"airBaltic" aicina necelt "mākslīgas diskusijas"par šo tēmu
Izvērtējot informāciju par pērnā gada nogalē notikušo darījumu starp “airBaltic” īpašniekiem, ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL) secina, ka aviokompānijas vadītājs Bertolds Fliks “nekaunīgā veidā ticis pie „airBaltic” nozīmīgākajiem aktīviem”, tādēl tikšot darīts viss, lai šis darījums būtu anulēts un zīmols atgriezts “airBaltic” īpašumā.
Par to Ir.lv informēja ekonomikas ministra preses sekretārs Sandris Sabajevs. „Šodien publiskotais darījums nepārprotami apliecina, ka airBaltic vadītājs Bertolts Fliks ir darbojies savās, nevis kompānijas interesēs. Šis darījums ir mazinājis airBaltic kā uzņēmuma vērtību,” paudis Kampars.
"Dienas Bizness" trešdien vēsta, ka Flika uzņēmumam SIA "Baltijas aviācijas sistēmas", kuram pieder 47,2% "airBaltic" kapitāldaļu,par 13 miljoniem eiro (9,136 miljoniem latu) pārdotas preču zīmes “airBaltic”, "airBaltic.com", "airBaltic Travel.com", "airBaltic Hotels", "Baltic Miles" un "Baltic Taxi", taču norēķini par preču zīmes iegādi jāveic līdz 2010.gada 31.decembrim.
Kā trešdien no rīta intervijā “Latvijas Radio” uzsvēra premjers Valdis Dombrovskis (JL), uzņēmuma darbības gada pārskats vēl nav apstiprināts, kompānijas padome cenšas pamatot šo darījumu. Akcionāru sapulce vērtēs šī darījuma atbilstību valsts kā vairākuma akcionāra interesēm.
Kā norāda laikraksts, lai gan "airBaltic" gada pārskatā minēts, ka "airBaltic" maksā SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" par šo preču zīmju, izņemot "Baltic Taxi", lietošanu saskaņā ar 2009.gada nogalē parakstīto licences līgumu un samaksa tiks noteikta 2010.gada laikā, nedz Satiksmes ministrijas valsts sekretāram Anrijam Matīsam, nedz "airBaltic" padomes priekšsēdētājam Vigo Legzdiņam nebija īsti zināms, vai par preču zīmes izmantošanu jāmaksā.
Legzdiņš laikrakstam atzina, ka preču zīmes pārdošana bija darījums, lai "airBaltic" nopelnītu naudu un uzlabotu finanšu stāvokli, kā arī vienlaikus gūtu papildu netiešu labumu no pārējiem biznesiem, kas izmanto šo zīmi.
"Tāds bija pamatojums no menedžmenta, tostarp Flika puses," viņš minēja. Sākotnēji jautāts, kā viņš skaidro, ka "airBaltic" tāpat būs jāmaksā par preču zīmes izmantošanu, Legzdiņš sacīja, ka "tādā gadījumā tas zināmā mērā līdzinās aizdevumam", tomēr vēlāk viņš savu viedokli nedaudz mainīja un vēstīja, ka "airBaltic" un citi tā uzņēmumi "airBaltic" preču zīmi var lietot bez maksas un kompānijai ir iespēja piecu gadu laikā preču zīmi no "Baltijas aviācijas sistēmām" izpirkt, raksta laikraksts.
Legzdiņš Ir.lv skaidroja, ka zīmola pārdošana pagājušā gada nogalē bija vienīgais risinājums, lai uzlabotu kompānijas finanšu stāvokli un “neiestātos tāda situācija, kāda varēja iestāties”. Vaicāts, vai “airBaltic” šobrīd ir jāmaksā Flika uzņēmumam par zīmola izmantošanu, Legzdiņš atbildēja, ka to nezina, tās esot komercdarījuma detaļas, par kurām viņš nav informēts. Tiesa, viņš atzina, ka maksa varētu būt, taču tā nebūšot tik liela, kas varētu atbilst Flika uzņēmuma maksai par šī zīmola iegādi.
Vaicāts, kādēļ netika izsludināts, piemēram, konkurss, ja jau bija vēlme pārdot zīmolu, Legzdiņš atbildēja, ka šāds risinājuma variants tobrīd netika piedāvāts. “Darījuma summa atbilda novērtējumam, kāds bija veikts, tāpēc nebija pamata to neakceptēt,” sacīja Legzdiņš. Vaicāts, vai šis lēmums bija saskaņots ar Satiksmes ministrijas vadību, legzdiņš atbildēja, ka ministrs esot bijis informēts par “airBaltic” padomes sēdes darba kārtību un pieņemto lēmumu.
Saskaņā ar "airBaltic" pārstāvja Jāņa Vanaga teikto, pārdodot preču zīmi, aviokompānija piesaistījusi papildu finansējumu laikā, kad tai bija nepietiekams kapitāls, kas radīja grūtības piesaistīt kredītiestāžu finansējumu. "airBaltic arī turpmāk saglabā preču zīmes lietošanas tiesības. "airBaltic" preču zīmes pārdošanu "Baltijas aviācijas sistēmām" apstiprināja aviosabiedrības akcionāru pārstāvji.
Trešdien izplatītājā paziņojumā medijiem Vanags norāda, ka starptautiskie auditori ir atzinuši, ka zīmola vērtība ir apliecinājums kompānijas ilggadējai veiksmīgai darbībai. Ja mēs būtu nomainījuši zīmolu, piemēram, uz "Latvijas aviolīnijas", tad diez vai kāds būtu cēlis lielu traci. Nav vajadzības veidot mākslīgu diskusiju ap šo tēmu."
Komentāri (87)
Anastasia Abdullina 04.08.2010. 11.04
Seit ir darbs prokuratūrai. Faktiski AirBaltic tika slepeni privatizēts par neadekvāti zemu vērtību. Dēļ šī “darījuma” šobrīd valsts uzņēmums ir nostādīts situācijā kad:
1)Valsts uzņēmumam var nākties nomāt vai “atpirkt” Airbaltic zīmolu par neadekvātu cenu.
2)Pašu uzņēmumu vairs faktiski nav iespējams privatizēt par tā augstāko iespējamo vērtību gūstot maksimālu labumu valsts daļām uzņēmumā.
3)Valsts uzņēmums veicot jebkuras marketinga aktivitātes fakstiski sposorē privātu uzņēmumu/zīmolu.
4)Flikam sliktākā scenārija gadijumā pastāv iespēja Airbaltic avio zīmolu pārdot kādam citam uzņēmumam (piem Whatever Avio Vidusāzijā) līdz ar ko valsts uzņēmums automātiski zīmolu izmantot vairs nedrīkstēs.
Tieši pēdējā scenārija gadijumā parādās faktiskā zīmola vērtība kas ir visas marketinga/servisa/lojalitātes akcijas kas ja nepieciešamas jāveic pilnībā no nulles pozīcijas. Eiropas līmeņa zīmoliem tie būtu vidēji no 100mlj nākamajiem 5 gadiem.
0
ltvpanorama 04.08.2010. 10.36
Tas tik pierādāta ka Satiksmes ministrijā un tās uzņēmumos joprojām ir nenormāls bardaks, kur valsts mantu pārvalda feodāļa ieceltie vasaļi – šoferu dēli kā savu privātīpašumu..
0
markonimarkoni 04.08.2010. 10.45
Un nepaies ne gads, kad Fliks valstij zīmolus pārdos atpakaļ par divreiz lielāku summu. Vai vēl labāk valsts Flikam dabūs maksāt bargu naudu par zīmola izmantošanu, pie tam regulāri – katru mēnesi.
Jāaaaaaaaaa, veikls gājiens, kā nogrūst valsts naudu un kā Flikam tikt pie tās.
0