Tiesa par pamatotām atzinusi obligātā iepirkuma komponenti, pārvades un sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas un tarifā iekļauto elektroenerģijas cenu
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija uzskata, ka apgabaltiesas spriedums “Latvenergo” tarifu lietā ir nepamatots un pretrunīgs, turklāt daļa tajā izdarīto secinājumu neatbilst faktiskajai situācijai. Tādēļ regulators spriedumu pārsūdzēs un patlaban tiek gatavota kasācijas sūdzība Augstākajai tiesai, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja regulatora pārstāve Daiga Reihmane.
“Administratīvās apgabaltiesas ieskatā pašreiz spēkā esošie elektroenerģijas tarifi saistītajiem lietotājiem ir par zemu, liecina tiesas secinājumi spriedumā par a/s “Latvenergo” tarifiem. Spriedums ir radījis maldīgu priekšstatu gan prasības pieteicējiem, gan plašākai sabiedrībai, ka, apmierinot pieteicēju prasību, ir panākta tarifu iespējama samazināšana, taču tiesas secinājumi ir pilnīgi pretēji,” norāda Reihmane.
Viņa arī uzsver, ka apstrīdētais regulatora lēmums nav apstiprinājis pašreiz spēkā esošos tarifus, bet gan atcēlis iepriekš regulatora noteiktos tarifus. Līdz ar to regulators uzskata, ka ar lēmuma Nr.40 atcelšanu nevar tikt sasniegts prasības pieteicēju mērķis, proti, atcelti patlaban spēkā esošie tarifi.
Tiesa kopumā atzinusi tarifu izmaiņas par pamatotām, tāpat par pamatotām ir atzītas visas tarifu komponentes, izņemot tirdzniecības pakalpojuma komponenti, kura veido 1,3% no tarifa un par kuras pietiekamu izvērtējumu ir izteiktas bažas, norāda Reihmane. Par pilnībā pamatotām tiesa atzinusi obligātā iepirkuma komponenti, pārvades un sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas un tarifā iekļauto elektroenerģijas cenu.
Regulators nepiekrīt tiesas secinājumam, ka tirdzniecības pakalpojuma komponentē ietverto izmaksu prognoze nav pietiekami izvērtēta. Turklāt tirdzniecības pakalpojuma absolūtās izmaksas ir samazinātas – pašreiz spēkā esošajos tarifos tās ir par 10,8% jeb 654 000 latu mazākas nekā 2008.gadā apstiprinātajā tarifu aprēķinā. Vidējās tirdzniecības pakalpojuma cena uz vienu patēriņa vienību, salīdzinot ar 2008.gadā apstiprināto tarifu, ir pieaugusi elektroenerģijas patēriņa apjoma samazināšanās dēļ. Taču palielinājums ir tikai 0,00052 lati par kilovatstundu, skaidroja Reihmane.
“Tiesa nepiekrīt pieteicējiem, ka tie saistītie lietotāji, kuri norēķinās saskaņā ar “pamata” tarifu, sedz tās izmaksas, kuras nesedz “starta” tarifs. Bet tiesa ir iebildusi, ka atlaide mājsaimniecību patēriņam līdz 1200 kilovatstundām tiek subsidēta no “Latvenergo” ieņēmumiem, kas tiek gūti elektroenerģijas brīvajā tirgū. Tiesas ieskatā šādi tiekot bīstami ietekmēta konkurence. Tiesa pauž bažas, vai saistītais lietotājs vēlēsies atteikties no universālā pakalpojuma, ja tam piedāvātā cena būs zemāka par elektroenerģijas tirgū esošo cenu,” sacīja Reihmane.
Viņa piebilda, ka, izvērtējot “Latvenergo” tarifu projektu par atbilstību metodikai, regulators 2011.gadā jau norādīja, ka uzņēmuma paredzētais plāns piemērot iepriekšējo tarifu elektroenerģijas patēriņam līdz 1200 kilovatstundām gadā nav saistīts ar klientu jebkādu diferenciāciju pēc sociālajām pazīmēm un ka sociālo jautājumu risināšanai ir jāizmanto citi mehānismi. Taču, tā kā šo plānu “Latvenergo” kompensē uz savas peļņas rēķina, kas gūta brīvajā tirgū, regulatoram nebija tiesiska pamata šo iniciatīvu aizliegt, jo uzņēmumam ir tiesības noteikt tādus tarifus, ja tas neapdraud tā saimniecisko darbību, skaidroja Reihmane.
Kā zināms, “Latvenergo” tarifu projektu regulatorā iesniedza saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto procedūru, kura paredz, ka publiskais elektroenerģijas tirgotājs tarifu nosaka pats, bet regulatoram tarifu projekts tika iesniegts izvērtēšanai, vai tas aprēķināts saskaņā ar metodiku. Regulators pēc tarifu projekta izvērtēšanas secināja, ka tas atbilst metodikai un ir ekonomiski pamatots, tādēļ regulatoram nav pamata to noraidīt. Tādējādi, ja nav ekonomiski pamatota iemesla tarifu noraidīšanai, tarifi stājas spēkā, informēja Reihmane.
Lai novērstu iespējamus pārpratumus tarifu piemērošanā, regulators 2011.gada 16. februārī pieņēma informatīvu lēmumu, ar kuru atcēla regulatora administratīvo aktu par iepriekšējiem tarifiem, jo no 1.aprīļa stājās spēkā jaunie “Latvenergo” noteiktie tarifi, piebilda Reihmane.
Jau ziņots, ka Administratīvā apgabaltiesa 25.jūnijā apmierināja vairāku fizisku un juridisku personu sūdzības par “Latvenergo” tarifu akceptēšanu 2011.gada februārī.
Tiesa atcēlusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2011.gada 16.februāra lēmumu Nr.40, informēja apgabaltiesas priekšsēdētājas sekretāre Santa Kalnmale.
Komentāri (10)
sausins 28.06.2012. 14.01
Redz kā atkal izpaužas birokrātijas daba – ne par solīti nenākt pretī, “atšaudīties” līdz pēdējam un uzgrūst atbildību citiem !
Man gan mācīja, ka izlīgums ir iespējams jebkurā tiesvedības stadijā !
Kāds klasiķis esot teicis ” tiks piedots ja nevarēji, ne mūžam nē ja negribēji”, arī ekonomikas ministrs piekrīt, ka novēlots tiesiskums nav tiesiskums !
Tad esiet tak prātīgi un negaidiet ” laimes lāci” kas atnāks un saliks visu pa plauktiņiem un atnesīs “laimi” !
Jāsēžas pie kopēja galda un jāmēģina vienoties par saprātīgiem risinājumiem jau rīt ! ! !
0
Ieva 28.06.2012. 16.03
Par elektrību ir jāmaksā tik, cik tā maksā, savukārt aprēķinu sistēma ir absurda. Latvenergo ieviestais mājsaimniecību jēdziens ir kaut kas jauns, jo pēc Latvenergo uzskata viena mājsaimniecība ir viens skaitītājs.. Zinu ģimeni, kurām “mājsaimniecību” ir pilns koridors, ne tikai kūtiņai, garāžai,pagrabam, koridoriem, bet pat katrām divām istabām. Un pat ne apzināti -savulaik elektriķi tā vadus savilka… Tagad priecīgi…
Un otrādi – studenti īrē lielā dzīvoklī istabas un … ir viena mājsaimniecība… Garāžu kooperatīvā viena garāža ir viena mājsaimniecība… Kazas kūtiņa ar..
Katrā ziņā putra totālā…
0
kichiit 28.06.2012. 22.57
Latvijā ir ļoti interesanta Valsts.Te Valsts iestāde tiesājas ar Valsts uzņēmumu.Valsts iestādes neņem vērā Valsts iedzīvotāju intereses.Jo aizstāv Valsts intereses.Aizmirstot ka Valsti veido iedzīvotāju kopums lai realizētu kopējās intereses!!!Kā varēja apstiprināt tarifus kas iedzen nabadzībā iedzīvotājus?Vai ne tādēļ,ka 90 gados Valsts uzņēmums sponsorēja politiskās partijas un tās radīja likumus kas liedz normāli darboties iedzīvotāju pārraudzībai pār tās uzņēmumiem.Piemērs.A.Šķēles valdības laikā ,,Latvenergo,, paaugstināja tarifus par elektrības pieslēgšanu patērētājam.No 10 LVL līdz 900 LVL!!!Pēc ilgas ,,izmeklēšanas A.Šķēle nāca pie secinājuma ka tas esot pamatoti.Neskatoties ka viss darbs ko veic Latvenergo ir trīs vadiņu pieslēgšana,fiziski ,un jaunā lietotāja piereģistrēšanu savos dokumentos.Kas aizņem kopumā pusstundu darba.Un tā šis Valsts uzņēmums ir sajutis naudas garšu kuru var iegūt izzīžot no pirksta tarifu paaugstināšanas nepieciešamību.Pie reizes apmaksājot ikgadējos mašinu nomaņas visiem priekšniekiem un mēbeļu nomaiņu tik pat regulāri.Par pārējo neuzskaitīsim.Ko dara Valsts ieceltie parraugi ir vispār jautājums ar daudziem nezināmajiem.Laikam tikai pieslēdzas internetbankai lai paskatītos savus ienākumus kontā!!!Un ticiet man Latvijas Valsts vadītājs neatradīs laiku lai uzzinātu ko dara viņa pārvaldītajā valstī Valsts organizācijas un uzņēmumi!!!Aizņemts ar veiksmes stāsta stāstīšanu!!!Ak jā mēs dzīvojam tiesiskā valstī un visu vajag iztiesāt.Bet kam mums ministri un citi ierēdņi kam jāpārauga un jāaizstāv mūsu intereses.Un kā var mūsu īpašuma pārvaldnieks mūs pašus apzagt?Mēs taču nezogam no sava maka.Jo tas ir mūsu pašu maks!Bet Valsts maks nav neviena maks.Tur iebāž roku un paņem cik vajag!!!Neskatoties uz to ka pārvaldītājiem ir radinieki,draugi un paziņas.Ja viņi to neredz varbūt viņu paziņas nezina kaas viņu dzīvi padara nabadzīgāku.Vajag zināt savus ,,varoņus,, un nopublicēt viņu vārdus!!!Lai ir patīkami sēsties pie galda un parunāt kāpēc Latvijā ir tik slikti dzīvot!
0