Saeima ierobežo partiju reklamēšanos pirms vēlēšanām • IR.lv

Saeima ierobežo partiju reklamēšanos pirms vēlēšanām

28
Foto: Elmārs Rudzītis, F64

Jaunais likums aizliedz priekšvēlēšanu aģitācijai izmantot administratīvos resursus

Televīzijā politiskās reklāmas būs aizliegtas jau 30 dienas pirms vēlēšanām, bet valsts finansējums par priekšvēlēšanu raidījumiem pienāksies arī komerctelevīzijām. Šādas izmaiņas otrajā lasījumā Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā ceturtdien atbalstīja Saeima, ziņo LETA.

Likums nosaka partiju reklamēšanās ierobežojumus pirms vēlēšanām. Tas paredz, ka partija bezmaksas aģitācijai varēs izmantot 20 minūtes garu raidlaiku TV, kuru varēs sadalīt piecu minūšu nogriežņos.

Vienlaikus deputāti atbalstīja ideju, ka valsts finansējums par priekšvēlēšanu raidījumiem pienāksies arī komerctelevīzijām. Tāpat likumprojekts paredz, ka arī vēlēšanu dienā partiju birojos varēs saņemt politisko reklāmu materiālus, bet uz ielām tos dalīt gan būs aizliegts.

Priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumā iepriekš atbalstītas vairākas jaunas ieceres, tajā skaitā par kārtību priekšvēlēšanu aģitācijai publiskās vietās. Līdzšinējais regulējums priekšvēlēšanu aģitācijai publiskās vietās esot nepārskatāms, tādēļ likumā jāprecizē, kas ir publiska vieta un ārtelpas. Topošā likumprojekta redakcija paredz, ka tie būs skvēri, parki, ielas, ceļi, tilti, tuneļi un citas tamlīdzīgas vietas neatkarīgi no īpašuma piederības, kas attiecīgajā laikā bez maksas vai par maksu ir publiski pieejamas nenoteiktam personu lokam.

Plānots, ka aģitācijas veicējs var ārtelpās uzrunāt vēlētājus, dalīt bukletus, avīzes un citus priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus bez saskaņošanas ar pašvaldību vai ārtelpas īpašnieku. Savukārt iekštelpās aģitācijas veicējs var uzrunāt vēlētājus un dalīt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, iepriekš to rakstiski saskaņojot ar telpu īpašnieku.

Jaunajā likumā paredzēts saglabāt esošo kārtību – ja aģitācijas veicējs publiskās vietās novieto galdus un uzslien teltis, viņam jāinformē pašvaldība. Tomēr, ja vietai ir īpašnieks, paredzēts, ka arī viņš būs jābrīdina par ieplānoto pasākumu. Informāciju par to, kurš ir konkrētās vietas īpašnieks, varēs pieprasīt pašvaldībā.

Tāpat noteikts aizliegums radīt priekšrocības kādam konkrētam aģitācijas veicējam materiālu izvietošanai publiskās vietās vai iekštelpās, ja aģitāciju atļauj valsts institūcija vai kapitālsabiedrība, kurā vairāk nekā 50% kapitāla daļu vai akciju pieder valstij.

Pēc Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) lūguma likumprojektā ierakstīts, ka KNAB normatīvo aktu noteiktajā kārtībā iepērk no piegādātājiem informāciju (uzskaiti) par plašsaziņas līdzekļos, internetā un publiskajās vietās izvietoto priekšvēlēšanu aģitāciju un slēpto priekšvēlēšanu aģitāciju.

Jaunajā likumprojektā noteikts, ka administratīvo resursu izmantošana, lai veiktu priekšvēlēšanu aģitāciju, ir aizliegta. Par administratīvo resursu izmatošanu uzskatāma valsts, pašvaldības vai uzņēmumu, kurā vairāk nekā 50% pieder valstij vai pašvaldībai, finanšu līdzekļu, kustamas un nekustamas mantas vai darbinieku izmantošana vai pakalpojumu sniegšana priekšvēlēšanu aģitācijai.

Par administratīvo resursu izmantošanu nebūs uzskatāma telpu piešķiršana priekšvēlēšanu aģitācijai, ja tiek ievēroti citi šajā likumā paredzētie nosacījumi.

Jaunais Priekšvēlēšanu aģitācijas likums noteiks priekšvēlēšanu aģitācijas un tās uzraudzības kārtību pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām. Patlaban priekšvēlēšanu aģitāciju regulē vairāki atsevišķi likumi.

 

Komentāri (28)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu