Ķīlis: Divas trešdaļas augstskolu būtu jāslēdz vai jāapvieno
38Saistītie raksti
Viedoklis /
18. jūnijs
Kā skolu jauniešiem rosināt interesi par uzņēmējdarbību?
Viedoklis /
5. jūnijs
Dizaina nākotne ir starpdisciplinārā sadarbībā
Viedoklis /
14. maijs
Izkāpjot no komforta zonas: ko iegūstam, studējot doktorantūrā?
Komentāri (38)
Jānis Derkusovs 04.09.2012. 09.10
Nū…Un Ķīlis kā Robespjērs. Viņam patiktu.
Kādas ES valodas? Lietuviešu un ungāru? Un ne jau valoda, kas var būt tikai angļu, un ierobežoti vācu un franču, bet gan iespēja samaksāt vieslektoriem ir problēma.
Bet lai nu ministrs plosās vien…Bet Dombrovskis būtu idiots, ja iesaistītos, šajā Romas dedzināšanas pasākumā.
Kad bija anglosakšu sistēma, tagad jau dāņu…un kas vēl būs pēc mēneša…
Karogs Ķīlim rokā…Un uz priekšu!
0
juhans 04.09.2012. 07.19
Te ministrs sniedz konkrētus priekšlikumus. Vismaz dažus no tiem es esmu sapratis šādi:
1)augstskolu pārvaldes reorganizācija atbilstoši Dānijas modelim. Lieliski! Līdzšinējais modelis atbilstoši shēmai “autonomija autonomijas dēļ” ne pie kā laba nav novedis, bet tā laušanu var salīdzināt ar Lielo franču revolūciju. Kā tautā saka, būs “puņķi un asaras”, un pretdarbība, pretdarbība! Kas to paveiks?
2)mācību programmu izvērtēšanu TĀDĀ LĪMENI, kas automātiski nodrošinātu to akreditāciju. Bez 1.punkta tas neies cauri. Redzam taču, kāda bija iepriekšējā „izvērtēšana”.
3)mācību programmu finansēšanas no valsts līdzekļiem saskaņošana ar programmu un augstskolu kvalitāti. Tas pats, kas iepriekš – 1. punkts.
4) zaļo uguni ES VALODĀM. Tas pavērtu durvis vērā ņemamiem vieslektoriem.
Faktiski viss reducējas uz 1. Bet to ministrs TIKAI ar saviem spēkiem diez vai spēs. Tas prasa visas valdības saskaņotu darbību un atbalstu. Un tas savukārt prasītu valdībai mobilizēties praktiski tikai uz šo pasākumu. Tas nozīmē uzdot jautājumu ne vairs Ķīlim, bet Dombrovskim.
0
dzerkaleliva 03.09.2012. 22.49
Pēc Ķīļa reformām no mūsu izglītības sausais atlikums, būs tāds pat, kā pēc Godmaņa reformām ar rūpniecību un lauksaimniecību, beidzot.
Viens ārprātīgs liberastu pārstāvis (pasaulē izmirstoša un tikai ES saglabāta ekonomiski/politiskā orientācija) ir pielikts par Latvijas izglītības galīgo kapraci.
Savukārt Circene to pašu cenšas izdarīt ar medicīnu.
Liberasti ir nolēmuši, beidzot galīgi un uz visiem laikiem, iznīcināt šo valsti līdz ar saknēm.
————————–
Pēc tam šeit izglītībā un medicīnā, mierīgi varēs šiverēt daži spējīgi investori no rietumiem, tāpat kā finansēs, tāpat kā lauksaimniecībā, tāpat kā rūpniecībā. Vai arī klajumam pāri svilpos vējš.
—————————
Galvenais ir iznīcināt esošo, jo tas ir slikts un jaunais noteikti būs labāks. Kā vienmēr.
2
mary75 > dzerkaleliva 04.09.2012. 06.39
Par to, ko dara medicīnā, vēl varētu pastrīdēties, tur tiešām sadarītas lielas muļķības, it sevišķi to mazo slimnīcu likvidācija, kur ietaupījums niecīgs, toties zaudējumi, un ne tikai medicīnā, daudz lielāki, un visa centrā galīgi nav pacienta interses, kā tam būtu jābūt.
Bet Circene atrodas neapskaužamā situācijā, jo viņai jāizstrēbj ilgstošu “darītāju” “saimniekošanas” rezultāti, to, ko Ķīlis tagad grib izdarīt izglītībā, gan jāatzīst par pareizu, Latvijas AI ir absolūti nekonkurentspējīga.
0
dzerkaleliva > dzerkaleliva 04.09.2012. 09.47
Circene? Marketinga speciāliste viņa būtu ideāla, kā visi mūsu “darītāji”. Ģimenes ārstu un ģenēriķu lobijs rullē, tautas iznīcināšana turpinās.
Reformām ir jābūt!
0
māsa 03.09.2012. 21.18
Daudz, daudz prozaiskāk. Latvijā vienkārši nav vajadzības pēc augstskolu sagatavotiem speciālistiem. Cik ilgi turpināsim bezjēdzīgi šķiest naudu (gan valsts, gan vecāku)? Cik ir gadījumi, kuros jaunais speciālists atrod darbu savā specialitātē? Ļoti, ļoti maz!
Cita specialitāte, darbs ārzemēs vai bezdarbnieks tepat Latvijā. Kāpēc bija jāmācās, jādeldē bikses un skolas sols?
Racionāls ministra uzstādījums! Pieprasījuma jau nav un neizskatās, ka pārredzamā laikā būs.
Slakteris teica – sajozīsim jostas, šitais – konsolidēsim, tai skaitā izglītību!
0
dro 03.09.2012. 18.35
Laikam būs jāmaina domas par Ķīli. Viens viņš situāciju neizmainīs, vajadzīgs visas valdības atbalsts, bet katra partija “ar dziļu gandarījumu” uzņem savu partneru neveiksmes /izņemot Dombrovski/.
3
Una Grinberga > dro 03.09.2012. 19.49
Tādēļ AI arī ir pēdējais no jautājumiem, kam viņš ir ķēries klāt. Ja pie vispārējās izglītības viņš var gūt atbalstu daļas skolotāju, vecāku un pat skolēnu vidū, tad AI ir nepateicīga, jo studentu, pasniedzēju un augstskolu mērķis ir viens – saglabāt budžeta dotācijas esošā daudzumā, lai kāda arī nebūtu kvalitāte. Principā visi ir pret viņu! Un tas tā arī varētu palikt, jo vispārējā izglītībā iesaistītās puses var arī samierināties ar esošo situāciju, jo skolēni var doties mācīties AI ārpus Latvijas (it sevišķi, ja Ķīlis savedīs kārtībā arī vidējās izglītības saturu, ar kuru varētu mācīties jebkurā ES augstskolā).
Tikmēr Latvijas augstskolas nīkuļos ar viduvēji-slikti sagatavotiem studentiem, un uz lētās mācību maksas rēķina mēģinās piesaistīt caurkritušos studentus no ES valstīm vai naudīgākos no NVS valstīm.
0
ezis > dro 03.09.2012. 19.58
Nasing spešal!
Piekrītu visam par 100%.
0
Signija Aizpuriete > dro 03.09.2012. 21.11
——
Ķīlis: Divas trešdaļas augstskolu būtu jāslēdz vai jāapvieno
==============================================================================
Kā var nepiekrist?! ‘Viss ģeniālais ir tik vienkāršs’…. – atliek vien Saeimai attiecīgu likumu pieņemt – un ‘vienkāršo ģeniālā risinājumā pārvērst’. Sākam laika atskaiti:
http://www.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw&feature=list_other&playnext=1&list=AL94UKMTqg-9DVDOPtFoE4cN1sRnKXU0Si
0
Una Grinberga 03.09.2012. 17.28
Es arī nesaprotu, kādēļ vieniem un tiem pašiem pasniedzējiem jāstrādā 5 dažādās augstskolās – varbūt lai strādā vienā un saņem to 5xpasniedzēja algu nevis tērē 2 stundas ceļā, lai pasniegtu 1 lekciju. Lai ir 2-3 akadēmiskas universitātes ar zinātniskajiem centriem un starptautiski atzītu reputāciju, dažas specializācijas augstskolas un dažas reģionālās augstskolas, bez programmu dublēšanās (un saturam ir jābūt ir būtiski atšķirīgam). Ja students gribēs apgūt konkrētu programmu, tad arī brauks uz Valmieru vai Liepāju – nav jau visiem tikai jābrauc uz Rīgu.
P.S. LSA un rektori jau ceļ trauksmi – nepatīk, ka Ķīlis grib izsvēpēt AIP un akreditācijas komisiju!!!
0
Signija Aizpuriete 03.09.2012. 17.20
——-
‘Pašlaik (1999.g.)mēs esam demokrātiskā totalitārisma, jeb totalitārās demokrātijas ieviešanas procesa liecinieki / Сегодня мы являемся свидетелями установления демократического тоталитаризма, или, если хотите, тоталитарной демократии. ‘ –
– Skatieties, pilsonīši, skaties – kā visu acu priekšā norisinās sistēmas evolūcija – totalitārās demokrātijas ieviešana.
http://www.lt90.org/reviews/ap_articles.php?article_id=48
0
Laimīgā :) 03.09.2012. 17.07
Ķīlis māk tikai melst niekus. Interaktīvās tāfeles un dators katram, algas pedagogiem par 20% uz augšu (kad pūcei aste ziedēs), tajā pašā laikā izglītības saturu tā nopietni reformēt Ķīlis negrasās. Ko lai dara, ja ārzemju augstskolās manu v i d e n e s atestātu neņem pretī?
1
ezis > Laimīgā :) 03.09.2012. 19.28
Planšetes Ķīlis nevienam nav solījis. Viņš ir solījis cīnīties par līdzekļiem. Nevajag jaukt lietas.
Kad Ķīlis ir solījis par 20% uz augšu pacelt, tā vienkārši no zila gaisa? Tas nav saistībā ar darba kvalitāti?
Reformas saistībā ar vispārējo izglītību nav piedāvātas? Vajag vecā vispirms izlasīt: http://izm.izm.gov.lv/aktualitates/informacija-medijiem/8836.html
0
disassociative 03.09.2012. 16.52
Man Ķīlis ar katru dienu kļūst arvien simpātiskāks un simpātisks. Ja vēl tiešām kaut ko reāli izdarītu un izmainītu, būtu pavisam lieliski. Piekrītu gan tam, ka pēdējais laiks aizklopēt mācību grāmatu plēsonīgo tirgu, gan tam, ka laiks beidzot pilnībā reformēt augstāko izglītību. Un, atvainojiet, ir pēdējais laiks arī aizvākt no skolām un augstskolām tos skolotājus un pasniedzējus, kurus absolūti neinteresē mācību saturs un rezultāti.
1
Signija Aizpuriete > disassociative 03.09.2012. 17.04
——
Pats sev ragaviņas cien./god. ir sagatavojis? Viens mirklis – un pašu aizvāks…..
0
Ieva 03.09.2012. 16.38
Latvijas augstskolu absolventiem neuzticas ne tikai ārzemēs, bet pat Latvijā.
Ja agrāk augstskolas diploms bija zināms zīmogs prāta un darba spējām, tad tagad tas nozīmē tikai to, ka absolvents vai viņa vecāki ir bijuši spējīgi samaksāt studijas. Jo – maksāšana un eksāmeni ir loģiskā pretrunā ar viens ar otru. Ja students nenoliek eksāmenu, tad viņš neturpina maksāt, augstskolai nav no kā dzīvot… Tāpēc augstskolas nav ieinteresētas kvalitātē, bet kvantitātē…
Netiekot vaļā no šī pašpelnīšanas principa, kvalitāte neradīsies, lai kā īsinātu, apvienotu, vai stimulētu
3
Signija Aizpuriete > Ieva 03.09.2012. 16.59
——-
Ja galveno tirgus ekonomikas dzinējspēku – tiekšanos pēc max peļņas iegūšanas kāds vēlas apturēt, tad tāds neprātīgais riskē savus ‘ragus un nagus’ aplauzt.
Neies šitais ‘numurs’….
0
Andris > Ieva 04.09.2012. 00.00
Ķip, Anglijā arī ir maksas studēšana, bet tur tomēr nav tādu problēmu. Tāpēc tomēr nepiekritu, ka iemesls ir tik vienkāršs – maksas izglītība kā tāda.
Domāju ka uzraudzībai no valsts puses ir liela loma un visāda reorganizēšana, kontrole u. tml. tiešām var palīdzēt.
0
Ieva > Ieva 04.09.2012. 11.22
Protams. Piemēram, pat ASV mega dārgās universitātes (MIT, Jēla..) neiztiek bez valsts dotācijām.
Ja, piemēram, valsts dotētu labākās programmas (bet tikai labākās) tad uz tām būtu gan konkurence, gan tās nebūtu atkarīgas no studentu iemaksām.
Bez tam valsts ir tā , kas akreditē. Šobrīd visu, kas kaut cik runā par tēmu… Ja akreditētu tikai 1/3, tad lai neakreditētās programmās mācās tie, kam vakara vispārizglītojošie kursi neder…
Citiem vārdiem – es esmu nevis par to, lai administratīvi slēgtu tās 2/3 augstskolu, bet par, to lai radītu kvalitāti tai 1/3, tā radot priekšnoteikumus 2/3 dabiskai atmiršanai…. (vai pārveidošanai pat tautskolām)
Un nav jau tā, ka nav nekā – šobrīd ir Zviedri, a viss pārejais ir ekvivalents deju kursiem… Jeb, mums ir kāda 1/50 kvalitātes…
0
mary75 03.09.2012. 16.28
Ja Ķīlis tiešām sāks reāli darīt to, ko iecerējis, sāksies milzīga brēka, jo šis te “augstskolu bizness” ar milzīgu daudzumu nekonkurentspējīgu “augstskolu” arī ir viens no valsts nozagšanas veidiem, kas “baro” lielu daudzumu veiklu cilvēku.
Var tikai novēlēt viņam veiksmi.
3
austrisv > mary75 03.09.2012. 16.31
Džeri, tieši tā, jo tas jau kļuvis par veiklu ļautiņu biznesu, kā pelnīt naudu, nevis kā izglītot jaunatni.
0
Signija Aizpuriete > mary75 03.09.2012. 16.45
——
‘Liela vilna – maza brēka’ – vajag liberalizēs, ieviesīs brīvā tirgus principus, kad kāda tur A.Smita aprakstītā ‘neredzamā roka’ visu sakārtos pareizi – vajag, ierobežos vai vispār atcels brīvo tirgu-? Par notiekošo Latvijā vairs neviens nebrīnās – pilnīgs PZ.
0
runivs > mary75 03.09.2012. 22.24
Ne visām ministra idejām var piekrist, bet, ja viņš panāktu reorganizāciju šajā jomā, tad tas būtu vērtējams kā varoņdarbs, kas viņa priekšgājējiem un n-tajām darba grupām nav izdevies.
0
austrisv 03.09.2012. 16.19
Tam gan var piekrist, un sen jau tas bija jāizdara
Nav kvalitātes mūsu augstākajai izglītībai- vismaz daļai no tās. Varu salīdzināt, kā studē pie mums un kā tas notiek ārzemēs, jo viens no maniem bērniem mācās ES augstskolā un nu jau maģistratūrā ,un tā arī nav no tām vieglajām specialitātēm.
5
Signija Aizpuriete > austrisv 03.09.2012. 16.30
——-
Liberizācija jeb brīvais tirgus Latvijā netiks pieļauts tikai un vienīgi izglītības nozarē – , jebšu vēl kādās nozarēs (visās-?)? Te IRšos lieli eksperti ‘tutti fruiti/rosols’ taisīšanā, bet, varbūt, tomēr ‘7eiz pārdomāt, tad 1-eiz’ griezt? Citādi iznāks kā Piebalga kungam u.c. liberālistiem-liberizātoriem 1990-os – reformēja, reformēja, kamēr galarezultātā….atkal sāks no jauna?
0
lindapastare > austrisv 03.09.2012. 16.33
Ieliku plusu edžam, jo nav saites uz kaut kādu mistisku rakstu. :)
0
austrisv > austrisv 03.09.2012. 16.33
Kādēļ sākt no jauna, ja var nogriezt visu lieko!
Ir jāveic valsts pasūtījums noteiktās specialitātēs, un tam un tikai tam jānovirza finanses. ja gribi citu, tad maksā pats no saviem līdzekļiem.
0
Signija Aizpuriete > austrisv 03.09.2012. 17.06
——
Te viens profesionālis jau sen kā aprakstījas tās tirgus ekonomikas ieviešanas blaknes izglītības sistēmā:
”(..)Pašlaik šajā jomā ir milzīgs jūklis un, protams, tas veļas tālāk un veido situāciju, kādā mēs pašlaik esam. Savulaik, 1992.gadā, kad izglītības ministrs bija Andris Piebalgs, mēs bijām tikko atguvuši neatkarību un mainījām faktiski visu – grāmatu saturu, mācību priekšmetus. Tieši šajā mirklī arī sākās juceklis, kas valda līdz pat šai dienai. ‘
http://www.diena.lv/arhivs/kurp-dodas-dziedataju-tautas-muzikas-izglitiba-13105111
0
modriss > austrisv 03.09.2012. 23.15
..viens no maniem bērniem mācās ES augstskolā un nu jau maģistratūrā..
———————————————————————
Kopā ar Sprūdžu? :)
0
SpektrsCom 03.09.2012. 16.19
Kur te ir “Like” poga?
Visvairāk patīk, ka šis viedoklis izskan no izglītības ministra, nevis kāda pilnībā nesaistīta ierēdņa, kuram tik un tā rocība ir pārlieku par īsu, pat ja kaut ko gribētu darīt lietas labā.
0
janazakovica 03.09.2012. 15.57
pilnigi preizi ka 90% t.s. “augstkolu” varetu vispar slegt..vai pardevet par vnk naudas izmanisanas privatajaam koledzaam..augstkolu industrijas bizness latvijaa sit augstu vilni..katrs otrais psrs laikaa augstkolas paniedzejs administrators vai pat nakts dezurants jau uztaisijis savu “augstskolu”..ir aitas ir cirpeji..kilis grib tagat radit savu gvardi no tiem “augstskolu”vaditajiem-ipasniekiem kas lugsies-zveres uzticibu jaunajam diemzel brizam planpratigajam izglitibas ministram..
0