdarīt tik smalki, ka no malas būs grūti piekasīties. Godprātīgam konsultantam to vienkārši jācenšas darīt pēc savas labākās sirdsapziņas.
    Un vēl – patiesībā nākotni (t.i. ieņēmumus un izdevumus no neeksistējoša dzelzceļa) jau būtībā paredzēt neviens nevar. Varbūt pēc divdesmit gadiem visi teleportēsies un vienīgā jēga no dzelzceļa būs surminatoru (kaut kas tagad vēl neizdomāts, bez kā dzīve nākotnē nebūs iedomājama) pārvadājumi starp Mongoliju un Skotiju.

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    efeja60 > Andis 31.07.2013. 17.53

    Skolām arī ir lieli izdevumi. Kā teica viens IZM ierēdnis, skolas nav rentablas.

    +4
    -1
    Atbildēt

    0

    efeja60 > Andis 31.07.2013. 19.18

    Ja var airbaltic iegrūst 100 miljonus, biodīzelī 70 miljonus, Liepājas metalurgā 67 miljonus, parexā miljardu, TEC gāzes turbīnā 400 miljonus, tad tādu sīkumu kā railbaltic ar spēsim uzturēt. Esam bagāta valsts.

    +6
    0
    Atbildēt

    0

    Andis > Andis 31.07.2013. 15.22

    Sākotnējā līmenī ir parēķināts, pašlaik tā kā vajadzētu iet uz beigām iepirkumam par detālāku izpēti Latvijas teritorijas daļā: http://www.iub.gov.lv/pvs/show/321083

    Būtu jau jocīgi, ja Eiropas naudas tiktu dotas bez izpētēm.

    +7
    0
    Atbildēt

    0

alexander 31.07.2013. 12.53

Šī ir tiešām laba ziņa, Latvijai būs iespēja iekļauties Eiropas dzelzceļa tīklā un kļūt ērtāk pieejamai un atvērtai turpmākiem savienojumiem. Un domāju, ka projekts izdosies, ieguvumi visu valstu infrastruktūrām un attīstībai ir acīmredzami.

+20
-7
Atbildēt

0

ltvpanorama 31.07.2013. 19.48

nu krieviem un viņu vietējiem naudas rospila dalībniekiem šitas dikti nepatīk.. 1) ..nop..ģīt šeit praktiski neko nav iespējams, 2) ..piķi no Eiropas murgainajam austrumu elektrifikācijas projektam (vot tur gan otkati, gan krievu elektrovozi saplānoti nipajokam..) var nākties biku pagaidīt,,bet tā vietā sākt modernizēt dīzeļlokomotīvju parku.. prognozēju, ka redzēsiet šajā sakarā drīzumā patriotisko kolaborantu kori ar priekšnesumu “raudi kopā ar savoku” uznācienu..

+10
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu