Pērnvasar valsts bijusi gatava vērsties pret Fliku • IR.lv

Pērnvasar valsts bijusi gatava vērsties pret Fliku

24
Bertolds Fliks, foto: Mārtiņš Zilgalvis/f64
Sanita Jemberga

Valdībai var nebūt citas izejas kā pārdot AirBaltic daļas

Nacionālās lidsabiedrības airBaltic vairākuma akciju pārvaldītāja, Satiksmes ministrija, pērn vasarā saskatījusi noziedzīgu nodarījumu uzņēmuma amatpersonu rīcībā, pārdodot zīmolus Bertolta Flika uzņēmumam, un apsvērusi iespēju lūgt prokuratūrai veikt pārbaudi, bet toreizējais satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) izšķīries to nedarīt, ceturtdien vēsta žurnāls Ir.

Restaurējot notikumu attīstību kopš pērnā augusta, kad atklājās zīmolu darījums, un meklējot atbildi, kāpēc pusgada laikā nav izdarīts nekas to atgūšanai, žurnāls uzgājis sagatavotu, bet nenosūtītu vēstules projektu, kura autentiskumu apstiprinājuši divi nesaistīti avoti. “Tā kā SM saskata airBaltic amatpersonu apzināti prettiesiskas darbības, kas izpaužas noziedzīga nodarījuma veidā, lūdzu (..) izskatīt, norādot, ka skartas akcionāra intereses, iespējams, nodarot zaudējumus, kas izpaužas kā komisijas maksa par autoratlīdzību un negūtā peļņa par preču zīmju izmantošanu,” bija teikts Gerharda vārdā sagatavotajā, bet Ģenerālprokuratūrai nenosūtītajā vēstulē. SM bija radušās “pamatotas šaubas”, vai Fliks rīkojas atbilstoši Komerclikuma prasībai būt labam un gādīgam saimniekam. SM bija devusi padomei uzdevumu arī rosināt Flika atlaišanu, ja laikus un pietiekamā apjomā netiek saņemta prasītā informācija.

Gerhards žurnālam sacījis, ka neatceras šādu vēstuli un civilprasības apsvēršanu, jo ar situāciju bija uzdots tikt galā jaunajai uzņēmuma padomei.

Fliks, aicināts uz interviju vairākkārt, uz to nav reaģējis.

Ir norāda, ka padome nestrādāja faktiski pusgadu izšķirošā laika posmā, valstij zaudējot iespēju gan iegūt informāciju par zīmolu darījuma nosacījumiem, gan situāciju uzņēmumā. Par to atbildība jāuzņemas Jaunajam laikam, kura izvirzītais pārstāvis Uldis Martinsons atkāpās pēc mēneša darba, bet premjera biroja vadītāja Olita Augustovska sarīkoja cirku ar sevis iecelšanu un tikpat ātru atkāpšanos sabiedrības sašutuma dēļ. Tā rezultātā padome bija paralizēta no septembra līdz februārim.

Tagad valdība nolēmusi divos mēnešos veikt neatkarīgu novērtējumu – gan auditu, gan biznesa izvērtējumu, jo atzīst, ka tai nav pilnas izpratnes par situāciju uzņēmumā. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) paziņojis, ka pēc tam lems par iespējamu investoru piesaisti.

Ir norāda, ka valdībai faktiski nebūs citas izejas kā vai pārdot daļas, vai ieguldīt uzņēmuma darbībā desmitiem miljonu latu papildus jau pērn ieguldītajiem 15 miljoniem. Kā augšējā nepieciešamā summas robeža nosaukti pat 90 miljoni, bet šī summa nav neatkarīgi pārbaudīta un nav zināms laika periods.

Uzņēmuma saimnieciskās darbības, ieskaitot zīmolu darījuma, revīziju Valsts kontrolei lūdzis veikt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, taču tā atkratījusies, aizbildinoties ar aizņemtību budžeta iestāžu gada pārskatu auditēšanā. Tāpēc airBaltic audits netiek uzskatīts “par lietderīgu”. Valsts kontroliere Ingūna Sudraba skaidrojusi, ka pirmkārt to varot izdarīt SM auditori kā akciju turētāja pārstāvji, vai arī lūgt skaidrot papildus jautājumus ikgadējā pārskata auditēšanas laikā.

Neskaidrā situācija ar airBaltic , pēc žurnāla domām, ir viens no riskiem Latvijas aviācijai smagā gadā. Otrs ir lidostas finanšu stāvoklis, kas pērn strādājusi ar 3,5 miljonu zaudējumiem, jo tās virszemes pakalpojumu biznesu pārņēma konkurētspējīgākais Flika uzņēmums. Trešais ir potenciālās tiesvedības ar Ryanair. Tur karo vairākas frontes – Latvijas Gaisa satiksme apsver iespēju iesūdzēt uzņēmumu, jo tam ir parāds par pakalpojumiem, ko Ryanair neatzīst sava ekskluzīvā, ar Aināra Šlesera svētību noslēgtā līguma dēļ. Šo līgumu un tajā paredzēto tarifu godīgumu pret pārējiem tirgus spēlētājiem pēc airBaltic iesnieguma šobrīd pārbauda arī Konkurences padome.

 

Komentāri (24)

mary75 10.03.2011. 09.22

Izskatās, vajadzētu mums tām amatpersonām apsekot tās psihiskās funkcijas, nu jau īsā laikā otrais aiz Muižnieces, kas sirgst ar atmiņas traucējumiem.
Es tā domāju, cilvēki vienkārši pārpūlējušies, no rīta līdz vakaram strādājot valsts labā un aizstāvot valsts intereses, pie kam tādiem godavīriem ( sievām), kā Gerhardas, Muižniece, utt., kuri milzīgi pārdzīvo un ņem pie sirds tās valsts intereses, pie kam apveltīti ar izcilu godaprātu un atbildības sajūta, tāds nepārtraukts stress var novest ne tikai līdz astēnijai ar atmiņas traucējumiem, bet, pat līdz depresijai.
Nebūtu laiks beidzot par šiem abiem parūpēties, un sagādāt tiem iespēju kādus gadiņus atpūsties kādā klusā vietiņā, uz visu gatavu, ar apsardzi, tālāk no visiem stresiem?
Kā tas var būt, ka cilvēki, kuriem uzdots sargāt valsts intereses un valsts mantu, absolūti nereaģē, kad viņu acu priekšā ( pat, ja bez viņu līdzdalības, kam es neticu) notiek atklāta valsts mantas izsaimniekošana, bet, vainīgo nav?

+10
0
Atbildēt

1

    Roberts Gūtšmits > mary75 10.03.2011. 10.21

    >> dzeris
    +++notiek atklāta valsts mantas izsaimniekošana, bet, vainīgo nav … +++

    Kā tad nav vainīgo? Ir, un kā vēl. Tik viena problēmiņa – tie „vainīgie” izrādās, ka ir savējie – jaunpupa klases biedriņi … :)))
    Šoreiz pat tā īsti ar pirkstu uz citiem rādīt nesanāk, jo gan dokumentos, gan protokolos viennozīmīgi parādās, ka tā bija tieši Plīša Lāča partijas vēlme – ielikt AirBaltic padomē savējos. Par cik uzņēmums ir pakļauts Satiksmes ministrijai – tātad tēvzemiešiem, ir vairāk nekā skaidrs, ka ir bijis tirgus starp jenotību un viņiem. Es nezinu,ko tieši jenotība deva tēvzemiešiem pretī. Pilnīgi iespējams, ka nekā, jeb arī treknās vietas pie Siles aviobiznesā bija nosacījums, lai tēvzemieši vispār šo lekno ministriju dabūtu sev.
    Tālākais ir triviāli – kā vienmēr, kad pie kaut kā ķeras jēlie jefiņi. Ielika savējo nejēgu amatā, kurš, konstatējis, ka nav tur hunveibiniem 51% balsu un, ka nāksies tagad nikni un smagi strādāt un strīdēties ar aviācijas profiņiem jomā, no kuras neko nejēdz – notina makšķeri … Fliks to izmantoja (nenoliegsim) un kādu laiciņu viņam bija iespēja darīt tā, kā viņam gribas … Tas arī viss. Šādas lietas notiek jebkurā privātajā biznesā, ja kāds no līdz-īpašniekiem pārstāj par savu daļu uzņēmumā rūpēties un interesēties …

