Raķetes un zvaigznes
41Saistītie raksti
Viedoklis /
12. septembris
Atceroties dzejnieku Raini
Dzīve /
11. septembris
Uzturot dzīvu Raiņa garu
Intervija /
28. augusts
Kā nospriegota rakete
Afiša /
14. augusts
Mākslas pieturpunkti
Komentāri (41)
edge_indran 07.09.2015. 15.25
——–A.OzoliņšVai arī jums šķiet, ka Ulmanis 1934.gadā būtu apcietinājis Raini kopā ar citiem sociāldemokrātiem?
G.Grīnuma:”Nu, tā ir atkal tīrā spekulācija. Bet tas būtu ļoti drosmīgi, protams, no Ulmaņa puses. Tā vai citādi, tomēr Rainis bija īpaša ranga figūra.”
===============================================================================
Rainis būtu aicinājis pamatšķiru aizsargāt demokrātisku valsti 1934.g.15.maijā? Būtu Rainis stājies atkal stājies priekšgalā ,kā to viņš darīja 1925.g. februārī, kad piedalījās nacionālistu noslepkavotā Aleksandra Masaka bēru laikā notikušajā demonstrācijā?
0
edge_indran 07.09.2015. 15.11
———Vita Matīsa:”Latvijas iedzīvotājiem, pēc Matīsas domām, ir divas izvēles – dzīvot Eiropas vai Eirāzijas telpā. «Tas jautājums, kādas vērtības aizstāvēt, ir ļoti būtisks, jo Latvijas iedzīvotājiem ir divas izvēles – Eiropas vai Eirāzijas telpa ar ļoti fundamentāli atšķirīgām vērtību sistēmām.(..)
Es ļoti ceru, ka Latvijas iedzīvotājiem ir iekšējais orientieris pēc eiropeiskajām vērtībām, ka indivīds ir augstāka vērtība nekā kolektīvs,» vērtēja politoloģe.” http://www.ir.lv:889/2014/11/26/vita-matisa-latvija-ir-caurausta-ar-vajo-punktu-mezgliem
==============================================================================
“Priekš citiem darbodamies attīsti…” – tā aicināja ne tikai Rainis, arī Eiropas gaišākie prāti – Mors, Kampanella, Russo, Dekarts, Gobss u.c.
Visa pasaule pašlaik stāv izvēles priekšā:
“Сегодня человечество стоит на развилке. Либо движение в сторону “свободы без границ”, снятие всех запретов, выработанных мировой цивилизацией, стирание границ между добром и злом. Благополучный исход подобного эксперимента более чем сомнителен. Либо сохранение и обогащение традиционных институтов, духовных и нравственных ценностей, лежащих в основе европейской, всей мировой цивилизации. Эти институты и ценности никак не сковывают развитие человечества, более того, выступают его основой, поддерживающей преемственность исторического процесса.”
http://ria.ru/zinoviev_club/20141120/1034273877.html#ixzz3l3Pw6E6S
0
edge_indran 06.09.2015. 13.54
——–G.Grīnuma:”Bet varbūt to nevajag izvilkt priekšplānā.”
===============================================================================
Sistēma (iekārta) tā funkcionē – , ka jāvelk izdzīvošanai un peļņai tas, kas visvairāk pieprasīts (sk. Raiņa Saeimas runa par kultūru, valsti un veikalnieciskumu.) Vairākums intelektuāļu automātiski pielāgojās – “ar iekšām” sajūt par ko valdošās ideoloģijas nesēji būs varen’ apmierināti.
Tas nekas, ja pašlaik gluži kā 1940.g. “apokaliptiskas izjūtas” (G.G.) gaisā virmo un tautu “nestabilitātes sajūta” (Rita Grāvere) pārņem – “pastāvēs, kas pielāgosies” (anti-Rainis):
“Man [ Z.Liepiņam ] jau ir skaidrs, ka 2018. gadā, atzīmējot Latvijas valsts un Operas simtgadi, Gunta Gailīša režijā iestudēsim Alfrēda Kalniņa “Baņutu”. Izvairīsimies no padomju laika uzslāņojumiem ar autoram 1940. gadā uzspiesto līksmo Līgo skatu epilogā, bet veidosim operu oriģinālā ar visām traģiskajām beigām un kā iespējami precīzu 1919. gada uzveduma kopiju – ar tādām pašām dekorācijām un tērpiem, ko, protams, tagad mēs varam redzēt tikai senos fotoattēlos.” http://www.la.lv/izaicinajuma-cimds-mestssaruna-ar-vsia-latvijas-nacionala-opera-un-balets-valdes-priekssedetaju-zigmaru-liepinu/4/
==============================================================================
Kas notiks ar Raiņa intelektuālo mantojumu – tas notiks arī ar Latviju.
Saule, Pērkons, Daugava – Гимн Родной Веры Латвии
https://www.youtube.com/watch?v=HcVe1ZKk440
0
edge_indran 06.09.2015. 11.49
———-G.Grīnuma:”….tas pats dižvēsturnieks [Aivars] Stranga skaidri un gaiši ir nodeklarējis,….”
===============================================================================
Ko tik 25 gados nav sadeklarējis Stranga un viņa dižlīdzgaitnieki – Feldmanis, Zunda, Bleiere u.c., kā arī viņu kohortai pieslējušies zelčisti, kaprānieši, neiburgieši u.c. zemīši-zellisti. Rezultāts ir likumsakarīgs:
“Latvijas vēstures zinātne atrodas kritiskā stāvoklī”
http://www.lvportals.lv/visi/likumi-prakse/263665-latvijas-vestures-zinatnes-apburtais-aplis/
0
ierados 05.09.2015. 18.49
Indran, tu esi viens kompartijas blēžu augstās skolās izstudējies blēdis. Par meli tevi nosukt nevar, jo tu nemelo tik stulbi kā, piemēram, putinisti. Tev ir vēl vecā kaluma kvalifikācija, kas balstās uz tiem pašiem trīs vaļiem (trīs avoti un trīs sastāvdaļas) kā marksisms, kas sevi deklarējis kā zinātni, bet īstenībā ir reliģija. Tu esi iemanījies, arī saistībā ar Raini, salīmēt kopā dažādas lietas un kā iluzionists manipulēt izbrīnīto skatītāju priekšā. Tava iluzionisma esence ir prasmē jebkuram iestāstīt, ka garš ir īss, balts ir melns, brīvs ir nebrīvs, pastāvīgs ir mainīgs u.t.t. Sevišķi pateicīga auditorija ir neapmierināti cilvēki. No līdzsvara izsisti, apmulsuši, pieturas punktu meklējoši. Kā negaisa naktī nomaldījušos ceļinieku var ievests laupītāju midzenī. Tā ir tāda pati māksla kā analfabētai čigānietei, kura ieiet bankas kasē un apvārdo kasieri tiktāl, ka tā viņai izmaksā prāvu naudas summu no zila gaisa (patiess notikums, kas atgadījās Latvijas krājbankā 90-to gadu sākumā). Paldies Dievam, šodien vairs neapmāca tādām komuņagu gudrībām. Un diez kāpēc tu tā aizsvilies par to Raini? Domā, tas viņam vairo godu? Diez vai. Starp citu, pieņemu, ka Rainis arī bija pazīstams vismaz ar kādu no tiem vaļiem.
5
Valdis Eiserts > ierados 05.09.2015. 20.45
ierados!
G.Grīnuma: “Un Rainis jau ar ļoti idealizēja pamatšķiru”.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tas ir iemesls, kāpēc no sākta gala viņam piesmērējas lumpeņi. Boļševiki to izmantoja arī savas propagandas nolūkiem. Boļševisma atavisms edge-indran nav izņēmums.
Par daudz goda tādam izrādi, manuprāt.
0
edge_indran > ierados 06.09.2015. 12.09
———Aivars Ozoliņš:”Pavisam pravietisks bija Raiņa teiktais runā Latvijas valsts desmitajā gadadienā: «Latvieši, sargājiet demokrātisko valsts iekārtu, jo līdz ar to bojā ies neatkarīgā nacionālā valsts!» Pēc sešiem gadiem pazuda demokrātiskā iekārta, vēl pēc sešiem gāja bojā valsts.”
===============================================================================
“Esmu bijusi praviete, – Aspazija smaida. – Tagad Skaidrīte (aktrise Jūlija Skaidrīte – I. L.), Lilija Ērika un vēl citi man atgādina, ka es 1929. gadā, kad svinēja manu 35 gadu darba jubileju, esot teikusi kā transā: “Pēc pieci ar pus gadiem Saeimas vairs nebūs, tad visi būs vienoti.” http://www.tvnet.lv/izklaide/popkultura/41516-nezinama_aspazija_remdeni_nekad
Kas ir “demokrātija”? Atcerēsimies kā reaģēja Latvijas pamatšķira 1934.g.15.- 18. maijā un 1940.g.17. – 20.jūnijā, tad labāk varēs saprast ne tikai Grīnumas kundzes “škrobīti”, bet arī to pavisam neseno sajūsmu pēc bēdīgi slavenā “Rīkojuma Nr.2”.
Atbilžu meklētājiem, pārdomām kāds dzejolis:
“Vairs zvēra baigāka par šito zvēru nava – / Simts galvas dažādas tas nes uz rumpja sava. / Ir galvas naktsmelnas – pa labi raugās tās, / Pa kreisi dusmīgas glūn galvas sarkanās, / Bet galvas vidējās, ko kronē ausis garas, Tās klausās vērīgi, ko runā abas varas. / Pie kādas galvas reiz es griezos: «kas tu tāds?» /
Un tā man atteica: «Es esmu deputāts.» E.Virza.
https://www.youtube.com/watch?v=alTAayAuenk
0
edge_indran > ierados 06.09.2015. 12.56
———ierados:”(..)Tu esi iemanījies, arī saistībā ar Raini, salīmēt kopā dažādas lietas un kā iluzionists manipulēt izbrīnīto skatītāju priekšā.”
===============================================================================
Lekcija Raiņa intelektuālais mantojums 21.gadsimtā
https://www.youtube.com/watch?v=9KoKBzbHLV4
“Raiņa traģēdija: visi par Raini runā, bet neviens viņu nelasa.”
0
Edgars > ierados 06.09.2015. 14.57
Sveiks, Artūr! Ar lielu interesi iepazinos ar Tavu viedokli par Raini. Taču ar viedokļiem ir tāpat kā ar sievietēm – ne vienmēr tās superpievilcīgākās ir tās labākās. Baidos, ka esi uz Raini paskatījies no bijušās savas darba vietas un kādreizējā statusa (LPSR ZA) pozīcijām. Vai netici, ka neakadēmiskā zinātne būtu spējīga bez padomju laika intelektuālā skata redzēt Raini citādāku?
0
edge_indran > ierados 07.09.2015. 00.32
——–Pauls Raudseps:”Raiņa Zelta zirgā trešajam tēva dēlam trīs reizes jāsēžas seglos, pirms viņš sasniedz galotni, un katram no viņa kumeļiem ir sava vērtība.” (Krāāā, krrrīīīīze,IR,30.12.2012))
==============================================================================
Raudsepa kungs, redz, saprot “citādāk” Raiņa rakstīto (sk. zemāk – Ernesta zīmējums):
“Laipni smaidi nau priekš tevis, / Alga novērš nost no mērķa, / Domā vien uz augsto tāli!”
http://www.irir.lv/upload/image_file/name/2012_01/35270/eiro-media_large.jpg?1330829142
“Taču filmas veidotājiem ir izdevies radīt nevis jaunu, Raiņa lugai līdzvērtīgu un izstrādātu mākslas darbu, bet gan holivudizētu multfilmu, kas piesvaidīta ar vietām veiksmīgi, vietām ne tik veiksmīgi salīmētām lauskām no Raiņa Stikla kalna. Diez vai īstenosies filmas veidotāju izteiktā cerība, ka multfilma rosinās bērnu interesi par Raini. Animācijas filma “Zelta zirgs” līdzīgi kā pasaku pārstāsti un obligātās literatūras saīsinātie varianti nerosina un nevar rosināt izlasīt konkrētu literāru darbu; un tie nepasaka itin neko par oriģinālu. Animācijas filmas veidotāji paliek drūzmējamies pie dzīru galda Stikla kalna pakājē. Mēģinājums izglābt Saulcerīti un atdot to latviešu skatītājam nav izdevies. Taču viss vēl nav zaudēts – jājāj taču ir trīs reizes!” Baiba Īvāne-Kronberga: Pastāvēs, kas pārvērtīsies? (Satori.lv)
0
edge_indran 05.09.2015. 15.08
———G.Grīnuma:”…..kā ļoti precīzi to piefiksējis Imants Ziedonis, kura “Mūžības temperaments” man ir viena no vissvarīgākajām grāmatām par Raini. Man liekas, ka viņš ir tik tiešām ļoti, ļoti pietuvinājies Raiņa izpratnei tādā līmenī, kādā es pat nevaru apgalvot, ka būtu kāds cits no Raiņa pētniekiem, vismaz atsevišķos aspektos.”
===============================================================================
“Mēs kā tāds pīļu sūds uz ledus izšķīstam” – I.Ziedonis ne tikai Raiņa izpratnei tuvu tuvu pietuvojās , bet arī ideoloģiskās klišejas vārdā “demokrātija” izpratnei. Ja to Melno māti nedaudz, nedaudz aizkavētu, tad arī tas 4.maija un 18.novembra “vasaras dziesmas aizsaldēšanas” iemesls tiktu apjēgts.
Nudien, aina kā ar tiem kraukļiem Stikla kalnā, ja “desmiti tūkstošu cilvēku, kuriem ir smadzenes, neko nevar izdarīt.” P.Kļava. http://www.tvnet.lv/zinas/viedokli/573762-peteris_klava_latvija_ir_loti_mazs_intelektualais_potencials
0
edge_indran 05.09.2015. 13.22
———G.Grīnuma:”Un Rainis jau arī ļoti idealizēja pamatšķiru. Viņš svēti ticēja un kļūdījās acīmredzot, gaidīdams un cerēdams no tās visvairāk. Nu, uz ko tad viņš vēl būtu licis cerību kā uz masu, kas viņam bija ļoti svarīga? Pašam kā individuālistam viņam bija svarīgi zināt, ka ir tāda masa, kurā ir rezonanses atbalss idejai, ko viņš ģenerē un nes tautā, un ka tā būs viņa ideju īstenotāja. Nu, naivi viņš iedomājās.”
===============================================================================
“Priekš citiem darbodamies attīsti…….”
Varbūt vajadzētu bez “ticības”, “gaidīšanas” un “cerēšanas” piesaukšanas arī Raiņa paveiktos darbus pamatšķiras attīstībā pavērtēt:
“Strādnieku teātrim kūmās stāvēja Rainis un Andrejs Upītis.(..)
Atklāšanas runā J.Rainis, ilgu aplausu saņemts, iezīmēja darba tautas kultūras gaitas, uzsvērdams strādnieku garīgās tieksmes.(..)Pamats visam tam likts, nu jāceļ ēka tālāk.” (iz gr. par Lūciju Baumani)
Zinot, kādos apstākļos vajadzēja to “ēku” celt pēc Raiņa aiziešanas 1929.g. – krīzes, autoritārisms+totalitārisms, 2.Pasaules karš, pēckara posms – es gan tik droši Raini par “naivu” nedēvētu – pamatšķiras/darba tautas paveikto vairāk slavētu.
0
edge_indran 05.09.2015. 00.25
——–Gundega Grīnuma:”….Ja vienīgi nenotiks kāds ļoti krass pavērsiens, tāds lūzuma posms, ko mēs negribētu piedzīvot, ņemot vērā, kāda šobrīd tumšā ēna krīt pār mums, tās apokaliptiskās izjūtas. Nedod Dievs, ka tas tā pavēršas, bet tad jau gan atkal Raini vilks laukā, un tad viņš būs mums vajadzīgs.”
===============================================================================
Jau notiek – atliek vien paskatīties jaunākas ziņas par notiekošo Eiropā –
un atcerēties Raiņa 1915.g. telegrammas tekstu:
“Tēvija ir briesmās. Aizmirstiet manu jubileju, pieminiet Imantu [ nejaukt ar Imku ]!”
http://images.indianexpress.com/2015/09/europe-migrant-hungary759.jpg
2
ierados > edge_indran 05.09.2015. 09.52
Indran! Beidzot esi pamodies un spriedelē par Raini. Tav stažieri, kuriem tu laipni uztici savu klaviatūru, nav spējīgi izteikties par tik komplicētu tēmu. Taču tu parakstījies uz tādu izdarību tīri politiski (un ne tikai) veikalniecisku apsvērumu dēļ, kādus tik ļoti neieredzēja Rainis. Tu esi iestājies nacionālo nīdētāju klubā un spiests pildīt tā reglamentu nemitīgi gaudojot par “rietumu kapitālisma paverdzināto Latviju”. Tu esi nožēlojams, noguris vergs, kurš brīžiem iekrīt nemaņā un drīzumā tiks nomainīts pret pilnīgi stulbiem nacionāliem jaunuļiem, kuri jau šeit vingrinās tavā vārdā.
0
edge_indran > edge_indran 05.09.2015. 12.01
——–A. Kiršteins:”(..) Es domāju, ka galvenā kļūda sākās ar to, ka agrārās reformas laikā vācbaltiem zemi un mežus konfiscēja nesamaksājot. Tā bija liela kļūda.” http://spektrs.com/visas-zinas/par-latviesu-karotprasmi-un-700-verdzibas-gadiem/
===============================================================================
Spriedelētāju pašlaik nav mazāk kā 1920. gados, kad jaunizveidotās valsts pamati bija bez lielas naudas (euro-fondiem) jāveido. Rainisti jau daudz ko par tām batālijām varētu pastāstīt šodienas vaimanātājiem par “segregāciju” izglītības sistēmā – , jo Rainis kā izglītības ministrs ar plašu vērienu atbalstīja mazākumtautību skolu tīkla izveidošanu. Vācu baronu mīlētājiem un viņu kārtības atbalstītājiem arī būtu ko atbildēt – galu galā viņu nodomi (intereses) nav mainījušies:
“Kārtību še vaj’g (a) ieviest! / Kungu sugai vaj’g (a) valdīt! /
Kalpu sugai vaj’g (a) klausīt! / Nepaklausīgos vaj’g (a) sodīt! /
(“Baronu deutsches Pflichtgefuhl,” 1920)
0
edge_indran 04.09.2015. 21.35
————
Gundega Grīnuma:”Rainim nevar paiet garām neviena ideoloģiskā sistēma, neviena iekārta – pārāk liels. Viņš ir kā piedauzības akmens. Viņš ir šausmīgi neērts, spurains un nepakļāvīgs, nepiejaucējams, un tomēr vienmēr ir bijuši mēģinājumi viņu piejaucēt.”
==============================================================================
Skatāmies internetā, kāda ir Nobeļa prēmijas piešķīrēju attieksme pret “šausmīgi neertajiem, spurainajiem un nepakļāvīgajiem”:
“Уместно упомянуть, что в самом конце XX века Нобелевский комитет рассматривал вопрос о присуждении Александру Зиновьеву Нобелевской премии (он был номинантом Нобелевской премии по литературе 1984 и 1999 годов). В 1999 году, когда начались бомбежки Югославии, специальный корреспондент Нобелевского комитета задал Зиновьеву вопрос об отношении к этим событиям, на что тот ответил: «Это величайшее негодяйство – нападение НАТО на суверенную страну». На «намекающее» предложение корреспондента смягчить формулировку Зиновьев ответил, что может сказать «только жестче». Конечно, о Нобелевской премии не могло быть и речи.” http://zinoviev.info/wps/archives/593
1
edge_indran > edge_indran 05.09.2015. 00.06
———G.Grīnuma:”Viņš bija zināmā mērā netaisns pret jauno Latvijas valsti, viņš prasīja un gaidīja par daudz.”
==============================================================================
Viņš ir netaisns arī pret atjaunoto Latvijas valsti:
” Kā mums stāv ar principiem, kurus sauc par vadošiem un galveniem? Kā mēs skatāmies uz mieru? Vai pie mums tiek miera ideja kā tāda ieaudzēta? Es to neredzu. Pie mums pat tad, ja notur kādu sapulci par mieru, uzskata to kā kaut ko naidīgu valstij. Pastāv tāds uzskats, ka valstij vajaga dibināties uz militāriem pamatiem. Tas ir aplami. Skolās netiek gādāts par to, lai jaunās dvēselēs iepotētu uzskatu, ka miers ir viss, ka tikai uz mieru var dibināt valsti. Es gribu prasīt, kā stāv ar otru lietu, likumību. Kā ar to pie mums stāv? Mēs jau pie vispārējām debatēm redzējām, ka likumība pie mums netiek ievērota.” Fragments no Raiņa runas pirmās Saeimas 8. Sesijas 19. Sēdē 1925. gada 20.maijā https://infoagentura.wordpress.com/2012/04/01/raina-saeimas-runa-par-kulturu-valsti-un-veikalnieciskumu/
Kas tur [1920-1934] notika un šeit [1990-2015] vispār notiek?
https://www.youtube.com/watch?v=I82T-khXtF8
“Neviena mīkla nav minēta / Neviena plaisa nav aizbērta, /
Neviena vaina nav dziedēta / Viss vecais smagums velk ar visām šausmām /
(“Sudrabota gaisma”, 1922)
0
latvijas_valsts 04.09.2015. 19.27
Pasaules acīs Rainis ir kaut kāds bauris. Vai viņš ir Nobeļa prēmijas laureāts? Nē. Vai viņš kaut ko jaunu izdomājis? Arī nē.
Skatāmies internetā, kas viņš ir:
Райнис
Поэт
Ра́йнис — латышский поэт, драматург, переводчик, политик, общественный деятель, народный поэт Латвийской ССР. Википедия
Tas arī ir viss. Kaut kāds komunistu pakaļlaiža un sociālists.
2
Valdis Eiserts > latvijas_valsts 04.09.2015. 22.35
latvju lauvas bezdels pieļauj, ka pasaules kultūru var iepazīt lasot ordas tāšu rakstus!? Rainis nepiedzīvoja Latvijas okupāciju.
0
edge_indran > latvijas_valsts 04.09.2015. 23.51
———-
Vai arī jums šķiet, ka Ulmanis 1934.gadā būtu apcietinājis Raini kopā ar citiem sociāldemokrātiem?
G.G.:”Nu, tā ir atkal tīrā spekulācija. Bet tas būtu ļoti drosmīgi, protams, no Ulmaņa puses. Tā vai citādi, tomēr Rainis bija īpaša ranga figūra.”
===============================================================================
Bez spekulācijām, manuprāt, šeit vietā būtu nocitēt kādu fragmentu no J.Grestes gr. “Krist un celties”, lai atgādinātu, kas pēc 1934.g.15.maija notika ar Raiņa idejiskajiem domubiedriem un līdzgaitniekiem:
“….Tad nāca 1934.gads. Tas noslaucīja daudz ko. Skolotāju savienību likvidēja. To, kam bija naudas vērtība, pievāca veikli pirksti. Vēsturiskos dokumentus iznīcināja. Aktīvākos darbiniekus padzina. Padzina tos, kurus mēs vienmēr esam uzskatījuši par mūsu skolas greznumu:Kūlu, Rītiņu, Lancmani, Odiņu, Lambertu, Martinelli, Āboliņu utt.
[ Dēķenu, Gresti ]. Padzina simtiem skolu darbinieku, kam bija sakari ar Kūlas vadīto Skolotāju savienību.”
p.s.
Sveiciens visiem K.Ulmaņa idejiskajiem pēctečiem Vadoņa 138.gadadienā!
Lai līgo lepna dziesma….
https://www.youtube.com/watch?v=Qfpno5TMKDA
0
edge_indran 04.09.2015. 15.39
———Gundega Grīnuma:”Man nekādi nav saprotams, kāpēc šos jautājumus šobrīd neizvirza politologu diskusiju krustpunktā.”
===============================================================================
Nav saprotams?! Palasīsim, padomāsim, kādus jautājumus intelektuāļi uzdod, kādus darbus veic neo-liberālisma ideoloģijas propagandai (kā te neatcerēties Spīdolas brīnumainās pārvērtības):
“Latviešu kultūrā Raiņa luga “Zelta zirgs” ir simboliska un svarīga tajā ieliktā vēstījuma dēļ. To gribu salīdzināt ar kādu norvēģu pasaku.
Ieskatīsimies vēlreiz, kāds stāsts ir Raiņa lugā. Melnais princis saprot, ka Saulcerītes atmodināšanai ir vajadzīgs gredzens, tas ir Antiņa pirkstā. Vai Antiņš kāvās, cīnījās? Nē, viņš ļāva nocirst sev pirkstu! (..)
Beigu beigās Saulcerīte pati atbrīvojas un atrod savu varoni ar nocirsto pirkstu. Bet norvēģu pasakā varonis Holmers, pats ierodas uz atlases konkursu pilī, izdzer vīna kausu, iemet tajā gredzenu un parāda: Es tevi, princese, atbrīvoju! Es tevi precēšu!
Lūk, šis akcents mums pietrūkst.”
Dagmāra Beitnere,kultūrsocioloģe http://www.lvportals.lv/print.php?id=243717
4
edge_indran > edge_indran 04.09.2015. 15.51
———-
“Rausiet to nolādēto naudu! Latviešiem jākļūst turīgiem.” Lielais Vilis, 1993.
http://www.rigaslaiks.lv/Read.aspx?year=1998&month=12&page=19
===============================================================================
Cik vēl ilgi Latvijas intelektuāļiem pietrūks “šī akcenta”? Vēl 25 gadus tādus gadus kā 1990-2015 diezin vai Latvijas tauta spēs izturēt….
0
Drosma > edge_indran 04.09.2015. 15.56
Rainis taču praktiski visus savus varoņus nobendē Jāzeps, Indulis, Baibiņa, Tots …
Kad skatījos Raiņa Pūt vējiņi Liepājas teātrī – jau to rakstīju – man bija tāda doma – ka varbūt kāds drosminieks izmainīs beigas – ka Baibiņa iekāps laivā – pateiks savai pamātei un saimei fuck offf un aizbrauks. Bet nepateica, nekur neiekāpa un nekur neaizbrauca, tā vietā – kārtējo reizi ieleca Daugavā.
Gāju mājās un domāju – tas Uldis jau tād meitu ģēģeris bija , cik ilgi viņš to Baibiņu mīlētu , spētu saudzēt ? Varbūt tomēr gudrāk bija tā – klikt un ielekt un lieta beigta un viss…
Nezinu, nezinu. Tāpat par Jāzepu. Manā vērtējumā Rainis viņu latviskoja – šī padevība, apcere, augstie ideāli un zemiskā īstenība un nespēja to pieņemt.
No tā viedokļa – patīk izraēļi – acs pret aci, zobs pret zobu.
Mans raksturs ir tāds,ka es tos brāļus būtu piekāvusi – pašrocīgi – dusmās paķertu kādu sitamo un kārtīgi viņus sasistu, bet pēc tam piedotu un mēs dzīvotu kā brāļi, bet redz – Rainis saka , ka nē – ka ausgtie ideāli padara dzīvi neiespējamu.
0
edge_indran > edge_indran 04.09.2015. 16.04
——-Skaisle Rainis taču praktiski visus savus varoņus nobendē Jāzeps, Indulis, Baibiņa, Tots …
===============================================================================
Izvēlies Hoļivudas “happy end” – pamācies no D.Beitneres u.c. latvju intelektuālēm!
http://www.royorbison.com/wp-content/uploads/2015/03/PWMoviePoster.jpg
0
Ēriks > edge_indran 05.09.2015. 13.07
…augstie ideāli padara dzīvi neiespējamu.
=============
«Jūsu fiziognomija gan to nerāda, ka jums būtu kādas bēdas bijušas, bet publikai ir jau sīki tas zināms, un tautas balss ir Dieva balss, kā grieķi saka; tāpat arī tas, ka es tādu bēdu neprotu nest, nav dibināts
vārds, jo mana sirds, kuru vēl skūpstīja nesen Cefīrs Floras klēpī, ir tagad kā poda gabals un salauzīta kā lilija no aukas ziedonī, tā ka es gan laikam nespēšu aizsniegt sava dzīves ideāla. Mīlestības dievība jeb Līga, kuru jau vecie helēņi dēvēja par Amoru, bēg no manis. Es laikam nevarēšu apprecēties.»
«Kad nevari –neprecies.»
«Bet praktiski dzīves apstākļi mani uz to spiež, jo kā lai uztic svešam cilvēkam saimniecību?»
«Nu, kad spiež, tad precies.»
«Jā, bet mana mīlestība kavējas un meklē sava sapņu tēla citā ideālīgā un dzejīgā pasaulē, jo prozaīgā, ikdienišķā
zemes virsū viņa tā neatrod.»
«Kad tā ir, tad ej un precies citā pasaulē.»
«Bet tā ir, jaunkundz, tik tāda izfantazēta pasaule, kur neviens nedz precējas, nedz tiks precēts.»
«Tad iztiec ar savām fantāzijām.»
«Tomēr es gan šķietu, ka spēšu sevi pārvarēt un piespiest uz precēšanos šepat, jo es jūtos šai ziņā stiprs diezgan, tā ka enerģijas un centienu man uz to netrūks.»
«Pārvaries vien un precies.»
«Bet drūmīga un sēra paliks mana sirds tomēr arvienu, jo viņa ilgosies allaž pēc mūžam neaizsniedzama ideāla.»
«Kad tā ir, tad neprecies.»
«Tomēr es raudzīšu arī šai lietā sevi pārspēt, jo nav labi cilvēkam, kad viņš garīgi visai apcietinājas. Mums būs sevi uzvarēt, jo iekš tā cilvēks parāda vislielāko dūšu, kad apprecas pret visu
savu fantāziju.»
0
Absints 04.09.2015. 11.22
Rainis neapšaubāmi bija dižgars, kas ieņēma savu vietu Latvijas sabiedrībā. Bija! Un ir jānovērtē, kā spilgta vēsturiska personība. BET – Rainim vairs nav vietas mūsdienās, viņa darbi ir pārsimbolizēti, teksti vecmodīgi, un mūsdienu pragmatiskajā pasaulē nav ne vairs saprotami, ne aktuāli. Šobrīd vairums tikai izliekas, ka Rainis ir viņu apritē, bet pašiem sen vairs nav laika, lai sēdētu mēnesnīcā un vērotu skrejošus zirgus ar plīvojošām krēpēm – jo ir jau jāiet skatīties kārtējais diletantu šovs pa TV . Rainis modernajam latvietim nav vajadzīgs, modernais latvietis vairs nav provinciāls un dzīvo globālajā Pasaulē, kurā ir tie Pasaules dižgaru vārdi, kas ir pārvarējuši provinciālisma važas. Rainis ir latvisks, un lokālajā Latvijā ierobežots. Mēs zinam norvēģu Ibsenu, piemēram, bet vai norvēģi zin Raini? Vides, tautas un viss cits abu drīves laikā bija salīdzināms.., apstākļi līdzvērtīgi.. Mēs pazīstam Raini tāpēc , ka tas ir skolu programmās, zinam tāpēc, ka Rainis ietilpst intelektuālu “džentlmeņu komplektā”, bet nevis tāpēc, ka esam tikuši pie Raiņa grāmatām un tās lasījuši. Bērnībā izrāvu Vili Lāci, piemēram, zināju, ka kolaborants, zināju, ka darbi pārstrādāti – bet aizraujoši. Raiņa kopotie raksti stāvēja blakus. Tāpat stāv arī tagad… Jā, neesmu lasījis, nevaru spriest.. “Esmu lepns atzīties.” Bet mēģinājis lasīt esmu gan..
Nenoniecinu Raini, Latvijas vēsturē viņš ir nozīmīgs, bet mūsdienās Raiņa kultu nevajadzētu mākslīgi uzturēt.. Citādi vajag piespiest mīlēt! Piespiest mīlēt?
10
Drosma > 04.09.2015. 11.53
Varu derēt uz savu skaistāko zobu,labi lai iet priekšzobs, ka pēdējo reizi Raiņa darbus un Raiņa idejas lasīji un apsmadzeņoji skolas solā sēdot.
Lūk, lasu grāmatu par Gēti – otro gadu lasu. Elle un Indija – viņš -Gēte bija Raiņa skolotājs. Var teikt – Rainis attīstīja Gētes idejas. Bet – atšķirībā no latviešiem – Gēti Vācijā lasa, rīko par viņu diskusijas, raksta par viņu grāmatas – mīlestības un godbijības pilnas grāmatas.
Ja esam sevi nolēmuši islamizācijai, tad jau tiešām ir tā – nu ko tur tas Rainis, tā visa ir pagātne, tas bija sen un kā mēdz teikt – nepatiesi.
NRA bija Arno Jundzes raksts – ka Rainis ir bijis iedomīgs marasmātisks vecis,kurš sacerējies uz Nobeli. Kaut ko tādu jau laikam tikai latvietis par latvieti var uzrakstīt, sūda niecība – par pasaules garu.
Vai KD Rudaks rakstīja,ka Rainis tāds sarkano dzejnieķelis vien bijis, ka viņš nesaprotot , ko to komunistu slavinot.
Zombiji, tā es vērtēju Jundzi un Rudaku. Nu bet ko darīt – tā tas ir un viss
Kāds vismaz kādu projektiņu uztaisīja , kādu naudiņu uz Raiņa rēķina dabūja, tad – lai jau iet ….
Jā – mirstošai nācijai jau laikam citādi nemaz nevar būt ar attieksmi pret ģēnijiem …
0
edge_indran > 04.09.2015. 12.16
——–
“Visas tautas dzīve tūkstots gados ir lielāka / Par katra lielākā varoņa negaro dzīvi / Pēc manis nāks citi, kas izvedīs gaitu galā.”
===============================================================================
“Ja nevari iznīdēt kādu parādību – vadi to pats.”
Apzināti no Latvijas skolu programmām tika izmesti Raiņa darbi (Uguns un nakts), apzināti tiek “Raiņa kults” uzturēts. Tādas intelektuāles kā VVF un V.Matīsa jau labi zina, kas jādara neo-liberālisma ideoloģijas iedzīvināšanai – ne bez pamata tika “Aklais no tatāru zemēm” ar ordeņiem un balvām apbērts.
http://www.ibook.lv/uimg/01315228-537c-4398-9f4e-5b01017ae1c0.jpg
0
edge_indran > 04.09.2015. 13.25
———-Ķīps: “(..) Jā, neesmu lasījis, nevaru spriest..”
================================================================================
Kas tie par “mēs”, kas a.god.kungam, kurš nav Raiņa sarakstītos darbus lasījis, ne arī reālo dzīves gājumu (biogrāfiju) zina – tās “gudrības” par Raiņa “provinciālismu”, “tekstu vecmodīgumu” utt., pastāstīja? Nav tie, kurus par sorosīdiem dēvē? Tie pragmatiskie “modernisti”, kuri no reālās atbildības uzņemšanās baidās (Seile skaidrojusi, ka lēmums par dziesmu svētku gājiena atcelšanu tika pieņemts vēlā naktī,…04/1996 – 12/1998 Sorosa fonds Latvija, projektu vadītāja)?
0
Absints > 04.09.2015. 13.25
Uz skaisle. Man vajadzētu piespiesties izlasīt? Vajadzētu piespiesties? Mēģināju, nu nav tā aizruajošākā lasāmviela Kāpēc man vajadzētu to darīt? Lai papildinātu savu “džentelmeņa komplektu”? Varbūt, man pietiek ar Hesi? Jeb Hese neder?
Tieši jau par to jau ir stāsts. Vai kultu vajag mākslīgi uzturēt? Jo dabiski tas (vairs?) nenotiek…
Ir tāda pasaka par kailo karali. Visi izliekas, ka karalis nav kails. A īstenībā ir. Tāpat ar Raini.
0
edge_indran > 04.09.2015. 14.30
———–
“Pirmkārt, tāpēc, ka kopš 90.gadu sākuma Rietumi ir dzīvojuši pašapmānā, runājot par vēstures beigām, demokrātijas galīgo uzvaru un tamlīdzīgi.”
LV portālam: GUNDA REIRE, politoloģe Starptautisko pētījumu centra izpilddirektore.
==============================================================================
Kurš “karalis” te ir kails? Vai ne tas pats, kurš “moderno un pragmatisko” patērētāju par nākotnes cilvēka iemiesojumu pasludināja?
http://calvinhayes.net/wp/wp-content/uploads/2014/04/fukuyama-300×205.jpg
0
Drosma > 04.09.2015. 14.36
Kāpēc Tu neraksti precīzi, kas ir tas, ko Tu lasīji un kas tevi neuzrunāja?
Es lasīju Raiņa Jāzeps un viņa brāļi. Precīzāk , smalkāk, poētiskāk – pat nezinu kā vēl man tev to uzrakstīt – nav iespējams pateikt par cilvēka dabu. Spēja piedot. Tu neticēsi – bet tai vietā , kur Rainis – kā saka sūta nāvē Jāzepu – es sāku raudāt. Es pārdomāju visu savu dzīvi , visu,ko esmu piedzīvojusi no cilvēkiem , ko zinu par pasaules vēsturi …
Nu nav -nu nav iespējams tādas lietas pasniegt mūsdienīgāk, citādāk. Tā kā tagad svin Raiņa gadu – saliek Raiņa papes bistes parkā.
Vēl kā ir. Izlasītā iespaidā es paņēmu un izlasīju Dobrovenska grāmatu par Raini, šīs pašas Gundegas Grīnumas apceres …
Kas man ir Rainis – pirmkārt, cilvēka un vīrieša ideāls.
Jo īpaši uz latviešu tautas fona. Kā viņš cietumā – kā tāds Jēzus izturēja visus tos pasaules kārdinājumus un vilinājumus – un biedrus nenodeva. Kamēr pa to laiku – biedri viņu nodeva – kā mazo Jāzepu iegrūda grāvī.
Un man šķiet,ka tās ir tādas lietas, ko vajag gribēt saprast , novērtēt, kam rast laiku …
Un tev tā nav. Hese – zinu visu Hesi tikpat kā nogalvas , mīļākajiem esmu dāvinājusi Sidhartu – un tomēr … dziļāk par Raini Hese neko nav pateicis, tikai tik daudz ,ka viņam – Hesem bija cits pīārs.
Negribu tevi piespiest mīlēt Raini. Man to nevajag – ja godīgi – esmu greizsirdīga uz tiem, kas mīl Raini.
Es apskaužu Grīnumu G. – Raiņa dēļ. Ne leišiem, ne igauņiem nav sava Raiņa.
Mums ir. Un man ir tik žēl noskatīties – ko mēs daram ar savu Raini.
Lūk.
Vismaz es varu pateikt – es mīlu – es mīlu Raini – lasu viņa vēstules, viņa dzīvi, viņu bildēs …. Kas par cilvēku un ko mēs ar viņu esam izdarījuši …. tā es domāju …
0
Absints > 04.09.2015. 15.37
uz skaisle. Laba atbilde. Domāju būs uzbrauciens, bet izlasot, pat varu sākt ticēt, ka ir kādi, kam mūsdienās Rainis reāli kaut ko nozīmē. Ka nav tikai literatūrzinātnieki un skolotāji, kas viņu tiešām lasa, ka Rainis nav tikai neirastēniķa reminiscences, bet kaut kas tāds, kas dod intelektuālu pienesumu.
Raiņi mēģināju lasīt agrā jaunībā, Tad, kad Londonu, Lāci, Remarku… Neatceros ko, tik atceros, ka to nespēju. Hesi lasīju jau vēlāk. Varbūt tiešām jāmēģina tagad..
A par Grīnumu- man viņas žēl, jo ir kļuvusi par Raiņa ēnu. Un kā zināms, ēna nepastāv bez objekta. Viņas pašas nav. Ir tikai kopā ar Raini. Nepazīstu viņu, protams. Varu spriest tikai virspusēji, un mans teksts, varbūt, ir pārāk tiešs, bet tā ir ar visiem biogrāfiem- viņi dzīvo svešu dzīvi…
0
edge_indran > 04.09.2015. 15.41
—–Ķīps uz skaisle. Laba atbilde. Domāju būs uzbrauciens, bet izlasot, pat varu sākt ticēt, ka ir kādi,…..
===============================================================================
Lasi IR – daudz ko jaunu uzzināsi:
“Trūkst Trešo tēva dēlu un Antiņu”
Akadēmiķis, zinātņu vēsturnieks Jānis Stradiņš (80) dalās pārdomās, kas nepieciešams Latvijas valstij, lai tā pastāvētu ilgāk kā Krišjāņa Valdemāra paredzētos 150 gadus
http://www.irir.lv/2013/3/29/trukst-treso-teva-delu-un-antinu
0
Drosma > 04.09.2015. 15.50
Jauki, ka savukārt , Tu respektē manu viedokli. Jo tas ir tikai viedoklis, protams.
Esmu sapratusi, ka visam ir savs laiks.
Neatceros, kurš to teica, bet kāds teica,ka mēs kā tauta nemaz neesam gatavi Rainim.
Un tā ir arī ar mani. Vēl pirms pieciem gadiem – nebūtu lasījusi ne Raini, ne par Raini – man bija citas aktualitātes ….
0
edge_indran > 04.09.2015. 16.12
——–
Vismaz 99% Latvijas intelektuāļiem bija citas aktualitātes – par Jāzepa prognozētajiem 7 liesajiem gadiem maz kurš vēlējās domāt.
Laiki mainās, taču, ak, vai, siers appēsts, peļu slazds aizcirties. Ko nu ēdīsim, ja ne…..Kā tur bija tai melnajā teicienā par latvieša mīļāko ēdienu…:
“….kolektīvā intelekta masa ir ļoti maza. Tāpēc tie daži desmiti tūkstošu cilvēku, kuriem ir smadzenes, neko nevar izdarīt,» vērtēja Kļava.
Pēteris Kļava: Latvijā ir ļoti mazs intelektuālais potenciāls
http://www.tvnet.lv/zinas/viedokli/573762-peteris_klava_latvija_ir_loti_mazs_intelektualais_potencials
0
Valdis Eiserts 04.09.2015. 10.48
Piekrītu autorei – šodien pēkšņi visi zina, kas ir Rainis.
1
edge_indran > Valdis Eiserts 04.09.2015. 11.44
———-Gundega Grīnuma:”Bija tāds laiks, un ne tik sen, manā zaļoksnējā vecumā, kad tapa Raiņa raksti, kur man tas prieks un gods, un reizē laime vai nelaime, bija būt klāt.”
===============================================================================
Bija tāds laiks (1987.g.), kad G.Grīnumas, B.Gudriķes, M.Ābolas, V.Hausmaņa un V.Samsona paveiktais tika novērtēts visaugstākajā līmenī. Valsts prēmijas jau piešķīra par reāliem sasniegumiem – par J.Raiņa Kopotu rakstu akadēmisko izdevumu 30 sējumos, kas publicēti 1977. – 1986.gadā (Cīņa, 1987,21.jūl.)
http://www.5santimi.lv/uploaded/d/deee81a01c44984d638fca4a2b8e4b4a_0.jpg
0
Drosma 04.09.2015. 10.33
Cilvēks – brīnums. Tā es domāju par šo kundzi Grīnumu.
Kāpēc? Tāpēc,ka viņa ir viena no ļoti retajiem cilvēkiem Latvijā , kura par Raini ir spējīga runāt un rakstīt ar godbijību un mīlestību. Traģiski, ka tāda – – nācijas ģēniju godināšana -it kā pašsaprotama lieta kas ir visur citur pasaulē – Latvijā ir izņēmums.
Jā un iekopēju šeit to , ko ierakstīju KD – mans viedoklis par Raiņa gadu, kā NA vadītā KM dara visu ,lai Raini banalizētu un noniecinātu.
Piemēram, ka šajos Raiņa svētkos Rainis mūsu jaunatnei būtu pasniegts mūsdienīgāk. Manā vērtējumā Rainis jaunatnei vispār nav pasniegts.
Biju vairākos pasākumos – grāmatu atvēršanas svētkos, izstāžu atvēršanā Rainim un Aspazijai – tur vidēji – es teiktu 80% apmeklētāji bija sirmgalviji, visi baltām galvām, labi ja 10 % jaunieši un tad – muzeju darbinieki. Patiešām, varu zvērēt , no tiem R&A gada pasākumiem, kurus es līdz šim esmu apmeklējusi – nevienā neredzēju tos smalko izjūtu un augsto talantu pārstāvjus, kurus šeit piemin Anete. Uzreiz atruna man jātaisa par maijā organizēto starptautisko konferenci – varbūt to apmeklēja mūsu “aktīvie ” literāti – to es nezinu.
Lūk, kanālmalā ap operu ir izliktas papes figūras ar R tekstiem. Katru dienu un iznāk arī pa vakaram – tiem eju garām vismaz 4 x. Ne reizi neesmu redzējusi , ka kāds interesents tos pētītu. nesaku, ka to nedara, saku, ka tur bieži esot – nav nācies redzēt jauniešu interesi par to.
Varbūt tā ir vecmodība – ka skolēni lasītu nevis par dzeju, bet pašu dzeju.
Ka Raiņa un Aspazijas mīlas dzejas deklamēšana – varbūt pat konkurss par to – būtu īstais veids kā jauniešus ieinteresēt, ieintriģēt. Es domāju,ka dzeja tomēr ir un paliek pirmkārt – VĀRDS – IZRUNĀTS VĀRDS
Tāpēc es uzskatu , ka mūsu inteliģence ir darījusi visu ,lai Raini nonivelētu, lai tikai mēs par daudz goda – kā raksta Anete , neizrādītu patiesajam latviešu ģēnijam. Lai tiek šodienas bļodlaižām
par to man protams, ir skumji , ļoti. Lai neteiktu vairāk
1
edge_indran > Drosma 04.09.2015. 12.38
——–
“Nav pareizi teikt:”Nekad nepagurt [ neskumt ] ! – jo pats dzīves ritums iet viļņos. Pareizi ir:”Vienmēr atjaunoties!”
http://www.diena.lv/uploads/thumbnails/705×457/article/1402/14015995/5257649_ORIGINAL_1373612986.jpg.jpg
“Kā jēri ar vilkiem var biedroties? / Mums cīnīties! / Spēkos vēl pieņemties!/ Ne dusēt, jo atslēga necelta rūst.” /
LPSR Tautas māksliniece, Staļina prēmijas laureāte L.Bērziņa Spīdolas lomā Raiņa “Ugunī un naktī” (J.Raiņa v.n. LPSR Valsts dailes teātris)
0