Augulis: Ceļus mēs remontēsim par Eiropas naudu
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) nākamgad plāno mainīt dotāciju piešķiršanas kārtību pasažieru pārvadājumu zaudējumu segšanai, vēsta aģentūra BNS. Augulis pirmdien intervijā Latvijas Radio stāstīja, ka nākamgad plānots vairs nedotēt tos pārvadājumus, kas ir rentabli. Savukārt atbalsts tiktu sniegts tiem pārvadātājiem, kas apkalpo pasažierus lauku reģionos.
"Pasažieru pārvadātājiem, gan pa dzelzceļu, gan autoceļiem, mēs parādus par 2009.gadu un 2010.gadu nosegsim šogad, nevis maksāsim nākošgad. Bet, iespējams, nākamgad kārtojot un reformējot sistēmu kā tādu, mēs varēsim ietaupīt," teica Augulis.
Satiksmes ministrs gan piebilda, ka lielas izmaiņas dotāciju sistēmu neskars, bet varētu mainīties reisu grafiki, vairs netiktu dotēti pelnošie reisi, vai tie, kas ir paralēli.
Šādam izteikumam iebilst Autotransporta direkcija, paužot, ka priekšlikums par citādu dotācijas sadales kārtību zaudējumu segšanai pasažieru starppilsētu autobusu maršrutos vēl ir diskutējams un izvērtējams, jo esošā kārtība praksē sevi ir attaisnojusi, vēsta aģentūra LETA. "Tās iespējamai maiņai ir jānotiek nopietnu pārrunu rezultātā, izsverot visus iespējamos riskus," paudusi VSIA “Autotransporta direkcija” vadība.
Patlaban esošā kārtība paredz, ka peļņu, kas gūta rentablajos reisos, pārvadātājs novirza daļējai nerentablo reisu zaudējumu segšanai, tādējādi samazinot šim mērķim nepieciešamo valsts budžeta dotācijas apjomu, uzsver direkcijā.
Šogad dotācija no valsts budžeta pasažieru pārvadātājiem paredzēta 49,9 miljonu latu apmērā, kas ir par 26% mazāk nekā pērn, kad dotācijas pasažieru pārvadājumu zaudējumu segšanai tika 67,474 miljoni latu.
Lai arī Satiksmes ministrijai (SM) nākamā gadā paredzēts lielākais budžeta samazinājums (18,272 miljoni latu) no visām ministrijām, konsolidācijas pasākumi praktiski neskars nozari, jo tiks veikti uz struktūrfondu finansējuma rēķina.
"Tas samazinājums neskars nozari kā tādu, jo lielāko daļu mēs pārfinansēsim no struktūrfondiem," teica ministrs. Daļa no dotācijām nozarē tiks samaksātas jau šogad, līdz ar to, šie maksājumi netiks rēķināti nākamā gada budžetā, bet otra daļa tiks segta no struktūrfondiem.
Izdevumu samazināšana neskars autoceļu remontēšanu. "Ceļus mēs remontēsim par Eiropas naudu, kas mums tiek dāvināta un tā jāiztērē. Kā mēs zinām, kopumā ar struktūrfondu apguvi mums iet salīdzinoši kūtri," piebilda ministrs.
Komentāri (29)
raimonds_bossltd 22.11.2010. 11.52
Kamēr nav pilnībā likvidēta Šlesera iedibinātā un Gerharda atbalstītā satiksmes graušanas sistēma, nopratināti un iesēdināti, vai vismaz padzīti Šlesera ielikteņi, revidēti noslēgtie līgumi, nekas namainīsies
0
anita_meistere 22.11.2010. 09.22
“nākamgad plānots vairs nedotēt tos pārvadājumus, kas ir rentabli.” …ģeniāli, vienkārši ģeniāli :D tu pelni, un tev par to vēl piemaksā. strādā lauku reģionos ar zaudējumiem…un nedabū neko:D dzelžaina loģika.
0
Ieva 22.11.2010. 11.52
Dotācijas, kā tādas ir sociālisma palieka. Piekrītu “Nasing special”, ka ir nevis jādotē, bet jākompensē. Ir nevis jāmaksā pārvadātājam, bet pasažierim, lai viņš var atļauties to biļeti nopirkt. Mehānismi var būt dažādi- noteiktai iedzīvotāju kategorijai (pensionāriem..), un, vai noteiktā (lauku) maršrutā braucošajiem. Tāpat valsts var investēt infrastruktūrā, ceļos, pieturvietās utt, bet ne abstrakti dotēt visus pārvadājumus. Tikai tā līdzekļi nonāks tieši pie tiem, kas ir visneaizsargatākie, un kam tie visvairāk vajadzīgi.
3
a_oleinika > Ieva 22.11.2010. 11.56
Kā var kompensēt lauku maršrutu braucēju izdevumus?
Man gan šķiet, ka ar pieturvietu izbūvi tur nebūs līdzēts – degvielas izmaksas tas nemazina.
(Kopumā man dotāciju kritika patīk, bet vienkārši radās praktiski jautājumi, lasot komentāru.)
0
Ieva > Ieva 22.11.2010. 12.44
Nu jāizdomā mehānisms, lai būtu mazāki administrēšanas papildizdevumi, no vienas puses, un lidzekļi nonāktu tieši pie tiem, kam to visvairāk vajag, no otras. Piemēram:
Biļete var tik iesniegta VIDā, kopā ar medicīnas un izglītības čekiem. Kompensācijas mehānisms šinī gadījumā jau ir.
Vai pagasta sociālais darbinieks var apkopot un centralizāti iesniegt, varbūt.
Vai tūlītēja kompensācija biļetei pērkot, ja pircējs deklarējis pagastā X, brauc uz vai no tā un uzrāda apliecinošu dokumentu. Te gan šmaukšanās riski daudz.
Vai piemaksa pie pensijas, atkarībā no dzīves vietas (pārāk nivelējoši)
Vai..
0
a_oleinika > Ieva 22.11.2010. 15.08
Nu nesanāca gan nekas tik vienkāršs…
No uzskaitītajiem reālistisks izskatās tikai pirmais, ar VID iesaistīšanu. Bet tas jau tā nav tautā populārs; aizņem daudz laika abām pusēm. Cik tas aizņems VID kapacitāti, paliek atklāts jautājums.
Apliecību variantu pats izbrāķējāt.
Un man galīgi nav skaidrs pēc kādiem kritērijiem varētu vērtēt pagasta darbinieks. Un cik lielas eventuāli būs administrēšanas izmaksas.
Man rodas aizdomas, ka lētāk un vienkāršāk administrējami var izrādīties dotēt attiecīgo maršrutu.
Kaut gan valsts administrācijā jau tā ir daudz mehānismu, kur īstermiņa pragmatisma vārdā tiek konceptuāli kropļota sistēma. No šāda viedokļa kompensācija, protams, ir pareizāks mehānisms.
0