    +2
    -5
    Atbildēt

    0

elinaliepina 10.03.2011. 09.23

Vai tikai man šķiet, ka pēdējo gadu laikā, ņem kuru valdību gribi, tiklīdz aiziet runa par Air Baltic, visas izskatās pēc idiotu pulciņa, kurus nedrīkst laist biznesam pat tuvumā?

+10
0
Atbildēt

0

garausiitis 10.03.2011. 09.23

Stāsts par AirBaltic ir pinīgs pīiii…
Protams var piesaukt padomes locekļu maiņu un atkāpšanos, bet tajā pašā laikā der atcerēties kapēc tas notika. Diezgan neloģiska tā bilde sanāk.
Daudz noderīgāk sabiedrībai būtu, ja IR komanda spētu izpētīt un paskaidrot kapēc viši šie darījumi notika un kapēc tik daudzi par to klusēja. Tas tak muļķim skaidrs, ka ne jau Fliks kā Kamikadze te visus vazā aiz deguna. Vajag atrast patiesās ieinteresētās personas visos šajos neskaidrajos notikumos ap Air Baltic un lidostu kopumā un šķetināt mezglu no šī gala!

+9
0
Atbildēt

4

    Roberts Gūtšmits > garausiitis 10.03.2011. 10.29

    >> dzeris
    +++kā labā strādāja Šlesrs un Gerhards ???+++

    Vispār jau Šlesis parasti stādā SAVĀ labā. Viņš ir pietiekami turīgs, lai varētu to atļauties. Kas attiecas uz Gerhardu – viņa partija pēdējā laikā strādā Ventspils opozicionāru labā. Tāpat kā pi.soniskā savienība un jēlais laiks. Nedomāju, ka Skoka un kompānijas abu kontrolēto partiju „satikšanās” AirBaltic Padomē bija nejauša sagadīšanās … Tā ka nevajag „aizmirst” arī par trešo ieinteresēto pusi … :)

    P.S. Faktam, ka Plīša Lācis tagad bola lielas acis un izliekas neko nezinām par darījumu (un tas pēc tam, kad savu Augustovu tur centās par varītēm ielikt !??), nevajadzētu tik naivi ticēt. Kā zināms – melošana un rādīšana ar pirkstu uz citiem, vainas par saviem grēkiem novelšana uz partneriem ir vienmēr bijusi hunveibinu vizītkarte … :)))

    +1
    -5
    Atbildēt

    0

    Roberts Gūtšmits > garausiitis 10.03.2011. 10.33

    >> dzeris

    P.P.S. ja vēl nav skaidrs – vēl par to pašu tēmu. AirBaltic ceturtā daļa tagad pieder krievu miljardierim Antonovam. Par to te mediji izbazūnēja pa visu Latviju pirms mēneša.
    Tam pašam Antponovam, kurš ir arī Krājbankas īstais īpašnieks. Un tagad patin filmu atpakaļ – KURAS partijas KURŠ ministrs zvanīja pusnaktī Tiesnesim, lai panāktu, ka tas atceļ savu jau pieņemto privatizācijas komisijas lēmumu un atdot Krājbanku Antonovam (caur leišu Snoras, kura arī viņam pieder), a ? … :)

    +2
    -5
    Atbildēt

    0

    mary75 > garausiitis 10.03.2011. 09.37

    Pats par sevi saprotams, ka Fliks neko nevarētu izdarīt bez Šlesera un Gerharda.
    Jautājums, kā labā strādāja Šlesrs un Gerhards, patreiz jau aizdomas, ka kāda krievu oligarha labā.

    +5
    0
    Atbildēt

    0

    garausiitis > garausiitis 10.03.2011. 09.51

    Dzeris – te jau jāpapēta kapēc tik klusi uzvedās Aivars un Andris.

    +5
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu