Tīģeri un lilijas • IR.lv

Tīģeri un lilijas

Kārļa Reijera spēlētais Marats vārda tiešā nozīmē ir nupat izšķīlies cālis — guļ čaumalā kā vannā, viss staipīga zaļganīga olas baltuma klāts. Foto — Agnese Zeltiņa
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Latvijas Nacionālā teātra izrāde Marats/Sads iesmej par politiku, patētiskām jūtām, veselo saprātu un nesniedz nekādas atbildes

Režisoru Klāva Meļļa un Rūdolfa Gediņa iestudētais Marats/Sads ir izrāde, ko savai publikai ceļ priekšā trakonama iemītnieki. Pieņemu, ka lielai daļai Nacionālā teātra skatītāju šis uzvedums varētu būt tikpat mulsinoša trauma, kādu piedzīvotu, teiksim, makabrās britu grupas Tiger Lillies cienītāji (arī es), ja viņu priekšnesumā pēkšņi uzrastos kāds sirdsdziesmu izpildītājs.

Tīģerlilijas pieminu ļoti apzināti. Jo par izrādes atslēgu man kļuva tieši šā ekscentriskā trio estētika. Proti, balti mālētas sejas, kurās nevar nojaust mūziķu īstos vaibstus, virtuoza spēle uz jebkā, ar akordeonu sākot un zāģi beidzot, kā arī uzdrošināšanās par itin visu ironizēt, turklāt visplašākajā amplitūdā — no vieglas ķiķināšanas līdz sardoniskiem smiekliem un nāvīgām skumjām. Daudz kas no tā ir arī izrādē, akordeonus ieskaitot, un pat Edgara Mākena mūzikā saklausāmas pazīstamas atbalsis.

Telpu organizē Adriāna Toma Kulpes scenogrāfija — sašvīkātu palagu ierobežots spēles laukums, kura vidū tādos pašos pārvalkos ietīņāta saliekama festivālu skatuves konstrukcija. To papildina stilam atbilstoša kustību partitūra, izrādes dalībniekiem no saviem ķermeņiem izveidojot visus pārējos nepieciešamos arhitektūras vai interjera elementus, jo Rūdolfs Gediņš taču ir arī horeogrāfs. Un tas viss vēl arī nepārtraukti rotē līdz ar skatuves ripu!

Izrādes forma ir visnotaļ aizraujoša. Taču tās spilgtums jo vairāk liek uzdot galveno jautājumu. Ko divi jauni latviešu mākslinieki un viņu rosinātais ansamblis tieši šobrīd ir saskatījuši pirms pusgadsimta sarakstītā vācu dramaturga Pētera Veisa lugā ar bezgalīgi garu nosaukumu Žana Pola Marata vajāšana un slepkavība, ko iestudējusi Šarantonas vājprātīgo nama aktieru trupa de Sada kunga vadībā, kuru tradicionāli saīsina par Maratu/Sadu?

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu