Latvija pirmoreiz piedalījusies starptautiskā pētījumā, lai skaidrotu patērētāju paradumus un motivāciju
Pēc pēdējo gadu datiem redzams, ka latvieši daudz biežāk gatavi samierināties ar nepatīkamām pārmaiņām nekā citu pasaules valstu iedzīvotāji. Mēs pārspējam arī mūsu tuvākos kaimiņus lietuviešus. Reklāmas aģentūras “Not Perfect/Y&R” pētījumā arī redzams, ka latvieši nav gatavi kardinālām reformām, tomēr salīdzinoši centīgāk seko izvirzītajiem mērķiem nekā mūsu dienvidu kaimiņi.
Reklāmas aģentūru tīkls “Y&R”, balstoties uz Maslova vajadzību hierarhiju, ir izveidojis pētniecības metodi 4C jeb starpkultūru patērētāja raksturojumu (Cross Cultural Consumer Characterisation). Tā, vadoties pēc cilvēku motivācijas izdarīt pirkumu, sadala cilvēkus septiņos tipos.
Latviešu vidū visbiežāk sastopami “neizlēcēji” (mainstream). Šo cilvēku izdarītās izvēles parasti nosaka ikdienas rutīna. Tāpat Latvijā ļoti liela sabiedrības daļa (19%) gatava samierināties ar negatīvām pārmaiņām – teju divreiz biežāk nekā Lietuvā (10,1%). Iespējams, ar to skaidrojams fakts, ka latvieši arī aiz robežām iekarojuši slavu ar spēju pārciest ekonomisko krīzi. Līdzīgu toleranci pret grūtībām vēl izrādījuši tikai Austrijas iedzīvotāji – tur ar nepatīkamu notikumu scenāriju samierinātos 15% iedzīvotāju.
Tomēr mūsu valstī netrūkst arī par “realizētājiem” nosauktā cilvēku tipa pārstāvju (17%), kas pauž pašpārliecinātību, ir uz mērķi orientēti un labi organizēti. Šajā ziņā latvieši ir tuvu vidējam rādītājam Eiropā, Latviju šajā ziņā pārspēj Dānija – tur “realizētājiem” pieder ceturtā daļa iedzīvotāju, un Šveice, kur tādu ir 27 procenti. Par “realizētājiem” sauktie cilvēki izvēlas zīmolus, lai gūtu atalgojumu un iemantotu prestižu, jo ir pārliecināti, ka to nopelnījuši.
Latvijā pētījumā piedalījušies 1700 respondentu, informē Klientu servisa direktore Ilze Jankovska. Pētījums regulāri tiek veikts vairāk nekā 40 valstīs.
Komentāri (23)