Aizņemto īpašumu restitūcija esot jārisina likumdošanas ceļā
Ebreju kopienai ir jāatdod holokausta laikā atņemtie īpašumi, nevis jāatmaksā nauda, pēc Saeimas Ārlietu komisijas sēdes otrdien žurnālistiem sacīja ASV īpašais sūtnis holokausta jautājumos Duglass Deividsons, vēsta aģentūra LETA.
"Cik man zināms, mēs nerunājām par naudas summu, bet to, kas viņiem ir piederējis," sacīja Deividsons, uzsverot, ka tā ir atšķirība no pirms vairākiem gadiem Latvijas parlamentā skatītā likumprojekta. Viņš pieļāva, ka jautājumu, ko darīt ar pašlaik aizņemtajiem īpašumiem, būs jārisina likumdošanas ceļā, jo ir veidi, kā veikt restitūciju vai pasākumus, lai šīs ēkas varētu izmantot.
"Es esmu vienkāršs amerikānis, kura valstī ir princips – ja tev atņem īpašumu, tev ir tiesības to atgūt. Informējiet mani, ja Latvijā ir citāda juridiskā sistēma," sacīja ASV sūtnis, uzsverot, ka arī citām grupām, piemēram, dažādām kristiešu konfesijām, ir jābūt tiesībām atgūt savus īpašumus.
Viņš uzsvēra diskusijas sākšanas nozīmīgumu, jo holokausta kontekstā tas ir vēl nenokārtots jautājums, kura atrisināšana uzlabos Latvijas tēlu un reputāciju. "Jūsu valsts nav vienīgā ar šādu situāciju," sacīja sūtnis, norādot, ka šis ir aktuāls jautājums arī Lietuvā un citur Centrāleiropā.
Deividsons norādīja, ka nav šeit ieradies, lai diktētu, kas ir jāpieņem, vai lai nosauktu konkrētus skaitļus vai kompensācijas apjomu, viņš arī nezinot, par cik daudziem īpašumiem ir runa.
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (''Vienotība'', JL) pēc valdības sēdes žurnālistiem uzsvēra, ka notiek dialogs ar ebreju kopienu, tomēr svarīgi esot nodalīt iespējamo īpašumu kompensāciju no valsts budžeta maksājumiem, par kuriem esošajā situācijā nevarot būt runas.
Jau vēstīts, ka Aigara Kalvīša (TP) valdības laikā darba grupa bija sagatavojusi likumprojektu par ebreju īpašumu kompensāciju, kurā aplēstā izmaksu summa bija ap 32 miljoniem latu, etniskajai kopienai plānojot atdot arī 14 īpašumus. Tomēr parlaments toreiz šo lēmumu atstāja bez virzības.
Tagad amatpersonas atzīst, ka Latvija kā šo īpašumu labticīgais ieguvējs ir atbildīga par kompensācijām holokaustā cietušajiem. Vairāki politiķi gan pauduši, ka kompensācijas pienāktos arī no jebkāda režīma cietušajiem citu nāciju pārstāvjiem. Sabiedriskās domas aptaujā vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju nav atbalstījuši iespējamo kompensāciju izmaksu ebrejiem.
Komentāri (25)
reksa 25.01.2011. 20.56
Pati prasība – atdot īpašumus tikai ebrejiem – ir rasistu cienīga.
Visiem īpašniekiem un viņu mantiniekiem īpašumi tika atdoti. Mantot varēja kaut simtās pakāpes mantinieks. Ja mantinieku nav, tas nozīmē, ka cilvēkam ne tuvinieku, ne attālāku radu nav. Un kāpēc tad uz viņa īpašumiem pretendē svešinieki?????
Kas attiecas uz juridiskām personām – tas ir cits jautājums.
Var pieņemt likumu – kas un kā var atgūt šādus īpašumus. Bet to var attiecināt uz visām juridiskām personām. Viena no bagātākajām pirmsokupācijas organizācijām bija Aizsargu organizācija.
Ja pieņem šādu likumu, tad viss ir kārtībā. Aizsargu organizācijas mantinieki atgūs aizsargu īpašumus, ebreju organizāciju mantinieki atgūs ebreju organizāciju īpašumus, utt.
Bet atdot īpašumus tikai vienai etniskai grupai ir noziegums.
0
Una Grinberga 25.01.2011. 17.53
Esmu bez jebkādiem ksenofobiskiem uzskatiem, bet kas tāds Duglass Deividsons, lai noteiktu, kas Latvijai būtu jādara vai nav. Un cik jābūt neaptēstam, lai saprastu, ka arī īpašumi ir izsakāmi monetārā vērtībā – šaubos vai reāli maz ir iespējams atdot īpašumus, kuri daudzi ir atjaunoti vai pieder citām juridiskām vai fiziskām personām, valstij neradot daudzmiljonu zaudējumus.
0
v_laivins 25.01.2011. 18.17
Šķiet, ka tā ir bezprecedenta nekaunība no ebreju puses. Ne jau Latvija ir vainīga pie 2.Pasaules kara.Lielu daļu savu īpašumu ir zaudējuši visu tautību cilvēki, tikai ebreji, šķiet vairāk pārdzīvo īpašumu zudumus. Valdībai vajadzētu ieņemt stingru pozīciju attieksmē pret šo ebreju, ekskluzīvo taisnības izpratni.
1
Sanšains > v_laivins 25.01.2011. 18.32
Kāpēc gan bezprecedenta? Angļu valodā pat ieviesies šo fenomenu raksturojošs pašu žīdu vārds “chutzpah”.
(no Vikipēdijas: “In Hebrew, chutzpah is used indignantly, to describe someone who has over-stepped the boundaries of accepted behavior with no shame. But in Yiddish, chutzpah has developed ambivalent and even positive connotations. Chutzpah can be used to express admiration for non-conformist but gutsy audacity.)
Skat. arī Normana Finkelšteina grāmatu “Beyond chutzpah”. :)
http://www.amazon.com/Beyond-Chutzpah-Anti-Semitism-History-Updated/dp/0520249895/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1295973014&sr=8-2
Savukārt uz mūsu gadījumu drīzāk attiecas cita Finkelšteina grāmata ar daiļrunīgo nosaukumu “The Holocaust Industry: Reflections on the Exploitation of Jewish Suffering”
http://www.amazon.com/Holocaust-Industry-Reflections-Exploitation-Suffering/dp/185984488X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1295973014&sr=8-1
0